Wout van Aert opent Tirreno-Adriatico met sprintzege
foto: Cor Vos
woensdag 10 maart 2021 om 16:16

Wout van Aert opent Tirreno-Adriatico met sprintzege

Video Wout van Aert is Tirreno-Adriatico 2021 begonnen met een ritzege. De renner van Jumbo-Visma begon al vroeg aan zijn sprint in finishplaats Lido di Camaiore, maar bleek sterk genoeg om Caleb Ewan van zich af te houden. Van Aert is tevens de eerste leider.

De nieuwste uitgave van Tirreno-Adriatico begon vandaag in badplaats Lido di Camaiore, zo’n vijftig kilometer ten noorden van het bekende Livorno, met een middagje rondjes draaien langs de Toscaanse kust. Na drie lastige omlopen, met telkens de beklimming van Pitoro, volgden nog drie vlakkere lokale rondes in en rond start- en finishplaats Lido di Camaiore. Op voorhand leek het een etappe voor de sprinters.

Jan Bakelants op jacht naar de bergtrui
Jan Bakelants (Intermarché-Wanty-Gobert), Simone Velasco (Gazprom-RusVelo), Guy Niv (Israel Start-Up Nation), Vincenzo Albanese, Samuele Rivi en Davide Bais vormden de kopgroep van de dag. Met Albanese, Rivi en Bais was EOLO-Kometa bijzonder goed vertegenwoordigd in de kopgroep. De zes vluchters kregen al snel de zegen van het peloton en op een bepaald moment was het verschil opgelopen tot iets meer dan drie minuten.

Jan Bakelants was mee in de vroege vlucht – foto: Cor Vos

Bakelants had duidelijk interesse in de bergtrui, maar kreeg het zeker niet cadeau op de flanken van de Pitoro. De ervaren klimmer wist bij de eerste bergsprint de meeste punten op te halen, maar bij de tweede passage op het klimmetje werd de Belg gevloerd door Albanese. Het bleek een voorbode voor de derde en laatste passage. Albanese kwam opnieuw als eerste boven en wist zich zo te verzekeren van de eerste bergtrui.

In het peloton zagen we de mannen van Alpecin-Fenix (voor Tim Merlier), Cofidis (Elia Viviani) en Lotto Soudal (Caleb Ewan) de boel controleren, waardoor de voorsprong lange tijd bleef schommelen rond de twee minuten. De vluchters werden vervolgens netjes op tijd ingerekend en dus konden we ons opmaken voor een eerste massasprint in deze Tirreno-Adriatico. In de finale probeerden meerdere ploegen hun treintjes op de rails te zetten.

Van Aert laat zijn snelle benen spreken 
Fernando Gaviria kon in de laatste rechte lijn rekenen op een mooie lead-out, maar werd vrijwel meteen voorbijgereden door Van Aert. De renner van Jumbo-Visma kwam er met machtige pedaalslagen uit en bleek sterk genoeg om de opkomende Ewan van zich af te houden. Gaviria kwam uiteindelijk als derde over de streep, Tim Merlier moest genoegen nemen met een zesde stek.

Wout van Aert op het podium – foto: Cor Vos

De werkgever van Van Aert, Jumbo-Visma, zal met plezier terugkijken op deze dag. Eerder vandaag wist Primož Roglič namelijk een dubbelslag te slaan in Parijs-Nice. De renners in Tirreno-Adriatico krijgen morgen een lastige heuveletappe voorgeschoteld naar Chiusdino.

Laatste kilometer sprintzege Wout van Aert:

RIDE Magazine
133 Reacties
10-03-2021 16:16
“Ik mis de versnelling nog" ...
    10-03-2021 16:34
    Haha echt he, wat een sprint en wat heeft Lotto Jumbo de boel voor elkaar. Parijs Nice een uitstekend omringde Roglic die het afmaakt, Tirreno Van Aert op de afspraak evenals de ploeg.

    Nu het echt gaat beginnen lijken ze net zo sterk te starten als vorig jaar augustus.
    10-03-2021 16:52
    Gaat wel om een ander soort versnelling dan die je hier ziet denk ik. Bennett kan ook een massasprint winnen maar had de versnellingen van VDP van zaterdag ook niet kunnen volgen. Wellicht gaan we later deze week zien dat Van Aert bij een versnelling van Pogacar eerst moet laten gaan en dan op eigen tempo kan terugkeren. Dat hij in orde is lijkt me duidelijk.
10-03-2021 16:17
Haha, wat een gast. Die pakt lachend de groene trui dit jaar.
    10-03-2021 16:37
    Oh neeeeeee, het G-woord......
10-03-2021 16:18
Wow Wout, dat is een hele mooie. Caleb te laat aangegaan en gestorven in het wiel van Wout.
    10-03-2021 16:24
    Mwah, kwam nog heel snel dichterbij, zat vooral niet goed gepositioneerd. Alsnog prachtige overwinning van WvA.
    10-03-2021 17:05
    @Bart, gedeeltelijk mee eens. Hij kwam heel snel, maar liep zo te zien net leeg voor het einde. Dat is ook typisch CE, hij kan heel snel sprintten maar niet zo lang als de rest van de topsprinters.
10-03-2021 16:19
Ik ben toch wel benieuwd hoe VdP voor Melier moet knechten als Merlier wederom weer eens niet in het wiel kan blijven zitten.
    10-03-2021 16:21
    VDP heeft in een sprint als deze niks te zoeken. Heeft niet dezelfde sprint als Van Aert op topsnelheid.
    10-03-2021 16:21
    Ligt meer aan dat de trein Van der Poel niet voldoende kan volgen. Als misschien Merlier zelf in het wiel zit lukte het wel, maar ja dan kan je ook iets te vroeg komen.
    10-03-2021 16:21
    VDP doet dat werk gewoon niet op de juiste manier. Veel te onstuimig.
    10-03-2021 16:22
    Dag Joop,

    kan je mij uitleggen hoe jouw reactie aansluit op de mijne?

    Dankjewel!
    10-03-2021 16:22
    Merlier is echt waanzinnig snel maar maakt zo vaak fouten in de sprintvoorbereiding. Daar moeten ze toch eens iets aan doen bij Alpecin.
    10-03-2021 16:24
    @Nasibal. Ging ervan uit dat je vond dat VDP niet moest knechten maar voor eigen kansen moest gaan.
    10-03-2021 16:24
    Merlier moet zelf positie zoeken.
    10-03-2021 16:25
    De kunst is geleidelijk aan, op het juiste moment naar de juiste plaats te rijden. (zie Morkov)

    Niet als een rondslingerende wildebras, in gaten waar maar 1 door kan duikend, showen hoe hard je rijden kan.
    Deze keer viel het wel mee. Maar ze zaten te vroeg in de wind. Daarom volgt Merlier VDP niet.
    10-03-2021 16:25
    Merlier is toch indrukwekkend terug gekomen? Nee, met de perfecte voorbereiding waarbij hij het wiel niét kwijt geraakt is hij effectief één van de snelste.
    10-03-2021 16:28
    Ik ben het eens dat Vdp in het verleden het voorbereidingswerk niet altijd even goed heeft uitgevoerd. Maar dit keer deed hij het toch prima? Reed daar keurig door het midden vd groep, die jongen achter hem raakt zijn wiel wel erg makkelijk kwijt... Was dit keer dus niet zijn fout. Merlier was wel indrukwekkend in de sprint
    10-03-2021 22:07
    Merlier reed bijna 2 sprints. Eerst zittend 3 man inhalen en dan nog eens staand versnellen om de volgende 5 man te pakken. Het ziet er beter uit dan ik had gedacht.
    Nu is een Gaviria ook echt niet meer wat het geweest is, helaas.
10-03-2021 16:20
Wat een streept trekt ie weer!

Top ook hoe de ploeg hem afzet. Na de strade opnieuw de ondersteuning die je hem toewenst.
    10-03-2021 16:26
    Wat een azijn weer. Ploeg doet geweldig werk door tot 800 meter voor de streep Van Aert vooraan te houden. Je ziet bij Lotto Soudal en Alpecin Fenix dat al die mannetjes vooran in de laatste km weinig uitmaken.
    10-03-2021 16:29
    Nog eens lezen Groetjes. Ik ben gemeend positief. Topwerk van Jumbo, zowel zaterdag als vandaag.
    10-03-2021 16:51
    Haha, hoe kan je nu zo een positieve reactie als 'azijn' omschrijven? Zelf wat azijn op, groetjesaandevoetjes?
    10-03-2021 17:32
    Mijn excuses Beer. Ik las alleen maar sarcasme in je bericht. Ben helemaal klaar met dat gepraat over zijn mindere ondersteuning en dacht even dat je daar naar refereerde. Ik vond de trein ook prima in orde.
    10-03-2021 20:05
    Allright, geen probleem. Ik ben al vaak heel kritisch geweest voor de ondersteuning van WVA. Daarom wou ik het nu graag schrijven nu ik het wel heel goed vond.
    10-03-2021 20:56
    Beer, hulde. En wat moet het heerlijk zijn om te knechten voor van Aert. Hij maakt het zovaak op prachtige wijze af.
10-03-2021 16:21
Van Aert de massasprinter slaat weer toe! Bij Alpecin-Fenix nog afstemmingswerk. Wat gaan oefenen op het vliegveld in Ursel. Merlier haalde er nog een hele boel in aan de rechter kant.
    10-03-2021 16:23
    Merlier zag er zeer rap uit inderdaad. Ik moet het nog zien in rechtstreeks duel.
10-03-2021 16:21
Haha de wolfpack wordt keurig 8 en 9!
    10-03-2021 16:21
    Die twee hadden het erg druk met schouderdrukken tegen elkaar
    10-03-2021 16:26
    ja, iets nieuws: een haar in de boter van the wolfpack, nog niet eerder meegemaakt, ze gunden elkaar niets!
    10-03-2021 16:29
    Onbegrijpelijk dat ze die Hodeg nog uitspelen als hun sprinter.
    Ballerini trekt die sprint perfect aan voor hem en hij geraakt met moeite uit het wiel.
    Wees dan eerlijk als Hodeg zijnde en draai de rollen gewoon om.
    Denk dat Hodeg maar beter een stapje terug kan doen zoals Philipsen en Halvorsen hebben gedaan, om van daaruit hopelijk terug vertrouwen op te doen en zo weer de stap hogerop te kunnen afdwingen want sinds zijn zware val is het niet om over naar huis te schrijven.
    10-03-2021 16:39
    Hodeg was toch echt een talent, maar die heeft zich niet alleen niet verder ontwikkeld maar lijkt gewoon slechter te zijn geworden de afgelopen 2,5 jaar.
    10-03-2021 17:54
    In 2019 reed hij nog best sterk, alleen na zijn valpartij in de Eurometropole (Onder meer gebroken arm, schouder en ribben) op het einde van het seizoen nooit meer echt de oude geworden.
10-03-2021 16:21
Wat kan van Aert toch ontzettend goed positioneren. Waar alle andere sprinters heel chaotisch alle kanten opgaan in voorafgaand aan de sprint zit van Aert constant op de goede positie (redelijk goede trein van Jumbo ook wel). Daarna natuurlijk ook wel klasse afgemaakt maar door die positie had hij eigenlijk zichzelf al op een overbrugbare voorsprong gezet.
    10-03-2021 16:26
    Klopt. Kan terwijl hij heel rustig op de fietst zit enorm veel kracht zetten. Kan daardoor heel gemakkelijk vooraan blijven en dan nog versnellen. Machtig om te zien.
10-03-2021 16:21
Mooie overwinning, straf gedaan. Maar wel opmerkelijk dat hij dit weekend de topvorm nog niet had en explosiviteit miste. Is hij dan ineens zo goed geworden, of rijdt de rest gewoon zo langzaam?
    10-03-2021 16:43
    De inspanningen zijn natuurlijk niet echt vergelijkbaar...
    10-03-2021 16:58
    Die heeft gewoon kilometers en competitie nodig.

    In de Strade zag je hem op de beklimmingen toch krasselen en lossen, maar in Siena reed hij dan toch weer gewoon weg van Pogacar, Gogl en co.
10-03-2021 16:21
Wout van Aert en Primoz Roglic maken jumbo visma gewoon met voorsprong de beste ploeg ter wereld. Zo betrouwbaar en zo compleet . De twee beste renners ter wereld.
    10-03-2021 16:22
    Zou ik niet zo zeggen, de twee beste renners vormen daarom niet de beste ploeg..
    10-03-2021 16:29
    Heb je afgelopen weekend niet gekeken?
    10-03-2021 16:29
    Van Aert wint vandaag mede doordat hij een betere ploeg had dan Ewan en Merlier.
    10-03-2021 16:32
    Vergeet niet dat de knechten van JV het weer uitstekend gedaan hebben. Goede knechten zorgen ervoor dat zij kunnen excelleren. Dit wordt hier vaak vergeten. JV had een prima trein, waardoor Van Aert goed kon inpikken bij de trein van UAE.
    10-03-2021 16:32
    niet mee eens Morgenstern, hij was zijn ploegmaats al snel kwijt, hij heeft gewonnen omdat hij de koelbloedigste en slimste is, door dan lekker in het wiel van gaviria te gaan zitten.
    10-03-2021 16:33
    @LB108 Dat geldt ook voor de knechten in Paris - Nice. JV renners weten wat knechten is. Je eigen plek in de etappe is niet belangrijk, als je kopman maar de ronde of etappe wint.
    10-03-2021 16:36
    Hij kan lekker in het wiel van Gaviria gaan zitten doordat hij tot op 800m op zijn gemak in het wiel van zijn ploeggenoten zat op de eerste rij van het peloton. Kon daardoor makkelijk inschuiven bij de ploeg die er achter het eerst over kon nemen. Honderd procent een overwinning die je ook aan zijn ploeggenoten toe kan schrijven.
    10-03-2021 16:36
    @zietemgaan.
    Al snel kwijt? Op 700m voor de meet helemaal vooraf afgezet bedoel je? Lijkt me precies dat dat het plan was. Van Aert heeft al meerdere keren laten zien dat hij het vanaf daar prima redt. Is een meester in rustig positioneren. Reken er maar op dat menig sprinter graag met positie van Van Aert had willen ruilen op 700m voor de meet.
    10-03-2021 16:36
    @Zietemgaan Van Aert kan daar alleen inpikken, omdat zijn team hem daar positioneert. Ze hebben Wout uit het gedrang gehouden en reden sneller dan de trein van de ploegen aan de andere kant van de weg. Perfect gedaan
    10-03-2021 16:42
    Ziet er wel weer dominant uit als je nu PCS opent, jammer dat Swinkels niet ook gewonnen heeft, dan zag je drie truitjes op rij.
    10-03-2021 16:45
    Ze hebben de twee beste renners, maar ik vind Ineos en DQS momenteel betere ploegen. Stel je Roglic eens voor bij Ineos en Van Aert bij DQS. Alleen MvdP zou er af en toe nog eens doorheen kunnen breken.
    10-03-2021 16:51
    En wat met Pogacar, Vanderpoel, Alaphilippe...?
    10-03-2021 16:57
    @cechrepublic
    Wat is dit nu voor een onzin? Roglic had toch verreweg de sterkste ploeg in de afgelopen Tour? En de twee jaar daarvoor was Jumbo in de Tour ook als ploeg al beter dan Ineos, alleen hadden ze niet de kopman om het af te maken.
    10-03-2021 17:05
    @tendam, ik zeg toch "momenteel". Ik vond Bennett, Kruijswijk en Oomen daarnet ik PN niet meevallen en DQS is in de klassiekers echt sterker dan TJV.
10-03-2021 16:21
Lucratieve dag voor TJV. Knappe zege in dit gezelschap.
10-03-2021 16:22
Haha, Wout ‘mist explosiviteit’ Van Aert wint even de massasprint in Tirreno en Primoz ‘valt nooit aan’ Roglic wint solo in Parijs-Nice. Wat is dit mooi!
    10-03-2021 16:27
    en dat van pure topsprinters he, zalig. Als ik gaviria was zou ik nu echt wel een slapeloze nacht hebben zo ondertussen, wanneer is het voor hem nog eens gelukt?
    10-03-2021 16:45
    Misschien dat Gaviria toch de gevolgen ondervindt van 2x Corona
    10-03-2021 18:01
    Gaviria leek vandaag wel wat aan de beterende had. Had de aanzet van een natte zakdoek maar haalde daarna nog wel een aardige topsnelheid
10-03-2021 16:22
Indrukwekkendste sprint tot nu toe van Wout.
10-03-2021 16:22
Wat een sprint van Van Aert. Merlier ook sterk maar zat gewoon te ver.
10-03-2021 16:23
Al 10 seconden voorsprong op Pogacar!
    10-03-2021 16:34
    Die kan wel inpakken! ;)
10-03-2021 16:24
Heel indrukwekkend. Na een relatief eenvoudige etappe Caleb Ewan (in mijn ogen de beste sprinter ter wereld) afhouden is niet niks
    10-03-2021 16:42
    Ewan is zeker niet de beste sprinter.
    10-03-2021 16:44
    Toch zeker top 3. En als hij uit een wiel kan komen de snelste voor mij.
10-03-2021 16:24
Mooi. Wout op de rollen en niemand die er over zeurt zoals in het veldrijden.
    10-03-2021 16:30
    Wie zeurt dan bij het veldrijden?
    10-03-2021 16:47
    Over veldrijden en zeuren gesproken. Hoe erg baalt Arie dat MvdP en WvA zo nodig ook de weg op moeten? Deze prestaties kunnen toch niet in de schaduw staan van een WB manche in Herenthals in de modder?
    10-03-2021 16:48
    Kort van geheugen Lalsacien?

    Hier één van de vele voorbeelden van 'destijds'. Vergeet niet de reacties op het artikel te lezen.

    https://www.wielerflits.nl/nieuws/peter-van-den-abeele-over-klok-soap-uci-wil-professionalisering-niet-tegenhouden/
    10-03-2021 17:28
    Ja want de omstandigheden zijn verder ook gelijk....... Als ik net een uur lang in de kou en in de modder heb gereden zou ik ook zo snel mogelijk naar het podium willen en daarna snel onder een warme douche springen en zou ik ook niet op die ene gast die nog perse wil uitrijden willen wachten. Op de weg is dat ten eerste gebruikelijk om te doen(waar dat in het veld wel anders is) en ten tweede is de kans om bijvoorbeeld ziek te worden na een wegwedstrijd(die je toch meestal in wat betere omstandigheden rijdt dan een veldrit) een stukje kleiner dan na een veldrit. Jammer dat je na je eerste goede reactie op dit topic helaas ook nog zo'n poging tot trollen moet plaatsen.
    10-03-2021 20:07
    Jammer dat je het trollen noemt. Dat losrijden hoort gewoon bij professioneel met je sport bezig zijn. En dat moet ook in het veld kunnen.
10-03-2021 16:26
Mathieu van de Poel schudde zijn hoofd toen Wout van Aert zijn handen in de lucht stak...
De eeuwige tweestrijd...
Benieuwd of het van de week ook eens andersom is
    10-03-2021 16:32
    Is ook wel sneu voor hem natuurlijk, hele dag in een kabbelend peloton rondhangen om in de finale je knechtenwerk te zien mislukken. Geloof niet dat hij goed rendeert in deze rol.
    10-03-2021 17:07
    Dat is wel heel erg insenueren. Het kan natuurlijk ook dat hij teleurgesteld is dat zijn ploeg niet wint.
    10-03-2021 17:10
    Je ziet wat je wilt zien. Persoonlijk denk ik dat Matje zijn hoofd schudde omdat de sprinter van zijn ploeg niet mee kon strijden.
    10-03-2021 17:25
    zijn er daar beelden van?
10-03-2021 16:27
Merlier moet gewoon lekker het wiel van een andere topsprinter pakken en die hele Alpecin trein laten varen. Snap sowieso niet waarom iedereen een trein nodig heeft.
    10-03-2021 16:44
    Eens, niet elke ploeg heeft een goeie trein
10-03-2021 16:27
Fokking spacey stranger things muziek op Eurosport :o
    10-03-2021 16:36
    Haha het viel mij ook op!
10-03-2021 16:29
@LB108, vind ik de meest normale zaak van de wereld eigenlijk ..
10-03-2021 16:30
Als Wout thuis is is hij toch ook gewoon bij zijn vriendin, het is niet zo dat hij met wildvreemde vrouwen zit te kussen.
10-03-2021 16:30
Wat een chaotische sprint zeg weer waar flink gebeukt werd.

Merlier lijkt de snelste sprinter te zijn, maar daar koop je niks voor. Van Aert goede positie, sterke sprint en een leiderstrui. Altijd leuk.
    10-03-2021 17:06
    Van Aert kon inderdaad heel wat energie sparen doordat de ploeg hem in die laatste kilometers zo goed vooraan hield. Hij bleef de hele tijd uit het gewoel en gebeuk.
10-03-2021 16:31
Tot dusver staan de klassementsabities van Wout er nog goed voor :)
10-03-2021 16:33
Met meer ervaring en wat bijschaven, is Merlier toch echt wel een topsprinter hoor. Had hier ook gewoon kennen winnen

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine