Volg hier de openingstijdrit in de Ronde van het Baskenland 2019
maandag 8 april 2019 om 13:45 Volg in Google

Volg hier de openingstijdrit in de Ronde van het Baskenland 2019

De Ronde van het Baskenland begint vanmiddag met een tijdrit van 11,3 kilometer rondom Zumurraga. Het is voor het eerst in de rijke geschiedenis van deze koers dat men aftrapt met een tijdrit. Wie zet een eerste stap om Primoz Roglic op te volgen? Volg het hier op WielerFlits.

Tussen start- en finishplaats Zumarraga zijn de wegen voornamelijk vlak. Tot de renners de beklimming naar La Antigua bereiken. Lezers die bekend zijn met de Ronde van het Baskenland, weten over welke beklimming we het hebben. De koers passeerde hier ook in 2011 en 2015, om telkens te finish in Zumarraga. Ook toen moesten de renners in de finale La Antigua (2,3 km aan 9,7%) beklimmen. Beide keren wist Joaquim Rodríguez de etappe te winnen.

Het is niet verrassend dat Purito tweemaal wist te zegevieren, aangezien La Antigua een steil rotding is. De laatste 800 meter gaan omhoog aan – hou je vast – 16%, met een piek tot 21%. Na de top beginnen de renners aan een technische afdaling, waar concentratie is vereist. De laatste kilometer is dan weer zo goed als vlak.

José Fernandes van Burgos-BH is om 14:15 de eerste renner die de allereerste openingstijdrit van de Ronde van het Baskenland aanvangt. De laatste renner luistert naar de – bijna gelijkwaardige- naam Ruben Fernandez. Hij start om 17:15.

Eursport zendt de volledige Ronde van het Baskenland uit en is er vandaag vanaf 15:30 live bij.

Links
Voorbeschouwing (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingstats)
Startvolgorde (WielerFlits)

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
58 Reacties
08-04-2019 14:08
[i]Edit redactie: Graag on-topic blijven.[/i]
08-04-2019 15:00
Geen verrassing dat Tony Martin hier de snelste tijd niet lang vasthoudt t.o.v. de klimmers, met zo'n klim op het einde. Verschil met Craddock is echter wel groot. Het zal voor Fuglsang zijn vandaag, denk ik.
08-04-2019 15:03
Wat een steile klim zeg! Ook nog eens veel draaien en keren
08-04-2019 15:09
Lijkt me een tijdrit die gemaakt is voor Alaphillipe
08-04-2019 15:14
Lijkt me ook wel wat voor Mas.... ;-)
08-04-2019 15:33
Lijkt me dan op maat ook voor Fuglsang, Kwiat, DF Martinez of Ion Izagirre
08-04-2019 15:34
Met al dit draaien en keren en die klim zou ik op een gewone fiets starten, maar waarschijnlijk wint alaphilippe
08-04-2019 15:36
Mas voorlopig met de snelste tijd
08-04-2019 15:38
Mas met de voorlopig beste tijd.
08-04-2019 15:43
Het regent weer eens pijpenstelen, terwijl wij hier in de zon zitten.
08-04-2019 15:46
Olivier al ingehaald door Hirschi en moest afstappen
08-04-2019 15:49
Pogacar voorlopig op 3, sterk !
08-04-2019 15:50
wow olivier moest zelfs van de fiets op dat klimmetje
08-04-2019 15:51
Werkilul :-D
08-04-2019 15:52
Ook sterk van die werkilul
08-04-2019 15:55
Die Pogacar zie ik later nog een grote ronde winnen. Kan tijdrijden en heel goed klimmen en dalen!
    08-04-2019 15:56
    Rustig maar. Eerst effe kijken of dit geen gevalletje heel vroeg rijp is.
    08-04-2019 15:59
    Ja kan indd.. maar als je ziet 1e jaar bij de profs wint ronde van Algarve. Laatste rit mooie tijdrit gereden! Eindigt 6e geloof ik in gp indurain met eerst een mooie afdaling! Nu rijdt hij weer geen al te slechte tijdrit tot nu toe gewoon heel goed in zijn 1e jaars bij de profs.
08-04-2019 15:56
Hoe standaard is het voor een renner dat hij van zn fiets moet bergop? Zie Olivier, wat toch geen pannekoek is!

Oogt redelijk beschamend
    08-04-2019 15:57
    ik denk dat zijn ploegmaten hem er af en toe aan zullen herinneren :)
    08-04-2019 16:08
    In een peloton aan het begin van een kasseiklim -> héél vaak.
    Alleen in een tijdrit -> vrijwel nooit.

    Kan natuurlijk zijn dat ze even hebben lopen slapen en de juiste versnelling thuis hebben gelaten.
08-04-2019 16:06
Honoré staat nu 4e? Waar komt hij vandaan dan?
    08-04-2019 16:11
    denemarken
    08-04-2019 16:14
    Dank je!

    En sinds wanneer kan hij tijdrijden en klimmen? Ik ken die gast helemaal niet. En heb zijn uitslagen even opgezocht, die zijn ook niet om over naar huis te schrijven
    08-04-2019 16:34
    Denemarken is het nieuwe Colombia. Elke Deen is nu een supertalent .....
    08-04-2019 16:39
    de tranen van rasmussen zijn het nieuwe tramadol
08-04-2019 16:15
Voorlopige resultaten:
https://www.itzulia.eus/Classification/16/0

Iemand een idee wat de tijdslimiet is voor deze tijdrit?
Denk dat Mark Padun met +5:34 wel mag gaan vrezen, meer dan 2 minuten achter op de enerlaatste.
08-04-2019 16:16
Jemig, de commentator noemt met Neilson Powless een halve minuut vol in beeld de beste jongeman Sepp Kuss (en ik heb het hem al vaker horen doen in andere koersen). Leer die twee Amerikanen even uit elkaar houden joh, echt niet moeilijk.
    08-04-2019 16:20
    Over Sepp Kuss gesproken. Ik vind zijn optreden vorig jaar in Utah steeds ongeloofwaardiger worden. Daarna niets meer laten zien. Nu ook weer in de onderste gelederen.

    Edit: En daarvoor overigens
    08-04-2019 16:24
    De jonge Amerikanen lijken bij Sunweb (en voorgangers) en Jumbo Visma (en voorgangers) steevast te mislukken.
    08-04-2019 16:44
    Ach ja,

    op de heilige belg zagen ze gister van marcke (1 vd 3 leiders) lossen om vervolgens minuten lang over de 3 leiders te praten

    het zijn af en toe net mensen joh die commentatoren
    08-04-2019 17:20
    @martini151 als eerste was er daar geen tijdrit en hij had daar op hoogte voorbereid speciaal voor die koers. Verder was het deelnemersveld vrij matig en kwamen de meeste daar vlak voor de start pas aan. Dit om alles een beetje in perspectief te plaatsen.
08-04-2019 16:24
Als Kuss zijn tijdrit niet gaat verbeteren (en deze had hem moeten liggen), wordt het niets met klassementen in Europese rondjes. Olivier ondanks het (moeten?) afstappen veilig binnen tijd en Vingegaard komt aardig voor de dag.
08-04-2019 16:25
Konrad met de snelste tijd.
08-04-2019 16:26
Zo, die Konrad. knappe tijd, goed voor een top 3?
08-04-2019 16:29
Heeft die Merida van R. Dennis vierkante wielen ofzo?
08-04-2019 16:42
In wat voor trui rijdt G rond?
    08-04-2019 16:45
    Brits tijdrit kampioen lijkt me.
    https://www.procyclingstats.com/race/nc-great-britain-itt/2018
    08-04-2019 16:45
    Brits kampioen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.