Wout van Aert zoekt met Visma-Lease a Bike naar oplossing voor valpartijen
In een uitgebreid interview met de NRC heeft Wout van Aert gereflecteerd op de vele valpartijen binnen zijn ploeg Visma-Lease a Bike in 2024. Volgens de Belg is zijn ploeg actief bezig om ervoor te zorgen dat er in 2025 niet weer zo veel gevallen gaat worden.
“Ik denk dat we heel veel pech hebben gehad afgelopen seizoen, maar we zijn er wel mee bezig, ja. Ik ben na het voorjaar vaker gevallen en achteraf gezien was die eerste valpartij in Dwars door Vlaanderen misschien wel de oorzaak. Vallen heeft soms met vertrouwen te maken, en het helpt niet als je met zeventig kilometer per uur tegen de grond bent gekegeld en dan tussen dezelfde gekken terug in het peloton moet fietsen”, vertelt hij.
“We zijn nu als team aan het bekijken of we daar wat aan kunnen doen”, gaat Van Aert zonder te vertellen op welke manier Visma-Lease a Bike ermee aan de slag gaat. “Daar ga ik liever niet op in. Anders wordt dat weer zo’n ding.”
In een eerder interview gaf Van Aert al aan te pleiten voor een versnellingslimiet in het peloton, zodat er minder valpartijen ontstaan.
op hun lijf hebben indien Wout zich tussen hun bevindt.
En verder blijf ik zeggen dat ze te weinig koersen bij Visma. Als je het hele jaar op een berg zit verlies je de kunst van het in een peloton rijden.
Had hij die uitgereden, was hij aan 70 dagen gekomen, wat zo'n beetje het gemiddelde is in het peloton.
Maar als dit werkelijk zo is, dan zou dit voor meer ploegen moeten gelden waar men relatief weinig koerst, want er zijn ploegen die gemiddeld minder koersen dan Visma. Ik ben benieuwd naar de cijfers?
Maar bij de ploeg lijkt hij een soort aura van volmaaktheid te hebben..
Geen idee hoe die val in DDV volledig zijn eigen schuld kan zijn hij zat er in een trechter waar hij niet weg kon, dan is het aandeel eigen schuld vaak zeer miniem tenzij hij plots zelf zijn eigen stuur onder zich wegdraait.
In de vuelta zat hij gewoon achter iemand die valt en wiens fiets volledig dwars op de weg komt te liggen, hij valt er ook niet tijdens het proberen corrigeren botst hij gewoon tegen een rotswand terwijl de rest (die minder goed met een fiets kunnen rijden) meteen remmen en er ook bijliggen. In dat specifieke geval kwam hun dat goed uit, in bijna alle andere gevallen valt wva niet en de rest wel. Of zijn eigen schuld in de zin dat hij moest laten lopen in die afdaling? Kom nou.
Maar goed, een aantal blijft toch wel mauwen.
Zou mij niets verbazen wanneer Wout dit ook volgt of gaat doen.
Waarom? Omdat Smeekens bij JUMBO schaatste.
Op zich snap ik dit wel.. Die suffe control-room had ze vorig jaar ook weinig goed gedaan..