donderdag 4 juli 2024 om 18:25

Christoph Roodhooft na declassering Jasper Philipsen: “Geen manoeuvre dat dit 100% rechtvaardigt”

Video Christoph Roodhooft zal niet bij zijn na afloop van rit zes in de Tour de France. De belangrijke man binnen Alpecin-Deceuninck zag Jasper Philipsen sprinten naar de tweede plaats in Dijon, maar de Vlam van Ham werd wat later nog gedeclasseerd. “Er valt voor beide kanten iets te zeggen”, vertelde Roodhooft voor de camera van onder meer WielerFlits.

“We hebben telefoon gekregen van de UCI en hebben de straf vernomen. We hebben ook de sprint al bekeken. Het is heel duidelijk dat de boarding niet rechtdoor staat. En op het moment Wout van Aert wat naar binnenkomt, houdt hij ook wat in. Het kwam allemaal een beetje samen. Ik vind het geen manoeuvre dat het 100% rechtvaardigt. Maar er valt voor beide kanten iets te zeggen.”

Philipsen is volgens Roodhooft natuurlijk erg ontgoocheld. “Dit komt hard aan. Eerst was er de ontgoocheling van de vorige sprints en nu dit. Zo’n declassering is altijd speciaal. Dat Van Aert zei dat hij gestraft moet worden? Ik heb niet gelezen wat hij zei. Ik ga ervan uit dat de UCI niet laat beïnvloeden door de woorden of berispingen van tegenstanders.”

“Ik vind dat we positief moeten blijven, ondanks alles wat er gebeurd is vandaag”, ging Roodhooft verder. “Het was wel een sprint uit de boekjes, de lead-out was top. Ons doel blijft een rit winnen en vandaag waren we dichtbij. Het groen ligt wel niet meer in onze eigen handen. Voor de declassering waren we weer dichtbij, maar nu staan we weer ver in het klassement.”

Geplaatst als onderdeel van: Tour 2024: Zo blikken verschillende Belgen en Nederlanders terug op hun drieweekse

RIDE Magazine
18 Reacties
04-07-2024 18:27
Op een sportieve manier revanche nemen is het mooiste wat er is.... Hopelijk kan Philipsen in de gravelrit een mooie overwinning pakken voor de ploeg !!
04-07-2024 18:29
Want ? Jij vond het onterecht ofzo?
    06-07-2024 10:49
    Ja onterecht! Want het ging om Wout en vooral zijn reactie direct erna! Hiermee beschadigd hij zijn collega’s wielrenner zeer! Besef dat Wout nog bang, bang is om te vallen! Dat als maatstaf gebruiken als jury is niet goed! Kan iemand hier aangeven wanneer Jasper een renner bewust de hekken in gereden heeft en verwond heeft? Wat gebeurt er kilometers van tevoren als 10 tallen renners als dolle stieren richting de laatste honderden meters gaan! Daar wordt nooit iets over gezegd of beoordeeld! Die zijn net zo gevaarlijk of gevaarlijke dan de sprint! Verticale lijnen de laatste 20 meters op de weg, een meter uit elkaar dan? Dan kusje zien wie er van zijn lijn afwijkt? Of in alle dolle hoofden van de renners en ploegleiders komen en zeggen waar zijn jullie in godsnaam mee bezig! Tijdens vele, vele kilometers van een etappe! Bewust wording van veiligheid en daarnaast de ene stuurt eenmaal beter dan de ander, dat is ook een gegeven! De een is ook banger dan de ander! De een durft meer dan een ander! Houdt men rekening met elkaar? Voor geen millimeter, daarom moet jury naar allen veel consequenter zijn en niet een incident eruit pikken! Het lijken wel voetbal scheidsrechters die zijn van hetzelfde laken pak! Niet consequent!
04-07-2024 18:30
Hij was 's morgens al gewaarschuwd, dat was de eerste gele kaart, de sprint was de tweede.
04-07-2024 18:37
Slappe hap , gewoon toegeven ,je sprinter op zijn flikkeren geven en doorrrrrrrr
04-07-2024 18:40
Het is inderdaad geen manoeuvre, maar ondeskundigheid om 100% rechtdoor te sprinten, wat volgens mij iedere sprinter heeft.

ik zou zeggen ga nu eens gewoon leren om gewoon rechtdoor te sprinten, want elke keer dit gekloot wordt je ook wel moe van.
04-07-2024 18:46
Eigenlijk lees je tussen de lijnen wel dat hij het gewoon terecht vindt. 't Is alleen zijn eigen renner, dus kan je niet zeggen: "ja helemaal terechte DSQ!"
    04-07-2024 22:07
    Inderdaad, geen 100% lees ik hier als: ‘ja, ik vind het ook wel maar ga dat natuurlijk niet vol bevestigen’. Voor 58,3% diskwalificeren lijkt me ook lastig overigens.
04-07-2024 18:47
Jammer, een echte reflectie met "meerdere acties op het randje, al 2 jaar van Jasper" of "veiligheid is belangrijk" zou ze sieren
04-07-2024 18:48
Roodhooft is hiermee onderdeel van het probleem. Hij moet Philipsen op z'n donder geven en hem eens duidelijk vertellen dat hij recht moet sprinten.
04-07-2024 18:48
Zou die dit echt vinden? Of puur alle objectiviteit kwijt zijn als het om zijn eigen pupil gaat?
Ik lees de " Vlam van Ham" voor het eerst en nu moet ik eigenlijk een beetje huilen.
04-07-2024 19:27
Ik snap Roodhooft wel. Zeker als je deze move bekijkt in het grotere geheel.

Daarmee wil ik niet zeggen dat deze beweging niet bestraft had moeten worden. Maar vooral dat er sprake is van willekeur, en ik veel grotere koerswijzigingen NIET bestraft heb zien worden. Of andere opsluitingen tegen de dranghekken.

Misschien anders toch eens wat lijnen trekken in de laatste 300 meter, zodat duidelijk zichtbaar is wie wanneer van koers verandert
04-07-2024 19:36
De roodhooftjes. De sluwste managers van het peleton. Terecht gedeclasseerd jullie sprinter
04-07-2024 20:21
Onterechte diskwalificatie. Er gebeuren wel ergere dingen tijdens de sprint en in de voorbereiding daarvan. De afwijking is minimaal en er was echt geen gevaar Wout had de snelheid al niet meer. We hebben hier niet met nieuwelingen te maken en al helemaal niet met die jankeballen van een voetballers. De nu zo door iedereen bejubelde Cavendish haalde wel doldwazere dingen uit in de sprints die hij reed.
Als je dit zo vreselijk vindt schaf dan alle sprint etappes af. Waar ik wel een voorstander van ben, als je zo graag wil sprinten ga je maar naar de baan. Aankomsten met dranghekken zijn levensgevaarlijk, maar dat vind de UCI wel prachtig.
04-07-2024 20:46
Ja, die mentaliteit is het probleem. In de Netflix serie zie je VDP ook gewoon lachen met de boete die hij kreeg na de beuk tegen Girmay. "Haha ja ik weet niet hoeveel de boete was, de ploeg betaalt dat toch, haha."
04-07-2024 21:21
Onterechte diskwalificatie Wout had de snelheid al niet meer jasper was sneller
ik denk dat wout gefrustreerd is door zijn eigen tekortkoming zo recht te praten
maar waar gaat het in de hedendaagse wielrennen nog over
als het zo doorgaat rijden we over een paar jaar:
geen afdalingen meer
geen sprint meer
alleen nog maar toertochten en tijdritten want dat is pas veilig
allemaal veel te gevaarlijk wielrennen blijft been risico volle sport
04-07-2024 22:15
Het probleem is toch een beetje dat de regels super moeilijk te handhaven zijn en dat sprinten een super nerveus gedoe is met veel renners op een kluitje en vaak zijn sprinters dan ook nog eens een keer van het type ‘opgewonden’ standje. Dit geval was er waarschijnlijk 1 teveel aan. Maar als je bestraft moet je het consequent en elke keer doen. Hoe het wel moet? Kun je alle foute manoeuvres wel opsporen in zeg de laatste 500 meter? Dan wordt het bijna een jury sport, dat vind ik persoonlijk weinig met sport te maken hebben. Voor mij zouden ze de sprinters ritten wat zwaarder mogen maken, misschien niet leuk voor de pure sprinters maar in een 3 weekse zijn die pure sprint etappes veel te vaak wandeletappes waardoor iedereen nog fris zit en dan weet je gewoon dat het een gekkenhuis wordt. Zorg ervoor dat het peloton op een lint zit, wellicht de klassementsrenners op 3 kilometer al laten stoppen. Ik denk dat er eens creatief nagedacht moet worden over hoe het wel kan. Want regels af en toe handhaven is altijd een slechte keuze.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine