Zesde etappe Ronde van Zwitserland ingekort door rotslawine
Ter illustratie - foto: Cor Vos
vrijdag 16 juni 2023 om 08:39

Zesde etappe Ronde van Zwitserland ingekort door rotslawine

De organisatie van de Ronde van Zwitserland heeft noodgedwongen de zesde etappe in moeten korten door een rotslawine. De start van de etappe zou plaatsvinden in La Punt, de finishplaats van gisteren, maar is verplaatst naar het plaatsje Chur. De etappe telde oorspronkelijk 217 kilometer, maar is nu nog maar 146 kilometer lang.

Ook de beklimmingen van de Albulapas, (8,9 km aan 6,8%), die door de lawine niet toegankelijk is, en de Lantsch (7,5 km aan 7,5%) zijn geschrapt. De start van de etappe is daarnaast uitgesteld en vindt pas om 12.30 plaats. De renner zullen nu per bus verplaatst moeten worden naar de start.

Het restant van de etappe naar Oberwil-Lieli blijft ongewijzigd. Het peloton wacht een heuvelachtige finale met een lastige aankomst van 2,5 kilometer aan 6,7%.

https://twitter.com/tds/status/1669571874676768769

RIDE Magazine
19 Reacties
16-06-2023 09:42
Ik begreep dat de weg van Brienz naar Lenzerheide al sinds mei afgesloten is. Dus nu is ook de weg via Tiefencastel begrijp ik ook geen optie. Het Zwitserse nieuws meldt dat ook de naast Tiefencastel gelegen plaats Albula vannacht net gemist is door rotspuin. Met zijn allen over de Fluela en Klosters dus. Dat kan wel even duren voordat je in Chur bent als iedereen over die pas moet. Overigens is Chur voor Zwitserse begrippen geen plaatsje. Voor hen is het de hoofdstad van het kanton.
    16-06-2023 10:36
    Dat hele dorp Brienz is gedoemd bedolven te worden. De [url=https://images.nrc.nl/nK12ftvvcRxi-GjXUtn7PrT6skc=/1920x/filters:no_upscale():format(webp)/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2023/06/web-1606buibrienz.jpg]rotsmassa[/url] ligt al aan de komgrens.
    16-06-2023 11:10
    Het is waarschijnlijk al 100 jaar bekend dat dit zou gaan gebeuren. Het hele gebied schuift elk jaar een paar meter op. De Rathische baan moet om de zoveel jaar het spoor vervangen omdat het kromgetrokken wordt. Het gebeurt wel vaker. Een paar decennia terug werd het Matterdal nog volgestort. Het plateau van Flims en Versam is 1 grote bergstort uit de oudheid waar de Rijn een kloof in gesleten heeft. Aardverschuivingen zijn er ook regelmatig. Zoals in het Obergoms in Wallis en die in Gondo op de grens met Italie bij de Simplon. De Zwitsers weten dat hun wereld letterlijk elk moment in kan storten. Ook als je er zomers fietst moet je niet raar staan kijken als de weg opeens vol met stenen ligt. Het risico is er altijd.
    16-06-2023 11:45
    Correctie het ging niet om het dorp Albula maar om Brienz. Waarschijnlijk was het de burgermeester van Albula waar Brienz onder valt die het nieuws meldde. Ook de postbus en de Rathische bahn rijden niet meer van Tiefencastel richting Albulapass.
16-06-2023 08:53
Is er al meer bekend over Gino Mader?
16-06-2023 10:04
Klassement had best nog wel wat tikken kunnen krijgen inderdaad maar nu lijkt het er op dat het alleen op de afsluitende tijdrit aan zal komen. Wat Gall kansloos maakt, dus sneu voor hem. En Skjelmose spint er garen bij want bergop zag hij er niet zo sterk meer uit - waarbij de kans dat Ayuso meer tijd pakt een stuk groter was geweest... Maar de grootste profiteur is toch wel Remco, die duidelijk nog niet zo in vorm is dat hij bergop meekomt, maar een Remco op 95% wint nog altijd wel de tijdrit (is mijn verwachting) dus dat is dan een klein gelukje voor hem.

En ja, eigenlijk is het te straf voor woorden om over de koers te praten na gisteren met Mader, maar 'de tour wacht op niemand' en 'de wereld draait door'. Het is harde waarheid, waarbij ik vooral hoop dat het goed gaat met Mader.
    16-06-2023 10:40
    Ik denk niet dat die eerste 60km voor tijdsverschillen in de top 10 zou gezorgd hebben. op dat moment is er nog 150 km te gaan...
    Wel kan er nog verschil met boni's gemaakt worden als ze de vluchters niet laten rijden.
16-06-2023 08:42
https://nos.nl/l/2474526 prachtig, die bergen, maar bepaald niet zonder risico er te verblijven
    16-06-2023 11:30
    Tsja, moet dat een reden zijn er weg te blijven? Aan zee is het ook leuk, maar ook de zee is niet bepaald zonder gevaren. Deelnemen aan het verkeer is nog gevaarlijker. Maar voor alles in angst leven is m.i. ook geen optie. Uiteindelijk eindigen we toch allemaal hetzelfde: tussen 6 plankjes. Dus laten we allemaal ons leven op onze manier leiden met de risico's die we voor onszelf aanvaarbaar vinden! :-)
16-06-2023 11:47
Ik denk dat toch vooral Eenkhoorn blij is, met deze bergen minder is hij zo'n beetje zeker van de bergtrui.
16-06-2023 09:01
Wel jammer, nu is het geen 'berg'etappe meer...
16-06-2023 09:12
Hier worden sommige mensen heel blij van
    16-06-2023 10:34
    Er zit nu nog een afdaling in de laatste tien kilometer in, het loont om daar voorsprong proberen te pakken, dus is het uit den boze. Dit kan tegenwoordig echt niet meer. Ze hadden beter op de top van de Kerenzerberg kunnen finishen.
16-06-2023 10:17
Misschien best dat ze niet bergop aan 15km/u moeten passeren op de plek waar gisteren Sheffield & Mader over de rand gingen …
16-06-2023 10:24
Misschien wel leuker zo. De eerste twee bergen gaven eigenlijk alleen maar kans voor een vluchtgroep. Nu een koers van 146 km, met een spervuur van demarrages op het vlakke zal het moeilijk worden. De finale kan best interessant zijn voor punchers.
16-06-2023 13:11
Gaat de etappe nu nog door ?? Ik verwacht van niet.
    16-06-2023 13:24
    Ja inderdaad, ik kan me niet voorstellen dat er veel renners in de RvZ zin hebben in koersen. Maak er gewoon op zijn minst een 'rustdag' van. Wellicht gewoon in zijn geheel de rest van de ronde aflasten. Ook prima
16-06-2023 09:50
Zelfs het parcours valt om... ze zoeken de grenzen wel op in zwitserland.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine