Wout van Aert staat achter tactiek Jumbo-Visma in Parijs-Roubaix
Wout van Aert staat achter de door Jumbo-Visma gekozen ploegtactiek in Parijs-Roubaix. De kopman kreeg te maken met veel pech, van mechanisch ongemak tot een valpartij, maar er werd besloten om geen helper af te laten zakken. “Ik heb geen spijt van onze tactiek”, schrijft Van Aert daags na Roubaix.
“Ik voel me verschrikkelijk vandaag. Trots op mijn prestatie, maar teleurgesteld over het resultaat”, aldus de Belg, die 24ste werd, op Twitter. Hij schaart zich dus achter de keuze van de ploegleiding. Er was nogal wat consternatie over de keuze om bijvoorbeeld ploeggenoot Maarten Wynants niet te laten helpen. “Er is meer gebeurd dan wat iedereen gezien heeft op televisie. Jumbo-Visma en ik hebben een grote stap gemaakt dit voorjaar, dus onze toekomst ziet er goed uit.”
God damn I feel horrible today. Proud of my performance but dissapointed about the result! Btw: no regrets of our team tactic. A lot more happened then everyone saw on television. @JumboVismaRoad and me have taken a huge step forward this spring so our future looks bright!
— Wout van Aert (@WoutvanAert) 15 april 2019
Ploegleider Grischa Niermann stond kort na Parijs-Roubaix nog altijd achter de gekozen strategie. Bekijk hieronder zijn uitleg voor de camera van WielerFlits.
Dat had Sep van Marcke ook toen hij 2e werd achter Cancellara en voor Belkin reed...
(kortom: mentaliteit is een goed startpunt, winnen is de volgende stap en het zou zo kunnen dat van Aert net zo'n carriere krijgt als van Marcke (niet heel waarschijnlijk, maar mogelijk) )
er waren gister wel 3 man die ik het heel hard gunde te winnen: 1 van Marcke (vanwege alle pech die wel eens mag ophouden), 2 van Aert (voor die mentaliteit) en 3 Gilbert (omdat hij het weer doet in een andere koers, op ander terein en nieuwe ambitie, what was old is new again).
“Er is meer gebeurd dan wat iedereen gezien heeft op televisie"
Hij heeft gestayerd achter de auto waarvoor hij overigens een boete heeft gehad, dus het was sowieso nutteloos geweest.
Ik denk dat wachten van Wijnants niet veel verschil had gemaakt. In de diepe finale zat van Aert op de juist plek, maar was hij leeg. Een podium was met die eerdere inspanning niet meer haalbaar, dat had een bescheiden bijdrage van Wijnants nooit goedgemaakt.
Wynants had moeten wachten. Het zou Van Aert minder krachten gekost hebben en meer rust in zijn hoofd. Misschien wel genoeg rust om er op tijd aan te denken om te eten.
1. Hij reed 90% van de tijd tussen de auto's.
2. Daarom had hij veel meer aan Wynants (en Teunissen) in de voorste groep.
3. Om jou te parafraseren: Iedereen die wel eens een rijtje van 3-4 renners heeft zien terugkeren tussen de auto's weet dat dat geen voordeel oplevert, en dat je dan alleen maar een of meerdere mannetjes onnodig kwijt raakt voorin de koers.
En dan zou ik nu graag van jou horen wat Van Aert gisteren heeft gehad aan het feit dat Wynants in de groep voor hem bleef zitten. Ik ben benieuwd.
Uiteindelijk besloot Van Aert om vrij snel na zijn aansluiting op kop van de groep te gaan rijden, en kwam de uiteindelijke kopgroep van favorieten snel tot stand. Dus heeft hij inderdaad maar kort van Wynants gebruik kunnen maken. Dat doet echter niets af aan de juistheid van de beslissing: op 60km van de streep wil je gewoon een fitte knecht bij je hebben.
Neem dat dan even mee in je opsomming..
Goed gezien. Van Aert was absolute kopman. Dan wachten ze op hem. Niermann heeft een kaasverhaal. Is echter te bang en te 'laf' om hand in eigen boezem te steken. Dat Van Aert zo reageert getuigt van intelligentie. Wiens broodheer men dient, diens taal spreekt men.
Immers, Wout van Aert zat ook al eerder alleen in MSR en zelfs in de Omloop, toch wel flauw dat geen enkele knecht daar even meespringt.
Laatst ook nog in de Panne, die Groenewegen nog wel won, maar niemand die hem de laatste 50meter eventjes uit de wind hield, nee, hij kwam echt moederziel alleen over de streep, onacceptabel!
Wist niet dat TJV zo heftig om supporters verlegen zat, maar met zure pruimen zoals jij is het misschien geen slecht idee ;)
Zo is het!
https://images.vrt.be/w1280hx/2019/04/15/77a3fc09-5f87-11e9-abcc-02b7b76bf47f.jpg
https://www.ad.nl/home/nederlandse-bedrijven-ontwerpen-commandocentrum-voor-de-tour-de-france~ac350d64/
Betere communicatie met wifi en 4G onder andere. Daar moest ik gister even aan terugdenken. Maar misschien loopt Roubaix nog een beetje achter qua 4G.
Mooi dat hij de incompetentie van zijn ploeg met de mantel der liefde bedekt. En aan de zeveraars die denken dat het geen zin zou hebben gehad. Hij heeft 25 (!) km alleen moeten achtervolgen. De twee achterstanden samengeteld heeft hij meer dan 2 minuten SOLO moeten dichtrijden op een peloton waar werd doorgereden. Wat je dan doorgaans als ploeg doet, is je kopman op de vlakke stukken uit de wind zetten en het tempo omhoog jagen. En op de kasseistroken, zet de ploeg zich achter de kopman, en moet die niet 100% doortrekken. Je komt dan misschien iets minder snel terug, maar met veel minder energie te verbranden. Maar er zal wel een reden zijn waarom Nederlandse ploegen zo' n palmares hebben in monumenten. Toptactiek. Wij blijven in het peloton, in de hoop dat onze kopman kan terugkomen, en we hem dan nog 5 minuten kunnen helpen met een gelletje of een drinkbus en het risico dat hij ofwel nooit terugkomt, ofwel zichzelf compleet leegrijdt (hetgeen dus gebeurde), terwijl we vooraan toch niemand hebben die kan winnen. Liever dan wat mensen laten uitzakken, en al was het maar met zekerheid 10 km hem uit de wind te zetten.
En nogmaals, wat heeft Wout nu in de laatste 95km aan Wynants gehad? Niks, nul, nada.
Je doet het trouwens klinken of Van Aert freewheelend tussen de auto's is kunnen terug keren, maar het mag duidelijk zijn dat ze hem vooral afremden.
En dat aanhoudende argument dat Van Aert er een ploegmakker op de eerst volgende kasseistrook toch zomaar zou afflikkeren. Je kan hem ook intomen en zeggen dat hij op zn ploegmaat moet vertrouwen.
Er was een stuk waar hij niet of beperkt tussen de auto's heeft gezeten, ik zeg ook nergens dat dat constant het geval was. Overigens heeft hij het eerste stuk na het bos wel van auto's kunnen profiteren.
Hij heeft kort iets aan Wynants gehad, zie mijn andere reactie voor meer informatie op dit punt.
Hij heeft ook last van de auto's gehad inderdaad. Een ploegmaat erbij had daarbij niks uitgemaakt, maar het hooguit nog lastiger kunnen maken.
Als hij het tempo van Wynants had moeten volgen was hij later aangesloten, wellicht was een groep favorieten dan al weggereden (en dat met een uitgebluste Wynants dus daar heb je niks meer aan in de achtervolging op zo'n groep). Dat heeft niks met je ploegmaat vertrouwen te maken, maar alles met een verschil in handigheid (zowel tussen de auto's laverend als op de kasseien) en wattage.
Maar goed, het blijft allemaal hypothetisch dus overeenstemming bereiken gaat niet lukken vrees ik. Degenen met meer informatie dan uitsluitend tv-beelden zijn in ieder geval eenduidig in hun oordeel.
Als hij het tempo van Wynants was gevolgd was hij idd later aangesloten. Met minder krachtenverlies. Dat er dan al een favorietengroep zou zijn weggereden is een aanname van jou. Gezien het wedstrijdverloop van gisteren klopt die aanname niet.
En ook jou laatste alinea lijkt me allesbehalve een feit.
+10
Wat anderen ook zeggen, hij was de held voor mij!
En gisteren gunde ik hem meer..
Zonder die vloek was de boodschap ook wel overgekomen. Althans, bij wie het horen wil. Want aan roeptoeters en andere trollen is deze niet besteed. Dat slag reaguurders beschikt immers niet over het vermogen om iets te erkennen in de trant van 'oh, nou, okee, als Wout dat zelf zo zegt, dan hebben we het inderdaad verkeerd gezien zoals jullie ons gisteren al bij herhaling probeerden uit te leggen'.
Mensen met een belang moet je niet geloven. En als nieuweling bij de ploeg heb je geen belang bij een openlijk conflict.
Nou nou, jij voelt jezelf blijkbaar heel wat beter dan mensen met een andere/eigen mening.
Denk aan de voetbaltrainer die na een verloren wedstrijd weigert individuele spelers de schuld te geven, of een voetballer uit datzelfde team die op vragen over een gebrekkige tactiek steeds maar blijft benadrukken dat er vooral 'collectief gefaald' is. Dat zijn allemaal van die typische mediatrainingdingetjes. Best begrijpelijk hoor: veel media hebben nu eenmaal de neiging om verschillen van mening tot apocalyptische hoogten op te kloppen, en daar hebben de sportteams geen zin in, maar het betekent dus wel dat je dit soort uitspraken met een flinke korrel zout moeten nemen. En kom op, het ligt er toch ook wel ff íets te dik bovenop dat ze fout zaten? Je hebt misschien wel de topfavoriet in de ploeg, daar zet je toch álles voor opzij?
C'est le ton, qui fait la music. Timing, intensiteit en oprechtheid van de mededeling zijn op geen enkele manier te vergelijken met de voorbeelden die jij noemt.
[quote]En kom op, het ligt er toch ook wel ff íets te dik bovenop dat ze fout zaten?[/quote]
Je bedoelt dat feit en mening hetzelfde is? Nee, dat zie ik anders.
Het betrof een afweging van wat Wynants voor Van Aert had kunnen betekenen door te wachten en wat door juist niet te wachten, gezien het parkoers (afwisseling van asfalt en kasseien), de beperkte achterstand van Wout (steeds tussen de auto's) en het tempo in de groep der favorieten (relatief laag, aangezien iemand als Wesley Kreder solo kon wegrijden). Op basis van die afweging hebben ze een keuze gemaakt. Wat mij betreft ligt het er héél dik bovenop (om jouw terminologie te gebruiken) dat dit een juiste afweging en juiste keuze is geweest.
Zijn die gewoon niet verlegen bij de jury om Van Aert daarvoor dan te beboeten ??
Er mogen geen drinkbussen meer worden weggegooid, amaai die vlogen nogal in het rond, dus het zal door de jury dan wel kassa kassa geweest zijn, of hebben ze het niet gezien ??
Wat een hoop lozers zijn dat eigenlijk bij die jury ???????
Idee: Internationaal Wielerflits Tribunaal dat bindende uitspraken doet over tactische kwesties. Met bevoegdheden om renners (knechten) en ploegleiding te straffen bij ingrijpende fouten. Niermann wordt voor nu vrijgesproken maar komt in theorie in aanmerking voor 5 jaar gevangenisstraf of 11 stokslagen wanneer wetenschappelijk (na mogelijke contra-expertise) bewijs zou worden geleverd dat terugkeren met Wijnants een zinvolle bijdrage had kunnen leveren in de achtervolging. Hiervoor wordt een speciale windtunnel gebouwd waarin diverse koerssituaties levensecht kunnen worden nagespeeld. Een jaarlijks re-enactment spektakel ergens onder een berg in Zwitserland. En dan ook iets met een poll en digitale schandpaal op het forum. Als aan het eind van het wielerjaar de bladeren vallen worden de lijfstraffen uitgevoerd onder een boom in Bergamo, live te zien via de Europsportplayer met commentaar van Jose Been.
'Wynants die niet op van Aert wacht' is , geheel in lijn met de koers , wel 1 vd beste dossiers hier dit jaar. Eigenlijk een poll waard.