Wout van Aert zoekt met Visma-Lease a Bike naar oplossing voor valpartijen
foto: Cor Vos
vrijdag 3 januari 2025 om 19:38

Wout van Aert zoekt met Visma-Lease a Bike naar oplossing voor valpartijen

In een uitgebreid interview met de NRC heeft Wout van Aert gereflecteerd op de vele valpartijen binnen zijn ploeg Visma-Lease a Bike in 2024. Volgens de Belg is zijn ploeg actief bezig om ervoor te zorgen dat er in 2025 niet weer zo veel gevallen gaat worden. 

“Ik denk dat we heel veel pech hebben gehad afgelopen seizoen, maar we zijn er wel mee bezig, ja. Ik ben na het voorjaar vaker gevallen en achteraf gezien was die eerste valpartij in Dwars door Vlaanderen misschien wel de oorzaak. Vallen heeft soms met vertrouwen te maken, en het helpt niet als je met zeventig kilometer per uur tegen de grond bent gekegeld en dan tussen dezelfde gekken terug in het peloton moet fietsen”, vertelt hij.

“We zijn nu als team aan het bekijken of we daar wat aan kunnen doen”, gaat Van Aert zonder te vertellen op welke manier Visma-Lease a Bike ermee aan de slag gaat. “Daar ga ik liever niet op in. Anders wordt dat weer zo’n ding.”

In een eerder interview gaf Van Aert al aan te pleiten voor een versnellingslimiet in het peloton, zodat er minder valpartijen ontstaan.

RIDE Magazine
15 Reacties
03-01-2025 20:00
Noemt Wout de rest van het peloton nu de gekken ? Maar zelf Go Go Go roepen aan 70km/u in een afdaling die op voorhand al als gevaarlijk aangegeven werd. Echt hé.
    03-01-2025 22:10
    Die 'gekken in het peloton', gaan in de toekomst wellicht meer de daver
    op hun lijf hebben indien Wout zich tussen hun bevindt.
    03-01-2025 22:44
    Toevallig weer 2 zeik reacties van figuren die altijd wat te zeiken hebben.
    03-01-2025 23:32
    @laatste man. Bij wie zou jij liever in het wiel zitten op een risicovol moment,bij iemand die praktisch nooit valt of bij iemand die er regelmatig/vaak bijligt?
    04-01-2025 10:13
    @Reiger sowieso in het wiel van wva ipv 98% van het peloton, hij valt 2 keer zwaar en plots zou hij niet meer met een fiets kunnen rijden, doe even normaal. De eerste 2 doen sowieso nooit normaal als het over wva gaat, die krijgen vrij spel ze kunnen er niets aan doen.
03-01-2025 19:55
Beter opletten zou al helpen: beide valpartijen van Van Aert vorig voorjaar waren zijn eigen schuld.
En verder blijf ik zeggen dat ze te weinig koersen bij Visma. Als je het hele jaar op een berg zit verlies je de kunst van het in een peloton rijden.
    03-01-2025 23:17
    In dit specifieke geval: Van Aert had vorig seizoen 64 koersdagen, en dan reed hij de Vuelta niet eens uit.

    Had hij die uitgereden, was hij aan 70 dagen gekomen, wat zo'n beetje het gemiddelde is in het peloton.

    Maar als dit werkelijk zo is, dan zou dit voor meer ploegen moeten gelden waar men relatief weinig koerst, want er zijn ploegen die gemiddeld minder koersen dan Visma. Ik ben benieuwd naar de cijfers?
    03-01-2025 23:22
    Ik had ook de indruk dat hij zelf nogal een aandeel had in beide valpartijen..

    Maar bij de ploeg lijkt hij een soort aura van volmaaktheid te hebben..
    04-01-2025 10:06
    Eigen schuld in de zin van? Zijn valpartij in rit 11 van de tdf was zijn eigen schuld omdat hij daar op kop rijdt en een bocht verkeerd inschat.

    Geen idee hoe die val in DDV volledig zijn eigen schuld kan zijn hij zat er in een trechter waar hij niet weg kon, dan is het aandeel eigen schuld vaak zeer miniem tenzij hij plots zelf zijn eigen stuur onder zich wegdraait.

    In de vuelta zat hij gewoon achter iemand die valt en wiens fiets volledig dwars op de weg komt te liggen, hij valt er ook niet tijdens het proberen corrigeren botst hij gewoon tegen een rotswand terwijl de rest (die minder goed met een fiets kunnen rijden) meteen remmen en er ook bijliggen. In dat specifieke geval kwam hun dat goed uit, in bijna alle andere gevallen valt wva niet en de rest wel. Of zijn eigen schuld in de zin dat hij moest laten lopen in die afdaling? Kom nou.
03-01-2025 20:27
Hoe zit het met de instabiliteit van het fietsen bij hogere been frequentie die gaat gebeuren bij enkel lagere versnellingen tot de beschikking? Voor mijn gevoel is het makkelijker corrigeren bij wat druk op de pedalen
    03-01-2025 21:30
    Gaat zeker weer allerlei gevolgen hebben, zo'n regelverandering. Je valt bij lagere snelheid, maar ze gaan wel instabieler fietsen. En misschien nemen sommige renners grotere wielen, als daar geen limiet op komt. Of ze nemen (nog) kortere cranks, omdat een klein rondje sneller te pedaleren is dan een groot rondje.
03-01-2025 22:45
Lijkt me goed en professioneel om ernaar te kijken. Net als de eerder aangedragen actie rondom versnellingen. Ook een Mollema vindt dat een goede actie.

Maar goed, een aantal blijft toch wel mauwen.
04-01-2025 11:07
9 jaar geleden verloor Jan Smeekens olympisch goud op de 500m sprint schaatsen na eerst als winnaar te zijn aangeduid. De tijdcorrectie viel Smeekens niet op. Op aandringen van zijn omgeving heeft hij toen EMDR therapie gehad om de stress/trauma uit zijn systeem te krijgen. Paar Jaar erna werd hij wereldkampioen en Smeekens zei in een prachtige docu van “andere tijden sport, het gouden trauma van Sotsji” dat hij veel baat had gehad bij die therapie.
Zou mij niets verbazen wanneer Wout dit ook volgt of gaat doen.
Waarom? Omdat Smeekens bij JUMBO schaatste.
03-01-2025 23:18
“Daar ga ik liever niet op in. Anders wordt dat weer zo’n ding.”

Op zich snap ik dit wel.. Die suffe control-room had ze vorig jaar ook weinig goed gedaan..
    04-01-2025 10:19
    Als het suf was hadden ze dat idee überhaupt nooit gelanceerd, de tdf is geen scoutskamp… Ook daar zat wellicht een filosofie achter, ze hadden echter beter eerst gepolst of het toegelaten was, nu kwam het gewoon suf over omdat alle moeite voor niets was. De eersten die iets lanceren worden altijd uitgelachen, die voor het eerst een kar met houten wielen had sowieso ook. Over 5 jaar doet iedereen het wellicht. Inovatie en vooruitgang is een vrij ondankbaar gegeven om in te zitten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine