Wout van Aert zal nu niet weten of nieuwe aanpak richting Ronde van Vlaanderen werkt
Analyse Het was de laatste wedstrijd om de puntjes op de i te zetten voor de week van de waarheid. In één klap is het maandenlange werk van Wout van Aert en Jasper Stuyven om zeep. Terwijl Mads Pedersen en Binam Girmay door diezelfde massale valpartij in Dwars door Vlaanderen aanstaande zondag waarschijnlijk zwaar gehavend aan hun Ronde van Vlaanderen beginnen.
De Ninoofsesteenweg is de grote baan richting Ronse. In de wielersport staat deze driebaanse N-weg vooral bekend als de enige afdaling om aan de voet van de Kanarieberg te geraken. Met snelheden van zo’n tachtig tot negentig kilometer per uur razen de renners hier naar beneden om in zo’n goed mogelijke positie aan de klim te geraken.
Té gevaarlijk voor de Ronde van Vlaanderen, oordeelde de organisatie na een massale valpartij vorig jaar waar de outsiders Matej Mohoric en Biniam Girmay destijds de belangrijkste slachtoffers waren. In Dwars door Vlaanderen werd niet ingegrepen, omdat de organisatie ervan uitging dat in deze semi-klassieker veel minder stress in het peloton richting de Kanarieberg zou zijn. Een fatale misrekening.
Koersdirecteur Scott Sunderland legde deze week in HLN nog uit waarom de Kanarieberg en Kortekeer uit het parcours van de Ronde van Vlaanderen zijn gehaald. Op weg naar beide hellingen draaien de renners met hoge snelheden van de grote weg naar een smalle klim. De druk om positie te kiezen in het peloton is heel groot. “We willen niet dat iemand door pech de Ronde verliest”, benadrukte Sunderland.
Een uitspraak die hij nu als een boemerang terug krijgt. De zware valpartij waardoor Wout van Aert (sleutelbeenbreuk en gebroken ribben) en Jasper Stuyven (sleutelbeenbreuk) een streep door hun Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix moeten zetten en Mads Pedersen en Biniam Girmay waarschijnlijk zwaar gehavend aan deze Monumenten moeten beginnen, is ten eerste heel triest voor de renners zelf en voor hun ploegen. Maar ook deze topkoersen zijn door deze horrorcrash ontmanteld.
De meeste betrokken ploegleiders wezen niet naar organisator Flanders Classics. “Vallen kan overal gebeuren. Helaas hoort dat risico bij onze sport”, benadrukte Grischa Niermann van Visma | Lease a Bike. “Wij koersen met Wout al niet al te veel wedstrijden richting de Ronde en Roubaix. Je moet toch ergens de puntjes op de i zetten. Dit kan ook in Harelbeke, Gent-Wevelgem of op training gebeuren.”
Blijft toch de situatie dat sommige passages erg gevaarlijk zijn en eigenlijk onnodig in een parcours worden opgenomen. De afdaling naar de Kanarieberg werd vorige week in een enquête door HLN door sommige renners als hét gevaarlijkste punt van de Vlaamse klassiekers genoemd.
Japser Stuyven: “Altijd een stressmoment daar. Het peloton is er vaak nog groot en er ligt veel vuiligheid en grind aan de zijkant van het wegdek.” Jasper Philipsen: “In de afdaling naar de Kanarieberg ligt de snelheid enorm hoog. Daar wil je echt niet vallen.”
Ploegleider Aike Visbeek van Intermarché-Wanty zag zijn kopman Girmay hier voor de tweede keer in twaalf maanden vallen. Een eerste scan in het ziekenhuis wees uit dat er geen botbreuken zijn, maar dat zijn ribben wel een zware klap hebben opgelopen. Er blijft echter uitzicht op de Ronde van Vlaanderen. Visbeek wees niet alleen op de afdaling naar de Kanarieberg. “Er zijn vier afdalingen waar je van een brede baan met tachtig kilometer per uur vervolgens in heel smalle straat indraait richting een klim. Dat is vragen om ellende.”
Visbeek maakte direct een statement: als het parcours van Dwars door Vlaanderen zo blijft, dan laat hij zijn belangrijkste renners met het oog op de Ronde én Roubaix niet dezelfde risico’s nemen als nu. En die gedachte zal nu zeker bij meer ploegen heersen. Meer dan in het verleden gaat het in het ‘moderne’ wielrennen vooral om de grote afspraken.
Van Aert koos ervoor om het WK veldrijden, Strade Bianche en Milaan-San Remo over te slaan om via een latere hoogtestage net dat procentje extra te hebben in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Een missie die is mislukt, zonder dat hij ooit zal weten of deze aanpak had gewerkt. Zeker ook omdat we de beste Wout van Aert dit voorjaar (nog) niet gezien hebben. Voor de tweede keer in drie jaar tijd (in 2022 geveld door corona) mist hij als Vlaming ‘Vlaanderens Mooiste’. Bij hem zal de klap enorm hard aankomen. Al heeft hij bij eerdere teleurstelling reeds aangetoond over een enorm incasseringsvermogen te beschikken.

Jasper Stuyven voor de start van Dwars door Vlaanderen – foto: Cor Vos
Terwijl Stuyven enorm zal balen dat hij in de vorm van zijn leven, na een sterk optreden in Milaan-Sanremo en tweede plek in de E3 Saxo Bank Classic, meer dan ooit had uitgekeken naar de twee belangrijkste kasseienklassiekers.
Het is een koe in de kont kijken om nu te zeggen dat Mathieu van der Poel een goede keuze heeft gemaakt om Dwars door Vlaanderen over te slaan. De twee belangrijkste blokken die een vuist tegen ‘MVDP’ konden maken zijn door één valpartij ontmanteld. Visma | Lease a Bike heeft naast het wegvallen van Van Aert ook nog te maken met de niet optimale fitte Christophe Laporte, Dylan van Baarle en Jan Tratnik. Desondanks eindigde het in Waregem met Matteo Jorgenson en Tiesj Benoot op de plekken één en vier.
In de breedte maakte Lidl-Trek tot Dwars van Vlaanderen de sterkste indruk op de Vlaamse wegen maar het Amerikaanse team kende met Pedersen, Stuyven en Alex Kirsch de meeste slachtoffers in de vreselijke val.
Het is duidelijk dat de concurrentie nog meer dan voorheen het gewicht van de wedstrijd in de Ronde van Vlaanderen in handen van de ploeg van Mathieu van der Poel zal leggen. Normaal zou Alpecin-Deceuninck het controleren van de wedstrijd aan moeten kunnen, maar na de horrorcrash op de Ninoofsesteenweg zal geen enkele concurrerende ploeg in Antwerpen van start gaan met het scenario dat ze de finale met ‘MVDP’ in willen gaan. Daardoor kan het op paaszondag wel eens een hele rare koers gaan worden.
Heel de site gaat zo naar de klote.
Hopelijk pakken ze deze signalen op en gaan ze weer terug naar de oude stijl.
Minder artikelen maar meer inhoud.
Maar de andere renners kunnen letterlijk doodvallen. Wat een achterlijk statement.
Met groot peloton (vroeg in de koers) in dalende lijn over een weg met grind aan de rand, afstormend op een scherpe bocht waarna er een helling volgt.
Het gevaar zit dus niet in de strook, maar in het gedrag van de wielrenners; iedereen wil goed gepositioneerd zitten. Geen wonder dus dat alle favorieten in één valpartij naar de grond gaan. Maakt het dus ook per definitie minder pech. Ze hadden ook kunnen denken: dit is me te gevaarlijk voor een koers die er eigenlijk niet toe doet, ik doe niet mee in het gedrang, ik ga achterin zitten en haal ze later wel weer in.
Benoot geeft aan dat het het plan was om aan te vallen op de Kanarieberg. Als de renners zelf al aangeven dat de strook daarvoor super gevaarlijk is, waarom beslis je dan om toch net daar alles op alles te zetten, met alle risico's vandien. Je snapt het soms toch niet.
Kunnen we wel eindeloos gaan praten over veiligheid, maar zolang renners zelf hun gedrag niet onder ogen willen zien, is dat allemaal vrij zinloos.
Iedereen had gewild dat Wout overeind bleef, maar ga je nu zijn keuzes bekritiseren omdat een achterwiel aantikt, per ongeluk.
Dan ben je wel heel erg, van weet alles maar eens achteraf, zoals de Twentse filosoof H. Finkers ooit al eens stelde....
Een analyse waar nul verdieping in zit en niet verder reikt dan omdat-ie niet mee kan doen, weet-ie niet goed hoe goed-ie is. Deze schrijver zou naar mijn mening een van de drie opties qua verhalen oppennen al naar gelang wat er plaats heeft gevonden.
1. Wout van Aert wint RVV --> Wout heeft de paar procentjes gevonden door de andere seizoensopbouw.
2. Wout van Aert verliest RVV --> Wout heeft de extra paar procentjes niet gevonden en het gekozen pad is twijfelachtig
3. Wout van Aert kan niet deelnemen aan RVV --> Wout zal niet weten of het heeft gewerkt.
Ik vind dat wat hier is neergepend alweer eens van matig, opportuun niveau getuigen zeg en bovenal lui. Ga eens polsen bij teamgenoten en- of begeleiders hoe Wout er voor stond. Doe hetzelfde bij vooraanstaande teammanagers van andere ploegen. Vraag desnoods nog wat na bij bevriende collega's of trainingsmaatjes. Weeg die antwoorden en brei dat goed aan elkaar, dan spreek je alvast meer van een analyse. Nog beter zijn als er iets van inzicht is in trainingsdata (globale overview van vorm) om er echt een gedegen verhaal van te kunnen maken, alhoewel dit laatste waarschijnlijk vrijwel geen kans van slagen heeft.
Overigens lijkt het mij, ondanks dat twijfels gemeengoed zijn bij sporters, dat er best enige kennis is van het niveau en dat er aldus ook enig inzicht is of de nieuwe aanpak wel of niet werkt. Tja, de leek en buitenstaander zal het niet weten neen. Precies dat is de schrijver van dat artikel ook, hij weet zelf vooral niks.
De overdreven focus (obsessie) op 2 monumenten, waarvan P-R de minst controleerbare koers van het jaar is, is niet gezond. Kost meer dan het oplevert.
Het is te hopen dat de ASO meekijkt en de aanloop naar het bos van Walters ook aangepast wordt.
Veel crossen rijden en veel top klassiekers rijden.
Op deze manier lijkt het teveel op schaatsen.
Edit: het is tekenend hoe divers de reacties onder dit artikel zijn, om mijn punt even te onderstrepen.
Het is zuur om WvA niet voor de zege zien te kunnen rijden. Maar anderzijds een Visma wat zoveel sterker is dan de rest qua ploeg begint ook vrij saai te worden. We gaan nu een open RvV zien, waar wellicht wel een groepje weg zal kunnen geraken.
Blablabla...
Blabla..
Bah.