Tour 2016: Volg hier de vierde etappe
dinsdag 5 juli 2016 om 11:15

Tour 2016: Volg hier de vierde etappe

Etappe vier van de Tour de France is de langste van allemaal. 237 kilometer en 500 meter om precies te zijn, met daar bovenop nog een neutralisatie van meer dan tien kilometer. De start van deze vlakke etappe, die in de laatste vijftig kilometer nog wat glooiingen kent, is dan ook al om 11.30 uur in Saumur. De laatste kilometer is in rechte lijn, maar het gevaar schuilt in de laatste 500 meter, die plots stijgt aan vijf procent. Volg hier het verloop van de etappe.

Zoals gezegd starten de renners om 11.30 uur. De aankomst wordt verwacht tussen 17.00 uur en 17.30 uur, maar mochten de renners het slakkengangetje van gisteren overnemen, dan kan dit weer een hele lange dag gaan worden. Draait het uit op een sprint in Limoges?

De NOSSporza en Eurosport beginnen allen hun uitzending met livebeelden om 14.10 uur.

TDF16_PROFILS-ETAPE_04

Links
Voorbeschouwing etappe 4 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst WielerFlits
Parcours informatie

Livestream (NOS, vanaf 14.10 uur)

Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)
Liveticker (NOS)

RIDE Magazine
168 Reacties
05-07-2016 15:06
Ondertussen hebben Lotto en Etixx zich mee op kop gezet van het peloton en is de voorsprong geslonken tot onder de 2 min. Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat de kopgroep voor de tussensprint teruggehaald is en de sprinters hier dus voor de volle mep kunnen gaan strijden voor de punten.
05-07-2016 15:08
Ik zat me af te vragen waarom de ploegen zo hard rijden, en de kopgroep al zo dichtbij is... Zou dat inderdaad zijn omdat ze de tussensprint voor meer punten willen doen om Sagan toch een béétje te bestrijden voor groen?
05-07-2016 15:11
Misschien dat mannen als Greipel, Kittel en Cav willen proberen om mee te strijden om het groen..? Bij deze tussensprint kunnen ze het winnen van Sagan en zo meer punten pakken dan hij. Bij de finish gaat Sagan denk ik (ruim) voor deze mannen eindigen. Willen ze een poging wagen voor groen, dan moet het misschien wel op deze manier
05-07-2016 15:13
Niemand wordt verplicht om te kijken. De commentatoren zijn de enigen die 'moeten' kijken en de tijd vol moeten lullen. Zij mogen klagen...de rest moet gewoon wat anders gaan doen als het je niet kan bekoren.

Of de etappe nu 300km lang is en finished om 6 uur, of 150km lang is en finished om 6 uur is voor de tv kijker precies hetzelfde.
05-07-2016 15:16
Geheel Off topic/ @ LL
Over de Revenant. De eerste keer zat ik te wachten tot er wat spectaculairs zou komen en dat bleef uit. De tweede keer gewoon genoten van de beelden. Beide keren had ik wel een extra dikke trui aangetrokken.
05-07-2016 15:17
Peloton verlaagt het tempo weer wat. Als ik het goed zeg moeten de koplopers nog circa 10 km voor de tussensprint en hebben ze een voorsprong van 1.40, zij zullen dus gewoon met zijn 4en als eerste bij de tussensprint aankomen.
05-07-2016 15:20
De afwezigheid van Trentin is een gruwelijk gemis in de Etixx trein!
05-07-2016 15:28
@klootje

Ik moet zeggen dat ik rail away echt een oersaai programma vind. Maar wat je zegt, een mening he.
05-07-2016 15:30
"We hebben nieuwe plannen voor vandaag. Je moet de aankomst niet onderschatten, de echte sprinters hebben het daar moeilijk." Wilfriend Peeters (ploegleider Etixx-Quick Step)

Spannund!
05-07-2016 15:34
Dat wordt aanvallen in de laatste kilometer, Vakoc?
05-07-2016 15:36
In het peloton is het Sagan, Kittel, Cavendish en Greipel.
05-07-2016 15:38
Volgens mij probeert hij te zeggen dat ze niet verwachten dat Kittel er nog bij zal zijn en dat ze voor Alaphilippe zullen gaan
05-07-2016 15:41
Eens met de operavergelijking en met Thorsen.

Op vrije dagen vind ik het heerlijk om naar een etappe als vandaag te kijken, en op dagen dat ik werk is het ook mooi om voldoende te hebben aan een korte samenvatting. Zonder ongein, je hoeft natuurlijk niet de volledige rit te kijken als het je niet boeit. Het is vreemd om kortere uitzendingen of zelfs etappes te willen als je spanningsboog dusdanig kort is dat je continu geboeit moet worden met spanning en nieuwe prikkels. Kijk dan lekker niet, en ga wat nuttigs doen gedurende de eerste 180 km: werken, gras maaien, verras je vriend of vriendin met zijn/ haar lievelingsmaaltijd en kleed het huis romantisch aan, of ga gewoon lekker porno kijken (daar heb je tenminste geen lange spanningsboog voor nodig ;)).
05-07-2016 15:43
Davide_Formolo +1
05-07-2016 15:49
[quote] zijn he kerel[/quote]

Jaja

[quote]Ik zou eigenlijk de woorden van Cavendish over MSR willen gebruiken. Zie het als een opera met een opbouw.. langzaam toewerkende naar het crescendo.[/quote]

Neemt niet weg dat het saai is.

[quote]Het is gewoon een probleem van deze tijd, we zijn allemaal van de snelle informatie en het snelle omschakelen naar. Elke impuls dient meteen beantwoord te worden in 2016. Hoeveel mensen luisteren bijv. nog een CD van begin tot eind zonder te zappen.[/quote]

Ik. Geen enkel probleem. Omdat het idee/uitgangspunt van een CD toch totaal anders is dan een etappe binnen een wielerwedstrijd? Dat is toch totaal niet met elkaar te vergelijken?

[quote]Als je niet kunt genieten van het Franse landschap in al zijn veelzijdigheid, tja. Dan moet je vooral niet de Tour de France kijken. Daar draait het juist voor een groot gedeelte om! Het is voor mij ieder jaar weer genieten geblazen hoor. Ben al jaren niet meer op vakantie tijdens de Tour, juist om niets te missen. Ook niet de ellenlange wel degelijk wat saaie etappes.[/quote]

Ik vind het Franse landschap en de Franse cultuur ook schitterend om te zien. Maar dat kan ook binnen een rit van 130 kilometer met de nodige obstakels. Daar hoef je geen doodsaaie etappe van 200 kilometer voor te organiseren. Het is nog altijd én én. Het doel van een etappe moet spanning/suspense zijn alsmede het laten zien van de cultuur en het landschap.

[quote]Moet je kijken wat je nu in een paar dagen al aan afwisselend landschap hebt gezien. De mooie kustlijnen van Bretagne en Normandie en haar groene landschap met aparte huisjes. Langzaam trekkend naar het binnenland de kastelen op en verandert het landschap. Een stuk richting het Centraal Massief wordt de omgeving ruiger en droger.
Straks de Pyreneeen die wat geleidelijker verlopen en wat groener zijn dan de Alpen. Onderweg ben je de Dordogne gepasseerd of de grote kloven van de Tarn. Na de Pyreneeën een stuk door de Provence met haar platanen en lavendel waar die mythische reus midden in een verder vlak landschap ligt. En dan ben ik de meest monotone omgeving van de Champagne nog vergeten.. urenlang geschakeerde heuvels, kilometer na kilometer. Of de Elzas met haar Duitse huisjes en opvallend hoge bergen.[/quote]

Allemaal leuk en aardig, maar je kunt dat allemaal ook zien in een natuurdocumentaire. Het totale gebrek aan spanning/actie kun je niet goedpraten door de aanwezigheid van al dat natuurlijk schoon.

[quote]Het heeft gewoon wat, dat is nu wat de Tour de France nog meer is naast de sport op zich. Jij kunt zeker ook nog geen 2 minuten naar Rail Away kijken?[/quote]

Sterker nog, ik vind dat een geweldig programma. Heerlijke slow-tv, maar vooral omdat dat met een TOTAAL andere insteek gemaakt wordt. Een etappe in de Tour wordt ook georganiseerd om sportliefhebbers een interessante etappe voor te schotelen, met strijd tussen de renners. Niet alleen om mooie natuurbeelden te laten zien. Echt waar, ik snap niet hoe je dat verschil in benadering/insteek niet ziet.

[quote]Verder misschien een gek voorbeeld.. maar ik ken echt heel veel mensen die the Revenant volkomen ruk vonden. Langdradig, traag in tempo.. weinig ontploffingen, tieten enz. en veel te weinig geweld. Nou dan snap je dus niet veel van visueel spektakel.[/quote]

Ik haat actiefilms. Ik heb The Revenant gezien: prima film. En mijn favoriete films zijn There Will be Blood, Jesse James en Perfume. Nul actie, maar wel prachtige dialogen, sfeer en acteerwerk. Dus ik weet niet waarom je het telkens hebt over de collectieve drang naar poef poef en tieten. Dat is ook maar een klein deel van de samenleving. Het deel wat altijd op tv komt. Naïef om te denken dat ook maar een significant deel van de bevolking hetzelfde wil/denkt.
05-07-2016 15:51
En Irizar trekt er een allesverslindende sprint uit om het bergpunt binnen te halen voor Trek.
05-07-2016 15:53
Dit bericht is verwijderd
05-07-2016 15:54
@klootje, je mist nu wel een heel deel van het landschap he, door al je getyp!

Opvallend dat reageren op wielerflits en het lezen van reacties nergens tot bezigheid wordt genoemd. Volgens mij is iedereen vooral daar erg druk mee.

[quote]Hoeveel jonkies..blablabla... voorstellen tegenwoordig.[/quote]
Ik pink bijna een traantje weg... Leuk man, een week van je zuur verdiende vakantie doorbrengen in een gaar Frans dorp waar niks te beleven is, omdat je moet wachten op een onderdeel van je auto. Als ik op avontuur wil ga ik wel naar Afrika. Niet naar Frankrijk.
05-07-2016 16:01
Ja @ Scotty, want dat vind ik heerlijk. Lekker lezen over het inkorten van saaie vlakke etappes en opera's. Zou misschien wel willen dat ik iets beters te doen had, maar dat is niet het geval en ik vermaak mij uitstekelbaars in dit volgtopic.
05-07-2016 16:02
@ah ja: neen, de discussie is interessanter, maar gaan we niet over beginnen discussiëren!
05-07-2016 16:03
@Sebas, net als iedereen waarschijnlijk, maar jij geeft het toe ;)
05-07-2016 16:06
Jammer eigenlijk dat ze vandaag zo hard fietsen. Kunnen we een uur minder genieten als gister.
05-07-2016 16:08
Ja precies, kan er geen maximale snelheid ingevoerd worden? We willen als tv kijker toch ook wat kunnen zien
05-07-2016 16:10
Zelfs als treinfanaat ga ik niet Rail Away volledig bekijken. Dat neem ik het liever op en zet het op snelheid x2 of x3. Gisteren wel een aantal mooie kastelen gezien bij de TdF. Stiekem stop ik dan met doorspoelen. Maar dat was wel het spannendste van de koers, tot de laatste paar honderd meter.

Oftewel. Die 200+ km's voegden echt niks toe behalve VVV-waarde. Ook balen dat het einde niet opgenomen was door de recorder omdat zelfs eindtijd +30 minuten bij eurosport niet genoeg was. (zo miste ik ook de pentalies van Duitsland - Italië op het EK, of is deze informatie ook relevant en verdoe ik nu ook je tijd? Om een punt te maken).

Misschien kunnen wat langere etappes verder in het schema wat meer spektakel bieden.
05-07-2016 16:11
Valt het jullie trouwens ook op hoe weinig valpartijen er zijn geweest in de eerste 4 ritten? Normaliter is de eerste week toch wel goed voor een valpartij of 5 per dag minimaal. Niet dat ik er op zit te hopen, maar mede gezien de veiligheidsdiscussie vind ik het echt alles meevallen dit jaar.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.