Wout van Aert over WK tijdrijden: “Ik denk dat ik te snel vertrokken ben”

woensdag 19 januari 2022 om 14:16
Wout van Aert over WK tijdrijden: “Ik denk dat ik te snel vertrokken ben”

foto: Cor Vos

Wout van Aert werd afgelopen seizoen tweede op het wereldkampioenschap tijdrijden, op slecht vijf seconden van Filippo Ganna. Dat knaagt nog altijd, geeft Van Aert aan in de podcast Thuismatch van Sporza. Zeker omdat achteraf bleek dat de vermogensmeter niet werkte zoals deze hoorde te werken.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Milaan-Sanremo en het WK tijdrijden, daar kan ik mezelf qua prestaties niets verwijten, maar daar denk ik nog aan. In de andere koersen die ik niet heb gewonnen zat ik er voor mijn gevoel ver naast”, geeft Van Aert aan. “Ik had twee dingen beter kunnen doen. Allereerst, me alleen focussen op de tijdrit. Maar ik was al aan het trainen voor de wegrit. Het was een andere aanpak.”

“Mijn vermogensmeter gaf een beetje lage waarden aan”
Het tweede punt dat Van Aert benoemt, is opmerkelijker: hij geeft aan dat zijn vermogensmeter niet juist afgesteld stond. “Ik denk dat ik te snel vertrokken ben. We hebben achteraf ontdekt dat mijn vermogensmeter een beetje lage waarden aangaf”, vertelt de renner van Jumbo-Visma. “Ik dacht dat ik op een goed pacingplan zat, maar ik viel toch stil op het einde. Toen we de vergelijking maakten met ploegmaats, zagen we dat het een onderschatting was.”

Kortom: Van Aert trapte in het begin van de tijdrit hogere wattages dan volgens het plan nodig waren, waardoor hij aan het einde mogelijk leegliep. “Ik vind het ook zwak om het als excuus te gebruiken, want ik was kapot aan de finish en ik kon geen seconde sneller. Maar als ik op een minuut was geëindigd. Met een verschil van 5 seconden knaagt dat wat harder”, klinkt het.

De wegrit in Leuven en het akkefietje met Evenepoel
Tijdens hetzelfde gesprek, vertelt Van Aert ook nog over de wegrit in Leuven en het akkefietje met Remco Evenepoel. “Wat mij betreft is alles positief”, zegt de 27-jarige renner over dat laatste. “Remco en ik hebben gezegd dat we nog eens samen zullen zitten om allebei ons gedacht nog eens te zeggen.”

Terugkijkend op de koers zelf, stelt hij het volgende: “We hadden ons niets moeten aantrekken van die vroege Franse aanvallen. Maar als Remco meekoerst, gaan de alarmbellen af in de andere landen en zo werd de koers te zwaar gemaakt.”

“Dat was voor mij als kopman niet nodig. Zij moesten mij er maar af krijgen. Nu hebben wij de koers superzwaar gemaakt. Dat was een tactische fout”, erkent hij, alvorens positief af te sluiten. “Maar het is belangrijk dat je dit achter je laat. We hadden echt een goeie groep, de sfeer zat goed. Iedereen wou er voor gaan. Met deze groep moet je proberen te bouwen en dan zal het vroeg of laat lukken. Daar hebben we de kwaliteit en sfeer voor.”

Dit artikel delen:

41 Reacties

Romāns Vainšteins 19 januari 2022 om 14:30

Dus nu stelt hij eigenlijk dat ze niet het groepje Evenepoel terug hadden moeten halen, ja, eens.

Panache 19 januari 2022 om 17:53

Volgens mij zegt hij dat Evenepoel niet mee had moeten springen. Defensief koersen, daarna sprinten.

Alfons Haavers 19 januari 2022 om 18:07

Daags voor het WK zegt Wout (o.m. in De Morgen):

“Remco is een wapen, hij is een renner van wie de andere landen bang zijn. Geef hem tien meter en je hebt een probleem. Als we hem vooruitsturen, moet de rest in de verdediging. Van mij mag en kan hij van ver aanvallen, maar ik vermoed dat hij eerder aanvallen van de concurrentie zal moeten counteren. De andere landen gaan ons in het defensief proberen te duwen. Ik zou Remco daarom geen joker noemen, maar wel een belangrijke troef. Als we hem vooruitsturen, is dat in functie van mij. Uiteindelijk is het de bedoeling om mij in een winnende positie te krijgen.”

Panache 19 januari 2022 om 18:49

Ik vermoed zo dat wij allebei een andere conclusie uit deze quote trekken Alfons.

meqadon 19 januari 2022 om 18:50

Dat was ook het plan naar wat ik begrepen had. Wat niet het plan was, was om het gat zelf dicht te rijden. En volgens mij was het toch in opdracht van wout dat benoot en co die kloof van 30 sec hebben dichtgereden. Een zeldzame fout van de heer van aert.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat hij niet op tijd aangaf aan stuyven dat hij de benen niet had.

Cochise 19 januari 2022 om 14:45

Spijtig dat jullie niet ingaan op de passage(s) waar hij zelf erkent dat hij ook schuld treft aan de heisa omdat hij zelf (tussen de regels hoor je) overdreven én in de media reageerde op Remco’s uitspraken.

Murcia 19 januari 2022 om 14:58

Zoals altijd worden de vermeend sappige stukjes vlees er uit gehaald en zul je voor het totaalplaatje de podcast moeten beluisteren. Zie zelf nergens iets schokkends voorbij komen in zijn opmerkingen, buiten het feit dat zodra het over zijn omgang met Remco gaat hij in een vrij algemene we komen er wel uit modus schiet.

Massimo Bataille 19 januari 2022 om 14:48

Ben fan van Van Aert, maar dit is toch wel maar gezever achteraf.

Voor het WK was het nog: “een zware koers is niet in mijn nadeel.”
En nu is het plots, de koers is te zwaar gemaakt, dat is voor mij niet nodig…

Tegelijk moest er iemand mee vd belgen als cosnefroy en asgreen etc aanviel. Als dat Evenepoel moest zijn is ander verhaal ( maar ik zag toch niemand anders reageren). Anders rijdt je terug met de belgische ploeg achter de feiten aan ( wat Italie bv heel de koers heeft mogen doen). Nu achteraf komen met het feit, we hadden ons er niets van aan moeten trekken is dan ook terug dikke bullshit.

Cochise 19 januari 2022 om 14:54

Meegaan en meekoersen is niet twee keer hetzelfde. Remco mocht mee maar ofwel had hij vooraan iets zuiniger moeten zijn ofwel hadden ze achteraan niet mogen rijden. Dat bedoelt hij volgens mij.

Alfons Haavers 19 januari 2022 om 16:02

Ben het wel eens met Massimo. Evenepoel vooraan zette Wout daarachter in een zetel. Zelfs een REV die volle bak meewerkte.

Dat de Belgen erachter op een gegeven moment zelf op kop begonnen rijden is een fout van Vanthourenhout en/of WvA die aan zijn ploegmaats voor hem had moeten zeggen daarmee te stoppen. Dat moesten ze aan Italië en andere landen laten.

Dat de koers te zwaar zou gemaakt zijn en een klimkoers werd, vind ik een heel rare interpretatie achteraf als je kijkt naar wie er voor Wout eindigt. Bijna allemaal klassieke types die niet beter klimmen dan hem. Dat waren niet Pogacar, Roglic, Hirschi en Almeida. Ik vind dit nog steeds een vreemde uitleg van WvA, die vlak na de finish overigens nog de loftrompet stak over de koers van Evenepoel.

Verder wel eens dat het weinig zin heeft om net deze wedstrijd onder de loep te blijven nemen. De koers is gewonnen door een renner die simpelweg die dag beter was en daar valt niks meer aan te veranderen.

Mwielerfan 19 januari 2022 om 16:05

Denk dat van aert gelijk geef. Tegenover vdp is een zware koers wellicht in voordeel van wva, tegen alaphilippe is het in het nadeel.

JVD 19 januari 2022 om 17:02

Tja, evalueren met reflectie en zeveren achteraf: ligt dicht bij elkaar :).

Turtlehead 19 januari 2022 om 18:40

Je hebt gelijk Massimo: iedereen in Vlaanderen en ver daar buiten heeft voor én tijdens de koers geroepen: ‘we’ moeten de koers hard maken, zodat Wout gaat profiteren. Dat was nodig om Ewan, Colbrelli en andere sprinters te lossen.
Achteraf is het gemakkelijk om het anders te zien, maar dat is met meer dingen uiteraard (hoewel niet voor iedereen).

Kopinkas 19 januari 2022 om 15:14

Dus eigenlijk een DSQ…

Theo H 19 januari 2022 om 17:43

Same thoughts :-)

LaDoyenne 19 januari 2022 om 15:20

Wat een eindeloos herinterpreteren van dat WK!
Remco trachtte zijn kans en faalde. Wout wachtte op zijn kans en kwam tekort.
Alaphilippe was gewoonweg superieur. Net zoals Carapaz dat was op de OS.
Punt aan de lijn.

11 na 11 19 januari 2022 om 15:49

Qua herinterpreteren kan dit wel tellen. Remco trachtte zijn kans. Op 180km van de meet.

LaDoyenne 19 januari 2022 om 16:30

@11 na 11

De beelden spreken voor zichzelf: een Evenepoel die geïrriteerd gesticuleerde naar zijn medevluchters.

Herinterpretatie is: een Evenepoel die beweert "Ik had wereldkampioen kunnen worden, dit is een gemiste kans."

Mwielerfan 19 januari 2022 om 16:07

Ik haal hieruit dat de instructies vanuit bondscoach en misschien ook vanuit de kopman onduidelijk waren, dat dit scenario niet besproken is en dat een jonge prof als evenepoel maar moest improviseren. Zeker gezien evenepoel zich moest opofferen, is het bizar dat achteraf hij zo afgebrand werd door van aert. Denk dat evenepoel in volgende jaren toch een tandje minder rijdt voor deze bondscoach en voor wout. Meenemen zullen ze hen meestal toch wel

Michelangelo 19 januari 2022 om 16:12

Moet de hele podcast nog luisteren, maar op basis van wat ik lees:
– gevaar van vermogensmeter is dat je steeds minder goed naar je lichaam kunt luisteren, je maakt jezelf afhankelijk van een stukje techniek. Heel vaak is dat een voordeel, maar soms kan het ook tegen je werken. Vraag blijft uiteindelijk of dit het verschil had gemaakt, wie weet is Ganna ook wel over zijn toeren gegaan vanwege de tussentijden van Wout die hard was begonnen door zijn foute meter.
– WK is denk ik het laatste woord niet over gesproken, maar ik verwacht dat Wout dat binnenskamers gaat bespreken richting het aankomende WK. Het mag duidelijk zijn dat hij niet blij is met de koerswijze van Evenepoel, en dat er anders gekoerst had moeten worden door Remco. Maar dat het nu verder opblazen in de media door hem geen zin heeft.

Ik zou graag een vlieg op de muur zijn tijdens het bakje koffie dat ze gaan drinken, en tijdens de voorbespreking richting het WK Down Under.

Murcia 19 januari 2022 om 16:42

Zitten verder leuke onthullingen over Nuyens in die tijdens een stage van Wout al zijn rekeningen laat blokkeren, let wel hij mocht dit doen maar gebruikelijk is om via de advocaten dit te doen en niet meteen de deurwaarder erbij te halen. Pesterijen zoals Wout dit noemt. Nuyens moet proberen zijn recht te halen maar in de rechtbank van de publieke opinie is hij aan de verliezende hand en dit soort acties helpen daar niet bij.

Michelangelo 19 januari 2022 om 16:55

ga m zeker even luisteren… altijd sappig, nuyens vs wout.

Dikke Man 19 januari 2022 om 17:04

Wat doet meneer Nuyens nu eigenlijk nog behalve juristje spelen?

Cochise 19 januari 2022 om 18:30

Nuyens heeft een supermarkt. En is hij verder ook niet betrokken bij dat regelmatigheidscriterium van Belgische (veelal B-) koersen dat elk jaar een ander gokkantoor als sponsor heeft?

Al Phila 19 januari 2022 om 17:12

“Tijdens hetzelfde gesprek, vertelt Van Aert ook nog over de wegrit in Leuven en het akkefietje met Remco Evenepoel. “Wat mij betreft is alles positief”.

Ik hoop niet dat dit als een beschuldiging van het gebruik van verboden middelen wordt gelezen.

Franco Ballerini 19 januari 2022 om 18:09

De Fransen hebben het op het WK fantastisch aangepakt en daarmee de Belgen (en de rest…) volledig in hun hemdje gezet. Mijn complimenten aan Voeckler.

Lalsacien 19 januari 2022 om 20:44

De Fransen hebben inderdaad zo goed gereden dat hun kopman, uiteindelijk de sterkste renner in de koers, de wedstrijd kon winnen.

westmalle1965 19 januari 2022 om 18:33

Zaak WVA NN ,best schikken 5 ton wordt 2 of 3 ton, is een maandloontje voor WVA,en een hoop stress minder. Gaat niet om geld,zijn beide egootjes die hun gelijk willen halen

westmalle1965 19 januari 2022 om 18:36

NN heeft 4 supermarkten, is dik miljonair ,gaat niet over geld bij hem ,maar zijn gelijk halen

Verweggistan 19 januari 2022 om 18:44

Welke supermarkt eigenlijk? Toch geen Jumbo? ;)

Kopinkas 19 januari 2022 om 18:53

@Verweggistan
Een stuk of wat Carrefour supermarkten. Ben twee keer in zijn Carrefour in Testelt geweest op een zomerse zondagochtend, en bij elk van mijn bezoeken viel de stroom uit, en geraakten de kassasystemen niet meer opgestart… onwaarschijnlijk maar waar…

Franco Ballerini 19 januari 2022 om 19:14

Edit redactie: Niet doen.

westmalle1965 19 januari 2022 om 18:48

Carrefour laatste recent geopend te Brecht

notriple 19 januari 2022 om 19:17

Ik denk, ik dacht. belgen moeten niet denken.

Medicijnman 19 januari 2022 om 23:37

Die koersen hebben we toch al lang achter de rug? Kom op, blik vooruit en niet blijven zeveren, of is dit wielerkomkommernieuws?

kleomantre 20 januari 2022 om 07:07

Iemand die blijkbaar z’n vermogensmeter nodig heeft voor een gehele tijdrit, heeft niet m’n voorkeur. Prima dat er wat dat betreft geen WK trui mee is opgehaald.

Beer 20 januari 2022 om 08:22

Gelukkig rijdt Ganna zonder vermogensmeter. En op een stalen frame.

Alfons Haavers 20 januari 2022 om 09:06

Ik denk dat alle tijdrit-toppers vandaag de dag wel met een pacing-plan werken. Als je vermogensmeter dan niet accuraat werkt, kom je in de problemen.

Zal overigens wel vaker een probleem zijn dat van Aert op 2 gedachten hinkt met het WK tijdrijden en de wegrit. Enkel als het eens een heel zwaar klimparcours is genre Innsbruck, kan hij zich wellicht vol op de tijdrit richten.

Romāns Vainšteins 20 januari 2022 om 09:20

Al die gasten staan tegenwoordig onder 24/7 curatele mbt mental coaches, vreetethiek, wetenschappers en vermogenmeters. Iemand die er sjalalala invliegt is onbestaand.

Wat mij betreft worden ze ook per direct afgeschaft hoor, tegelijk met de oortjes in een tijdrit. Alle communicatie lekker vanuit het portier en met handgebaren. Veel leuker dan dat anale gedoe allemaal.

Alfons Haavers 20 januari 2022 om 10:11

De leukste manier is om vlak achter de renner te rijden en bijna de hele tijdrit lang onafgebroken te claxonneren terwijl er continu onbegrijpbaar Spaans of Italiaans geroep door een megafoon schalt. Zeg maar het opjaag-model.

kleomantre 20 januari 2022 om 14:37

je hebt toch ook nog ook iets als een beetje als gevoel, waar je op terug kan vallen toch

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair