Volg hier de eerste etappe van de Ronde van Catalonië 2016
maandag 21 maart 2016 om 12:25 Volg in Google

Volg hier de eerste etappe van de Ronde van Catalonië 2016

Vandaag gaat de Ronde van Catalonië van start met een etappe in de omgeving van Callela. De renners krijgen onderweg direct vijf gecategoriseerde beklimmingen voor de kiezen.

Ondanks het heuvelachtige profiel lijkt een sprint het meest waarschijnlijke scenario. De laatste beklimming, en tevens minst lastige, ligt op achttien kilometer van de meet, waardoor sprintersploegen in de finale nog voldoende tijd hebben om een sprint te organiseren. Nacer Bouhanni lijkt op papier de snelste renner aan de start, maar het is de vraag of hij alle beklimmingen kan overleven. Andere belangrijke kanshebbers zijn Ben Swift, Simon Gerrans, Gianni Meersman, Davide Cimolai, Nikias Arndt en Tosh Van der Sande.

Ook aanvallers mogen vandaag niet uitgevlakt worden. Vorig jaar wist Maciej Paterski in een soortgelijke etappe nog voor het peloton uit te blijven en ook in 2011 ging de zege naar een aanvaller. Michael Albasini legde toen de basis voor zijn eindzege.

De etappe gaat om 12:40 van start en zal naar verwachting tussen 16:45 en 17:10 eindigen. Eurosport zendt de wedstrijd vanaf 15:30 rechtstreeks uit. Bespreek hier het verloop van de koers.

Rit1

Links
Voorbeschouwing
Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
102 Reacties
21-03-2016 13:53
Lol @jacco
21-03-2016 13:55
@robotour: zoek zelf eens naar het weer op erkende internationale weersite in Port Ainé op 2000m hoogte. 's Nachts tot 3 graden onder 0, overdag 10 graden en hoger. En geen neerslag. Daar is echt geen enkel probleem.
21-03-2016 13:55
Dit bericht is verwijderd
21-03-2016 14:00
@hakkie. Meersman won hier wel 3 jaar geleden. Dus wellicht toch de moeite waard voor Etixx
21-03-2016 14:04
Ik ga ervan uit dat Meersman het op z'n minst probeert. Tosh geef ik ook een goede kans.
21-03-2016 14:05
@aardappeljager: klopt, maar ik denk niet dat ze Dan Martin, Alaphilippe, Vakoc of De Plus al op die klim voor hem op kop zetten nu ook Swift en Bouhanni mee doen en ze met Dan Martin een klassement willen rijden. Dan heb je dus nog wel Bouet, Verona en De la Cruz. Maar dat lijkt me niet genoeg om Bouhanni er af te rijden. Meersman gaat vast mee sprinten.
21-03-2016 14:09
@hakkie daar heb je gelijk in natuurlijk. En met de huidige vorm van Swift en Bouhanni gaat hij waarschijnlijk niet winnen.
21-03-2016 14:31
Ai opgave Kelderman. Toch ziekjes?
21-03-2016 14:32
Ben benieuwd wat er met Kelderman is, is wel een aderlating voor de ploeg hier. En ook een kans minder voor hem om zich te bewijzen voor de Tour.
21-03-2016 14:33
SKY en Cofidis rijden in ieder geval op kop.
21-03-2016 14:35
Het wordt weer een kwakkelseizoen voor Kelderman vrees ik.
21-03-2016 14:40
Gunstig voor Meersman als SKY en Cofidis het werk doen.
21-03-2016 14:42
Dat is heel erg zonde. Hopen dat het niet meer is dan een griepje, hij zou niet de enige renner zijn die ziek uit P-N komt. Hoe dan ook vooralsnog niet echt een lekker begin van het seizoen.
21-03-2016 14:44
Kelderman staat niet bekend als iemand die makkelijk op geeft (zie ook het doorrijden met rugproblemen in de Tour). Ik hoop inderdaad dat het gewoon een griepje is en dat desnoods de ploegleiding de knoop heeft doorgehakt.
21-03-2016 14:47
Goed dat hij direct stopt en niet doorgaat met een verzwakt gestel.
Met zijn rug had hij te lang doorgereden en daardoor de rest van het seizoen ook niet goed.
21-03-2016 14:55
Twitter geeft Due to Illness voor wilco
21-03-2016 14:59
tussensprint na 79 kilometer is
Luis Mas als eerste doorgekomen,
voor Boris Dron
en Cameron Meyer.
21-03-2016 15:00
Waarom geeft sporza christian meier in de kopgroep?
21-03-2016 15:02
Klimmen geblazen. Nu gaan we zien wie er voor de bergtrui gaat
21-03-2016 15:07
@aardappeljager: omdat ze daar nog te druk bezig zijn met te zoeken achter Kwiat
21-03-2016 15:14
"De voorsprong van het leiderstrio is geslonken tot vier minuten. Dat het voorin al bergop gaat, speelt daarin uiteraard een rol."

Ben ik verkeerd, of is dit inderdaad niet hoe tijdsmetingen werken?
21-03-2016 15:18
Haha, ik hoop inderdaad niet dat ze het tijdsverschil meten aan de hand van de snelheden van het peloton/koplopers ;-)
21-03-2016 15:18
@NairoQ

Nee, je bent juist.

Tijdsmetingen gaan om de tijd per meetpunt, niet per afstand.
21-03-2016 15:37
@ nairo
Ik heb mijn post gewist. Was wat onduidelijk.
Maar volgens zijn de tijdsverschillen die we zien de gps verschillen tussen de volgmotoren.
Er zitten geen mannetjes langs het parcours met stopwatch en walkie talkie ;-)
21-03-2016 15:43
Ik moest maar één x'je aanklikken, thanks voor de link.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.