Giro 2018: Volg hier de zesde etappe
donderdag 10 mei 2018 om 12:55 Volg in Google

Giro 2018: Volg hier de zesde etappe

Klimmen geblazen! Na twee explosieve etappes voert de laatste rit op Siciliaans grondgebied de renners naar de top van de Etna, een van de meest actieve vulkanen van Europa. Het kan toch niet anders dat ook in het Giro-peloton een ware uitbarsting zal plaatsvinden? Volg het hier op WielerFlits!

In de eerste 124 kilometer van de etappe gaat het niet spectaculair omhoog. Sterker nog; als de renners om vijf voor één het bergdorpje Caltanissetta verlaten, volgt er eerst een afdaling. Daarna zal het peloton de eerste hoogtemeters van de dag overwinnen richting de historische stad Enna.

Na Enna volgt een heuvelachtig terrein waarin de vroege vlucht zijn voorsprong wil vergroten alvorens het na Aidone de finale induikt. Na de ravitaillering op 69 kilometer van het einde zal het een sprint worden richting de voet van de Etna. De Giro zal waarschijnlijk niet worden gewonnen op de flanken van deze vulkaan, maar de favorieten voor La Maglia Rosa moeten oppassen dat hun kansen hier niet in een krater vallen.

De Etna stijgt bijna veertig kilometer, maar de officiële beklimming is 15 kilometer à 6,5 procent. Met stroken van vijftien procent zal het voor enkele renners flink puffen worden om zonder tijdsverlies de finish te bereiken. Durft iemand al vroeg de knuppel in het hoenderhok te gooien?

Het startschot zal klinken om 12:55, terwijl de winnaar tussen 16:59 en 17:29 wordt verwacht op de top van de Etna. Eurosport begint om 13:00 met een voorbeschouwing op de eerste bergrit in deze Giro, vanaf 13:15 gevolgd door live-beelden.

Links
Voorbeschouwing etappe 6 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
204 Reacties
1 2 3 9
10-05-2018 13:04
kunnen we live ja eurosport.. of komen we erin als de vlucht net gevormd is?
10-05-2018 13:06
Mooi om Sam Oomen morgen in het wit te zien (samen met Gesink in het blauw en Dumoulin in het Roze) bij het vertrek.
10-05-2018 13:08
@Natrix maura

Mooie droom heb jij. Word nu maar wakker :p
10-05-2018 13:11
Ik verwacht toch wel het nodige spektakel. Alle AK-renners weten dat ze in de bergen tijd moeten pakken op Dumoulin. En dat ze daar ook niet mee kunnen wachten tot de laatste 2 bergetappes.
Lopez gaat zeker in de aanval, die staat nu al op 2 minuten. Verder verwacht ik dat Yates, Pozzo en Pinot ook wel gaan aanvallen op de Etna. Lijken me prima in vorm, zou zonde zijn om dan niet te proberen tijd te pakken op Tom.
10-05-2018 13:13
Benieuwd wat Bennett en Gesink gaan doen vandaag. Ik verwacht Tom sowieso vooraan. Ok toch wel benieuwd naar Rohan.
10-05-2018 13:14
lekker bezig bij sporza...guardini is er opgestapt en zit in de vlucht:):)
10-05-2018 13:15
Rüdiger Seliger niet van start gegaan
10-05-2018 13:18
Guardini weer opgestapt
10-05-2018 13:18
Is het mogelijk om advertentie vrij te kijken via de ES player?
10-05-2018 13:19
Denk toch wel verschillen richting de minuut binnen de toptien van deze etappe. Yates, Pozzovivo, Aru en López hebben allemaal reden om aan te vallen. De onregelmatigheid zou trouwens in het nadeel van Dumoulin kunnen zijn.
10-05-2018 13:19
Gesink zit klaar!
10-05-2018 13:20
Lekker dagje voor de buis. Leuke voorbeschouwing ook net op Eurosport. Nog niet eerder gezien. Zo'n vrije dag doet goed!
10-05-2018 13:22
Ik haal Rudiger Selig en die voetballer bij AS Roma/Chelsea qua naam altijd door elkaar.

@Moess, vrijwel reclame vrij. Een klein beetje reclame blijft.
10-05-2018 13:23
Alles weer samen, hoog tempo in het peloton.
10-05-2018 13:25
Dit is zo heerlijk om te zien, zo'n vliegende start waarbij de kopgroep maar niet tot stand komt!
10-05-2018 13:25
Wie was die Movistar renner trouwens die 10 km terug onderuit ging?
10-05-2018 13:28
Eduardo Sepulveda (Movistar) was gevallen
Pantano is voor de officiele start trouwens al gevallen.
10-05-2018 13:29
@Natrix

Sepulveda
10-05-2018 13:30
Grote groep weg. Gesink niet mee
10-05-2018 13:31
Nog niet weg hoor. Wel Battaglin mee (geloof ik) en Gesink met ploegmaat nog voorin peloton aan het wachten op nieuwe mogelijkheid.
10-05-2018 13:31
Volgens mij is het Bouwman die mee zit
10-05-2018 13:33
Leuk om eerste deel van etappe live te kunnen zien. Eerste groep lijkt me op dit moment te groot
10-05-2018 13:35
Jammer dat de regie meer oog heeft voor de omgeving dan de koers.
10-05-2018 13:41
Eenzame strijder aan kop!
10-05-2018 13:43
@Mess

Het is dan ook wel een uitzonderlijk fraaie omgeving. Alleen al daarom persoonlijk meer dan van Giro dan Tour
1 2 3 9

Om te reageren moet je ingelogd zijn.