Voor Corratec-Vini Fantini zijn het onzekere tijden, zeker als oktober tegenvalt
maandag 7 oktober 2024 om 14:38

Voor Corratec-Vini Fantini zijn het onzekere tijden, zeker als oktober tegenvalt

Voor Corractec-Vini Fantini is het van levensbelang om dit najaar nog zoveel mogelijk UCI-punten te pakken. Het is nog altijd onduidelijk of de ploeg in 2025 überhaupt bestaat, al zijn de laatste geluiden positief, maar de laatste weken van dit seizoen kan de ploeg belangrijke zaken doen. Het is met andere woorden do or die voor de ploeg van onder meer Mark Padun, Niccolò Bonifazio, Valerio Conti, Kristian Sbaragli en Etienne van Empel.

Dat alles heeft te maken met de Team Ranking van de UCI en de strijd om de wildcards. Wil Corratec-Vini Fantini volgend jaar kansmaken op een uitnodiging voor de Giro d’Italia, de thuisronde van het Italiaanse ProTeam, dan moet de ploeg in de top-40 van de Team Ranking eindigen. De UCI-regels schrijven voor dat alleen de beste 40 ploegen op de UCI World Ranking voor ploegen van 2024 een wildcard voor de editie van 2025 kunnen ontvangen van een organisator. Vanaf 2026 maakt alleen de top-30 daar nog kans op.

Dure misser Mareczko
En laat Corratec-Vini Fantini momenteel op plek 42 staan in die teamranking, tussen heel veel continentale teams als de opleidingsteams van Alpecin-Deceuninck en Visma | Lease a Bike, maar ook het Japanse JCL Team UKYO (met drie ritzeges erg succesvol in Langkawi) en ATT Investments uit Tsjechië. Geen al te beste score, en het verschil met plek 40 is ongeveer 80 punten.

Met de Italiaanse najaarskoersen, de Ronde van Langkawi en de Tour of Taihu Lake – vrijwel allemaal ProSeries-koersen – en zelfs de Tour de Kyushu in Japan zijn er nog aardig wat kansen om daar punten te scoren. In Langkawi, Taihu Lake en de herfstklassiekers levert een vijfde plek (klassement) 85 punten op, een ritzege is 20 UCI-punten waard.

In Maleisië en China is Jakub Mareczko de uitgesproken kopman om UCI-punten te pakken in sprintetappes, maar de Italiaan werd woensdag in de vierde etappe buiten tijd gereden en miste daardoor dus vier sprintkansen. Eind oktober, na de Veneto Classic, zullen we weten of dat een dure OTL is geweest voor Mareczko en de ploeg.

In radio peloton gonst de laatste weken het gerucht dat de ploeg van Francesco Frassi volgend jaar niet meer bestaat, maar in de Ronde van Langkawi sijpelen zo langzamerhand toch iets positievere geluiden door. De hoop op een doorgang is er binnen de ploegleiding en WielerFlits werd bevestigd dat het zoeken van sponsoren echt een helse klus blijkt, maar dat desondanks wel afrondende gesprekken bezig zijn met renners voor 2025.

Penibele situatie
Corratec-Vini Fantini zou een top-40-plek goed kunnen gebruiken in de zoektocht naar nieuwe sponsoren. In dat geval kunnen zij naar potentiële geldschieters stappen met het verhaal van een mogelijke Giro-deelname, wat de kans op een vervolg van de ploeg in 2025 vergroot. Een ander heikel punt is het aantal vastgelegde renners. Uiterlijk 15 oktober moet Corratec-Vini Fantini de contracten van minstens tien renners aanmelden bij de UCI, maar de ploeg heeft momenteel – door de onzekere toekomstsituatie – nog maar twee renners vastliggen voor volgend seizoen.

Geplaatst als onderdeel van: Jonathan Castroviejo (37) bezig aan laatste seizoen als profwielrenner

RIDE Magazine
5 Reacties
07-10-2024 15:06
In langkawi en de italiaanse klassiekers lijkt het vooralsnog helemaal nergens op. Maar ze zullen in japan en china vast genoeg punten halen om att investments en alpecin dev team voorbij te gaan. Dus volgens mij is dat het probleem ook niet. Wat me eerder een probleem lijkt, is dat tudor en q36.5 altijd boven corratec gekozen zullen worden als wildcard team.
    07-10-2024 16:14
    Mareczko alleen zou altijd 150+ punten moeten halen in Taihu Lake, korte ritjes en geen heuvel te zien daar en naast Tesson toch de snelste man aan de start daar in principe.
    07-10-2024 16:27
    In Italië bepalen/betalen de sponsoren soms meer dan het sportieve. Dit jaar was Q36.5 toch ook al vele malen beter dan Corratec, maar ging de Giro wildcard naar …
07-10-2024 16:46
Er liggen 2 renners vast voor 2025 aldus dit artikel om vervolgens de hele ploeg voor dit jaar te melden, maar de 2 niet te benoemen......

Over het ranking verhaal: het is toch een krom systeem. Corratec zou nu sowieso niet naar de Giro mogen omdat CT'S die sowieso niet naar de Giro mogen boven ze staan? En het is appels met peren vergelijken als je ploegen zoals ATT, die vooral in .2 koersen scoren, af gaat zetten tegen Corratec dat vooral veel profkoersen rijdt. Toegegeven: het is een zwakke ploeg, maar als je een systeem zo ontwikkelt dat je profteams naar .2 koersen jaagt vanwege de punten ben je als UCI niet goed bezig.
    07-10-2024 19:37
    Zo werkt het systeem nu eenmaal en dat weten ze al twee jaar. Het omgekeerde (een ploeg een WC voor een grote ronde geven die qua niveau niet eens de development-ploegen overstijgt) is namelijk zeker niet de bedoeling. Beetje belachelijk maar ploegen als Burgos hebben dat al 2 jaar begrepen en scoren bijvoorbeeld punten met het nationale kampioenschap in Guatemala (50 voor de winnaar!), het tijdritkampioenschap in Mongolië (50!) en het Oceanisch kampioenschap tijdrijden (70!).

Om te reageren moet je ingelogd zijn.