Volg hier de derde rit in de Ronde van het Baskenland 2016
woensdag 6 april 2016 om 11:55 Volg in Google

Volg hier de derde rit in de Ronde van het Baskenland 2016

In de Vuelta al Pais Vasco staat vandaag de derde etappe op het programma. Klassementsleider Mikel Landa gaat van start in zijn geboorteplaats Vitoria-Gasteiz, voor een rit over 193,5 kilometer naar het kustplaatsje Lesaka. Wie komt het beste tot zijn recht in de listige finale?

De rit van vandaag telt vijf beklimmingen (drie van de tweede, twee van de derde categorie), waarbij het drieluik Aritxulegi-Agiña-Piedad in de laatste dertig kilometer ligt. Op papier is dit niet de zwaarste etappe van de zes, maar desondanks is het opletten geblazen voor de Nederlandse klassementsrenners Wilco Kelderman (tweede), Robert Gesink (negende), Tom-Jelte Slagter (veertiende) en Bauke Mollema (21ste). De rit leent zich het meest voor puncheurs en rappe heuvelrenners als Simon Gerrans.

De start in Vitoria-Gasteiz is om 12.10, terwijl de finish in Lesaka (aan de Golf van Biskaje) ligt tussen 16.46 en 17.15. Eurosport begint om 15.30 met de live-uitzending. Bespreek het verloop van de etappe hier op WielerFlits.

Rit3

Links
Voorbeschouwing (WielerFlits)
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)
Officiële website
Parcoursinformatie etappe 3

Liveticker (organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
94 Reacties
06-04-2016 12:40
Ik dacht even dat ik iets gemist had, Gesink 3de GC? Nee, hij staat toch echt 9de.
06-04-2016 12:42
Dit kon wel eens een heel interessante etappe worden. Drie beklimmingen aan het slot, slechts negen kilometer tussen de laatste top en de finish. Wie durft?
06-04-2016 12:42
Hup bevertje! Hup hup!

@redactie Gesink derde?
06-04-2016 12:42
Kadri (AG2R), Denifl (IAM), Gonçalves (Caja Rural), Oomen (Giant) en Teklehaimanot (Dimension Data) in de ontsnapping
06-04-2016 12:43
"Wie durft?"

Slagter!
06-04-2016 12:44
Oomen mee. Mooi. Hopen ze weg mogen blijven en Oomen kan winnen.
06-04-2016 12:45
Kelderman moet het gewoon nog een keer proberen
06-04-2016 12:47
Hopen dat Oomen zich gisteren gespaard heeft en vandaag en huzarenstukje kan opvoeren. Zou een mooi entree zijn op WT.
06-04-2016 12:50
Mooi dat Oomen mee is, vlucht lijkt me niet kansloos vandaag. Leek me ook wel wat voor Battaglin of Break-away Bert-Jan, maar wellicht is het nu alle hens aan dek voor de klassementsmannen bij TLJ.
06-04-2016 12:59
Oomen gaan we echt nog veel van horen.
06-04-2016 13:06
Het is in ieder geval een mooie vlucht om in te zitten voor Oomen. Genoeg ervaring daar :)
06-04-2016 13:07
Mooie foto bovenaan!
06-04-2016 13:27
Goed om Oomen in de kopgroep te zien. Vorige dagen zal hij ook voluit zijn gegaan en viel het hem misschien nog iets tegen waar hij dan in zo'n koers staat. Dit getuigd dan op zijn minst van voldoende weerbaarheid.
06-04-2016 13:31
Sprinterskansen vandaag? Lijkt me niet... Gewoon klimmen geblazen op t einde!
06-04-2016 13:34
Mollema trouwens ook ziek geweest vorige week. Plaats zijn enigszins teleurstellende vorm van de eerste twee dagen ook weer in een positiever daglicht.

[quote]"Before I came here I was a bit afraid of these first two days after being sick last week, and in the end, I only lost 10 seconds on most of the GC guys," said Mollema. "I think it can only get better from this point on."[/quote]
06-04-2016 13:36
Rijdt Oomen deze week niet voor het eerst tussen de wereldtop? Dan zal hij de afgelopen dagen flink hebben afgezien, maar dat is wel de manier om te leren hoe het eraan toegaat tussen de grote jongens. Heel knap dat hij nu al zelf het initiatief durft te nemen. En hij heeft natuurlijk geen verkeerde vluchtmaats: die hebben vaker met dit bijltje gehakt. Zou leuk zijn als ze voorop weten te blijven, want dan krijgen we strijd op twee fronten.
06-04-2016 13:51
Reed Sam ook al niet eerder mee in WT, onzichtbaar? Catalonie?
06-04-2016 13:52
Mooi finaleprofiel voor smerig koersen, beter dan eenvoudigweg finishen op een muur-achtig iets, opletten! voor Kelly en Geesje, hup Astana !
06-04-2016 13:56
@assen: Hij reed Critérium International dus geen Catalonie.
06-04-2016 14:20
@Romāns Vainšteins
Inderdaad een goed profiel voor King Kelly, jammer dat hij al een paar jaar niet meer op WT niveau rijdt ;)
06-04-2016 14:26
Oom Sam, gaat hij het doen vandaag? K3 en Teklehaimanot zijn in ieder geval leuke vluchtmakkers om het een tijdje mee uit te zingen.
06-04-2016 14:31
@ Hennie.K

Kelderman staat 2de in het klassement. Ik zou niet gaan.
Ik zie zelfs liever dat hij vandaag en morgen bij alle grote namen blijft en hopen dat hij dat vrijdag ook kan. Dan kan hij zaterdag misschien zelfs voor ronde winst gaan. Of droom ik nu iets te veel?
06-04-2016 14:36
@Kwouter - miss droom ke iets teveel ja. Maar ik zou ook geneigd zijn om te zeggen dat hij vandaag en morgen beter zoveel mogelijk krachten spaart om een goed gc neer te zetten.
06-04-2016 14:44
Dit zegt Addy Engels (hier is trouwens gelijk een bewijs dat met Engels als ploegleider er ook prima gepresteerd kan worden, ondanks commentaar op hem):

[quote]Na de eerste etappe gaf Engels nog aan dat Kelderman niet voor het klassement zou gaan, maar daar kwam hij een dag later op terug. “We weten nu dat we met twee mannen bij de besten horen en daar moeten we onze tactiek op afstemmen”, gaf de ploegleider aan. “Als je dit vandaag kan, betekent dat ook dat je kunt meedoen om het klassement en het zou heel raar zijn om nu nog te zeggen dat Wilco daar niet naar kijkt. Hij moet wel op deze manier blijven koersen, want die aanvallende stijl werkt voor hem op dit moment het best.”[/quote]

Hij wil dus nog wel dat Kelderman aan gaat vallen.
06-04-2016 14:59
Goncalves zit in de kopgroep.....mooi, maar welke van de twee?;)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.