Zaak-Groenewegen krijgt nog vervolg in rechtbank
foto: Cor Vos
vrijdag 13 november 2020 om 08:33

Zaak-Groenewegen krijgt nog vervolg in rechtbank

Voor de UCI is het dossier afgesloten, maar de zaak Groenewegen-Jakobsen krijgt nog een vervolg in de rechtbank. Patrick Lefevere, de teambaas van Deceuninck-Quick-Step, diende samen met verzekeraar Europ Assistance een klacht in bij het Poolse gerecht.

Eerder deze week werd bekend dat Groenewegen voor liefst negen maanden is geschorst voor het veroorzaken van de horrorcrash van Fabio Jakobsen in de voorbije Ronde van Polen. De Amsterdamse sprinter heeft de schorsing geaccepteerd, met als gevolg dat hij vanaf 7 mei 2021 weer in actie mag komen voor Team Jumbo-Visma.

Of een schorsing van negen maanden een juiste strafmaat is, vroeg Het Laatste Nieuws aan Lefevere. “Ik heb geen zin om er nog woorden aan vuil te maken. Niet omdat ik bang ben voor de reacties, maar gewoon omdat het genoeg is geweest. We hebben als ploeg toch geen enkele invloed”, zo laat Lefevere weten.

Schadevergoeding
De teambaas aanvaardt dus de beslissing van de UCI, maar is nog niet klaar met de zaak. Lefevere heeft namelijk een klacht ingediend bij het Poolse gerecht. “Wanneer de zaak voorkomt, weten we niet. Zoals in de meeste juridische kwesties wordt dat wellicht iets van de langere termijn.”

De kans is groot dat er nog een tweede rechtszaak komt in Nederland, aangespannen door Fabio Jakobsen zelf. In beide gevallen zal de voornaamste eis draaien rond schadevergoeding.

Lees ook de opinie van Raymond Kerckhoffs over de zaak-Groenewegen

RIDE Magazine
178 Reacties
13-11-2020 10:39
@DonnyBrasco Jij vergelijkt appels met peren. Je kan onmogelijk met droge ogen gaan beweren dat de actie van o.a. Jungels t.o.v. Higuita hetzelfde is als Groenewegen vs. Jakobsen. Bij Jungels is er geen sprake van opzettelijk grof spel c.q. onsportief gedrag, hierbij komt ook nog eens dat Higuita achterom zat te kijken. Dus duidelijk een onopzettelijke actie met een onfortuinlijke valpartij tot gevolg. (Je kan dit zien als een ongelukkige botsing in een voetbalwedstrijd). De actie van Groenewegen is overduidelijk opzettelijk grof spel en onsportief gedrag.
    13-11-2020 11:04
    Maar de actie van Riabushenko bijvoorbeeld? Die lijkt mij aardig vergelijkbaar, met ook een blessure tot gevolg, zij het minder ernstig.

    Riabushenko is niet eens gedeklasseerd.
    13-11-2020 11:09
    Waarom is dat niet te vergelijken? Higuita had erger kunnen voorkomen als hij niet had omgekeken. Jakobsen had erger kunnen voorkomen als hij wel had geremd.
    13-11-2020 13:44
    Op het moment dat Jungels uitweek keek Higuita naar voren.
13-11-2020 10:42
Ik vind het betreurenswaardig dat deze gang naar de rechter wordt gemaakt.

Bij slagen zet het een ongelofelijk negatief precedent voor de wielersport en kan je dit soort rechtzaken na elke crash met schade gaan verwachten in de toekomst. Sta je als wielrennen nog lekkerder op de kaart in de wereld. Naast Doping kleeft er dan ook een crash & aanklaag naam aan de sport.

Daarnaast acht ik de kans van volledige schuld bij dylan/TJV gewoon klein(uitgaande van NL/Duits recht)

1) Precedent van andere sprints en straffen zal de actie van Dylan an sich niet tot een uitzondering maken. Er zijn genoeg voorbeelden van beuken en bewust deuren dicht doen. <-- hier gaat het om de actie niet om de gevolgen.

2) Schade analyse zal hierbij duidelijk leiden tot een verschuiving van de schuld richting de organisatie. De hekken voldoen overduideliuk niet aan de norm --> bieden niet de gevraagde veiligheid of erger nog een schijn veiligheid. Geen hekken of betonmuren waren beter geweest in dit geval. In overige vallen zijn het een gebroken sleutelbeen en vooral veel schuurwonden (zie dylan, bijna dezelfde snelheid enkel geen rondvliegende hekken tegen gekomen)

- Voor iedereen die beweert dat fabio over de hekken heen is gewipt: geef mij maar de berekeningen hoe dylan ff 80-90kg een halve meter optilt.

- Voor iedereen die beweert dat er zo een mega verschil zit tussen 60km/h of 80km/h tegen(niet in!) de hekken vallen, geef mij maar de berekeningen.

Als hekken zo omvallen bij een kracht gelijk aan 1-2 personen: zijn ze niet veilig. De naderhand rondvliegendemetalen punten van diezelfde hekken zorgen voor grote wonden (meer kracht per oppervlakte, omdat het contactpunt kleiner is) en de absolute stop van Fabio itt tot een glijpartije verhoogt de te verwerken kracht/werkenergie per seconde massief in vergelijking tot de schuiver over de weg bij afwezigheid hekken/paal of juist de aanwezigheid van stabiele objecten.


Tevens is een bewuste rationele overweging in 1 a 2 seconden vol adrenaline niet echt mogelijk dus is bewust letsel aanbrengen ook niet aantoonbaar.

Al met al acht ik de kans dus klein dat dylan/tjv de volle last zullen moeten dragen van de financieen. (de vraag kan idd ook worden gesteld aan de werkgever, PL, waarom beschermt u uw personeel niet beter als het zo een risicovol beroep uitoefend)
    13-11-2020 10:43
    kleine edit: naar duits recht heeft fabio voor hoofdletsel amper kans op schade verhalen omdat zijn helm duidelijk aantoonbaar niet goed zat. Zonder helm fietsen in het duitse verkeer betekend dat je zelf opdraaid voor hersen/hoofdletsel bij een ongeluk. Met de videobeelden gaat de rondvliegende helm al tot grote discussie voeren of die helm wel juist zat/deugdelijk was.
    13-11-2020 11:02
    Uiteindelijk is Groenewegen de gedaagde. En dus zal de verdediging onomstotelijk moeten bewijzen dat de helm niet deugdelijk vast zat. En dat lijkt me enorm lastig om met 100% zekerheid te bewijzen, want op het moment voor de val reed Fabio natuurlijk wel gewoon met een helm op.
    13-11-2020 11:58
    Ben het in grote lijnen met je eens, hier even een kleine toevoeging over het verschil tussen 60 en 80km/u: natuurkundig gaat het o.a. om de energie die overeenkomt met deze snelheid, en die gaat kwadratisch omhoog met de snelheid. Het ogenschijnlijk kleine verschil tussen 60 en 80 wordt daardoor bijna een factor 2 (60^2/80^2=1.8).
    13-11-2020 12:35
    @KJP: Volgens Nederlands recht zal Jumbo Visma als werkgever de gedaagde zijn, niet Groenewegen. Groenewegen veroorzaakt het letsel tijdens het uitoefenen van zijn werkzaamheden in dienst van Jumbo Visma. Daar is in Nederland bedrijfsaansprakelijkheid voor. Groenewegen zal hier hooguit als getuige gehoord worden.
    13-11-2020 13:58
    "Uiteindelijk is Groenewegen de gedaagde. En dus zal de verdediging onomstotelijk moeten bewijzen dat de helm niet deugdelijk vast zat."

    Gelukkig hoeft een gedaagde niet van alles te bewijzen, dat zou wat zijn zeg...
    13-11-2020 14:11
    @Jooprioolpijp.
    goed opgelet tijdens natuurkunde :)
    het klopt dat het ² is in meters per seconde (niet km/h). Echter moet je nog wel de richting in overweging nemen. Die is nagenoeg parallel aan de boarding. Dus is de kracht van de intiele impact vooral afhankelijk van de zijwaartse val. Waarvoor je de potentiele enerige massa x gravitatie constante(9.81) x hoogte neemt :).

    je statement zou wel opgaan als je midden in een bocht rechtdoor gaat, dan knal je frontaal op een object.
13-11-2020 10:48
PL heeft zichzelf in de voet geschoten. Hij heeft aangegeven, het volledige salaris te betalen, terwijl hij maar 50% hoeft te betalen. Had hij de 50% betaald, had hij die kunnen claimen en Fabio de rest. Nu heeft Fabio geen materiële schade en kan Pat maar de helft claimen. Juridisch erg dom. Nu kan Fabio natuurlijk wel immateriële schade claimen. Pat heeft de verzekeraar van Dylan veel geld bespaart.
    13-11-2020 10:50
    Uit nieuwschierigheid:
    kan je die uitleggen, waar komen die getallen vandaan (ik ken het NL recht niet zo goed)
    13-11-2020 11:06
    De zaak gaat natuurlijk ook over schade in het niet winnen van koersen, de schade die de sponsor daardoor leidt omdat ze minder van Deceuninck zien in flashinterviews na overwinningen etc. etc.

    En voor Jakobsen gaat de rechtzaak natuurlijk niet over 2021 waarin hij zijn salaris nog krijgt. Maar wel over 2022 en verder. Kamp Jakobsen zal aan proberen te tonen dat Jakobsen een sprinter aan het worden was van wereldniveau, waar een bepaald salaris en andere inkomsten bij verwacht mogen worden. Als Jakobsen dat niveau niet meer kan halen en daardoor geen of een minder contract krijgt zullen ze dat proberen te verhalen. Allemaal hele moeilijke materie natuurlijk, maar dit gaat echt niet zo'n zwart-wit zaakje zijn waar Jan met de korte achternaam even over kan gaan roepen of er wel of geen schadevergoeding betaald gaat worden omdat Patje dit, of Fabio dat of Dylan zus.
    13-11-2020 12:40
    Poeh, maar of ze dat kunnen gaan aantonen..? Dat hij op zeker wedstrijden zou hebben gewonnen, is niet onweerlegbaar te bewijzen. Ik weet niet of aannemelijk maken hier ook telt, maar ik ben bang van niet. Dat geldt dan ook voor alles wat je daarna noemt. Ik snap waar je heen wilt, maar of het kans van slagen heeft? Ik weet het niet.
    13-11-2020 13:28
    Ik weet het ook niet of ze het gaan winnen, ik ben geen jurist of advocaat. Maar het
    kamp Jakobsen gaat dat natuurlijk wel proberen aan te tonen en die schade proberen te verhalen.

    Dezelfde discussie is bijvoorbeeld ook in de zaak Nouri aan de gang. Daar is ook discussie over hoe hoog de schadevergoeding moet zijn aan de familie. De familie geeft volgens mij aan dat Nouri alles in zich had om een absolute wereldtopper te worden, en wijst daarbij op andere Ajax-talenten die minder aangeschreven stonden. Ajax wil daar niet volledig in mee gaan, maar volgens mij wel tot op bepaalde hoogte.

    Wat wel vrij zeker is, is dat bij Jakobsen veel makkelijker aan te tonen is dat hij onderweg was naar de wereldtop dan bij Nouri. Jakobsen heeft immers vrijwel alle andere wereldtoppers één of meermaals verslagen, had al WT-wedstrijden gewonnen en zelfs al twee etappes in grote rondes te pakken.
    13-11-2020 14:33
    Helemaal waar, maar het gaat er om of onweerlegbaar kan worden bewezen dat hij dat in de komende jaren ook zou hebben gedaan. Het is waarschijnlijk, dat zeker, maar of een rechtbank dat als overtuigend bewijs gaat zien moeten we maar afwachten.
    13-11-2020 15:04
    Eens dat moeten we inderdaad gaan zien. Maar ik vind het in ieder geval logisch dat als Jakobsen zo’n procedure start voor het geval dat hij nooit meer terug komt op niveau.

    Op social media lees ik nu weer mensen die Jakobsen een klootzak vinden omdat hij een rechtszaak start. Dan heb je er niet heel veel van begrepen denk ik haha.
    13-11-2020 15:51
    KJP deze zaak is niet vergelijkbaar meee zaak Nouri waar nalaatbaarheid meer een rol speelt en vooral feit dat Nouri zijn carriëre abrupt is beëindigd en aantal trainers, spelers met aanzien aangeven dat hij een grote carriëre in het verschiet had.
    Aldus komt men normaliter tot een derving vsn inkomen wat een schatting ofwel middeling wordt van wat hij verdiende zou hebben verdiend 3, 4 jaar later wat redelijk in te schatten is.
    Echter dat hij derving geëxtrapoleerd krijgt toegewezen voor wanneer hij over 10 jaar nog had gevoetbald valt zeer te betwijfelen. Immers geen enkele specialist, trainer etc kan beweren dat hij dan nog zou voetballen. Er kan veel gebeuren waarom een veelbelovende voetballer na 10 jaar op Keukendivisie niveau voetbalt, gestopt is of heeft moeten stoppen.

    Ofwel er is absoluut geen garantie dat de carriëre nog 8 jaar of langer zou hebben geduurd en al zeker niet tegen een topsalaris. De reden waarom een rechter veelal gaat middelen.

    Niet vergelijkbaar omdat FJ zijn carriëre niet is beëindigd.
    De schade voor PL reikt mogelijk niet verder dan 1,5 jaar vanaf moment ongeval. Werkgever heeft kosten tbv de werknemer maar mist zijn inzet door zijn afwezigheid.
    Dat loon kan hij verhalen en kosten mbt bijstand, revalidatie etc. materiële schade.
    De mogelijke te winnen prijzen, premies is een zeer onzekere factor en in deze sport al zeker. Dit is zeer moeilijk hard te maken en dus te verhalen.
    De immateriële schade, de naam van de ploeg is minder in beeld en dus hebben sponsoren minder exposure is wel zeer zeer dun.
    Hoewel exposure is uit te drukken in minuten in beeld op dagen met hoge, lage kijkdichtheid x euro per minuut. Dat is een materiële zaak. Minder zichtbaar als goodwill niet. Echter:

    Verdediging; andere renners hebben zijn plaats ingevuld die evengoed veel in beeld waren en potentiële ereplaatsen konden rijden en reden zoals mogelijk FJ ook had kunnen doen. De ploeg en sponsoren zijn aldus naar redelijkheid evengoed voldoende in beeld geweest waarbij bovendien de ploeg meerdere kanshebbers heeft voor een overwinning. Ofwel een niet significant verschil en te bepalen schade, immers er is geen garantie voor die 1,5 jaar voor bijv. 4 eerste plaatsen en of podiumplaatsen.
    Bovendien, hij gaat weer terug koersen en mogelijk presteert hij weer redelijk over 1 jaar waarbij mbt exposure en gemiste premies er geen schade is vast te stellen.
    Het tegendeel aantonen en vooral wanneer de renner weer volledig gerevalideerd is dat hij daarna nog x keer gewonnen zou hebben is in deze sport onmogelijk.
    13-11-2020 15:59
    PS de cosmetische schade aan het gezicht van Fabio zal uiteraard ook verhaald worden. Maar ook mogelijke functionele schade aan het gehemelte. Immateriële schade.
13-11-2020 10:49
Vraagje, los van mijn overige posts:
hoe is dat in Nederland, gaat fabio/Quicksteps zijn verzekering niet betalen als ze geen rechtzaak beginnen, cq. hun verzekering niet het mandaat geven om middels een rechtzaak kosten op een ander te verhalen?

Dus los van Fabio vs dylan en alles: vergoed een verzekeraar ook als je niet wil procederen tegen de dader?
    13-11-2020 11:07
    De verzekeraars van Dylan/TJV en Fabio/DQS zullen ongetwijfeld al werken aan de schadevergoeding. Kort gezegd, ze kunnen tot overeenstemming komen ook zonder rechtzaak/civiele procedure. Maar het lastige in een zaak als deze is alle schade die niet valt onder de medische kosten die Fabio heeft en nog zal krijgen. Het gaat hierbij om bv de schade als hij niet kan terugkeren in het peloton, deze schade kennen we niet omdat we niet weten of hij terugkeert (wel intentie natuurlijk) Dit betekend dat een eventuele civiele procedure als men het oneens is over deze vervolgschade een langdurige zaak kan worden. Verder zal men een eventuele strafzaak ook afwachten om dit oordeel mee te nemen in onderhandelingen en verdere stappen.
    13-11-2020 11:13
    in principe, nee. je ontneemt dan de kans van de verzekeringsmaatschappij om haar kosten ergens anders te verhalen, waar zij vinden dat het juridisch thuishoort.
    13-11-2020 11:29
    Het merendeel van de zakelijke conflicten, en ook de aansprakelijkheidskwesties, komt nooit voor de rechter. De betrokken partijen (m.n. de verzekeraars) gaan in de praktijk aan tafel en proberen tot overeenstemming te komen. Komen ze er niet uit, bijvoorbeeld omdat de aansprakelijkheid wordt betwist, of omdat er geen overeenstemming wordt bereikt over welke maatschappij welke (deel van de) schade voor haar rekening neemt, dan kan er altijd nog geprocedeerd worden. Procederen is dus niet noodzakelijk naar Nederlands recht.
    13-11-2020 16:18
    HTN02 verzekeraar, dwz zorgverzekering gaat hier grote kans alle medische kosten verhalen bij de dader of zijn aansprakelijkheid verzekering als die er is en dergelijke zaken dekt.
    De kosten die nog niet bekend zijn zoals Sephiroth aangeeft zal men normaliter op zich nemen omdat bij een rechter wanneer aansprakelijkheid wordt uitgesproken altijd toebrengende partij veroordeeld tot deze kosten te vergoeden. Het is medisch goed aan te geven welke kosten direct gerelateerd zijn als gevolg van de daad.
    Aansprakelijkheid is niet hetzelfde als schuld en is hier in ieder geval de kwestie.

    Ander voorbeeld. Men rijd met de fiets op kruising op auto die van rechts komt en dus voorrang heeft in de bebouwde kom.
    In Nederland is in principe de automobilist altijd in dit geval schuldig vanwege gekend verschil sterke en zwakke verkeersdeelnemer. Echter de fietser moet wel de schade betalen die toegebracht is aan de auto, aansprakelijkheid. Echter fietser treft geen schuld waardoor strafrechtelijk er geen proces verbaal opgemaakt wordt waarop justitie een schikking toestuurt.
    Heb dit onlangs meegemaakt met een collega hier op kantoor die met de fiets dit overkwam. De auto zou feitenlijk schuld hebben volgens Ned recht, echter overduidelijk gaf fietser geen voorrang. De auto kwam van rechts en het was een haakse blinde kruising alwaar een grote heg die tot tegen de weg staat het zicht van de automobilist wegnam. Die trok net op en gelijk erna komt de fietser om de hoek die niet meer kan remmen.

    Mbt aansprakelijkheid moest fietser zijn verzekering de schade betalen vd auto. Maar geen schuld. Afhankelijk van welke soort schade ofwel kosten in dit geval geldt hier de aansprakelijkheid.
13-11-2020 11:11
de verzekeringsmaatschappijen zijn commerciële partijen, die een behoorlijke hoop geld verliezen hiermee.

terwijl er duidelijke aansprakelijkheid bij een derde partij ligt. natuurlijk procederen ze. is wel de moeite waard zeg maar.

(Let op, aansprakelijkheid in het civiel recht is wat anders dan schuldig in strafrechtelijke zin)

krijgen zij voor de rechtbank 50% aansprakelijkheid van Dylan (bijvoorbeeld) besparen zij zich 50% van hun kosten.

Dat is het het recht in Nederland in ieder geval, en zal in Polen niet veel anders zijn.
    13-11-2020 11:35
    Uiteindelijk zijn die clubs vaak bij dezelfde (ook commerciële) partij herverzekerd, dus maakt het verschuiven van een stukje aansprakelijkheid geen drol uit. Alleen de juristen spinnen er garen bij.
    13-11-2020 16:23
    HTN02 wat bedoel je met inkomsten die de verzekering mij. verliest?

    Of bedoel je de partij die de medische kosten moet betalen dat die deze kostenpost zal verhalen bij de dader die 99% kans hiervoor verzekert is.
13-11-2020 11:19
Deze zaak kent alleen verliezers. En nu ook een loser.

Wolfpack met een geldwolf als alfa.
13-11-2020 11:29
Mijn eerste reactie: Deze rechtsgang heeft geen schijn van kans.
Echter: In het voetbal zijn al verschillende spelers door het gerecht veroordeeld na het uitvoeren van een doodschop waarbij een speler zwaar letsel heeft opgelopen. Voorwaarden voor gerechtelijke veroordeling:
- De charge moet met een rode kaart zijn bestraft
- Er moet aangifte worden gedaan door het slachtoffer.
Hoe een doodschop op het voetbalveld zich verhoudt tot een situatie op een racefiets...…. Geen flauw idee.
13-11-2020 11:53
Er worden al jarenlang rechtszaken gevoerd (en schikkingen achter de schermen getroffen) daar waar een actie niet langer gerekend kan worden tot het sportieve. De rechter bepaalt waar die grens ligt en ja dat is niet volledig zwartwit en dus ook niet zomaar een precedent.
Jakobsen is natuurlijk niet het enige slachtoffer. Ook Sarreau en Prades werden zwaar gehavend afgevoerd. De zaak is breder dan Groenewegen vs Jakobsen.
Mijn persoonlijke inschatting is dat de overtreding van Groenewegen nog nét binnen het sportieve valt, waardoor het bij een tuchtstraf blijft. Mede vanwege de uitspraken van medeslachtoffer Sarreau en medesprinter Barbier in ‘l Equipe. “De duur van de schorsing van Groenewegen komt deels door media, die hem als schuldige heeft aangewezen. De grootse straf is nu dat Groenewegen zichzelf ook als schuldige ziet. Het was ongelofelijk hectisch, het was de eerste sprint na maanden zonder koers. Iedereen was de feeling kwijt, het was nat. Heel gevaarlijk.”
    13-11-2020 15:17
    Geen speld tussen te krijgen.
13-11-2020 11:56
Normale gang van zaken. DQS wil schadevergoeding vanwege het niet kunnen inzetten van een man, die voor veel overwinningen (lees: geld) had kunnen zorgen. En Jakobsen zelf heeft door toedoen van een roekeloos sprintende collega zijn werk niet kunnen doen en dat kan nog wel even duren. Groenewegen en zijn team zal zijn onbesuisde actie duur moeten bekopen en dat is ook nog eens terecht !
13-11-2020 11:58
Het is nou wel een keer genoeg geweest met de volslagen willekeur in deze zaak. Die 9 maanden schorsing sloegen al nergens op, als Jumbo dat aanvecht voor het CAS houdt het nooit stand. Jumbo accepteert het omdat je alleen maar meer gezeik krijgt. En nu komt koning hypocrisie Lefevere er ook nog eens overheen met z'n rechtszaak. Ik hoop dat Groenewegen een compilatie met de honderden valpartijen veroorzaakt door Quickstep-renners doorstuurt naar z'n advocaat.
13-11-2020 12:10
Die finishstraat stond al jaren als heel gevaarlijk bekend. De parcoursbouwer, de persoon van de UCI die dit parcours goedgekeurd heeft, de baas van de Ronde van Polen en de hoogste baas van de UCI zouden de hoogste straf dienen te krijgen.

IK vond het walgelijk hoe Dylan - die te vroeg aanging en Fabio direct in zijn wiel had hangen - de willens en wetens Fabio in de hekken reed maar zou bij een vlakke finishstraat Fabio net zo gelanceerd zijn als op dit al jaren als uiterst gevaarlijke parcours bekend staande?
    13-11-2020 14:21
    met dezelfde hekken? ja
    ietsje minder impact (15kJ vs 23kJ bij 65km/h vs 80km/h)

    waren de hekken afwezig geweest of norm conform blijven staan: dan hadden er wat gebroken sleutelbenen en fikse schaafwonden geweest. in beide gevallen.
13-11-2020 12:33
Het moest MVDP is zijn geweest die in de dranghekken werd geflikkerd, de teneur zou heel anders zijn geweest. Lefevere heeft gelijk en Jacobsen gaat trouwens ook een rechtszaak aanspannen. Gaan jullie daar ook zo negatief op reageren? Spijt komt te laat, nu moet je maar de gevolgen dragen, punt.
    13-11-2020 12:51
    Wat zou dan het verschil zijn tussen Jakobsen en Van der Poel? Je denkt dat mensen hier het niet erg vinden dat Jakobsen zo zwaar gewond is geraakt? Daar gaat het helemaal niet om, het is juist dat gevolg waardoor de straf zoveel zwaarder is. En dat maakt het willekeurig. Dat gevolg is namelijk zeker niet alleen de schuld van Groenewegen, maar bv. ook van de UCI, die zichzelf lekker buiten schot laat en hier eigenlijk helemaal niet over zou mogen oordelen.
    13-11-2020 13:46
    Hé, een nieuw lid! Welkom!
    13-11-2020 14:09
    Of alleen een naamswijziging
    13-11-2020 14:34
    Gelet op de toon is het gewoon Rensje Nieuwegein/Lightning weer.

    Wij blijven overigens maar happen op deze provocaties. Laten we dit soort inhoudsloze haatberichten gewoon negeren en reageren op de posters die wel gewoon normaal kunnen communiceren. *micdrop*
    13-11-2020 14:55
    @Chris je schrijft het verkeerd. Het is/was Ligthning.
    13-11-2020 15:07
    En waar lees jij dat ik schrijf dat het hier niet erg gevonden wordt dat Jacobsen zo hard in de dranghekken wordt geknald? Toch even naar Hans Anders voor een nieuwe bril zou ik zeggen. Wat ik wel bedoel is dat MVDP de publieke opinie wel mee zou hebben en FJ dus duidelijk niet. Ik lees hier in de reacties dat FJ laag is gevallen omdat hij ook een rechtszaak wil aanspannen. Iets wat vermoedelijk toch door de verzekeringen op poten is gezet. En als dit effectief een zaak wordt dan zullen ze de organisatie in Polen en de UCI ook wel aansprakelijk stellen hoor. Of ben je zo naïef om te denken dat LJV zomaar over zich gaat laten lopen?

    Om af te sluiten nog dit. Als je niet geprovoceerd wil worden blijf dan weg uit de reacties. *ookmaareenmicdropdanzeker*
    13-11-2020 18:07
    @fqdim prima bericht hoor, behalve je laatste alinea. Je bent nieuw en je hebt het al over provoceren. Minpuntje voor een nieuw lid.
13-11-2020 12:49
Vraag me wel af wat nu de grootste fysieke schade heeft veroorzaakt: is dat de actie van Groenewegen of de hekken. Uiteraard had het laatste geen rol gespeeld als er niet was gevallen. Ik heb net de beelden op 0,25 afspeelsnelheid teruggekeken. Het is onvoorstelbaar dat hij 'alleen' aangezichtschade heeft opgelopen. Ik zie overigens in de val zelf niet dat hij iets met zijn gezicht raakt. Wel zie ik dat hij na de val op zijn rug ligt en dat die Movistar renner over zijn hoofd/gezicht rijdt. Dus wellicht wordt daar de grootste schade door veroorzaakt.
    13-11-2020 14:27
    De hekken. Als die norm conform waren blijven staan (snelheid speelt bij een nagenoeg parallele impact een veel geringere rol), dan had Fabio schade gehad die vergelijkbaar was met Dylan.

    Doordat de hekken braken is de tijd van 80 naar 0 flink gereduceerd en dus de impact op het lichaam duidelijk groter geworden per tijdseenheid. Zelfde idee is bij de autos zo: Crash impact zoveel mogelijk vertragen om krachten en energie piek te verlagen/uit te spreiden.

    Gezichtsschade komt of door rondvliegende hekken(voetpunten) of hij is met zijn gezicht tegen de finishpaal oid geknald. Over een gezicht heenrijden verwacht ik niet dat zoveel schade aanricht aan gehemelte tot luchtpijp.
13-11-2020 12:54
Ik heb hier allemaal niet zo'n moeite mee. De vraag is of de actie van Groenewegen buiten de grenzen trad van wat te verwachten is binnen sport en spel en daarom onrechtmatig is (voorbeeld: een rode kaart krijgen in voetbal betekent nog niet dat je onrechmatig handelde. Met twee benen gestrekt inkomen terwijl de bal al weg is kan dat wel zijn). Als het onrechtmatig was, ben je aansprakelijk voor de schade. Dit soort procedures lopen ook al rondom voetbal en dat is niet zo gek. Als je aanneemt dat de actie van Groenewegen alle perken te buiten ging, waarom zou hij daar niet aansprakelijk voor zijn? Vervolgvraag is in dat geval of hij persoonlijk aansprakelijk is of dat TJV als werkgever dat is en of het is verzekerd. Lijkt mij op zich prima om een rechtbank al deze vragen te laten beoordelen.
13-11-2020 12:57
Ik heb mij lang onthouden van deze discussie, het is namelijk zeer lastig om hierin een bepaald standpunt in te nemen.

Kijken naar de gruwelijke beelden maakt Groenewegen een beweging naar rechts en doet daarmee de deur dicht voor Jakobsen, die er aan de binnenkant, tussen Groenewegen en de boarding, langs wou komen. Het is een beweging die in vrijwel elke sprint, aan het eind of in de voorbereiding, plaatsvindt. In dit geval heeft het echter enorme gevolgen, want Jakobsen komt daarbij op enorm hoge snelheid op een gruwelijke manier in aanraking met de boarding, valt tegen de pilaar naast de finish aan en was daarbij bijna om het leven gekomen.

Naast de beweging van Groenewegen, die niet goed te praten is, maar momenteel inherent is aan de wielersport en vrijwel elke sprinter een keer heeft uitgevoerd, zijn er meer oorzaken die ervoor zorgen dat deze actie zo’n gevolg heeft.

Ten eerste, Jakobsen zelf. Niemand heeft gedwongen mee te doen aan de sprint, dat is zijn eigen keuze geweest. Het was ook zijn eigen keuze om Groenewegen aan de binnenkant te passeren. Op dat moment was het al een miniem gaatje. Daarnaast heeft hij inmiddels voldoende sprints gereden om te weten dat het een risico is om te sprinten en zeker om in volle vaart zulke kleine ruimtes op te zoeken.

Ten tweede was de snelheid ook exorbitant hoog door de rechte dalende weg. Wielrenners hebben weinig zeggenschap over het parcours, al nemen ze de laatste tijd vaker sporadisch het heft in eigen handen en zijn er geluiden om de parcoursbouwers een halt toe te roepen naar hun dwang voor sensatie. De organisatie is hier zeker medeschuldig.

Ten derde is het ook de verantwoordelijkheid van de organisatie om een veilige situatie bij de finish te creëeren. Ik heb daarbij nog zo’n mijn vraagtekens bij de opzet van de boarding, die gaven namelijk wel erg makkelijk mee. Stonden ze daarnaast wel recht? En zo ja, waarom loop een finish niet wijd uit? Een sprint gebeurt altijd met meerdere mensen op een rij. Daarnaast staan er ook wel heel veel obstakels bij de finish. Zeker zo’n paal bij de finish voor reclame of een tijdsindicatie zou misschien veel verder van de finish moeten staan. Ik weet niet of dat deze organisatie te wijten is, want het gebeurt waarschijnlijk veel vaker. Wat mij betreft passen ze de reglementen hierop wel aan. Want het is absurd dat er zo’n onveilige situatie kan ontstaan bij een finish.

Al met al snap ik de straf voor Groenewegen en ook eventuele schadevergoeding. Maar dat laatste komt niet alleen hem zelf ten deel, maar ook de organisatie en de UCI (zij maken immers de reglementen).

Anderzijds deel ik wel de mening hierboven dat dit een precedent gaat scheppen. De vraag is of je dat wil en wat daar de gevolgen van zijn. Dan krijgt het wielrennen opeens een juridisch aspect. Het is uiteindelijk ook een risico die elke wielrenner bewust aangaat. Deze risico’s zijn inherent aan de sport.

Tevens zie ik ook geen rechte lijn in het beleid van de UCI, zouden ze ook de hand in eigen boezem moeten steken en zorgt dit voor een gevoel van onrecht en oneerlijkheid.
    13-11-2020 14:40
    Zo'n lap tekst en dan de essentie missen., namelijk de elleboog en de schouder....
    Hulde!
    13-11-2020 14:40
    +1 voor Petros
13-11-2020 13:05
Ik snap eigenlijk wel dat Jakobsen naar de rechter stapt. Die heeft bizarre medische kosten, omdat Groenewegen hem de hekken induwt.
    13-11-2020 14:08
    Welke bizarre kosten buiten 385,= eigen risico doel je op? Of ga je er van uit dat er medische kosten zijn die de verzekering niet dekt?
13-11-2020 13:10
Is het ongeoorloofd dat Jakobsen een schadevergoeding wil en dat Lefevere hem daarbij helpt? Ik lees vooral persoonlijke verdedigingen voor Groenewegen en daarin lijkt het alsof Jakobsen al volledig terug de oude is. Maar komt hij ooit volledig terug? Zal hij het trauma te boven komen? Hoe ziet zijn gezicht eruit? De exacte verdeling van het aandeel in de schuld (organisatie, UCI & Groenewegen) laat ik aan de rechter over. Maar de hoofdoorzaak ligt toch bij Groenewegen die in mijn ogen een actie maakt die ver buiten het noodzakelijke sportieve ligt.
    13-11-2020 13:15
    Als er voor andere gevallen ook een grond is om rechtzaken aan te spannen dan moet dat maar gebeuren. Dit zal de renners nog meer wakker schudden dat ze verantwoordelijk zijn voor hun daden. Het zal misschien nog sneller leiden tot een veiligere wielersport dan allerhande regels en veiligheidsacties vanuit de UCI. Let wel, er moet een grond zijn, en zonder grote schade heeft het weinig zin om naar de rechtbank te gaan.
    13-11-2020 14:10
    Wat ben je vandaag genuanceerd Frank V, ga zo door!
    13-11-2020 14:45
    Inderdaad, kudos Frank!
    13-11-2020 15:54
    Een terecht goede insteek van Frank V.
    13-11-2020 17:16
    Frank V ook mijn complimenten voor deze twee posts.

    Mijn hoofdprobleem is de inconsequentie van straffen. Dat de algehele strafmaat verhoogd word vind ik prima. Het procederen zie ik liever niet als standaard.. maar als het overal de norm word en tot veiligheid voert . So be it.
13-11-2020 13:34
0 respect voor blaaskaak Lefevre en Jakobsen is ook vrij diep gezonken helaas...
13-11-2020 13:49
Een zaak over schadevergoeding is volgens mij heel normaal. Er is schade geleden. Vermoedelijk ook een initiatief van de verzekeringsmaatschappijen.
13-11-2020 13:59
Waarom er meteen een rechtzaak aangespannen wordt snap ik niet goed. Dit lijkt mij eerder dat DQS in zijn rol van werkgever van FJ in overleg treed met JV in zijn rol van werkgever van DG en een claim neerlegt.
Waarbij ik aanneem dat JV een aansprakelijkheidsverzekering heeft.
Eerst dus overleg tussen de advocaten van DQS en de verzekeraar van JV. En als je daar niet uitkomt eventueel een rechtszaak.

Rechtszaak van FJ tegen JV of tegen DG als natuurlijk persoon lijkt mij op dit moment nog erg prematuur.
    13-11-2020 14:48
    Die aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (werkgevers) is verplicht, dus ja die zullen ze hebben.
    13-11-2020 16:00
    Kan natuurlijk ook zijn dat de verzekeringsmaatschappij van JV al gezegd heeft dat ze deze schade niet dekken. Schuld van DG en u, JV, betaalt het zelf maar.
13-11-2020 14:37
+1 realistische opmerkingen van die twee.
13-11-2020 14:38
Wie heeft er schuld?
Iedereen.
Groenewegen omdat hij Jakobsen de hekken induwde
Jakobsen omdat hij het gevaar opzocht
De organisatie van de wedstrijd omdat ze hun veiligheid niet op orde hadden
De uci omdat ze de regels niet naleven en er willekeurig mee omgaan
Het publiek dat het mogelijk maakt dat wielrennen met sponsoren kunnen werken
De sponsoren die het belang van overwinningen te groot maakt
De leiding van de teams die hun renners aanzetten tot deze daden
13-11-2020 14:44
Herinneren jullie je dit nog? Niels Kokmeijer vs Rachid Bouaouzan

https://www.youtube.com/watch?v=DlIAA6be2vM
    13-11-2020 14:54
    Natuurlijk, nog belangrijker is echter de zaak Danny Hoekman vs Jan-Willem van Ede/FC Utrecht. Maar een vergelijkbare zaak in het wielrennen ken ik vooralsnog niet en we moeten niet vergeten dat een een eventuele civiele zaak heel lang kan duren de zaak van Hoekman liep maar liefst een jaar of 23 en dat veel ook afhangt van een eventuele terugkeer op het hoogste niveau. Verder is bij deze zaak het parcours en de veiligheidsvoorzieningen een factor die in een civiele zaak veel meer invloed zullen hebben dan bij de horrorblessures van Kokmeijer en Hoekman. Ook zal een oordeel van de eventuele strafzaak in Polen meegewogen worden. Als in een strafzaak de verantwoordelijkheid voor eventueel opgelopen letsel niet alleen bij Groenwegen wordt gelegd is dat een feit dat een in een civiele procedure zal worden meegenomen en op zijn minst door de gedaagde partij zal worden ingebracht.
    13-11-2020 15:32
    @Murcia Vergelijkbaar is maar een relatief begrip, maar Cees Priem die met zijn auto Scott Sunderland aanreed moest zich voor de strafrechter verantwoorden en schadevergoeding betalen. Johnny Hoogerland is ook naar de rechter gegaan om schadevergoeding toen hij t prikkeldraad in werd gereden.
    13-11-2020 15:42
    @Blackcanyon

    Je hebt gelijk, ik bedoelde echter een zaak van wielrenner tegen wielrenner. Daar kan ik niet direct een vergelijkbare zaak bedenken.
    13-11-2020 15:44
    Hoogerland werd door een auto aangereden, niet door een conculega...
13-11-2020 15:10
Sporten brengt risico's met zich mee, zeker ook de wielersport. Het risico dat je moedwillig de hekken ingereden wordt hoort daar niet bij. En de beelden geven die indruk wel. Of een wijze van rijden waarbij sprake is van wat men in het strafrecht "voorwaardelijk opzet" noemt. Tuchtrecht zet de mogelijkheden van het OM en de strafrechter niet buiten werking. De strafrechter kan natuurlijk in de strafmaat wel rekening houden met een straf die een tuchtrechter heeft opgelegd.

Er bestaat natuurlijk al allerlei jurisprudentie over wanneer je in sport de normen uit het recht overschrijdt. Sport is dus geen vrijbrief om zomaar alles te kunnen doen.

Daarnaast is er natuurlijk nog het civielrechtelijke verhaal. Heeft Dylan Groenewegen onrechtmatig gehandeld? Daar heeft het ook alle schijn van. Fabio Jakobsen en DQS en/of de verzekeraars hebben natuurlijk schade. Fabio is niet inzetbaar, maar zal wellicht loon doorbetaald krijgen. Zal wel prijzengeld missen. Degene die het loon betaald heeft natuurlijk ook schade. Is zijn carriereperspectief nog hetzelfde? Er zullen hoge medische kosten zijn, die men wil verhalen. Is er blijvend letsel en zo ja wat?

Prima dat de rechter/rechters daar naar gaan kijken. Er zal vast een eerlijk oordeel geveld worden.

En wie zegt dat er niet ook nog een procedure volgt tegen de organisator of degene die de hekken heeft geplaatst? (Dat voor diegenen die op dit forum het de organisator vooral kwalijk nemen)

Het gaat hier niet om een schaafwondje of schade van drie kwartjes. Daar mag serieus naar gekeken worden.

Ik hoop dat de uiteindelijke uitslag van dit alles tot gevolg heeft dat we een veiligere en eerlijkere wielersport krijgen.

Ducrot krijgt op dit forum nogal eens kritiek. Ik vind andere commentatoren zoals De Cauwer ook beter, maar in een ding heeft Ducrot wat mij betreft volstrekt gelijk: In de wielersport is het van belang dat je voor elkaars veiligheid zorgt. Dat gaat wat mij betreft niet zover dat Nibali een concurrent niet onder druk mag zetten door hard af te dalen. Dat hoort wel bij de sport. Maar het gedrag van bijvoorbeeld Abdoezjaparov, Sagan en Groenewegen in de sprint om een paar namen te noemen is over de grens van het toelaatbare.

De actie van Jungels geeft de indruk dat het per ongeluk was. Dat vind ik meer bij de risico's horen die je aanvaard als je deze sport beoefend of verdiend als ze bestraft zou worden een veel lichtere straf.
13-11-2020 15:50
Over civielrechtelijke aansprakelijkheid bij sport en spelsituaties de volgende rechtsoverwegingen uit: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2013:7079

4.7.
Bij de beoordeling van de vraag of een deelnemer aan een sport- en spelsituatie onrechtmatig heeft gehandeld door een gedraging waardoor aan een andere deelnemer letsel is toegebracht, geldt als uitgangspunt dat voor het aannemen van onrechtmatigheid zwaardere eisen worden gesteld dan wanneer die gedraging niet in het kader van die sport- of spelsituatie zou hebben plaatsgevonden. Gedragingen die buiten die sport- of spelsituatie onvoorzichtig en daarom onrechtmatig zouden zijn geweest, behoeven binnen die situatie dit karakter niet te hebben omdat de deelnemers aan het spel in redelijkheid tot op zekere hoogte gevaarlijke gedragingen, althans slecht gecoördineerde, verkeerd getimede, onvoldoende doordachte handelingen, waartoe het spel uitlokt van elkaar hebben te verwachten. Zo’n gedraging wordt niet onzorgvuldig op de enkele grond dat zij door een ongelukkige samenloop van omstandigheden tot gevolg heeft dat een van de deelnemers ernstig letsel oploopt (HR 19 oktober 1990, LJN: AD1456).

4.8.
Een gedraging van een deelnemer aan een sport kan niettemin onrechtmatig worden geacht als deze gedraging buiten de regels van het spel, althans buiten de normaal aanvaardbare risico’s van het spel valt en derhalve abnormaal gevaarlijk is, zodat de gedraging door de andere deelnemers aan het spel niet verwacht behoefde te worden. (HR 28 juni 1991, LJN: ZC0300).
    13-11-2020 17:12
    Klopt het dat adhv die twee stukken tjv Dylan kan vrij pleiten als ze maar genoeg sprints tonen waar bewust de deur wordt dicht gedaan zonder verdere gevolgen vanuit de UCI?

    Zou een apart gevoel geven als de inconsequentie van de UCI de lifeline word van Dylan

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine