Tour 2016: Volg hier de zeventiende etappe
woensdag 20 juli 2016 om 12:00 Volg in Google

Tour 2016: Volg hier de zeventiende etappe

Het is vandaag een belangrijke dag voor de klassementsmannen in de Tour de France. De etappe van vandaag eindigt namelijk op een berg van buitencategorie. Dat belooft spektakel!

De slotklim richting Finhaut-Emosson is 10,4 kilometer lang aan 8,4 procent en leidt de renners naar 1960 meter boven zeeniveau. De laatste twee kilometer zijn het zwaarst. Dan komt het stijgingspercentage niet onder de tien procent. Het is voor het eerst dat de Tour de France dit stukje Zwitserland passeert, maar de finale is zeker geen onbekende voor de organisatie. De beklimming moest in 2014 namelijk ook overwonnen worden in het Critérium du Dauhpiné en toen zegevierde Lieuwe Westra. Krijgen we vandaag opnieuw Nederlands succes?

Dat kunnen we vanaf 12:15 gaan meemaken. Eerst met livetickers, en vanaf 14:10 is de wedstrijd ook op televisie te volgen via de NOS, Sporza en Eurosport. De aankomst wordt verwacht tussen 17:05 en 17:41. Bespreek hier het verloop van de koers.

Links
Voorbeschouwing WielerFlits
Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcoursinformatie etappe 17

Liveticker organisatie
Liveticker Sporza

Livestream NOS (vanaf 14.10 uur)

GPS-data (Bekijk wie waar zit)


Meld je aan en speel onze Voorspelgame!


Wielerflits Magazine is jouw Tourgids!


De Zomergids 2026 van Wielerflits Magazine is maar liefst 220 pagina's dik en staat barstensvol mooie wielerverhalen. En het is niet voor niets De Meest Complete Tour de France Gids. In onze Zomergids lees je alles over de Tour de France en de Tour Femmes, van etappes tot favorieten en indrukwekkende achtergronden over de teams en de bergen. Je leest over Jonas Vingegaard, de knechten van Tadej Pogačar, Lucien Van Impe, Mathieu van der Poel, Raymond Poulidor, Rick Pluimers en nog veel meer!

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
440 Reacties
1 9 10 11 12 13 18
20-07-2016 15:22
De Tour kan geen etappes maken !!
Wat ze wel in veulta en giro kunnen ......

Klassementrenners eerder gaan strijden om de seconden , is altijd al geweest deze Tour word de eerste klassement pas gezet na 2 weken in een tijdrit
20-07-2016 15:24
Majka zie ik op deze manier de etappe wel pakken. Meer dan 12 minuten gaat hij echt niet verliezen in die twee klimmen.
20-07-2016 15:25
Ik ga bijna terug verlangen naar het tijdperk Armstrong, die was in ieder geval nog eager genoeg om etappes te willen winnen.....
20-07-2016 15:26
Ik denk dat Zakarin gaat winnen, mits hij geen lenzen kwijtraakt.
20-07-2016 15:27
Ben verre van Keldermanbasher, maar nou heeft hij gisteren getraind, met te dunne kleding en heeft hij zijn rug verbrand. Beetje dom, zou ik heel mild zeggen.
20-07-2016 15:33
@ fullgasss: dat de Vuelta en Giro (veel) meer kijkplezier opleveren: eens!

Maar de reden ligt wel iets genuanceerder. Er doen meer toppers mee. Die toppers nemen topploegen mee (Sky enzo). Doordat de belangen zo mega zijn, maar ook het niveau zo hoog is, zul je automatisch zien dat eea nivileert. Aanvallen heeft een flink risico: dat je even later door tien man voorbij gereden wordt. Zo werkt de Tour nu eenmaal. Daarom moet je sparen sparen en nog eens sparen. Daar kan het parcours niet eens zoveel aan doen.
20-07-2016 15:34
De Forclaz, 13 km tussen 7,2 en 8,5 procent. Maximaal 25 renners nog uit het peloton denk ik.
20-07-2016 15:38
Wéér een kopgroep die simpel gaat winnen, wat een bizarre tour
20-07-2016 15:39
Clement zou nog geen etappe kunnen winnen als zijn benen 20% beter zijn als de beste man in de kopgroep. Rijdt te graag op kop en geloofd er zelf niet in. Jammer.
20-07-2016 15:44
@guuw
Hij rijdt voor Pantano
20-07-2016 15:45
clement knecht voor de betere klimmer pantano.
20-07-2016 15:47
@Bertvd Eens. Door de grote belangen in de Tour zie je nog een ander vervelend verschijnsel: het extreem berekenend rijden.
20-07-2016 15:47
Ik denk niet dat Clement het zondag jammer vond dat mede door al zijn werk Pantano de etappe won, Guushovd. Denk jij van wel?
20-07-2016 15:49
T gaat hard in het peloton.
20-07-2016 15:50
"Het is een loper" de term loper zou is over gediscussieerd over moeten worden.

6% en misschien 7% is een loper. Maar dit is bijna overal tussen de 8 en 8.5%. Dat doet pijn aan de benen.
20-07-2016 15:52
Nu nog maar 30 man in het peloton. Anacona rijdt het kapot.
20-07-2016 15:53
Tijdens de Giro waren er hier nog figuren die zeiden dat aanvallers in de bergetappe's geen kans maakten in de Tour.

Het is eerder het tegenovergestelde.
mij boeit het niet. De klassement renners gaan dadelijk toch volle bak omhoog.
20-07-2016 15:53
Dumoulin has been dropped.
20-07-2016 15:53
@CJJelle: Ventoux is toch een loper? Vraag maar aan Froome.
20-07-2016 15:53
Dit wordt vuurwerk.
20-07-2016 15:54
@CJJelle
Lol, dit zijn inderdaad géén lopers :p
20-07-2016 15:54
Waarom wordt Kelderman niet tegen zichzelf in bescherming genomen? Ploegleiding help die jongen in godsnaam een keer. Naar de Vuelta...
20-07-2016 15:55
Hoor ik Dijkstra nou zeggen dat Kelderman gister verbrand is door de zon???
Dan zou wel erg amatauristisch zijn...
20-07-2016 15:55
Clement toont klasse!
20-07-2016 15:57
@nr.17

haha
1 9 10 11 12 13 18

Om te reageren moet je ingelogd zijn.