Zwitserland stelt zich kandidaat voor ‘Super-EK’ van 2030
foto: Fotopersburo Cor Vos
woensdag 19 november 2025 om 10:16

Zwitserland stelt zich kandidaat voor ‘Super-EK’ van 2030

Het was een ambitieus plan: het eens in de vier jaar organiseren van een multidisciplinair Europees kampioenschap. In 2018 werd de eerste editie georganiseerd en in 2022 kwam er een vervolg, maar een derde editie leek er niet meer te komen. Met de nadruk op leek, want Zwitserland heeft zich nu kandidaat gesteld om het multidisciplinaire EK van 2030 te organiseren.

Afgevaardigden van de Zwitserse sportbonden hebben de kandidatuur voor 2030 goedgekeurd, zo kondigde Swiss Cycling – de Zwitserse wielerbond – onlangs aan. Zwitserland is voorlopig de enige kandidaat. En daarmee lijkt de European Championships Board (ECB) het concept van een Super-EK weer nieuw leven in te blazen. In januari leek het nog een stille dood te sterven.

Voor komend jaar staat er geen Super-EK op de planning, maar over vijf jaar lijkt Zwitserland dus the place to be voor het multidisciplinaire Europese evenement. De eerste editie vond in 2018 plaats in het Schotse Glasgow. Daar werden zeven EK’s van zeven olympische sporten gelijktijdig georganiseerd.

Naast wielrennen, ging het om de EK’s zwemmen, atletiek, turnen, golf, roeien en triatlon. Vier jaar later streken de sporters neer in het Duitse München.

Wieleronderdelen
Op een Super-EK worden er titels en medailles uitgereikt op vier wieleronderdelen: wegwielrennen, baanwielrennen, mountainbiken en BMX.

“We geloven in de kracht van de samenbundeling en zijn ervan overtuigd dat de sport profiteert door het samenbrengen van al deze kampioenschappen in een fantastisch nieuw evenement”, was men zeer enthousiast bij de aankondiging van het evenement.

Meer sporten
Het programma voor 2030 zal worden uitgebreid naar elf sporten, met – naast wielrennen – atletiek, roeien, klimmen, 3×3-basketbal, beachvolleybal, kano/kajak, tafeltennis, triatlon, turnen en floorball. De wedstrijden zullen plaatsvinden in zeven Zwitserse steden.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.