Wout van Aert vliegt naar solozege in gele trui: “Deze trui geeft mij vleugels”

dinsdag 5 juli 2022 om 17:48

Wout van Aert heeft op imponerende wijze de vierde etappe van de Tour de France gewonnen en kon na afloop zijn geluk niet op. Na drie tweede plaatsen mocht de Belgische geletruidrager eindelijk juichen, nadat hij solo over de streep kwam na een aanval op de laatste klim. “Ik wilde het risico van de massasprint niet meer nemen”, lacht hij.

“Het was duidelijk dat we iets wilden proberen met de ploeg”, legt Van Aert uit. Het gebeurde uiteindelijk op de Côte du Cap Blanc-Nez, op 12 kilometer van de finish in Calais. “We zaten in perfecte positie door Nathan Van Hooydonck en Steven Kruijswijk. Nathan opende daarna en Tiesj nam over. Ik voelde in het wiel al dat het daar heel zwaar was. We hoorden in onze oortjes ook dat het voor veel schade zorgde in het peloton.”

“Ik ging daarna vol gas tot de top. Ik twijfelde nog even of ik ik met Jonas Vingegaard en Adam Yates verder wilde rijden. Maar ik ging vol gas en bracht hun ook in goede positie, want dan hoefden zij ook niet te rijden in de achtervolging. Daarom besloot ik alleen verder te gaan. Daarna was het 10 kilometer volle bak”, aldus de kopman van Jumbo-Visma.

Met vogelbeweging kwam Van Aert uiteindelijk over de streep, enkele seconden voor het sprintende peloton uit. “Deze trui geeft mij vleugels”, grapt hij. Dat Van Aert ook nog wint in de gele trui, maakt het extra mooi. “Het was een heel zware klim. Normaal wordt het een sprint met een grote groep. Het was moeilijk om alleen te doen en het kon alleen met hulp van de ploeg. Zij hebben de helft van het werk gedaan. Het is mooi om het dan af te kunnen maken.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

Jeszon 5 juli 2022 om 17:52

Edit redactie: Bedankt, wordt aangepast.

Westfalen 5 juli 2022 om 18:01

Nee, hij zei alleen Yates.

Murcia 5 juli 2022 om 17:55

Mooie sluikreclame van Wout met die vleugels quote en finish gebaar. Wat Dekker al zei hij is hier in zijn beste vorm ever en pakt dus ongekend veel mee nu. Etappe, podiumplekken, Geel, en de groene trui lijkt op deze manier een formaliteit.

Wheely 5 juli 2022 om 18:15

Sluikreclame voor kanariepietjes? ;)

Ronellenfitsch 5 juli 2022 om 18:03

Redelijk luxe als je zegt dat je nog kunt kiezen of je met de nummers 2 en 3 in koers doorrijdt of hen ook maar uit het wiel knalt. Fenomeen.

Rufusvb 5 juli 2022 om 18:07

Precies dat! Even omkijken wie er nog zijn en er dan nog even versnellen om alleen boven te komen: dan ben je heel sterk.
Hopelijk gaan ze er morgen ook weer invliegen met de ploeg, want ze zijn samen met Ineos naar mijn idee de sterksten.

oscarito1908 5 juli 2022 om 18:39

Zou ik zeker doen mocht ik ploegleider zijn. Uae oogt zwak.

jv88 5 juli 2022 om 18:53

Uae wel maar Poga niet. Die zat gewoon niet goed. Roglic wel maar moest toch ook op zijn specialiteit lossen. Zorgwekkend vond ik dat.

Wheely 5 juli 2022 om 18:16

Dat groen begint hem steeds beter te zitten!

wimvl 5 juli 2022 om 18:20

Ik had hier toch wel iets van MVDP verwacht.

Japiejo 5 juli 2022 om 18:32

Nou ok dan. Van Aert > MVDP. Zoiets? :)

jv88 5 juli 2022 om 18:54

Nou idd vdp in vorm is een opportunist. Nu in geen velden of wegen te bekennen.

de cauwer 5 juli 2022 om 19:44

Inderdaad zeer vreemd dat VdP vandaag in geen velden of wegen te bespeuren was.
Hij mag blij zijn dat Wout morgen teamorders gaat moeten volgen op de kasseien.

Glorious 5 juli 2022 om 18:37

Wat een topteam!

ti-raleigh 5 juli 2022 om 18:41

Na 3 x 2e volgt 3 x 1e ?

Team Spaak 5 juli 2022 om 20:27

Wat een klasbak, dik verdiend natuurlijk!
Opvallend vandaag dat Roglic eraf moest op een helling die hem normaal wel moet liggen. Wanneer Roglic en Vingegaerd erbij waren gebleven hadden ze Pogi echt een kleine poets kunnen bakken, want die zat slecht gepositioneerd. Dan had Wout de etappe in de sprint alsnog kunnen pakken…
Nu lichte twijfels over Roglic én over wie de sterkste kopman is bij Jumbo, al zegt dit natuurlijk nog niet alles.

Ook had ik MVDP vandaag verwacht. Als je ziet hoe Wout dit wint, dan had een goede MVDP ook mee moeten kunnen. Normaal zorgt hij altijd voor spektakel en was hij hier zeker op de voorposten mee geweest wanneer Jumbo versnelt. Daarom ook twijfels met welke vorm Van der Poel aan deze Tour is begonnen? Misschien neemt hij die twijfels morgen meteen weer weg…

Ook een beetje lullig voor Philipsen dat die dacht dat hij gewonnen had. Die gun ik z’n overwinning ook nog wel en die zal hij vast ook nog wel gaan binnen hengelen

Wildebert 5 juli 2022 om 20:55

Hoop op een betere VdPoel morgen, maar heb er een hard hoofd in. Zal toch niets onder de leden hebben…

Wheely 5 juli 2022 om 21:07

VdP heeft wel meerdere malen aangegeven dat hij vandaag niks ging doen en dat het voor Philipsen zou zijn. Achteraf een verkeerde keuze lijkt me, (maar ook weer niet helemaal gezien de sprint van Jasper) blijft wel gissen naar zijn vorm, morgen zegt ook niet alles overigens.

Pietspeed 5 juli 2022 om 23:13

Denk dat velen wel hier iets van Van der Poel verwacht hadden. Maar wellicht moet een ieder gewoon op dit moment z’n meerdere erkennen in Wout. Ook een sterke Ganna moet zo’n explosief kort klimmetje wel aankunnen.
Of het was een heel slimme succesvolle verrassingsaanval. Maar dan nog, je moet het maar doen. Dit was Merckxiaans.

unionwagtmans 7 juli 2022 om 19:01

Ik erger me het hele jaar al blauw rood en geel aan die helm.
En nog meer aan een renner die na een prachtig ploegenspel niet met trots naar de sponsor wijst maar egocentrisch sluikreclame maakt.

Zo! Dat moest er even uit.

In het veldrijden kon ik het wel begrijpen, daar is ie echt op zichzelf.

Als dat hormoonsuikerdrankje een ploeg wil starten dan moeten ze dat vooral doen en ik snap niet dat van Eerd dit geaccepteerd heeft.

Napoleon 7 juli 2022 om 19:20

Dit heeft de ploeg waarschijnlijk geaccepteerd om hem te kunnen blijven betalen. In plaats van zijn salaris te verhogen geven ze hem het recht een prominente privé sponsor te hebben.

Headlines

Populair

Materiaalzone