Wout van Aert zal nu niet weten of nieuwe aanpak richting Ronde van Vlaanderen werkt
Screenshot
Raymond Kerckhoffs
donderdag 28 maart 2024 om 14:13

Wout van Aert zal nu niet weten of nieuwe aanpak richting Ronde van Vlaanderen werkt

Analyse Het was de laatste wedstrijd om de puntjes op de i te zetten voor de week van de waarheid. In één klap is het maandenlange werk van Wout van Aert en Jasper Stuyven om zeep. Terwijl Mads Pedersen en Binam Girmay door diezelfde massale valpartij in Dwars door Vlaanderen aanstaande zondag waarschijnlijk zwaar gehavend aan hun Ronde van Vlaanderen beginnen.

De Ninoofsesteenweg is de grote baan richting Ronse. In de wielersport staat deze driebaanse N-weg vooral bekend als de enige afdaling om aan de voet van de Kanarieberg te geraken. Met snelheden van zo’n tachtig tot negentig kilometer per uur razen de renners hier naar beneden om in zo’n goed mogelijke positie aan de klim te geraken.

Té gevaarlijk voor de Ronde van Vlaanderen, oordeelde de organisatie na een massale valpartij vorig jaar waar de outsiders Matej Mohoric en Biniam Girmay destijds de belangrijkste slachtoffers waren. In Dwars door Vlaanderen werd niet ingegrepen, omdat de organisatie ervan uitging dat in deze semi-klassieker veel minder stress in het peloton richting de Kanarieberg zou zijn. Een fatale misrekening.

Koersdirecteur Scott Sunderland legde deze week in HLN nog uit waarom de Kanarieberg en Kortekeer uit het parcours van de Ronde van Vlaanderen zijn gehaald. Op weg naar beide hellingen draaien de renners met hoge snelheden van de grote weg naar een smalle klim. De druk om positie te kiezen in het peloton is heel groot. “We willen niet dat iemand door pech de Ronde verliest”, benadrukte Sunderland.

Een uitspraak die hij nu als een boemerang terug krijgt. De zware valpartij waardoor Wout van Aert (sleutelbeenbreuk en gebroken ribben) en Jasper Stuyven (sleutelbeenbreuk) een streep door hun Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix moeten zetten en Mads Pedersen en Biniam Girmay waarschijnlijk zwaar gehavend aan deze Monumenten moeten beginnen, is ten eerste heel triest voor de renners zelf en voor hun ploegen. Maar ook deze topkoersen zijn door deze horrorcrash ontmanteld.

De meeste betrokken ploegleiders wezen niet naar organisator Flanders Classics. “Vallen kan overal gebeuren. Helaas hoort dat risico bij onze sport”, benadrukte Grischa Niermann van Visma | Lease a Bike. “Wij koersen met Wout al niet al te veel wedstrijden richting de Ronde en Roubaix. Je moet toch ergens de puntjes op de i zetten. Dit kan ook in Harelbeke, Gent-Wevelgem of op training gebeuren.”

Blijft toch de situatie dat sommige passages erg gevaarlijk zijn en eigenlijk onnodig in een parcours worden opgenomen. De afdaling naar de Kanarieberg werd vorige week in een enquête door HLN door sommige renners als hét gevaarlijkste punt van de Vlaamse klassiekers genoemd.

Japser Stuyven: “Altijd een stressmoment daar. Het peloton is er vaak nog groot en er ligt veel vuiligheid en grind aan de zijkant van het wegdek.” Jasper Philipsen: “In de afdaling naar de Kanarieberg ligt de snelheid enorm hoog. Daar wil je echt niet vallen.”

Ploegleider Aike Visbeek van Intermarché-Wanty zag zijn kopman Girmay hier voor de tweede keer in twaalf maanden vallen. Een eerste scan in het ziekenhuis wees uit dat er geen botbreuken zijn, maar dat zijn ribben wel een zware klap hebben opgelopen. Er blijft echter uitzicht op de Ronde van Vlaanderen. Visbeek wees niet alleen op de afdaling naar de Kanarieberg. “Er zijn vier afdalingen waar je van een brede baan met tachtig kilometer per uur vervolgens in heel smalle straat indraait richting een klim. Dat is vragen om ellende.”

Visbeek maakte direct een statement: als het parcours van Dwars door Vlaanderen zo blijft, dan laat hij zijn belangrijkste renners met het oog op de Ronde én Roubaix niet dezelfde risico’s nemen als nu. En die gedachte zal nu zeker bij meer ploegen heersen. Meer dan in het verleden gaat het in het ‘moderne’ wielrennen vooral om de grote afspraken.

Van Aert koos ervoor om het WK veldrijden, Strade Bianche en Milaan-San Remo over te slaan om via een latere hoogtestage net dat procentje extra te hebben in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Een missie die is mislukt, zonder dat hij ooit zal weten of deze aanpak had gewerkt.  Zeker ook omdat we de beste Wout van Aert dit voorjaar (nog) niet gezien hebben. Voor de tweede keer in drie jaar tijd (in 2022 geveld door corona) mist hij als Vlaming ‘Vlaanderens Mooiste’. Bij hem zal de klap enorm hard aankomen. Al heeft hij bij eerdere teleurstelling reeds aangetoond over een enorm incasseringsvermogen te beschikken.

Jasper Stuyven voor de start van Dwars door Vlaanderen – foto: Cor Vos

Terwijl Stuyven enorm zal balen dat hij in de vorm van zijn leven, na een sterk optreden in Milaan-Sanremo en tweede plek in de E3 Saxo Bank Classic, meer dan ooit had uitgekeken naar de twee belangrijkste kasseienklassiekers.

Het is een koe in de kont kijken om nu te zeggen dat Mathieu van der Poel een goede keuze heeft gemaakt om Dwars door Vlaanderen over te slaan. De twee belangrijkste blokken die een vuist tegen ‘MVDP’ konden maken zijn door één valpartij ontmanteld. Visma | Lease a Bike heeft naast het wegvallen van Van Aert ook nog te maken met de niet optimale fitte Christophe Laporte, Dylan van Baarle en Jan Tratnik. Desondanks eindigde het in Waregem met Matteo Jorgenson en Tiesj Benoot op de plekken één en vier.

In de breedte maakte Lidl-Trek tot Dwars van Vlaanderen de sterkste indruk op de Vlaamse wegen maar het Amerikaanse team kende met Pedersen, Stuyven en Alex Kirsch de meeste slachtoffers in de vreselijke val.

Het is duidelijk dat de concurrentie nog meer dan voorheen het gewicht van de wedstrijd in de Ronde van Vlaanderen in handen van de ploeg van Mathieu van der Poel zal leggen. Normaal zou Alpecin-Deceuninck het controleren van de wedstrijd aan moeten kunnen, maar na de horrorcrash op de Ninoofsesteenweg zal geen enkele concurrerende ploeg in Antwerpen van start gaan met het scenario dat ze de finale met ‘MVDP’ in willen gaan. Daardoor kan het op paaszondag wel eens een hele rare koers gaan worden.

RIDE Magazine
38 Reacties
27-03-2024 20:13
Artikel nummer zoveel inmiddels. Klikkerdeklik. Treurig om te zien dat dit medium olv de schrijver van dit stukje inmiddels zover veramerikaniseerd is dat het nieuws amper nog te volgen is door de veelvoud aan marginaal in elkaar gedraaide berichten over 1 en hetzelfde onderwerp. Daarnaast opinies, analyses, inhoudsloze sensatieberichtgeving en meningen van lieden die zich 'wielerkenner' noemen, maar qua kennisniveau en schrijfstiel nog achterblijven bij mijn schoonmoeder. Dat nog los van de inmiddels talloze banners, pop ups, etc die de uitstraling van de site zo verhabbezakken dat even snel door artikelen en reactied scrollen onmogelijk is zonder op 1 of andere flutsite te belanden. Voortaan maar gewoon Sporza en GCN.

    27-03-2024 22:58
    Ik kwam eigelijk op Wielerflits op zoek naar het wedstrijdverslag en de uitslagen, maar dat heb ik juist niet kunnen vinden tussen tientallen andere artikelen.
    27-03-2024 23:36
    Ik tel nu 14 artikelen die specifiek over de val gaan.. Dat kan toch niet waar zijn? Deze site is inderdaad echt in rap tempo enkel alleen voor de clicks geworden.
    28-03-2024 05:33
    Klopt helemaal. Ze moeten deze man ook een platform geven onder de noemer analyse. Maar tis niets meer dan een opiniestuk of verkapte column
    28-03-2024 11:11
    Deze man is een soort paard van Troje.
    Heel de site gaat zo naar de klote.
    Hopelijk pakken ze deze signalen op en gaan ze weer terug naar de oude stijl.
    Minder artikelen maar meer inhoud.
27-03-2024 22:10
Of de aanpak werkt weet je niet nee. Je wordt er in elk geval ogenschijnlijk niet stuurvaardiger van. Twee maal in 1 week naast de fiets liggen door eigen toedoen kán natuurlijk toeval zijn, maar opvallend is het wel. Van Aert begint wel een dure klant te worden voor VisLab, een topsalaris voor een vrij pover resultaat de laatste tijd. Ik kan me vergissen (en dat zal ook wel zo zijn) maar mij bekruipt het gevoel dat de obsessie met die monumenten totaal uit de klauw is gelopen. Zowel bij VisLab als bij Van Aert zelf en zijn complete achterban. En dat het zó gigantisch “van moeten” is dat er nu koste wat kost gewonnen moet worden, dat nu alle redelijkheid samen met veiligheid en gezond verstand bij het grof vuil terecht zijn gekomen. Nogmaals het kunnen ook gewoon toevallige koersongevallen zijn, maar ik krijg er toch een ongezond gevoel bij.
27-03-2024 21:43
“Visbeek maakte direct een statement: als het parcours van Dwars door Vlaanderen zo blijft, dan laat hij zijn belangrijkste renners met het oog op de Ronde én Roubaix niet dezelfde risico’s nemen als nu.”

Maar de andere renners kunnen letterlijk doodvallen. Wat een achterlijk statement.
    28-03-2024 05:36
    Goed punt inderdaad. Het wordt denk ik tijd voor zoals Plugge vaak roept veranderingen in deze sport. Een ervan zou kunnen zijn het aantal Vlaamse klassiekers drastisch inperken.
27-03-2024 21:04
Bericht van het WielerFront:‘Kerckhoffs Kijkt Kanarieberg Koe in de Kont’
27-03-2024 22:28
De valpartij is dus gebeurd op een strook die uit de Ronde is gehaald ivm veiligheid. Uit enquête onder renners bleek ook dat iedereen dat als gevaarlijkste punt beschouwd van het voorjaar.
Met groot peloton (vroeg in de koers) in dalende lijn over een weg met grind aan de rand, afstormend op een scherpe bocht waarna er een helling volgt.
Het gevaar zit dus niet in de strook, maar in het gedrag van de wielrenners; iedereen wil goed gepositioneerd zitten. Geen wonder dus dat alle favorieten in één valpartij naar de grond gaan. Maakt het dus ook per definitie minder pech. Ze hadden ook kunnen denken: dit is me te gevaarlijk voor een koers die er eigenlijk niet toe doet, ik doe niet mee in het gedrang, ik ga achterin zitten en haal ze later wel weer in.
    27-03-2024 22:54
    Dat is toch ook wel een bijzonder gegeven. Alle renners geven te kennen dat ze dit het gevaarlijkste punt in het parcours vinden, maar vervolgens rijden al diezelfde renners met alle risico’s voluit op die strook. Kunnen we dan spreken over collectieve achterlijkheid? Of collectieve hypocrisie? Hier is blijkbaar geen kruid tegen gewassen, de renners geven er dus zelf de voorkeur aan om onnodig gevaar te lopen.
    27-03-2024 23:16
    [quote]Alle renners geven te kennen dat ze dit het gevaarlijkste punt in het parcours vinden, maar vervolgens rijden al diezelfde renners met alle risico’s voluit op die strook.[/quote]
    Benoot geeft aan dat het het plan was om aan te vallen op de Kanarieberg. Als de renners zelf al aangeven dat de strook daarvoor super gevaarlijk is, waarom beslis je dan om toch net daar alles op alles te zetten, met alle risico's vandien. Je snapt het soms toch niet.
    28-03-2024 09:48
    Geheel mee eens. Hier is geen sprake van pech maar van roekeloosheid. Als je van te voren aangeeft de afdaling richting de Kanarieberg als zeer link te beschouwen, maar niettemin juist op dat punt in koers met je ploeg vol gas wil gaan dan zoek je bewust risico’s op, en zie de gevolgen.
    Kunnen we wel eindeloos gaan praten over veiligheid, maar zolang renners zelf hun gedrag niet onder ogen willen zien, is dat allemaal vrij zinloos.
27-03-2024 19:49
Volgend jaar weer een kans.
    27-03-2024 21:06
    Dat is wel het laatste waaraan WvA aan denkt....
27-03-2024 20:57
Waarom is die afdaling eigenlijk zo gevaarlijk? Maken de renners die zelf niet gevaarlijk?
    27-03-2024 21:32
    Brede weg gevolgd door koersbepalende beklimmingen. Tim van Dijke wist het goed uit te leggen.
    27-03-2024 22:00
    Misschien moeten ze maar kunstmatige chicanes aanleggen in deze afdalingen, kwestie van alles op een lint te houden …
28-03-2024 00:02
Heel veel woorden om te zeggen dat van Aert gevallen is en zijn seizoen in duigen ziet vallen.

Iedereen had gewild dat Wout overeind bleef, maar ga je nu zijn keuzes bekritiseren omdat een achterwiel aantikt, per ongeluk.

Dan ben je wel heel erg, van weet alles maar eens achteraf, zoals de Twentse filosoof H. Finkers ooit al eens stelde....
28-03-2024 14:12
Typisch epistel dat we hier sedert lange tijd voorgeschoteld krijgen.

Een analyse waar nul verdieping in zit en niet verder reikt dan omdat-ie niet mee kan doen, weet-ie niet goed hoe goed-ie is. Deze schrijver zou naar mijn mening een van de drie opties qua verhalen oppennen al naar gelang wat er plaats heeft gevonden.

1. Wout van Aert wint RVV --> Wout heeft de paar procentjes gevonden door de andere seizoensopbouw.
2. Wout van Aert verliest RVV --> Wout heeft de extra paar procentjes niet gevonden en het gekozen pad is twijfelachtig
3. Wout van Aert kan niet deelnemen aan RVV --> Wout zal niet weten of het heeft gewerkt.

Ik vind dat wat hier is neergepend alweer eens van matig, opportuun niveau getuigen zeg en bovenal lui. Ga eens polsen bij teamgenoten en- of begeleiders hoe Wout er voor stond. Doe hetzelfde bij vooraanstaande teammanagers van andere ploegen. Vraag desnoods nog wat na bij bevriende collega's of trainingsmaatjes. Weeg die antwoorden en brei dat goed aan elkaar, dan spreek je alvast meer van een analyse. Nog beter zijn als er iets van inzicht is in trainingsdata (globale overview van vorm) om er echt een gedegen verhaal van te kunnen maken, alhoewel dit laatste waarschijnlijk vrijwel geen kans van slagen heeft.

Overigens lijkt het mij, ondanks dat twijfels gemeengoed zijn bij sporters, dat er best enige kennis is van het niveau en dat er aldus ook enig inzicht is of de nieuwe aanpak wel of niet werkt. Tja, de leek en buitenstaander zal het niet weten neen. Precies dat is de schrijver van dat artikel ook, hij weet zelf vooral niks.
27-03-2024 20:12
De renners zouden ook eens anders met gevaarlijke afdalingen kunnen omgaan (kortweg: minder risico's nemen). Soortgelijke valpartijen als vandaag zijn er al vaker geweest, (bijvoorbeeld in de Tour ( Poels, Dumoulin), Luik-Bastenaken-Luik (Alaphilippe).
27-03-2024 20:58
Het is uiterst ongelukkig voor Wout, zo vlak voor de heilige week.. Maar, "fatale misrekening", "horrorcrash"? Is dat niet iets te zwaar aangezet?
27-03-2024 21:32
‘Fatale misrekening’, ‘horrorcrash’, wie ligt in coma dan? Zonder de ernst te willen bagatelliseren is dit toch wat overdreven.

De overdreven focus (obsessie) op 2 monumenten, waarvan P-R de minst controleerbare koers van het jaar is, is niet gezond. Kost meer dan het oplevert.

Het is te hopen dat de ASO meekijkt en de aanloop naar het bos van Walters ook aangepast wordt.
    28-03-2024 04:03
    Eens hoor! Ook als níet vermeld zou zijn wie dit stuk geschreven heeft, weet je wie dit stuk geschreven heeft.
28-03-2024 08:03
Het is wel duidelijk dat deze aanpak niet werkt. Veel teveel risico en druk. Wva herstelt ook goed van wedstrijden en als hij meer rijdt zal hij ook meer winnen. Als er in de monumenten iemand beter is dan kun je dat alleen accepteren. Het zal vast ook een keer zijn kant op vallen. MvP is meer een eendagsrenner en zal altijd lastig te verslaan zijn voor WvA in zulke ritten, maar het verschil is niet zo groot. En in meerdaagse ritten doet Wva het weer beter dan MvP.
27-03-2024 21:59
Kunnen ze die brede banen dan niet virtueel versmallen met tijdelijke wegmarkeringen en al de rest beschouwen als fietspad dus eruit als je gevat wordt zonder duidelijke reden. Nu komen ze als een zwerm vogels met 20 naast elkaar naar beneden geramd en word je constant overvleugeld langs alle kanten.
28-03-2024 01:59
De aanpak van Matthieu lijkt me als renner het fijnste.

Veel crossen rijden en veel top klassiekers rijden.

Op deze manier lijkt het teveel op schaatsen.
28-03-2024 08:40
Zoals wel vaker: wat is nu je punt, Kerckhoffs? Je gaat een halve alinea in op waar je in je titel naar verwijst en verder fladder je een beetje door je artikel heen. Ik waardeer zeker je stukken over de economische kant van de sport, maar na analyses als deze blijf ik toch meestal wat op mijn honger zitten.

Edit: het is tekenend hoe divers de reacties onder dit artikel zijn, om mijn punt even te onderstrepen.
28-03-2024 08:45
Ze zullen vanaf de start direct moeten aanvallen, zodat Alpecin de hele dag moet werken. En Matje eerder uit zijn hok moet komen als er een paar echte kleppers gaan. Dat is de enige manier lijkt me. Mschn kan Trek 1 of 2 van hun gewonde renners op souperen. Visma zal de gebr van Dijke wel opstellen. Zijn sterke knapen die je ook wel vroeg de wei in kunt sturen om druk te zetten.
28-03-2024 09:16
Ik denk dat hij beter dan ooit zou geweest zijn in de rvv en PR, maar of ze die aanpak nog eens zullen proberen lijkt mij sterk, gaat wva zich overigens nog wel echt durven smijten op die fiets na deze zware valpartij? Zijn opengereten been was fysiek erger denk ik maar dat was uiteindelijk een losstaande val, dit was door het gewring in een peloton waarbij hij wellicht nergens nog een kant uit kon en wel moest vallen, dat lijkt mij psychologisch veel zwaarder om te verwerken.
27-03-2024 20:02
En wat dan met de afdaling van de Nieuwe Kwaremont naar de Oude Kwaremont? Die is even hectisch en gevaarlijk. Maar als je omhoog wil rijden, moet je eerst naar beneden. Ik zie niet meteen een oplossing.
27-03-2024 23:38
Even iets anders, uiteraard geschrokken van de zware valpartij, ben in ik van mening dat Mathieu niks gaat hebben aan Philipsen zondag, kon vandaag al niks klaarspelen en zondag is het nog wel eventjes een stuk zwaarder dus. Heuveltjes is nou niet speciaal zijn ding en al helemaal niet om Mathieu te moeten ondersteunen.
    28-03-2024 08:33
    Mathieu heeft sowieso niks aan zijn ploeg, behalve minder kansen.
28-03-2024 02:32
Flinke verdunning van het peleton qua toppers die fit zullen zijn. Pedersen weten we dan nog weinig over. Zal dus wel iedereen tegen MvdP worden. Hier zou een Jörgenson en een van Baarle wel van moeten kunnen profiteren.

Het is zuur om WvA niet voor de zege zien te kunnen rijden. Maar anderzijds een Visma wat zoveel sterker is dan de rest qua ploeg begint ook vrij saai te worden. We gaan nu een open RvV zien, waar wellicht wel een groepje weg zal kunnen geraken.
28-03-2024 08:49
De conclusie van het artikel is het meest interessant – en hoort eigenlijk thuis in een voorbeschouwing op de RVV. Ben het ermee eens dat het voor VDP een stuk ingewikkelder is geworden nu de twee sterkste blokken zo gehavend zijn. Er zou weleens een verrassende winnaar uit de bus kunnen komen zondag.
28-03-2024 09:04
Dat er niet geweten is of de nieuwe aanpak werkt zal denk ik de minste van de zorgen zijn bij de ploeg. En wellicht hebben ze al wel wat data en feedback van van Aert die wel een indicatie geeft. Interessanter is de discussie dat veel renners aangeven dat dit een zeer onveilige plek is, die zondag ook niet in RvV zit. Maar dat iedereen daar toch weer als een dolle doorheen gaat. Waarbij uiteraard de één niet voor de andere wil onder doen. Je kunt dat alleen voorkomen als het collectief wordt aangepakt. Want je kan als 1 ploeg of 1 renner beslissen om het iets rustiger aan te doen, maar als je vervolgens ziet dat de rest toch vooraan probeert te komen zal die ene renner of die ene ploeg waarschijnlijk toch gewoon weer mee doen. Je kunt dat denk ik alleen oplossen door externe maatregelen, aanpassen van passages, er uit halen etc. Ik vermoed dat het niet in de aard van topsporters zal zitten om het ietsjes rustiger aan te doen in het heetst van de strijd.
28-03-2024 16:02
Pfoe Raymond. Maak het jezelf de volgende keer alsjeblieft iets moeilijker. Dit schrijfsel is pijnlijk oppervlakkig.

Blablabla...

Blabla..

Bah.
    28-03-2024 17:28
    Moedig hem nu niet aan, dadelijk komt er nog zo'n gedrocht uit zijn pen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine