Giro 2018: Volg hier de veertiende etappe
zaterdag 19 mei 2018 om 11:40 Volg in Google

Giro 2018: Volg hier de veertiende etappe

Aan de voet van de Monte Zoncolan – gelegen in de Karnische Alpen – wordt de fietser gewaarschuwd voor wat komt. Hij opent er ‘de deur naar de hel’. Eenmaal fietsend op de stroken begrijp je wat er met die aankondiging wordt bedoeld.

Percentages die aan het onwerkelijke grenzen, motards die moeite hebben om hun tweewieler recht te houden en coureurs die met een gemiddelde snelheid van zes kilometer per uur veranderen in slakken. En dat allemaal omdat het wegdek vanuit Ovaro in tien kilometer maar liefst twaalfhonderd meter de hoogte in gaat, goed voor een gemiddelde stijging van maar liefst 11,9%(!) procent. Van kilometerpaal twee tot en met zes is de stijging zelfs 15,4%.

Als hier de Giro niet ontploft, dan ontploft hij nergens. Vraag dat maar aan renners als Gilberto Simoni en Ivan Basso, die hier in het verleden zegevierden en een basis wisten te leggen voor de eindzege. Onderschat ook niet de uitwringende werking van de Passo Duron (4,4 km aan 9,8%) en de Sella Valcalda Ravascletto (7,6 km aan 5,6%) in volle finale.

De vraag is of Simon Yates – die tot nu toe de beste indruk maakt bergop – op deze monsterklim voldoende tijd kan pakken op de concurrentie. Tijd die hij nodig zal hebben, gezien het feit dat zijn grootste uitdager Tom Dumoulin betreft en de individuele tijdrit naar Rovereto lonkt.

De renners mogen om 11:55 beginnen aan deze haast masochistische onderneming, terwijl de winnaar de Zoncolan tussen 16:54 en 17:37 zal temmen. Eurosport 1 is er live bij vanaf 13:00. Bespreek hier het verloop van deze iconische bergrit.

Links
Voorbeschouwing etappe 14 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
261 Reacties
19-05-2018 12:56
@ johnny7

+100
19-05-2018 12:58
'@Jhonny: Ik zeur op de organisatie. Een uurtje missen maakt niks uit maar je mist bij een start als een etappe als dit zeker wat, is spannender dan sommige finishes. Ik kijk graag de start en het laatse uurtje.
19-05-2018 12:59
scherpe analyse Kenny, op karakter
19-05-2018 13:00
Gesink niet mee
19-05-2018 13:00
Sporza heeft het continu over een hoog tempo, welke ploeg rijd er nu dan?
19-05-2018 13:01
Bilbao mee.... dan zal de vlucht geen volledige vrijheid krijgen....
19-05-2018 13:02
Bilbao word 30sec voor het peleton gemeld. Laten de andere ploegen hem rijden?
19-05-2018 13:05
Bilbao heeft zich laten inlopen
19-05-2018 13:05
Lekker op mijn verjaardag genieten van de koers. Het ligt overigens niet aan Eurosport dat de koers niet van begin tot eind te zien is. Dat ligt aan de organisatie of de RAI. De helikopters moeten ee rest de lucht in.
19-05-2018 13:06
@arviidd, tuurlijk zou dat het mooiste zijn, de oorlog in het begin volgen en de finish, kan er in de tussentijd mooi een andere sport op. Maar dit is nu eenmaal niet zo en hebben we elke dag zo rond 13:15 beeld. Toch moeten we elke dag hier 20x lezen dat dit te laat is en een slechte timing van Eurosport/organisatie. Persoonlijk zou ik liever hebben dat dit niet constant hier gemeld wordt en als je er echt wat aan wilt doen dat je dan een brandbrief richting organisatie stuurt, mijn steun heb je alvast, succes!
19-05-2018 13:07
Bilbao vooruit is een interessante zet. Zullen ze daar bij Astana met Lopez nog voor de Zoncolan naartoe willen?
19-05-2018 13:08
Bilbao heeft zich laten inlopen.
19-05-2018 13:09
2 jarigen :) Proficiat allebei!
19-05-2018 13:19
Gefeliciteerd beiden.

Hahahah die Kroon. Ziet een Gier zijn hele dag is goed.
19-05-2018 13:36
Kopgroep krijgt geen ruimte, Yates wil winnen
19-05-2018 13:36
Wel mooi dat Kroon nu eindelijk kan genieten van de omgeving tijdens de koersen, iets wat hij tijdens zijn carrière niet kon.... van mij mag hij hoor
19-05-2018 13:37
Ik zie deze kopgroep het niet halen eerlijk gezegd. Wellicht zou Conti met een voorgift van een dikke vijf minuten nog iets kunnen op de Zoncolan maar ik zie het niet zo maar gebeuren tenzij peloton echt laat begaan
19-05-2018 13:40
Gefeliciteerd dutchcyling en oscarito!
19-05-2018 13:42
Dumoulin is mega ontspannen in interviewtje met Schotte op de Sporza ticker (http://sporza.be/cm/sporza/matchcenter/mc_wielrennen/Comp_giro_ditalia_2018/1.3189104). Die gaat goed zijn. Denk ik.
19-05-2018 13:54
Iedereen heeft angst voor Tom ten opzichte van de vedergewichtjes maar in mijn optiek is dat niet nodig. De poefertjes zullen hier juist relatief snel stil vallen. De sterksten gaan hier echt wel boven drijven en ik heb geen reden om niet in Tom te geloven. Ik vrees eerder voor een Bennett die ik niet echt overtuigend vind rijden de afgelopen dagen
19-05-2018 14:06
Leuk hoe Kroon het kinderprogramma Willem Wever als bron gebruikt bij zijn verhaal. Nu gebeurt er toch nog weinig spannend dus een beetje luchtigheid kan ik wel gebruiken.
19-05-2018 14:07
Lesjes geologie, ornotologie, optica, .. wat een gezwam
19-05-2018 14:08
@Joop, bedankt voor het delen. Zo ontspannen heb ik hem zelden gezien. Hopelijk is dat een goed voorteken en geen berusting.
19-05-2018 14:08
Kroon is niet goed geïnformeerd over dat blauwe meertje. Dat is ontstaan door de aardbeving van 1976. Wel mooi kamperen.
19-05-2018 14:09
Ik hoop dat de mensen die zo ontzettend graag de koers helemaal wilden zien nu blij zijn want kan me niet voorstellen dat ik dit ook nog had moeten missen dit eerste uurtje live! Geweldig om te zien dit!!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.