Giro 2018: Volg hier de veertiende etappe
zaterdag 19 mei 2018 om 11:40 Volg in Google

Giro 2018: Volg hier de veertiende etappe

Aan de voet van de Monte Zoncolan – gelegen in de Karnische Alpen – wordt de fietser gewaarschuwd voor wat komt. Hij opent er ‘de deur naar de hel’. Eenmaal fietsend op de stroken begrijp je wat er met die aankondiging wordt bedoeld.

Percentages die aan het onwerkelijke grenzen, motards die moeite hebben om hun tweewieler recht te houden en coureurs die met een gemiddelde snelheid van zes kilometer per uur veranderen in slakken. En dat allemaal omdat het wegdek vanuit Ovaro in tien kilometer maar liefst twaalfhonderd meter de hoogte in gaat, goed voor een gemiddelde stijging van maar liefst 11,9%(!) procent. Van kilometerpaal twee tot en met zes is de stijging zelfs 15,4%.

Als hier de Giro niet ontploft, dan ontploft hij nergens. Vraag dat maar aan renners als Gilberto Simoni en Ivan Basso, die hier in het verleden zegevierden en een basis wisten te leggen voor de eindzege. Onderschat ook niet de uitwringende werking van de Passo Duron (4,4 km aan 9,8%) en de Sella Valcalda Ravascletto (7,6 km aan 5,6%) in volle finale.

De vraag is of Simon Yates – die tot nu toe de beste indruk maakt bergop – op deze monsterklim voldoende tijd kan pakken op de concurrentie. Tijd die hij nodig zal hebben, gezien het feit dat zijn grootste uitdager Tom Dumoulin betreft en de individuele tijdrit naar Rovereto lonkt.

De renners mogen om 11:55 beginnen aan deze haast masochistische onderneming, terwijl de winnaar de Zoncolan tussen 16:54 en 17:37 zal temmen. Eurosport 1 is er live bij vanaf 13:00. Bespreek hier het verloop van deze iconische bergrit.

Links
Voorbeschouwing etappe 14 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
261 Reacties
19-05-2018 14:32
Het gaat oude wijven regenen.... de chaos zal niet te overzien zijn op de Zoncolan....
19-05-2018 14:37
Zou de gele tekst Contador linksaf op het wegdek vlak voor de tweede tunnel er nog staan?

Zie plaatje 5 https://www.climbbybike.com/picture-gallery.asp?Col=Monte-Zoncolan&MountainID=36&Departure=Ovaro
19-05-2018 14:41
Saunier Duval reed op SCOTT fietsen
19-05-2018 14:51
Hoeveel minuten ligt Gesink al voor? ;-)
Gesink is een realist, dus ik denk dat ie wel vrede heeft met zijn Giro tot nu toe.

Nog even en dan naar Infinity War met 9 pubers. Geen live Zoncolon maar vreselijke onzin met schijnbaar een boom, wasbeer, groene en blauwe gastjes, en veel zinloos geweld.
19-05-2018 14:54
Assen succes met de jankers!
19-05-2018 14:59
Peloton ligt in stukken. Poels in 2de groep.
19-05-2018 15:00
Wout neemt graag een extra aanloopje
19-05-2018 15:00
De hete adem van O'Conner, die tenslotte slechts vijf seconden achter staat!? Heb je zo vaak de Tour de France gewonnen...
19-05-2018 15:03
Poels zat toch in het laatste wiel van die eerste groep?
19-05-2018 15:03
Sky alweer van kop af.
19-05-2018 15:15
Mocht iemand een goede Nederlands of Engelstalige stream hebben ontvang ik graag een PB! Tot nu toe alleen een Poolse stream weten te vinden.
19-05-2018 15:17
http://rojadirecta.me/es zijn altijd goeie streams te vinden
19-05-2018 15:21
Google tiz cycling for web stream
19-05-2018 15:27
Ik hoop toch dat er niet wordt gewacht tot de Zoncolan, maar dat er ook op de eerdere beklimmingen al wat oorlog wordt gemaakt. Wie van de favorieten durft als eerste? Ik gok op Pinot.
19-05-2018 15:31
6 minuten voor de kopgroep! Zit de winnaar voorin of ben ik mis???
19-05-2018 15:34
@biazzi, ja ik denk dat je mis bent, ze zullen nog wat meer nodig hebben.
19-05-2018 15:34
Wat een verschrikking die van Belleghem momenteel. Hij komt adem tekort. Tenenkrommend. Helaas kan ik bij xs4all het commentaar niet op een andere taal zetten. Bij ziggo kon dat wel. Maar voor de rest niets dan lof over xs4all...
19-05-2018 15:35
Ik denk dat MaL als eerste zal gaan. Rijdt altijd aanvallend
19-05-2018 15:41
Ik heb vandaag echt geen flauw idee. Is echt de vorm van de dag . Ik hoop natuurlijk dat dumoulin de giro naar zich toe trekt . Maar kan ook zomaar 2 minuten verliezen . Ik laat me verassen . Nerveusiteit stijgt
19-05-2018 15:43
@ covadonga: idd vreselijk zijn ADHD hijgerige staccato gebabbel. De zeldzame seconden dat de commentatoren even hun muil houden en je gewoon weg- heli en motorgeluiden hoort zijn het best wat mij betreft.
19-05-2018 15:44
Toch wel verrassend om te horen dat Dumoulin de Zoncolan nog nooit op is gereden, zelfs niet in training. Lijkt me nogal een risico als je de Giro wilt winnen.
19-05-2018 15:44
Niet meteen laten verassen joh! Wellicht valt het mee en zet Tom de koers juist in vuur en vlam. Dan zal je toch spijt hebben van dat verassen.
19-05-2018 15:46
Ik denk dat Tom z’n benen goed voelen, ploeg op kop aan het peloton. Wordt spannend!
19-05-2018 15:47
Kom op Tom, rij de puffertjes aan gruzelementi!
19-05-2018 15:49
Tiz cycl ing werkt helaas niet meer bij mij, ik zit in Amerika iemand een werkende live stream voor mij aub?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.