Wout van Aert stapt meteen de bus in: “Kan me voorstellen dat hij gefrustreerd is”
foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 13 mei 2025 om 18:23

Wout van Aert stapt meteen de bus in: “Kan me voorstellen dat hij gefrustreerd is”

Wout van Aert hoopte dinsdag als laatste man voor Olav Kooij een sleutelrol te vertolken in de vierde etappe van de Giro d’Italia, maar de Belg was in de finale nergens te bekennen. Na afloop dook een gefrustreerde Van Aert meteen de bus in. “Hij werd keer op keer opgehouden. Dan is het onmogelijk om je werk te doen”, geeft ploegleider Marc Reef aan in gesprek met VTM.

Van Aert – die als 129ste over de streep bolde in Lecce – kon in de laatste kilometers niet zijn werk doen voor de ploeg en kopman Kooij. De Belg, die in aanloop naar de Giro last had van een infectie en nog niet in topvorm is, had in de finale duidelijk moeite om zijn weg te vinden.

“Wout verloor zijn ploeggenoten. Hij heeft een aantal keer geprobeerd om op te schuiven, maar werd hij weer opgehouden. Dat gebeurde keer op keer”, schetst Reef. “Dan is het op een gegeven moment onmogelijk om op zo’n ronde te komen waar je moet zitten en je werk te doen.”

De Belg dook na afloop zichtbaar geïrriteerd meteen de ploegbus in. “Wout is een echte teamspeler en stond erop om de lead-out te doen. Als het dan niet lukt, kan ik me voorstellen dat hij gefrustreerd is.”

Over de sprint van Kooij
Kooij kon in de finale dus niet rekenen op de steun van Van Aert, maar Edoardo Affini deed wel zijn duit in het zakje. “We wilden echt voor de overwinning meestrijden. Tot het rondje zaten we ook echt goed in positie”, vervolgt Reef. “Olav zat waar hij moest zitten. Op de lokale ronde raakten we elkaar kwijt. Het was vrij hectisch en het was voor veel ploegen moeilijk om bij elkaar te blijven.”

“Edo (Edoardo Affini, red.) komt uiteindelijk wel met Olav in een goede positie, voor de laatste kilometer. Dan moet Edo nog een move doen. Wat ik daarna zag, is dat Olav even twijfelde in de sprint en dat nekt hem.”



Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
48 Reacties
13-05-2025 19:10
Bang in het gedrang icm momenteel niet goed genoeg
    13-05-2025 19:34
    Precies dat ja. De valpartij teveel wellicht. Is ook gewoon vader en echtgenoot. Al zoveel bereikt in zn carriere. Niet meer alles waard om keihard voor te vallen
    13-05-2025 19:55
    Dan moet hij niet zeggen dat hij lead out is. Hij kan dan beter gewoon maar naar huis gaan. Weer bovenop de berg zitten en koersen mijden.
    13-05-2025 20:11
    Bang in gedrang inderdaad. Heel begrijpelijk overigens.

    Uiteindelijk als je goed bent kom je wel naar voren, Pedersen kreeg ook keer op keer geen ruimte en zat achterin de groep bij de vernauwing. Nadat hij x aantal keer al in geen topsituaties was beland. Daarnaast was Trek bezig met Ciccone in de strijd te houden. Nadat Kragh al naar de grond was gegaan.

    Reef probeert het recht te lullen, omdat hij van Aert niet wil afvallen. Maar het is wel geneuzel. Matige positionering, niet de vorm en wellicht gebrek aan zelfvertrouwen. Met daarnaast wat pech.

    Het is gigantisch knap dat na zware crashes renners terugkomen. Ook heel menselijk dat het in je hoofd speelt.
    14-05-2025 00:03
    Normaal doen Spurter. Precies dit soort reacties zijn het probleem: "koersen mijden". Permanent iemand betichten van iets wat er niet is. Bekijk de statistieken eens, volgensmij rijdt van Aert een prima programma. Een concurrent die hem overstijgd heeft rijdt een stuk minder, hield als jonge fietser van rijden en heeft tegenwoordig een hyperfocus. Stop alsjeblieft met antisupporteren, ga lekker voetbal kijken...
    14-05-2025 00:17
    Precies dat Kubus. Hij moet juist blijven koersen om weer vertrouwen te krijgen en in vorm te komen. Juist respect dat hij blijft rijden en er niet de brui aan geeft. Zoals veel kampioenen zouden doen!
    14-05-2025 07:28
    Ja doe maar alsof er niks aan de hand is en positionering geen probleem is. Ik denk dat koersen rijden wel een goed idee is, naar waarom geen kleinere koersen waar hij niet zo goed hoeft te zijn? Dan kan hij daar positieve ervaringen opdoen ipv dag in dag uit te falen zelfs als knecht. Op deze manier groeit zijn vertrouwen niet terwijl hij in kleine koersen lekker kan spelen en lol hebben en door peloton manoeuvreren minder snel probleem is
13-05-2025 18:27
Kelderman ook op 2 minuten gereden met als Wout en Van Baarle. Alleen Affini voor Kooij. Het is nog niet het jaar van Visma.
    13-05-2025 18:35
    Ze staan vierde qua aantal overwinningen met ongeveer de zesde begroting. Waarom dan meteen zo’n overdreven reactie?
    13-05-2025 18:36
    @Sven.99 het is totaal niet belangrijk of de knechten Van Baarle en Kelderman in het peloton eundigen. Hun rol was voor de finale op kop van het peloton rijden en de kopmannen uit de wind houden. Niet meer en niet minder.
    13-05-2025 19:23
    Van Baarle had Kooij wel wat langer mogen helpen en Kelderman is toch de 2e man na Yates die gewoon goed in het AK stond. Raar om dan in zo'n etappe 2 minuten te krijgen. Mocht er wat met Yates gebeuren.
    13-05-2025 19:57
    @YogiBear

    Visma is na UAE het grootste team. Enorm professioneel en ook flink budget.

    Na vorig jaar geen grote ronde te hebben gewonnen en laatste monument 2019. Waren ze in 4/5 monumenten dit jaar ook niet competitief voor de overwinning. De 2x 4de op RvV&Roubaix is een troostprijs.

    Er is een hoop gebeurd met valpartijen, in Vuelta had WvA een giga klus kunnen klaren met ritwinsten, puntentrui&bergtrui. Maar tenzij Kooij (zag er goed uit vandaag) ritten gaat winnen en of Yates gaat wonderbenen vinden. Zou ook deze Giro een deceptie kunnen worden.

    Wereldkampioenschap gaan ze niet om meedoen. Tour gaat enorm veel druk op komen te zitten. En Il Lombardia zullen ze wel weer laten schieten.

    Realist ziet dat om de Giro te winnen je Roglic en UAE moet verslaan, TdF je tegenover Pogačar staat en de monumenten ook binnen gehengeld worden door 2/3 renners.

    Visma slaagt wel goed in het winnen van de 1 week rondes van de World Tour.
    13-05-2025 20:04
    Kelderman kan echt niet op basisconditie en puur talent "even" top-10 rijden in de Giro. Je onderschat wat er nodig is voor zo'n prestaties Sven.
    13-05-2025 20:08
    Misschien voor later in de ronde helemaal niet verkeerd om nu tijdverlies op te lopen…
    13-05-2025 20:25
    Ik zeg nergens dat Kelderman even top 10 kan rijden in de Giro.
    Maar als die toch in vorm is wat die liet zien in het openingsweekend dan is die wel zeker in staat om 10 top te rijden mocht Yates wegvallen. Kijk naar de top 10 van vorig jaar.
    14-05-2025 00:48
    @Favstvs ... De tijd dat Visma het tweede team was is al even voorbij.... Qua begroting is Visma het vijfde of zesde team op dit moment...

    UAE, Red Bull Bora, Ineos, Lidl-Trek en Decathlon hebben sowieso al een grotere begroting op dit moment.... Waarbij er bij Decathlon vanaf volgend seizoen nog een extra geld injectie bij komt, waardoor zij ook Ineos voorbij gaan en misschien zelf Red Bull Bora... Het Franse sportmerk is serieus van plan binnen nu en enkele jaren de strijd aan te gaan met de vrienden uit de zandbak...

    Ook de Chinezen bij Astana zijn van plan de geldkraan een stuk verder open te gaan draaien, mits Astana erin blijft... En ook die gaan Visma vanaf volgend seizoen voorbij qua budget.
    14-05-2025 07:21
    Kort geleden was het ego van de ploegleiders iig nog het grootste. Allemaal door geweldige visie etc. We zien nu het 2de jaar dat samenloop van omstandigheden daar een hele grote rol in speelde, want met dezelfde visie is het nu telkens net niet bij de grote doelen. Of meer dan net niet soms ook
13-05-2025 23:00
Ik schrik gewoon van de reactie die ik hier zie. Zo kortzichtig, zo bekrompen. Van Aert is vorig jaar in Dwars door Vlaanderen zwaar gevallen, kwam heel goed terug in de Vuelta. Won meerdere ritten, groene trui was al zeker en had de bergtrein in bezit. Valt opnieuw zwaar en heeft een pittige revalidatie gehad. Mist dus ook een deel van de voorbereiding op dit seizoen (zie je bij Evenepoel nu ook)

Dat Van Aert in de grote koersen gewoon top 5 rijdt is juist heel knap. In het hoge niveau van deze tijd zit hij er mooi wel weer bij. Finisht in Vlaanderen gewoon in een groep met de hier bewierrookte Pedersen en Van der Poel. In Roubaix wordt hij juist naar het einde toe sterker. Iemand die op zn retour is zou dan juist minder worden.

Geef het wat tijd, maar de flarden van klasse zijn echt nog te zien geweest en die komen er ongetwijfeld meer. Het complete afzeiken van enkele mensen hier is echt niet oke.
    13-05-2025 23:27
    Helemaal mee eens @FDJ.

    Maar ik zou ook niet verbaasd zijn als van Aert minder gelukkig is bij VismaLab. Als ik zie hoe vrij en blij hij dolt met Roglic bij de presentatie (en vice versa) en hoe droevig hij verder kijkt, zou ik niet verbaasd zijn als een zucht naar Marc Lamberts (en de constatering hoe vast hij aan VismaLab zit in het hier en nu) meespelen in ontwijkend gedrag.
    14-05-2025 07:32
    Ik lees er geen afzeiken in, maar gewoon constatering dat positionering probleem is icm vorm wellicht. Wat is daar afzeiken aan? Of moeten we alles maar verbloemen uit sympathie?
    14-05-2025 08:50
    Niets dan respect voor deze renner die enkele jaren toonaangevend is geweest en mooie dingen heeft laten zien.
    Wout van Aert in 2020 kon op 15 km van de streep iemand van achter naar voren brengen, shit ik ben een bidon vergeten, effe heen en weer, en dan de massasprint winnen, bij wijze van spreken.
    De realiteit van nu is dat hij wat minder goed is dan toen, door volkomen begrijpelijke oorzaken, maar wel enorme doelen heeft gesteld. Ja, dan rijg je teleurstellingen aaneen. Ik zou zeggen terug naar de tekentafel, stel haalbare doelen en ga weer genieten.
13-05-2025 18:38
Jammer dat Van Aert verzaakt, dat was de man die Kooij voorin tekort kwam. Affini is een afzetter, maar geen lead-out. En dan nog bijna winnen, ondanks dat hij zich twee keer liet doen en helemaal buitenom moest. Sterk.
    13-05-2025 18:45
    van Aert moet eens met rust gelaten worden..veels te veel druk ook van uit zijn baasjes en vooral van de media…
    13-05-2025 19:50
    Van Aert zei zelf dat hij lead out is van Kooij voor deze rit.

    Maar in realiteit zit hij dan achterin te kloten
    14-05-2025 07:23
    Een lead out die niet voorin kan geraken...
13-05-2025 18:39
Ik snap ook niet dat elke keer Wout in beeld moet komen….hij bakt er toch niks van…maar misschien morgen weer hoor je dan gelijk…maar in mijn idee zou ik als ik Wout was eens gaan fietsen zoals MVDP aan het fietsen is en plezier heeft…dat zie ik nú helemaal niet meer….en sla eens op tafel….
    14-05-2025 07:24
    Dat is nooit wout zijn stijl geweest, altijd van de discipline meer dan het speelse.
13-05-2025 23:40
Een dag illustratief voor verval vlb. Dat Kooij zal vertrekken staat na vandaag wel vast. Alhoewel hij in de laatste bocht zelf de fout maakt door naar rechts te gaan en zich te laten passeren door Pedersen ipv links te gaan en vrije ruimte in de rechte lijn te hebben. Hij corrigeert dat wel maar dan is het te laat. Alleen een trein zoals sommige hier beweren heb ik alleen 20 km voor einde beetje gezien. Als het er om gaat zeker bij zo'n bochtige finale moet je de laatste kilometers je trein op de rails zetten en zorgen voor een fatsoenlijke lead out. Affini deed dat overigens in zijn eentje perfect. Maar zo'n Van Baarle Kelderman Lemmen en van Aert zijn gewoon bang in dat gedrum en kunnen het eenvoudig niet (meer). Zo'n Kruiswijk rijdt altijd breedgeschouderd achteraan net als Van Baarle. Die 2 zijn niet meer op A-niveau. Ja en Van Aert..zeer sympathiek, eerlijk en nog altijd een topper durft gewoon niet meer ..is te veel huisvader geworden. Als je als ploegleiding al toestaat dat hij met vrouw en kinderen op training gaat is het vragen om (gezondheids)problemen. Kunt niet topwielrenner en huisvader zijn. Dan moet je keuzes maken. Dat Kooij de snelste is, is duidelijk maar als je zo ook beetje door eigen fout een ritwinst in de giro verkwanselt mag je je dat als zelfverklaard wereldteam aantrekken. Zo veel kansen zijn er niet. Maar het team straalt geen samenhang en teamspirit meer uit. Waar andere ploegen in formatie rijden, rijden die van vlb vooral als eenlingen en dan de meesten ook nog achteraan. De ploegleiding kan het zoveel uitleggen als ze willen maar het is duidelijk dat de neerwaartse spiraal niet meer is tegen te houden. Zullen nog wel ritten winnen maar ja dat doen andere ploegen ook. En ja als je vaak op grote hoogte zit dan verlies je het contact met de realiteit en de essentie van het wielrennen, en dat is koersen rijden.
    14-05-2025 06:19
    Wat ben je toch een wielren kenner. Dat visma jou niet belt om te vragen wat ze moeten doen.
    14-05-2025 07:35
    Dat zeg je wel Explorer maar met de jonkies zijn ze ook na jaren eens gaan kijken wat het forum aan advies gaf en dat met veel bombarie als nieuw gepresenteerd
    14-05-2025 08:09
    Je hebt een punt wat betreft samenhang. Dit was in het verleden anders. Ik denk we dat Visma nog steeds een heel goed team heeft echter geld is helaas hier ook weer de oorzaak van een mindere periode. Andere teams met veel meer geld zijn Visma intussen voorbij dus er zal weer een nieuwe visie moeten komen om weer mee te doen op het aller hoogste niveau.
    14-05-2025 08:27
    Het is niet alleen geld hoor.

    Dat Lidl en Red Bull qua budget Visma voorbij zijn, is nog geen verklaring voor dat nieuwe renners i.p.v. dat ze beter worden bij Visma, opeens slechter lijken te worden. En ook niet dat de meeste talenten (uitgezonderd Brennan) stil staan...
13-05-2025 20:02
Niks achter zoeken, gewoon niet in vorm, voor wat voor reden dan ook. Dan is positioneren op de limiet natuurlijk ook geen sinecure. Het zal wel niet mogen, maar afstappen en wat kleinere wedstrijden rijden ter voorbereiding van de Tour lijkt me voor hem relaxter en beter richting de echte WvA.
Maar mooie overwinning van Casper vU!
13-05-2025 22:15
Wout is dat geleuter van de media zat. Ook al probeert hij het te mijden, het komt hem toch wel ter ore zoals hij zelf aangaf. Dus energie en tijd sparen, de bus in en focus op herstel voor morgen.
Als hij met de naweeën van een virale infectie de Giro is begonnen, is het vrij logisch dat de betere of beste Van Aert nog niet te zien is geweest.
13-05-2025 22:11
Het was goed geweest als Wout een paar jaar geleden was veranderd van ploeg. Beter voor zijn eigen ontwikkeling en zoals nu blijkt beter voor Vismalab. Het verschil tussen verwachting en prestatie aangaande Wout leidt enorm af van de doelen die de ploeg zich stelt. Het begint nu allemaal heel sneu te worden
    14-05-2025 07:29
    Hij moet vooral een killer in zijn begeleiding krijgen, die hem helpt met mindset, kansen pakken
13-05-2025 22:12
Het lijkt er toch een beetje op dat het grote aantal aflopende contracten TVL parten speelt. De motivatie om voor de ploeg en voor elkaar te rijden is weleens beter geweest.
13-05-2025 22:17
Afstappen en kleinere koersjes rijden? Wout zal altijd en overal gezocht worden door de pers. Iedere scheet die hij laat is voorpaginanieuws in België. Moet ontzettend enerverend zijn voor hem. Wat ik me afvraag: waarom moeten er steeds redenen gezocht worden voor zijn mindere presteren? Bij Sagan was het toch ook op een gegeven moment op? De valpartijen van vorig jaar zullen er alleszins niet aan geholpen hebben, maar zelfs daarvoor voelde je al dat de echte scherpte eraf was. Die is er na de Tour van 2022 eigenlijk nooit meer geweest, tenzij dan tijdens die korte opflakkering in het veldritseizoen 2022-2023, toen hij een met de rug sukkelende Van der Poel vaak de baas was, en bijzonder veel scherpte uitstraalde.
    14-05-2025 07:31
    Maart 2023 reed ie ook nog best goed. In buitenland gaan wonen is enige dat hem.kan helpen maar wil hij niet
13-05-2025 18:34
Had echt verwacht dat - ivm de aanzienlijke kans op valpartijen - dat ze WvA daarom vandaag nog even spaarden. Maar dit is een heel ander verhaal, wat onmachtig en sneu klinkt helaas.
13-05-2025 18:56
Wat ik dacht er is wat gebeurd . Telkens opgehouden dus . Jammer
    13-05-2025 19:06
    De uitvluchtjes worden alsmaar zieliger......en frustratie bij Wout ? Of
    zich gewoon rot schamen omdat hij zich verscholen heeft in de buik
    van het peloton ?
    13-05-2025 19:44
    Meneer is ridder van beroep? Van het toetsenbord wel te verstaan.
13-05-2025 21:43
Als ik playstation speel kan Wout het veel beter
14-05-2025 07:35
Wout bijt zich altijd vast in het gekozen plan, maar dit is een opeenstapeling van teleurstellingen aan het worden. Als hij zich iedere keer moet verantwoorden, dan weer als kopman, dan weer als lead-out, voor een falen, kun je beter voor jezelf beslissen en resetten.
14-05-2025 08:51
Wat een prachtige bespiegelingen allemaal. Ben benieuwd wat hier geschreven zou zijn, als Wout etappe 1 wel net voor Pedersen was gefinisht...
14-05-2025 08:56
Het is wel voor een groot deel mentaal. Wout durft niet zo goed meer in het gedrang, na die doodsmak. Het is wat flauw om daar het (huis) vaderschap in te betrekken. Ook als je geen vader bent, geef ik het je maar te doen om er weer tussen te gaan fietsen. Het heeft tijd nodig om vertrouwen te tanken. Dat Kelderman tijd verliest kan weleens opzettelijk zijn. De overwinningen met Kooij en van Aert komen niet uit zichzelf dit rondje, dus een goede Kelderman in een vlucht kan ook een ritoverwinning opleveren. Zou het hem van harte gunnen. Trouwe helper en degelijke wielrenner.
14-05-2025 09:53
Een massasprint en de aanloop voordien is vaak hectisch dus dan kan dit toch gewoon gebeuren als je ergens alleen ligt te zwemmen en geen grote risico's meer wil nemen? Dat hij nadien wat ligt te mokken is ook begrijpelijk. Ik snap heel de aandacht er rond dan eerder niet ze zijn bezig om die atleet volledig te kraken door alles extreem uit te vergroten, die mens wil gewoon fietsen en verbeteren zoals wellicht 120 man in dat peloton dat nog geen kant geraakt heeft.

Reacties zijn gesloten.