Volg hier de eerste etappe van Parijs-Nice 2016
maandag 7 maart 2016 om 11:30 Volg in Google

Volg hier de eerste etappe van Parijs-Nice 2016

Vandaag staat de eerste etappe in lijn op het programma in de Koers naar de Zon. Het lijkt een dag voor de sprinters, maar in de finale wacht de renners een aantal lastige stukken. Bovendien zijn de weersomstandigheden allesbehalve ideaal: bij de start is het zelfs aan het sneeuwen. Verrassingen zijn dus mogelijk.

De renners beginnen om kwart voor twaalf aan de wedstrijd. Het eerste deel van de koers is voornamelijk vlak, pas op het plaatselijke circuit van 23 kilometer – dat tweemaal moet worden afgelegd – krijgt het peloton een aantal hindernissen voor de kiezen. Er liggen namelijk twee onverharde stroken op het rondje van in totaal 2,1 kilometer en bovendien moeten de renners een  klimmetje van derde categorie overwinnen. De top van deze Côte du chemin du Tertre de la Motte (1 kilometer aan 3,7 procent) ligt op vier kilometer van het einde. Het laatste stuk gaat in licht dalende lijn. De verwachting is dat de winnaar tussen 16:24 en 16:51 de eindstreep gaat passeren.

Sporza en Eurosport beginnen om 15:15 aan de wedstrijd, de NOS laat de koers via een stream zien. Wie gaat vandaag winnen? Bespreek hier het verloop van de koers.

Links
Voorbeschouwing: Parijs-Nice 2016 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
182 Reacties
1 2 3 8
07-03-2016 11:35
Ik gok op een overwinning van Sep Vanmarcke. Jammer genoeg ook op tijdsverlies voor minimaal 1 klassementsrenner en 2 renners die geblesseerd uitvallen.
07-03-2016 11:35
Kittel. Denk dat het allemaal wel mee gaat vallen met die zandstroken.
07-03-2016 11:54
Ik ben benieuwd of deze onverharde stroken alleen chaos veroorzaken of dat ze ook uitnodigen voor aanvallen..
07-03-2016 11:54
@ TomVD

Interessante gok. Zat gisteren naar de uitslag te kijken en Vanmarcke stond er kort bij (15e meen ik). Met goede benen, een beetje chaos, slecht weer en onverharde stroken ... Ik zie ook mogelijkheden!
07-03-2016 12:03
12:00
Four riders attack
Thomas de Gendt (Lotto Soudal), Perrig Quemeneur (Direct Energie), Steven Tronet (Fortuneo) and Thierry Hupond (Delko Marseille) have attacked and now lead the peloton by 55 seconds.

letour.fr
07-03-2016 12:03
En we hebben een kopgroep:
Thomas de Gendt (Lotto Soudal),
Perrig Quemeneur (Direct Energie),
Steven Tronet (Fortuneo) and
Thierry Hupond (Delko Marseille) have attacked and now lead the peloton by 55 seconds.
07-03-2016 12:13
Vanmarcke heeft deze etappe in ieder geval met rood omcirkeld in zijn agenda, maar of ie genoeg verschil kan maken is de vraag.

Met zo'n lastige en chaotische finale geef ik Matthews, Bouhanni en Bonifazio misschien ook wel veel kans. Moet Kittel wel eerst worden weggepest voorin.
07-03-2016 12:20
Ik help het hopen! Als Vanmarcke gaat winnen duidt dat er in ieder geval op dat er gekoerst zal gaan worden en dat we niet tam naar de finish rijden waar de sprinters pas hun duivels ontbinden.
07-03-2016 12:21
Ik denk dat dit Etixx team Kittel wel voorin kan houden + hij is in vorm.
07-03-2016 12:23
The gap keeps going up:
Km 14 - The gap has gone up to seven minutes.
Paris Nice is altijd een seconde spel. 7 minuten is dan al aardig wat.
Gem 36km/h.
07-03-2016 12:42
The gap over ten minutes
Km 27.5 - Quemeneur, De Gendt, Hupond and Tronet now lead the pack by 10:20.
07-03-2016 12:49
Da's niet een hele slechte kopgroep.
07-03-2016 12:55
[url=http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/1.2593507]Zo liggen de stroken erbij...[/url]
Ik weet alleen niet of deze filmpjes van vandaag of gisteren zijn, of een stukje ouder. Ze liggen er in de filmpjes niet heel lekker bij.
07-03-2016 12:55
De Gendt zullen ze terug moeten pakken, die mag je geen voorsprong geven anders weet je maar nooit
07-03-2016 12:58
Benieuwd of de gendt al voldoende hersteld is.
07-03-2016 13:05
Het is te hopen dat de kopgroep wind tegen heeft, anders kan het voor het peleton nog een zware kluif worden om De Gendt en consorten terug te pakken. Met koud en slecht weer zie ik deze rit toch niet in een echte massasprint eindigen. Terpstra weer, samen met Westra ?
07-03-2016 13:05
[url=http://www.zie.nl/video/bizar/Struisvogel-zit-wielrenners-achterna/ahtzjldfalgt]een vreemde vogel in de kopgroep van de dag[/url]
07-03-2016 13:09
Miep miep!
07-03-2016 13:10
Km 40 - Voorsprong slinkt iets
De Gendt, Quemeneur, Hupond and Tronet lead the main pack by 8:30.
The average speed in the first hour of the stage was 44.1 kph.
07-03-2016 13:14
Na 40 minuten was het gemiddelde nog 37.7km/u

Ik denk dat ze vanaf nu grotendeels wind in de rug gaan hebben.
07-03-2016 13:24
Via de liveticker nu ook filmpjes van de 2 stroken. ( eerder al door puffin gepost)

Dit wordt ordinair crossen. Elkaar met schouderduwtjes in de blubber duwen.
Sky verwacht veel van Thomas vandaag
07-03-2016 13:34
[url=http://www.velowire.com/viewphoto/18981/en/the-breakaway-under-the-snow.html]Lekker weer om een stukje te fietsen.[/url]

Of om langs de kant van de weg te staan om een stukje koers te kunnen zien...
07-03-2016 13:47
Sporza 13.37
Barre weersomstandigheden
De temperatuur bedraagt slecht 1°C. Het is nu ook nog heviger gaan sneeuwen, maar de vlokken blijven niet liggen op de weg. En dan is er ook nog de felle wind, die wel in het voordeel blaast.

Ik denk dat de natte sneeuw kou voor slachtoffers gaat zorgen. Onderkoeling enzo
07-03-2016 13:51
De zandstroken gaan een muis baren.
07-03-2016 13:53
@ don:
niet met deze weersomstandigheden
1 2 3 8

Om te reageren moet je ingelogd zijn.