Wout van Aert stapt meteen de bus in: “Kan me voorstellen dat hij gefrustreerd is”
Wout van Aert hoopte dinsdag als laatste man voor Olav Kooij een sleutelrol te vertolken in de vierde etappe van de Giro d’Italia, maar de Belg was in de finale nergens te bekennen. Na afloop dook een gefrustreerde Van Aert meteen de bus in. “Hij werd keer op keer opgehouden. Dan is het onmogelijk om je werk te doen”, geeft ploegleider Marc Reef aan in gesprek met VTM.
Van Aert – die als 129ste over de streep bolde in Lecce – kon in de laatste kilometers niet zijn werk doen voor de ploeg en kopman Kooij. De Belg, die in aanloop naar de Giro last had van een infectie en nog niet in topvorm is, had in de finale duidelijk moeite om zijn weg te vinden.
“Wout verloor zijn ploeggenoten. Hij heeft een aantal keer geprobeerd om op te schuiven, maar werd hij weer opgehouden. Dat gebeurde keer op keer”, schetst Reef. “Dan is het op een gegeven moment onmogelijk om op zo’n ronde te komen waar je moet zitten en je werk te doen.”
De Belg dook na afloop zichtbaar geïrriteerd meteen de ploegbus in. “Wout is een echte teamspeler en stond erop om de lead-out te doen. Als het dan niet lukt, kan ik me voorstellen dat hij gefrustreerd is.”
Over de sprint van Kooij
Kooij kon in de finale dus niet rekenen op de steun van Van Aert, maar Edoardo Affini deed wel zijn duit in het zakje. “We wilden echt voor de overwinning meestrijden. Tot het rondje zaten we ook echt goed in positie”, vervolgt Reef. “Olav zat waar hij moest zitten. Op de lokale ronde raakten we elkaar kwijt. Het was vrij hectisch en het was voor veel ploegen moeilijk om bij elkaar te blijven.”
“Edo (Edoardo Affini, red.) komt uiteindelijk wel met Olav in een goede positie, voor de laatste kilometer. Dan moet Edo nog een move doen. Wat ik daarna zag, is dat Olav even twijfelde in de sprint en dat nekt hem.”
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Uiteindelijk als je goed bent kom je wel naar voren, Pedersen kreeg ook keer op keer geen ruimte en zat achterin de groep bij de vernauwing. Nadat hij x aantal keer al in geen topsituaties was beland. Daarnaast was Trek bezig met Ciccone in de strijd te houden. Nadat Kragh al naar de grond was gegaan.
Reef probeert het recht te lullen, omdat hij van Aert niet wil afvallen. Maar het is wel geneuzel. Matige positionering, niet de vorm en wellicht gebrek aan zelfvertrouwen. Met daarnaast wat pech.
Het is gigantisch knap dat na zware crashes renners terugkomen. Ook heel menselijk dat het in je hoofd speelt.
Visma is na UAE het grootste team. Enorm professioneel en ook flink budget.
Na vorig jaar geen grote ronde te hebben gewonnen en laatste monument 2019. Waren ze in 4/5 monumenten dit jaar ook niet competitief voor de overwinning. De 2x 4de op RvV&Roubaix is een troostprijs.
Er is een hoop gebeurd met valpartijen, in Vuelta had WvA een giga klus kunnen klaren met ritwinsten, puntentrui&bergtrui. Maar tenzij Kooij (zag er goed uit vandaag) ritten gaat winnen en of Yates gaat wonderbenen vinden. Zou ook deze Giro een deceptie kunnen worden.
Wereldkampioenschap gaan ze niet om meedoen. Tour gaat enorm veel druk op komen te zitten. En Il Lombardia zullen ze wel weer laten schieten.
Realist ziet dat om de Giro te winnen je Roglic en UAE moet verslaan, TdF je tegenover Pogačar staat en de monumenten ook binnen gehengeld worden door 2/3 renners.
Visma slaagt wel goed in het winnen van de 1 week rondes van de World Tour.
Maar als die toch in vorm is wat die liet zien in het openingsweekend dan is die wel zeker in staat om 10 top te rijden mocht Yates wegvallen. Kijk naar de top 10 van vorig jaar.
UAE, Red Bull Bora, Ineos, Lidl-Trek en Decathlon hebben sowieso al een grotere begroting op dit moment.... Waarbij er bij Decathlon vanaf volgend seizoen nog een extra geld injectie bij komt, waardoor zij ook Ineos voorbij gaan en misschien zelf Red Bull Bora... Het Franse sportmerk is serieus van plan binnen nu en enkele jaren de strijd aan te gaan met de vrienden uit de zandbak...
Ook de Chinezen bij Astana zijn van plan de geldkraan een stuk verder open te gaan draaien, mits Astana erin blijft... En ook die gaan Visma vanaf volgend seizoen voorbij qua budget.
Dat Van Aert in de grote koersen gewoon top 5 rijdt is juist heel knap. In het hoge niveau van deze tijd zit hij er mooi wel weer bij. Finisht in Vlaanderen gewoon in een groep met de hier bewierrookte Pedersen en Van der Poel. In Roubaix wordt hij juist naar het einde toe sterker. Iemand die op zn retour is zou dan juist minder worden.
Geef het wat tijd, maar de flarden van klasse zijn echt nog te zien geweest en die komen er ongetwijfeld meer. Het complete afzeiken van enkele mensen hier is echt niet oke.
Maar ik zou ook niet verbaasd zijn als van Aert minder gelukkig is bij VismaLab. Als ik zie hoe vrij en blij hij dolt met Roglic bij de presentatie (en vice versa) en hoe droevig hij verder kijkt, zou ik niet verbaasd zijn als een zucht naar Marc Lamberts (en de constatering hoe vast hij aan VismaLab zit in het hier en nu) meespelen in ontwijkend gedrag.
Wout van Aert in 2020 kon op 15 km van de streep iemand van achter naar voren brengen, shit ik ben een bidon vergeten, effe heen en weer, en dan de massasprint winnen, bij wijze van spreken.
De realiteit van nu is dat hij wat minder goed is dan toen, door volkomen begrijpelijke oorzaken, maar wel enorme doelen heeft gesteld. Ja, dan rijg je teleurstellingen aaneen. Ik zou zeggen terug naar de tekentafel, stel haalbare doelen en ga weer genieten.
Maar in realiteit zit hij dan achterin te kloten
Dat Lidl en Red Bull qua budget Visma voorbij zijn, is nog geen verklaring voor dat nieuwe renners i.p.v. dat ze beter worden bij Visma, opeens slechter lijken te worden. En ook niet dat de meeste talenten (uitgezonderd Brennan) stil staan...
Maar mooie overwinning van Casper vU!
Als hij met de naweeën van een virale infectie de Giro is begonnen, is het vrij logisch dat de betere of beste Van Aert nog niet te zien is geweest.
zich gewoon rot schamen omdat hij zich verscholen heeft in de buik
van het peloton ?