Zo zien de grindpaden eruit van de nu al veelbesproken gravelrit in de Tour de France
De negende etappe van de Tour de France 2024 kan weleens een cruciale worden. De renners krijgen op zondag 9 juli namelijk meerdere gravelstroken voorgeschoteld op weg naar Troyes. Op sociale media heeft de Tourorganisatie inmiddels foto’s gedeeld van een van de grindpaden, waar na de parcourspresentatie van woensdag al veel over te doen was.
Het gaat om foto’s van de tweede sector van de dag, de Chemin de Baroville. Dit is een strook vrij vroeg in de wedstrijd, na 67 van de 199 kilometer. Het is een van de veertien grindpaden die de renners voor de kiezen krijgen. Het gaat, zo laat de organisatie van de Ronde van Frankrijk desgevraagd weten, om een hellende strook. De renners hoeven deze weg die te zien is op de foto’s dus niet af te dalen.
🔎 A look at some of the gravel roads of stage 9. Here is the Chemin de Baroville, 2nd sector of the day.
🔎 Un œil sur certains des chemins blancs au programme de l’étape 9 du #TDF2024, avec ici le Chemin de Baroville, 2eme des 14 secteurs du jour. pic.twitter.com/vvIIkwTIw7
— Tour de France™ (@LeTour) October 26, 2023
Nadat de route van de Tour de France 2024 woensdag onthuld was in Parijs, was er al het nodige te doen over de negende etappe. Richard Plugge begreep de keuze voor een gravelrit bijvoorbeeld niet. “Het gaat om wegwielrennen. Gravel kan zo’n impact hebben op het resultaat, puur door pech. Hetzelfde geldt voor kasseien, maar dat komt niet zo veel voor en en hoort historisch ook meer in die regio”, zei de teammanager van Jumbo-Visma tegen WielerFlits.
Ook de teammanager van Soudal Quick-Step, Patrick Lefevere, was niet enthousiast over grindpaden in de Tour de France. “In het begin was ik ook geen fan van de Strade Bianche. Alleen een idioot verandert nooit van mening, maar ik vind niet dat elke rittenkoers van betekenis nu gravelstroken in het parcours moet opnemen. Je kunt in dat soort ritten de Tour niet winnen, maar wel verliezen”, stelde hij.
Maar voor een grote ronde, de iconen in deze sport, waar het de bedoeling is over 3 weken een zoveel als mogelijk gelijke strijd te krijgen is het riducuul de risicofactor op één dag zo enorm te verhogen.
De gospe dat iedereen gelijke kansen heeft is een domme kortzichtige dooddoener..,
Juist doordat de pech factor enorm wordt vermeervoudigd breng je een enorme onbalans aan mbt het juist zoveel mogelijk onnodig extra risico uitsluiten om tot een over 3 weken gewogen en meer gelijke klassement strijd te krijgen.
Maar gied, dit concept van denken is voor kortzichtige zwart wit denkers en vooral trend kickers niet te volgen.
Ik snap de commerciële belangen en zo, maar dat wil niet zeggen dat alles mooier wordt als je er een gravelstrook in stopt. Aardbeien zijn lekker, zalm ook, maar zalm met aardbeien eet (bijna) niemand vrijwillig. Daarbij zijn gravelbikes naar mijn gevoel eigenlijk een overbodige hype. In een beetje comfy (edurance) racer kun je tegenwoordig ook bredere banden steken en klaar is Kees. Die schuine remgrepen hebben natuurlijk niks met gravel te maken.
Wat bedoelt Plugge nou eigenlijk met 'kasseien horen daar historisch meer, in die regio'?
Troyes ligt toch wel een eindje verder weg dan Roubaix hè, wie weet is dat wel de grote grindweg regio van van Frankrijk.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of ze er ook stroken in dalende lijn, of met veel technische bochten in hebben durven stoppen. Gravel is bergop simpelweg een stuk minder onderscheidend dan vlak, technisch of bergaf. Weet iemand dit?