Redactieblog: WielerFlits x Velor kledingset is in productie!
vrijdag 21 maart 2025 om 11:55

Redactieblog: WielerFlits x Velor kledingset is in productie!

Berichten over WielerFlits. Een blik achter de schermen bij het grootste wielernieuwsplatform van de Benelux.

‘Bespreek hier’ verhuist naar het forum

‘Bespreek hier’ verhuist naar het forum

De ‘Bespreek hier koers X’-artikelen verhuizen vanaf deze week naar het forum. Op dagen waarop wij geen actief liveblog hebben, publiceren we een Bespreek hier-artikel, waar de community een plek treft om met elkaar de koersen van die dag te bespreken.

Die plek verhuizen we naar het vernieuwde forum van WielerFlits, waar meer functionaliteiten beschikbaar zijn om op elkaar te reageren.

Op de homepage en op bericht-niveau staan verwijzingen naar de Bespreek hier-topics op het forum. Op dezelfde posities waar het liveblog staat, komen dus ook verwijzingen naar de nieuwe plek.

Achter de schermen bij de Amstel Gold Race

Achter de schermen bij Parijs-Roubaix

Achter de schermen bij de Ronde van Vlaanderen

Achter de schermen bij Gent-Wevelgem

De verslaggevers van WielerFlits geven je een kijkje achter de schermen. Zo ziet de werkdag eruit bij Gent-Wevelgem 2024.

Nieuwe stap voor WielerFlits.be: nieuw jasje én meer aandacht voor Belgische verhalen

Nieuwe stap voor WielerFlits.be: nieuw jasje én meer aandacht voor Belgische verhalen

WielerFlits.be zit vanaf vandaag in een nieuw jasje. Niet alleen krijgt de site met zijn blauwe kleuren een compleet nieuwe aanblik, ook inhoudelijk staan er de komende weken en maanden heel wat veranderingen op de planning (meer…)

WielerFlits start samenwerkingsverband met The Outerline

WielerFlits start samenwerkingsverband met The Outerline
foto: Cor Vos

WielerFlits start een samenwerkingsverband met het Amerikaanse platform The Outerline, dat onder andere bekend is van zijn wekelijkse AIRmail-nieuwsbrief. De schrijvers Steve Maxwell, Joe Harris en Spencer Martin staan al ruim een decennium bekend vanwege hun diepgaande artikelen en commentaren over de economie, het bestuur, de structuur en de competitie van het profwielrennen. Ze schrijven ook regelmatig lange artikelen over de vrouwensport, anti-doping en sportethiek.

Maxwell, Harris en Martin hebben alle drie topfuncties in andere bedrijven, maar besteden veel tijd en moeite aan The Outer Line en verschillende andere wielergerelateerde activiteiten.

Op hun website staat het volgende: “We hebben geen financiële belangen in het professionele wielrennen, noch enig persoonlijk belang in deze discussie, behalve dat we willen dat een prachtige sport weer meer aanzien krijgt en dat het wielrennen in de toekomst floreert. Zoals de filosoof en staatsman Edmund Burke zei: “Het enige wat nodig is voor de triomf van het kwaad is dat goede mensen niets doen.”

RIDE Magazine-hoofdredacteur en WielerFlits-verslaggever Raymond Kerckhoffs heeft al bijna tien jaar regelmatig contact met Joe Harris en Steve Maxwell en heeft namens WielerFlits de contacten gelegd. “In mijn journalistieke werkzaamheden in de wielersport ben ik in meer geïnteresseerd dan alleen de wedstrijden”, geeft Kerckhoffs aan.

“De economie en de politiek van de wielersport boeien me. The Outer Line schrijft artikelen van hoge kwaliteit over dit aspect van de sport. Hun werk wordt zeer gewaardeerd door veel mensen op sleutelposities in de wielersport. Ik heb regelmatig bepaalde onderwerpen besproken of informatie uitgewisseld met Steve en Joe.”

“Toen het idee ontstond voor een samenwerking tussen The Outer Line en WielerFlits, waren we meteen enthousiast. In de toekomst zullen we regelmatig artikelen uit The Outer Line en haar wekelijkse AIRmail nieuwsbrief overnemen op WielerFlits.”

“We zullen ook af en toe samenwerken om andere grote verhalen achter de profwielersport op te volgen. Zoals regelmatig een diepgaande reportage voor RIDE Magazine over de economie, politiek en bestuur van het profwielrennen of bijvoorbeeld over anti-doping. Ik denk dat we met deze samenwerking onze lezers regelmatig sterkere verhalen en inzichten kunnen geven over de algehele wielersport. The Outer Line zal ook helpen om verschillende artikelen en verhalen van Wielerflits te populariseren en opnieuw te publiceren voor het Amerikaanse publiek.”

Het jaar van WielerFlits: Records en nieuwe jasjes

Het jaar van WielerFlits: Records en nieuwe jasjes

Dit jaar vierden we de vijftiende verjaardag van WielerFlits. Om precies te zijn op 4 juli. Middenin de Tour de France. Als platform hadden we geen mooier cadeau kunnen wensen dan het wielerjaar 2023. Een seizoen vol met Belgische en met name Nederlandse wielersuccessen.

Records
De grootste uitschieters zijn toe te schrijven aan één persoon: Mathieu van der Poel. De eerste piek volgde al vroeg, begin februari, toen hij op het WK veldrijden in eigen land een nieuwe wereldtitel veroverde. Daarna volgden onder andere twee monumenten (Milaan-San Remo & Parijs-Roubaix) en een fabelachtige overwinning op het WK wielrennen in Glasgow.

Van der Poel zorgde niet alleen voor een historische dag voor het Nederlandse wielrennen, maar ook voor een historische dag voor WielerFlits. Voor het eerst sinds ons bestaan noteerden we meer dan een miljoen paginaweergaven op één dag.

foto: Cor Vos

Wij zijn enigszins terughoudendheid met het communiceren van bereikcijfers. Niet omdat we geheimzinnig willen doen, maar een verkeerde indruk te voorkomen. De advertentie-inkomsten die gekoppeld zijn aan de paginaweergaven zijn een belangrijke inkomstenbron. Tegelijkertijd hebben wij als doel gesteld een journalistiek hoogwaardig platform te maken. Wij doen elke dag ons uiterste best om dit na te streven.

Als team zijn wij dus ontzettend dankbaar dat wij in 2023 meer dan 177 miljoen weergaven hebben bereikt op onze platforms met content waar wij trots op zijn. Voor een deel zijn wij afhankelijk van opvallende prestaties en die waren er dit jaar volop. Naast het succes van Van der Poel liet ook Jumbo-Visma heel het seizoen de wielerharten sneller kloppen.

Nieuws
In 2008 is WielerFlits begonnen als wielernieuwswebsite. De afgelopen jaren is het platform verbreed met onder andere de rubrieken Fietstoerisme en Materiaalzone. Maar nieuws is en blijft een belangrijke factor. Ook dit jaar zijn we daarin gegroeid. Meer nieuws, meer primeurs. Eén primeur steekt er met afstand bovenuit.

Het nieuws van collega Raymond Kerckhoffs dat Jumbo-Visma in het diepste geheim werkte aan een fusie met Soudal-Quick-Step had een ongekende impact. Op de wielerwereld en op WielerFlits. Maar tegenwoordig is weinig vluchtiger dan nieuws. In een paar tellen staat het overal.

Niet het nieuws, maar de manier hoe wij daarmee zijn omgegaan is mijn persoonlijke hoogtepunt van het jaar. Als team zijn we direct gaan schakelen. Een opinie met achtergronden, een podcast met extra duiding en een reeks artikelen waarin me razendsnel inspeelde op de laatste ontwikkelingen. Een topprestatie van een klein en hecht team.

WielerFlits.be
Voor onze Vlaamse lezers hebben we een nieuwe impuls gegeven aan WielerFlits.be. Achter de schermen werken we aan een herpositionering. Aan de voorkant zie je dat al terug in het redactieteam dat is uitgebreid met Niels Bastiaens en Zeger Schaeken. Zij zijn deze winter bij nagenoeg alle veldritten ter plekke om in tekst, audio en video verslag te doen. Redactioneel en visueel zal wielerflits.be verder gaan afwijken van wielerflits.nl.

RIDE Magazine

In het derde jaar van RIDE Magazine hebben we opnieuw vier edities uitgebracht, die we feestelijk hebben gepresenteerd met launch parties bij Specialized in Arnhem, met Topsport Rotterdam en in de kledingzaak van OFM in Beek. Ons lezerspubliek is het afgelopen jaar bijna verdubbeld. Ook hebben we het team van schrijvers verder uitgebreid. In totaal zijn nu een dertigtal medewerkers betrokken bij WielerFlits en RIDE Magazine. In 2024 zal dat verder uitbreiden.

Vernieuwingen

Lay-out
Afgelopen jaar heeft WielerFlits een ware metamorfose ondergaan. Op technisch vlak hebben we veel vernieuwd, en vooral verbeterd. Het eerst project wat onze webontwikkelaars konden opleveren was een volledige redesign voor de lay-out.
In de nieuwe vormgeving van de homepage komen onze vijf pijlers (wielernieuws, Fietstoerisme, Materiaalzone, Forum (community) en RIDE Magazine) beter tot hun recht. Ook is onder andere een nieuwe navigatiebalk bovenaan de pagina toegevoegd en is de ordening van berichten en de vormgeving van de buttons verbeterd.\

WielerFlits App
Ook de WielerFlits App is volledig vernieuwd. Belangrijke verbeteringen zijn ook hier de navigatie, en de toevoeging van Fietstoerisme en het databasesysteem waarmee we de wedstrijdkalender en de startlijsten beheren. Dit zijn twee belangrijke toevoegingen ten opzichte van de vorige versie. De nieuwe App, die vlak voor de Tour de France is gelanceerd, is nu een volwaardige weerspiegeling van de websites. De app is beschikbaar voor iOS (Apple) en Android (Google).

Nieuw forum
Het derde grote developmentproject is het forum geweest. Oók dit onderdeel is afgelopen jaar volledig vernieuwd. Er staat nu een compleet nieuwe structuur. Alle oude topics en berichten zijn naar de nieuwe omgeving gemigreerd. Het nieuwe forum ziet er visueel een stuk moderner uit en het geeft ons de mogelijkheid het snel aan te passen aan nieuwe wensen en verwachtingen.

Wat onze doelen en projecten voor 2024 zijn deel ik binnenkort in een ander blog.

Maxim Horssels, hoofdredacteur WielerFlits

100.000.000

100.000.000

1️⃣ 0️⃣ 0️⃣ .0️⃣ 0️⃣ 0️⃣ .0️⃣ 0️⃣ 0️⃣ paginaweergaven! 🎉

Voor het eerst sinds ons bestaan zijn we op wielerflits.nl de grens gepasseerd van honderd miljoen unieke paginaweergaven in een jaar.

En 2023 is nog niet voorbij. Met de aanstaande duels tussen Mathieu van der Poel en Wout van Aert in het veldrijden belooft het nog een drukke kerstperiode te worden.

Dankjewel voor het bezoeken van WielerFlits! 🙏

Update van het Forum

We hebben een nieuw forum! Na de nieuwe lay-out van de website, die we in augustus introduceerden, kon een nieuw forum niet achterblijven.

Niet alles is nieuw, want alle onderwerpen en berichten zijn meegegaan naar de nieuwe en verbeterde omgeving. Alle discussies kunnen dus ongestoord verder gaan.

Het nieuwe forum heeft nu nog de onderwerpindeling zoals die op het oude forum was. Aan de hand van jullie wensen, kunnen we het nieuwe forum anders gaan indelen.

We nodigen je uit in de reacties onder dit bericht je suggesties met ons te delen.

Het nieuwe forum is te bereiken via de navigatiebalk bovenaan op de website en via deze link.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.