Zaak-Groenewegen krijgt nog vervolg in rechtbank
foto: Cor Vos
vrijdag 13 november 2020 om 08:33

Zaak-Groenewegen krijgt nog vervolg in rechtbank

Voor de UCI is het dossier afgesloten, maar de zaak Groenewegen-Jakobsen krijgt nog een vervolg in de rechtbank. Patrick Lefevere, de teambaas van Deceuninck-Quick-Step, diende samen met verzekeraar Europ Assistance een klacht in bij het Poolse gerecht.

Eerder deze week werd bekend dat Groenewegen voor liefst negen maanden is geschorst voor het veroorzaken van de horrorcrash van Fabio Jakobsen in de voorbije Ronde van Polen. De Amsterdamse sprinter heeft de schorsing geaccepteerd, met als gevolg dat hij vanaf 7 mei 2021 weer in actie mag komen voor Team Jumbo-Visma.

Of een schorsing van negen maanden een juiste strafmaat is, vroeg Het Laatste Nieuws aan Lefevere. “Ik heb geen zin om er nog woorden aan vuil te maken. Niet omdat ik bang ben voor de reacties, maar gewoon omdat het genoeg is geweest. We hebben als ploeg toch geen enkele invloed”, zo laat Lefevere weten.

Schadevergoeding
De teambaas aanvaardt dus de beslissing van de UCI, maar is nog niet klaar met de zaak. Lefevere heeft namelijk een klacht ingediend bij het Poolse gerecht. “Wanneer de zaak voorkomt, weten we niet. Zoals in de meeste juridische kwesties wordt dat wellicht iets van de langere termijn.”

De kans is groot dat er nog een tweede rechtszaak komt in Nederland, aangespannen door Fabio Jakobsen zelf. In beide gevallen zal de voornaamste eis draaien rond schadevergoeding.

Lees ook de opinie van Raymond Kerckhoffs over de zaak-Groenewegen

RIDE Magazine
178 Reacties
13-11-2020 16:10
Zolang er mensen in dit soort zaken emotie laten meespelen kan je hier nooit een goede conversatie over hebben.
De gehele zaak is een zakelijke aangelegenheid zonder emotie. De verzekeraars vinden alle partijen even aardig als onaardig. Maar moet opzoek gaan naar wie er aansprakelijk is voor wat. En welke schade er aantoonbaar geleden wordt.
Zo'n zaak kost jaren de tijd en emotie frusteert de zaak nodeloos.
13-11-2020 16:30
Slaapt iemand hier beter van? Misschien een paar juristen... Over de ruggen van de renners. Kan me nauwelijks voorstellen dat Groenewegen op korte termijn de motivatie kan opbrengen met dit zwaard van Damocles; de toorn van Donald P Lefevere. Triple straf XL.
13-11-2020 17:09
Goedendag,

en wie zijn jullie allemaal om te mogen oordelen of de straf nu wel of niet zwaar genoeg is. Of hij nu wel of niet naar rechtbank moet en of de heer lefevere nu wel of niet een lul is.

Niemand haar kan zeggen wat wel of niet moet. Dat moet de UCI en de rechtbank maar oplossen.
Maar al die totale onnozele reacties hier ...pfff waar gaan we heen met dit land.
13-11-2020 17:20
Moeilijk verhaal inderdaad, waarbij heel veel users emotioneel reageren. Wat moet dat dan zijn bij de mensen die dichtbij Jakobsen en Groenewegen staan en uiteraard bij de renners zelf...

Een vaak geziene fout in een massasprint loopt ongezien gruwelijk af. Want wat Groenewegen doet, gebeurt inderdaad vaker. Alleen: niet aan deze snelheid. Als je iemand het decor zou inrijden in een afdaling van een bergetappe, weet je ook dat de gevolgen afschuwelijk kunnen zijn.

Dus om Groenewegens fout zomaar gelijk te stellen aan pakweg de zwieper van Alaphilippe in LBL, voelt voor mij toch niet helemaal juist aan. Dat hij een zware straf krijgt, kan ik dus wel ergens nog begrijpen. Alleen moeten die 9 maanden dan inderdaad in verhouding staan tot toekomstige straffen (en moeten uiteraard ook de rol van het parcours met de sprint bergaf, de falende helm en de nadars onderzocht worden).

En dan die mogelijke rechtszaak, tja. Ik vind het ergens wel een menselijke reactie om de geleden schade vergoed te willen zien (niet enkel door Groenewegen, maar indien onderzoek dat uitwijst mogelijk ook door organisatie, UCI en Specialized). Stel dat Jakobsen zijn carrière erop zit (wat toch niet ondenkbaar is als je ziet welke verwondingen hij heeft gehad), betekent dat voor hem een serieus verlies.

Hij kan wel terug naar de schoolbanken op zijn leeftijd en een ander vak leren, maar de kans is klein dat hij daarmee zou verdienen wat hij met zijn wielercarrière zou verdienen of dat hij daarbij zijn beroep met dezelfde passie zou uitvoeren. Bovendien is er nog de lichamelijke en esthetische schade, die zijn leven in de toekomst misschien ook gaan beperken.

Stel dat het zover komt, wie op dit forum zou in zijn geval dan zeggen: Tja risico van het vak, ik neem Groenewegen niks kwalijk. Er zullen er misschien een paar zijn, maar als je zelf in die situatie zit is de kans groter dat je het allemaal wat minder objectief bekijkt.

Uiteraard hopen we met z'n allen dat Jakobsen binnen een paar maanden terug op de fiets zit en misschien in 2022 terug op zijn oude niveau is. Op dit moment weten we evenwel niet of het ooit nog goed komt, en het is wel nu dat zo'n rechtszaak moet opgestart worden. In 2025 moet Fabio/DQS niet meer komen aandraven met een eis tot schadevergoeding.

Een geluk in ieder geval dat ze zijn leven hebben kunnen redden, of het was allemaal nog veel lelijker geweest.

Ik begrijp overigens best dat Dylan dit allemaal niet gewild heeft en al zeer zwaar gestraft is voor een fout die catastrofaal is afgelopen. Maar als je je even verplaatst in Jakobsen begrijp ik ook best dat hij het daar niet zomaar bij zou laten.
13-11-2020 17:27
Jakobsen zat er op hogere snelheid al naast toen de fatale elleboog er nog bij kwam. Sarreau werd geraakt door een dranghek en Jakobsen door een opzettelijk uitgestoken elleboog. Dat is het verschil. Het was droog aan de meet en een sprint is altijd hectisch. Heeft niets met de oorzaak te maken.
13-11-2020 17:42
Het lijkt me dat profploegen verzekeringen afsluiten voor hun renners, en dat in dit geval dus ook Jakobsen gewoon verzekerd is en DQS verzekeringsgeld tegemoet kan zien ter compensatie. Uiteraard zal de verzekeraar die schade gaan verhalen bij de verzekeraar van Groenewegen, zo gaat het ook in de normale mensenwereld. Ik snap dan niet dat zulke rechtszaken nodig zijn en geëiste schadevergoedingen dan nodig zijn.
    13-11-2020 18:47
    Omdat bij verzekeraars het verschil van wat er binnenkomt en wat eruit gaat winst heet en het niet om drie kwartjes gaat. Verzekeraars proberen daarom vaak onder claims uit te komen. Voor Dylan te hopen dat zijn verzekering dekking geeft, want opzet en bewuste roekeloosheid zijn vaak uitsluitingen. Voor de benadeelden is t ook maar de vraag of alles door verzekeringen gedekt is.
13-11-2020 19:59
Een rechtzaak in Nederland lijkt me kansloos. Daarop zijn namelijk de regels en jurisprudentie inzake sport en spel van toepassing en dat betekent dat pas sprake zal zijn van aansprakelijkheid aan de zijde van de tegenstander (Groenewegen) als zijn actie duidelijk buiten alle proporties is. Gelet op de vele voorbeelden van zijn actie (van de lijn afwijken en de deur dicht doen) die er ieder seizoen zijn, zal dat dus niet snel tot aansprakelijkheid leiden. Ten aanzien van Lefevere geldt overigens dat op de site van Sporza een veel uitgebreider verslag van zijn stellingen staat, waarin hij onder andere aangeeft dat die simpele supporters (inderdaad, mijn interpretatie) er geen kijk op hebben maar dat de sprinters zelf wel weten wat het verschil is tussen een simpel en veel voorkomend overtredinkje in een sprint en datgene wat Groenewegen deed. De 'grap' is echter dat alle sprinters die tot nu toe hun mening over dit incident hebben gegeven het erover eens zijn dat de straf van Groenewegen nergens op slaat. Zelfs degenen die bij die val zelf ook breuken opliepen, zijn van mening dat Groenewegen niets deed wat niet veel vaker voorkomt. Dus wie kletst er nou onzin, meneer Lefevere? Wordt tijd dat 'ie opkrast.
    14-11-2020 14:43
    Oud sprinters als Eddy Planckaert, Van Poppel en Blijlevens geven via de media ook aan dat Groenewegen straf verdient. Je verhaal klopt dus niet. Ze vinden alleen de straf van 9 maanden straf zwaar. Dat is dat niet het specialisme van hen, maar van de tuchtrechters. En prima dat de rechters ook hun werk gaan doen. Lefevre mag gerust blijven. DQS is een gewaardeerde ploeg waar hij de drijvende kracht achter is. Maar Bennet met zijn kopstoten moet ook gewoon aangepakt worden. Wielrennen is immers geen freefight, en dat lijkt nog niet iedereen te beseffen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine