Het Isaac Del Toro-effect? Organisatie van WorldTour-koersen in Canada in gesprek met Mexico
foto: Cor Vos
Nick Doup
zaterdag 13 september 2025 om 08:03 Volg in Google

Het Isaac Del Toro-effect? Organisatie van WorldTour-koersen in Canada in gesprek met Mexico

Zien we op korte termijn een professionele wielerwedstrijd in Mexico? Als het aan de organisatie van de GP de Québec en de GP de Montréal ligt wel. Met de opkomst van het Mexicaanse toptalent Isaac Del Toro liggen er kansen voor het wielrennen in Midden-Amerika, denkt de president van de Canadese WorldTour-koersen Sébastien Arsenault. Er worden al gesprekken gevoerd.

In eerste instantie ging de vraag over de band van de Canadese organisatie met de Verenigde Staten. Wat is de toekomst van het wielrennen in het buurland, na het verdwijnen van erkende rittenkoersen als de Tour of California en de Tour of Utah? “Dat ligt ingewikkeld”, erkent Arsenault in een exclusief gesprek met WielerFlits.

“Ik kan niet praten over en namens de Amerikanen en het organiseren van dit soort evenementen, maar ik denk wel dat er openingen zijn in Amerika. Maar het kan ook zomaar in Mexico zijn, want zij hebben Isaac Del Toro. Hij is nu al een superster en nog steeds extreem jong, dus waarom zouden we niet een samenwerking aangaan met Mexico?”

Sébastien Arsenault, president van de Canadese WorldTour-koersen – foto: GPCQM / Tobrook

“Ik ben op dit moment in gesprek over een joint venture (een samenwerkingsverband, red.) om te zien of daar een opening zit. Ik ben ervan overtuigd dat, als ik bij het opzetten van een dergelijk evenement betrokken ben, en dat zeg ik met alle respect en in alle bescheidenheid, de UCI mij daarbij zal ondersteunen. Net als een ander deel van de wielercommunity.”

“Als we echt stappen willen maken met Mexicaanse wedstrijden, dan denk ik dat een mooi vervolg kan zijn”, vertelt een hoopvolle Arsenault, die sinds enkele jaren de baas is nadat hij het stokje overnam van zijn vader en de oprichter van de Canadese wielerkoersen, Serge Arsenault. Naast het wielrennen is Arsenault junior ook de grote man achter de Montréal Marathon, die een week na de GP de Montréal op de planning staat.

Als we algemeen manager Joseph Limare voorleggen dat de president van de organisatie spreekt over uitbreiding naar Mexico, moet hij stiekem glimlachen. “Ik kijk ernaar uit om naar Mexico te vliegen om te kijken wat voor evenementen we daar kunnen organiseren, maar dat dossier ligt nu nog op tafel bij Sébastien”, wijst hij naar Arsenault.

‘Er is een geschiedenis van wedstrijden die snel verdwijnen in de VS’
In de Verenigde Staten is dit jaar maar één profkoers (UCI 1.1 of hoger) gereden. Dan hebben we het over de onlangs verreden Maryland Cycling Classic. “Dat is geen WorldTour-race, maar de wedstrijd zit wel goed in elkaar. Ik weet verder niet zo goed wat ik over het Amerikaanse circuit moet zeggen, ik denk dat je hun dat zelf moet vragen”, aldus Arsenault, die een uitbreiding naar de VS dus lijkt uit te sluiten.

Voor hem is het ideaalplaatje een ‘koersblok’ aan wedstrijden in Noord-Amerika, en dus ook Midden-Amerika, van een aantal weken. “Dat zou geweldig zijn, maar er is een geschiedenis van wedstrijden die snel weer verdwijnen in de States, zeker vergeleken met onze 14 of 15 jaar nu. Het begint met een solide basis. Dat is belangrijk om de volledige potentie eruit te halen en zo lang als mogelijk te bestaan, want pas dan word je serieus genomen.”

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
1 Reacties
12-09-2025 21:54
Het ijzer smeden als het heet is. Of de toro bij de horens vatten!

Reacties zijn gesloten.