Zo zien de grindpaden eruit van de nu al veelbesproken gravelrit in de Tour de France
foto: ASO
donderdag 26 oktober 2023 om 14:22

Zo zien de grindpaden eruit van de nu al veelbesproken gravelrit in de Tour de France

De negende etappe van de Tour de France 2024 kan weleens een cruciale worden. De renners krijgen op zondag 9 juli namelijk meerdere gravelstroken voorgeschoteld op weg naar Troyes. Op sociale media heeft de Tourorganisatie inmiddels foto’s gedeeld van een van de grindpaden, waar na de parcourspresentatie van woensdag al veel over te doen was.

Het gaat om foto’s van de tweede sector van de dag, de Chemin de Baroville. Dit is een strook vrij vroeg in de wedstrijd, na 67 van de 199 kilometer. Het is een van de veertien grindpaden die de renners voor de kiezen krijgen. Het gaat, zo laat de organisatie van de Ronde van Frankrijk desgevraagd weten, om een hellende strook. De renners hoeven deze weg die te zien is op de foto’s dus niet af te dalen.

Nadat de route van de Tour de France 2024 woensdag onthuld was in Parijs, was er al het nodige te doen over de negende etappe. Richard Plugge begreep de keuze voor een gravelrit bijvoorbeeld niet. “Het gaat om wegwielrennen. Gravel kan zo’n impact hebben op het resultaat, puur door pech. Hetzelfde geldt voor kasseien, maar dat komt niet zo veel voor en en hoort historisch ook meer in die regio”, zei de teammanager van Jumbo-Visma tegen WielerFlits.

Ook de teammanager van Soudal Quick-Step, Patrick Lefevere, was niet enthousiast over grindpaden in de Tour de France. “In het begin was ik ook geen fan van de Strade Bianche. Alleen een idioot verandert nooit van mening, maar ik vind niet dat elke rittenkoers van betekenis nu gravelstroken in het parcours moet opnemen. Je kunt in dat soort ritten de Tour niet winnen, maar wel verliezen”, stelde hij.

 

RIDE Magazine
13 Reacties
26-10-2023 15:20
Hoeveel regenbuien en landbouwvoertuigen hebben we nog te gaan tot 9 juli? Graag iedere week een update!
26-10-2023 16:29
Je wenst niemand van de renners iets toe maar ergens verdienen de chaos-zoekers een dag waarop het gigantisch fout gaat zo dat we van die ongein af geraken. Voor de liefhebbers zijn er 3 andere off-road disciplines in het wielrennen… En natuurlijk gaat de massa kwijlen maar voor de renners is dit pure stress in hetzelfde jaar waar alles zou veranderen qua veiligheid…
    26-10-2023 23:05
    Voor een driedaagse all round koers op asfalt, kassei, gravel, prachtig.

    Maar voor een grote ronde, de iconen in deze sport, waar het de bedoeling is over 3 weken een zoveel als mogelijk gelijke strijd te krijgen is het riducuul de risicofactor op één dag zo enorm te verhogen.
    De gospe dat iedereen gelijke kansen heeft is een domme kortzichtige dooddoener..,
    Juist doordat de pech factor enorm wordt vermeervoudigd breng je een enorme onbalans aan mbt het juist zoveel mogelijk onnodig extra risico uitsluiten om tot een over 3 weken gewogen en meer gelijke klassement strijd te krijgen.

    Maar gied, dit concept van denken is voor kortzichtige zwart wit denkers en vooral trend kickers niet te volgen.
    27-10-2023 10:49
    @KopoverKop: TJV had dezelfde scepsis over de kasseien- rit in 2022. Daar kwamen ze prima doorheen en lieten ze Vingo en Roglic GP Denain als voorbereiding rijden. Ze kunnen datzelfde trucje doen door te starten in Tro- Bro- Leon. Of bv Gent- Wevelgem.
26-10-2023 14:58
"Zo ziet één van de grindpaden eruit van de nu al veelbesproken gravelrit in de Tour de France "
26-10-2023 14:35
De Plugge streets gaan hopelijk wat spektakel opleveren!
26-10-2023 16:34
Goh, mogen we hier wel over de gravelpaden discussiëren maar niet onder het opiniestuk van Kerckhoffs? Of is dat een te corrigeren foutje?
Ik snap de commerciële belangen en zo, maar dat wil niet zeggen dat alles mooier wordt als je er een gravelstrook in stopt. Aardbeien zijn lekker, zalm ook, maar zalm met aardbeien eet (bijna) niemand vrijwillig. Daarbij zijn gravelbikes naar mijn gevoel eigenlijk een overbodige hype. In een beetje comfy (edurance) racer kun je tegenwoordig ook bredere banden steken en klaar is Kees. Die schuine remgrepen hebben natuurlijk niks met gravel te maken.
    26-10-2023 16:41
    Dat punt kunnen we hier dan mooi maken de aankomende tijd. Spoiler: het peloton gaat er ook niet op hipsterknotmodellen passeren.
    26-10-2023 19:06
    Nee hoor, geen hype. Ik doe gravel wedstrijden op de crosser en loop tegen de Max 40 mm breedte van de banden aan. Met je racer kan je niet een echte gravel koers rijden. Dus 160 km waarvan 90% gravel en onverhard is. Wel een paar stroken in een etappe als deze.
    27-10-2023 10:52
    @lamaarwaaien: Elke zichzelf respecterende fietsfabrikant (en zeker die van TJV met Cervelo) heeft een gravelfiets in het gamma. Hoe moeilijk is het om Vingegaard zo'n fiets te laten rijden.
26-10-2023 14:31
Héérlijk, kom maar door.

Wat bedoelt Plugge nou eigenlijk met 'kasseien horen daar historisch meer, in die regio'?
Troyes ligt toch wel een eindje verder weg dan Roubaix hè, wie weet is dat wel de grote grindweg regio van van Frankrijk.
26-10-2023 15:56
Ziet er prima uit, daar rij je met 28 of 30 millimeter banden makkelijk overheen. Het feit dat het bergop gaat maakt het alleen maar makkelijker. En de Tour kennende wordt alles daags voor de etappe nog even mooi strak getrokken en geveegd.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of ze er ook stroken in dalende lijn, of met veel technische bochten in hebben durven stoppen. Gravel is bergop simpelweg een stuk minder onderscheidend dan vlak, technisch of bergaf. Weet iemand dit?
    26-10-2023 16:32
    Ziet er idd niet heel erg veel lastiger uit dan wat je op de veluwe aan schelpenpaden voorgeschoteld krijgt: beter ietsie nat dat ietsie te droog lijkt me wel.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine