Tour 2015: Volg hier de achttiende etappe
donderdag 23 juli 2015 om 11:55

Tour 2015: Volg hier de achttiende etappe

Vandaag staat de tweede van vier Alpenetappes op het programma. Letterlijk hoogtepunt van deze 186,5 kilometer lange etappe is de Col du Glandon (HC). De klim heeft officieel een lengte van 21 kilometer maar in feite duurt de klim 46 kilometer lang en voert de renners naar bijna 2000 meter hoogte. Naast deze col van buitencategorie moet het peloton ook nog drie beklimmingen van 2e en 3e categorie overwinnen. De strijd om het podium en de Top-10 plaatsen is nog lang niet gestreden en zal vandaag opnieuw ontbranden.

Het startschot voor deze slopende Alpenrit klinkt om 12:20 uur. De beginfase is een aaneenschakeling van pittige klimmetjes: ideaal voor het opzetten van een ontsnapping. Na 100 kilometer koers doemt het feitelijke begin van de Col du Glandon al op. Aan deze klim lijkt geen einde te komen, gemeten vanaf Sechilienne, ligt de Alpentop 47 kilometer verderop. Na 107,5 kilometer volgt de tussensprint, maar dan zal de oplopende weg veel coureurs al behoorlijk pijn doen. Bij kilometerpaal 125,5 start de Col echt en na 147 kilometer zijn de renners op de top (1924 meter).

Na deze monsterbeklimming volgt een lange spectaculaire afdaling, met 18 haardspeldbochten. Gisteren bleek eens te meer dat ook in de afzink opgelet moet worden door de klassementsmannen.

Vervolgens krijgt men nog een colletje van 2e categorie voor de kiezen: de Lacets de Montvernier, waarna het nog slechts 10 kilometer tot de finish is. De winnaar van deze etappe zal rond kwart over vijf bekend zijn. De etappe wordt vanaf 14:15 uur live uitgezonden op NPO1 (NOS), Sporza (Eén) en Eurosport. Volg het koersverloop van start tot finish hier op Wielerflits.
Stage-1432647049

Links:
Voorbeschouwing WielerFlits
Deelnemerslijst
Website organisatie
Parcours

Liveticker (organisatie)
Liveticker (NOS)
Livestream (NPO)
Liveticker (Sporza)

GPS-data Tour de France

RIDE Magazine
879 Reacties
23-07-2015 15:43
Arme Pinot, en dan moet hij ook nog de Glandon afdalen.
23-07-2015 15:43
En zo zie je maar: met een vlucht mee gaan is ook een risico. Dan heb je straks alles opgebrand, en dan komen de klassementsmannen je met een rotgang voorbij rijden
23-07-2015 15:43
Zit er behalve Martens, die op kop rijdt, nog een andere knecht bij Gesink?
23-07-2015 15:44
Die afdaling van de glandon is fantastisch om te rijden. Aantal weken geleden zelf ook gereden daar. Het maakt het kijken een stuk leuker. Het is goed te doen hoor die afdaling. Maar ja ik reed niet op koerstempo.
23-07-2015 15:44
Caruso en Talansky eraf. Talansky blijft toch tegenvallen.

Edit: Nu weer erbij.
23-07-2015 15:45
Voorlopig weer Sky op kop en dan loopt de voorsprong gewoon weer op
23-07-2015 15:45
Ik zie geen andere knecht meer van TLJ. Waarschijnlijk Kruijswijk en Tankink eraf.
23-07-2015 15:45
@dikkechaap, ik denk Kruiswijk nog!
23-07-2015 15:45
Haha, de liveticker geeft Gesink nu in de kopgroep
23-07-2015 15:45
6 Sky mannen.
23-07-2015 15:46
Steven K zit er nog bij
23-07-2015 15:46
Ik denk kruiswijk ook ja
23-07-2015 15:46
Kruijswijk gespot bij Gesink.
23-07-2015 15:46
Kruijswijk is er nog
23-07-2015 15:46
Ja Kruijswijk zit er nog bij. Mooi. Martens er nu af.
23-07-2015 15:47
Overigens rijdt Martens ook een goeie Tour, lijkt aardig tegen 3 weken koers te kunnen.
23-07-2015 15:47
Als er niet gauw een andere ploeg mee gaat werken, gaat Sky de boel wel weer lamleggen.
23-07-2015 15:48
sky nog met 5...
edit: 6
23-07-2015 15:49
meeste ploegen nog met 1, 2 man, sky nog gewoon 6!
23-07-2015 15:50
Mollema is goed, anders kan je dit niet.
23-07-2015 15:51
Verschil loopt weer op, Sky heeft weer stilgelegd.
23-07-2015 15:52
Sky gaat het zo weer rustig aan doen als ik zie hoe relaxt hun mannetje op kop nu met z'n bril bezig is.
23-07-2015 15:52
Sky rijd weer op eigen tempo logisch, die hoeven niet en zo houden ze iedereen bij elkaar.
23-07-2015 15:52
Zometeen een stukje afdalen en dan het steilste gedeelte met stukken van 11, 10, 9,5 en 3 km 6,5 procent.
23-07-2015 15:53
Doe toch wat Mollema! Toon initiatief!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine