Giro 2015: Volg hier de twintigste etappe
zaterdag 30 mei 2015 om 11:45 Volg in Google

Giro 2015: Volg hier de twintigste etappe

De klassementsmannen in de Giro d’Italia moeten nog éénmaal alles geven. Vandaag staat de allerlaatste bergetappe op het programma. De renners krijgen de loodzware Colle de Finestre voor de kiezen.

Deze beklimming van buitencategorie is in totaal 18,4 kilometer lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 9,2%. Omdat hier het dak van de Giro ligt, kunnen extra bergpunten worden verdiend. De eersten over de top krijgen 45, 30, 20, 14, 10, 6, 4, 2 en 1 punt. Het wordt voor Steven Kruijswijk belangrijk om hier vooraan te eindigen. Zijn achterstand op bergtruidrager Giovanni Visconti bedraagt momenteel zestien punten.

Na de top van de Colle de Finestre, die deels over onverharde wegen loopt, is het nog een kleine dertig kilometer tot de meet. De aankomst ligt op Sestrière van derde categorie. Rond kwart over vijf wordt daar de eerste renner op de top verwacht.

Sporza zendt de Giro pas na de Ronde van België uit; dit zal rond vier uur zijn. Ook Eurosport begint laat. Vanwege de MotoGP start de uitzending daar om 16:08. Bespreek hier het verloop van de koers.

T15_MadonnaDC_2_alt

Links:
Deelnemerslijst
Voorbeschouwing
Parcours

Liveticker (Sporza)
Liveticker (organisatie)
Liveticker (NUsport)
Liveticker (Cyclingnews)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
810 Reacties
30-05-2015 17:14
Kruijswijk +34?
Aftellen nu...
30-05-2015 17:14
Verpeelt Landa nu dus de bergtrui door Uran niet voorbij te gaan?
30-05-2015 17:15
Visconti pakt de bergtrui. Zakarin gaat Landa zometeen keihard in zijn tronie uitlachen.
30-05-2015 17:15
Köning als die op 2:42 binnenkomt plek verloren aan Hesjedal en KRuissie.
30-05-2015 17:15
@123poetertjes waarom? Hij wint alsnog de Giro
30-05-2015 17:15
@Krypton bedoelde 6e of 7e maakt niet super veel uit. Meer verliest hij niet meer.
30-05-2015 17:16
kutzooi 10 seconden te weinig
30-05-2015 17:16
Kruijswijk 7e uiteindelijk.
30-05-2015 17:16
Net tekort voor de 6e plek.
30-05-2015 17:16
Kruijwijk wordt 7e
30-05-2015 17:16
12 sec tekort, jammer. 7e plek voor Kruijs. Mooie ronde gezien.
30-05-2015 17:16
dus 7e prima! onverwachts en heerlijke ronde gereden
30-05-2015 17:16
Kruijswijk komt 12 seconden te kort voor König.
30-05-2015 17:16
Jahoor König nog er net voor. Mooie etappe van Kruijswijk maar uiteindelijk is het resultaat er niet naar.
30-05-2015 17:17
Astana ging hier puur voor de etappe? Bergtrui interesseerde ze niet? Of kunnen ze heel veel zaken goed in Kazachstan, behalve rekenen?
30-05-2015 17:17
Jammer voor Kruijswijk.
Eigenlijk helemaal niks aan de einde van de dag. Geen bergtrui, geen etappenoverwinnig alleen stijging in het klassement. Maar, toch geweldig gereden voor mij samen met Hesjedal de besten van de Giro.
Astana, 1 woord, bah.
30-05-2015 17:17
Weet je waar ik denk dat die ruzie tussen Vino en Tinkoff over ging: Dat Tinkoff dit niet gelooft.
30-05-2015 17:18
Kruiswijk morgen in de ontsnapping dat begrijpen jullie zelf ook wel natuurlijk
30-05-2015 17:18
@G4P
Klopt, het ligt aan de persoonlijkheid. Als een keeper aan het eind van een wedstrijd op knullige wijze een doelpunt doorlaat, heeft hij er vaak de pest in. Zelfs al wint zijn team met 8-1.
Maar denk toch dat Bertje inderdaad wel happy is.
30-05-2015 17:19
Heeft Landa niet de bergtrui dan?
Stond 49pts achter toch, en pakt er nu ook 49? (45+4?)
Op basis waarvan wordt de winnaar bepaald bij gelijke stand? Of heb ik een rekenfout gemaakt?
30-05-2015 17:19
Dit bericht is verwijderd
30-05-2015 17:20
bergtrui gemiste kans voor kruiswijk, alles gegeven, maar pech met het koersverloop.. Ook jammer dat hij net 10 seconden te kort komt voor Konig. Maar al met al geweldige Giro gereden! Klasse!
30-05-2015 17:20
Hahahaha! @ iedereen die denkt dat Astana iets geeft om de bergtrui, ze hebben het, nadat bleek dat de 'run for pink' niet te doen was, weer prima gebruik gemaakt vd mogelijkheden en wederom de juiste man uitgespeeld voor dagwinst.
30-05-2015 17:20
@puffin
Hij krijgt geen 4 punten maar een paar minder
30-05-2015 17:21
Volgens mij landa en visconti precies gelijk, dan geven ze de trui toch altijd aan de 3e plek?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.