Wout van Aert ontgoocheld: “Hele peloton heeft zich misrekend door snelle finale”
© Cor Vos
Nico Dick
maandag 6 juni 2022 om 19:19

Wout van Aert ontgoocheld: “Hele peloton heeft zich misrekend door snelle finale”

Wout van Aert won ook in de tweede etappe van het Critérium du Dauphiné de pelotonsprint. Jammer genoeg voor hem was het deze keer voor de zesde plaats. De Belgische kampioen verliest ook het geel. “Natuurlijk ben ik ontgoocheld. Als je ziet dat ik relatief makkelijk de sprint win. Maar iedereen heeft zich misrekend. Ik ook.”

“Op die lange klim was het tempo best hoog in het peloton. Ik denk dat we twee minuten terugpakten op de kopgroep”, vertelde Van Aert na afloop. “Ik was er dan ook gerust in dat we die jongens zouden terugpakken. Maar in de laatste vijftig kilometer ging het – ondanks nog twee kleine hellinkjes – vooral bergaf. Dan maak je minder snel tijd goed.”

“Zo hebben we ons toch misrekend”, geeft Van Aert toe. “Maar petje af voor de jongens uit de kopgroep. Zij hebben het slim gespeeld én zijn goed blijven samenwerken. Best jammer, want de benen waren er. Als je ziet hoe makkelijk ik de pelotonsprint naar mijn hand zet… Natuurlijk ben ik ontgoocheld, want ik wilde voor de overwinning sprinten.”

“Achteraf makkelijk praten”
Dat weinig teams iets te verwijten valt, zei hij nog. “De druk lag vooral bij ons. Daarom zetten we Chris (Harper, red) al vroeg op kop. De voorsprong bleef goed onder controle. Op de klim was het plan om niet té snel te gaan, zodat we daarna ook teams als BikeExchange in steun zouden krijgen. Maar INEOS had het anders begrepen. Achteraf gezien ook niet slecht, want anders hadden we de vijf zéker niet meer teruggepakt.”

“Of INEOS meer had moeten doen? “Wij allemaal, hé. Maar achteraf is het makkelijk praten. INEOS zette op de klim De Plus op kop. Daarna deed ook Amador zijn werk. Bij ons werkten in de finale zowel Steven Kruijswijk, Tiesj Benoot als Christophe Laporte. Zelfs Primož nam een paar kopbeurten voor zijn rekening. Ik vond ook niet dat het sneller moest. Pas in de laatste tien kilometer besefte ik dat het kantje boord zou worden.”

Roglič
Van Aert verliest het geel aan ritwinnaar Vuillermoz, maar houdt wel het groen over. “Of ik dat geel morgen kan terugpakken? Als ik de rit win, kan het dankzij de bonificaties. Maar Vuillermoz kan in principe dat klimmetje naar de finish ook aan. Wij moeten straks nog bespreken hoe we de finale aanpakken. Ook voor Primož is dit een belangrijke etappe in functie van het eindklassement. We gaan zien of het ook voor mij mogelijk is eventueel nog een sprint te doen.”

RIDE Magazine
53 Reacties
06-06-2022 19:45
Een ouderwetse TJV flater
    06-06-2022 19:48
    Want? Wanneer heeft de ploeg zich eerder misrekend en zo de kans op een sprintoverwinning gemist?
    06-06-2022 20:03
    Het luipaard is verhuisd van Numansdorp naar Tilburg?
    06-06-2022 20:13
    Ik ben het met Tilburg eens. Wél willen winnen, op het laatst daar voluit (en chaotisch) voor rijden, maar te weinig, te laat, teveel met 'toekomstige belangen' voor ogen en met te weinig tactisch vernuft.
    Je hoeft geen genie te zijn om te snappen dat je in de laatste 10 km van dit parcours niet zomaar nog een gat dichtrijdt (behalve als je met je A-merken voluit die paar hellinkjes opknalt).
    Maar Bennoot heeft lekker geoefend met Roglic van voor naar achter en links naar rechts door het peloton te loodsen en Vignegaard heeft geoefend met naar het dobbertje staren in de hoop dat ie niet onder gaat.

    Edit: en dat is een oude fout, die ook in de Tour van 2020 nogal opvallend naar voren kwam: niet rijden om te winnen, maar rijden met allerlei ideetjes in het achterhoofd.
    06-06-2022 21:03
    @Turtlehead, het gaat om het woordje 'ouderwets'. Dat het een fout was, ook van JV, daar is iedereen het over eens.
    06-06-2022 21:09
    Eens, ik vrees al wel een beetje voor de tour. Op deze manier kunnen ze straks naar geel én groen fluiten
    06-06-2022 21:15
    Deze actie correleerd met het Tour fiasco, waarin ze dachten, dit winnen we wel. Dit zei Tom Du in de docu ook.
    06-06-2022 21:31
    De flater was niet zozeer het missen van de etappezege. Het was vooral een flater te denken die etappezege nog wel eventjes binnen te koppen. Dan denkt de rest van het peloton ook, doe maar lekker.

    En dat ontgoocheld ook weer, tjonge. Ik snap ook wel dat dit Vlaams dialect is voor teleurgesteld, maar kom op. Gisteren is al in de pocket en the best is yet to come. Laat andere ploegen lekker rijden voor etappewinst, dan kun je eventueel in de laatste kilometer alsnog scoren.

    En ritzeges, en truien onderweg, en eindzege, en puntklassement, en, en, en. Nee.
06-06-2022 20:00
Gewoon een eerlijk verhaal. Iedereen zat ernaast behalve de vluchters.
06-06-2022 20:04
Kan gebeuren, 20 ploegen die nog niets hebben.....En de rest van deze week ziet er positief uit!
06-06-2022 20:05
Ze hebben iemand als Jan Raas als ploegleider nodig ! Dit noemt zich dan een professionele ploeg. Rijd gewoon voluit voor de overwinning en ga niet gokken dat andere ploegen de kastanjes voor je uit vuur halen. Wat een koersinzicht hebben deze gasten allemaal !!
    06-06-2022 20:19
    Hoezo is na één zo’n vergissing ineens de hele ploeg weer niets en hebben ze een nieuwe ploegleider nodig. Letterlijk elke ploeg maakt dit soort fouten zo af en toe. Dat is ontzettend balen en zonde van de energie, maar overdrijven is ook een vak. De rest van de ploegen (Ineos, Trek, etc) heeft het vandaag nog veel beroerder gedaan. Waar halen we zoveel nieuwe ploegleiders vandaan?
    06-06-2022 20:33
    En dan wint Jumbo straks 8 etappes in de Dauphine, wordt de Tour niks en wat horen we dan? Jumbo had zich moeten sparen in die voorbereidingskoers. Je kan het ook omdraaken
    06-06-2022 20:35
    Je kan het ook omdraaien (wilde ik zeggen). Waarom zou Jumbo dit gat alleen moeten dichtrijden? Ze hebben immers al een etappe op zak. Laat de rest maar rijden.
    06-06-2022 22:46
    skylimit, wat een waardeloze beargumentatie ook.

    Wielrennen is soms ook een sport van gokken, zien of anderen mee willen draaien, het aloude bordje leegeten-verhaal.

    Vandaag kwamen ze te laat, soit. Het interview met Van Aert is prima en heel eerlijk, gewoon een heldere conclusie van iets dat gebeuren kan.

    Maar het heeft alles te maken met paradigma’s ook. Als je erop uit bent om Jumbo-Visma af te branden, vier deze dag dan, want zo’n kans krijg je weinig.
    06-06-2022 22:57
    @skylimit Jan Raas, de man die als ploegleider ruzie had met Peter Post en niet meereed om zodoende de Post ploeg niet te laten winnen????
    Ken je klassiekers!
06-06-2022 20:13
Ze zaten er vandaag naast maar zo enorm schandelijk is dat natuurlijk niet. Wielrennen is als geen andere sport een kwestie van keuzes (durven) maken. Nu loopt het voor van Jumbo de soep in qua timing te de Dauphine, dat is nog eens iets anders dan na een slag alle 3 punten van de tridente verbuigen in de giro.
06-06-2022 20:13
WvA werd niet zo warm van de dauphine!?
En nu zeuren dat hij graag de rit had gepakt.
    06-06-2022 21:50
    Die gozer wil natuurlijk altijd winnen, maar vertelt het een beetje anders vooraf. Daar is ie de enige niet in ;)
06-06-2022 20:13
Wout van Aert is een model kopman. Hij neemt in principe zijn ploeg altijd in bescherming bij de media en wellicht wordt er achter gesloten deuren nog even dieper op in gegaan. Het moet fijn zijn om hem als kopman in de ploeg te hebben tov iemand die openlijk kritiek uit op je.
06-06-2022 20:14
Ik heb het idee dat van Aert en Roglic een perfect duo is. Goeie balans eigen kansen en belang voor ploeg/andere kopman. Nu even afwachten hoe dat gaat als het om de echte knikkers gaat.
    06-06-2022 20:32
    Ik zie Roglic anders niet zo veel vriendendiensten terug verrichten.
    06-06-2022 20:52
    Fair enough, maar van Aert klinkt iig heel helder over balans eigenbelang en ploegbelang. En neem aan dat in de bus het laatst woord over deze etappe gevallen is, de plek waar het hoort. Een echte leider die van Aert.
    06-06-2022 21:50
    Ik vond het anders een aardig triestig om te zien hoe Primoz zichzelf in de laatste 5K aan gort trok voor helemaal niks. Iedereen achter de TV zag dat het parcours veel te technisch was om een groep samenwerkende vluchters nog in te lopen. In dat laatste stukje afdaling met 4 haakse bochten stond ik voor de TV te schreeuwen "HIER VERLIEZEN ZE ALLEEN MAAR TIJD" en ja hoor, weer 10 seconden erbij voor de vluchters.

    Ze hebben allemaal Veloviewer he? Je zou zeggen dat die ploegleiders dit op voorhand hadden kunnen bedenken.
    06-06-2022 21:59
    Het is een erg eenzijdige 'vriendschap'. WvA is op weg de onbetwiste leider te worden, Dat werd vorig jaar al duidelijk, de aanpak dit voorjaar liet ook al zien dat alles rond Wout draait. Roglic zal weer ouderwets zonder zwakke momenten moeten presteren, wil hij zijn positie houden.
    06-06-2022 22:50
    makkelijk, dat is wel heel makkelijk weggezet.
06-06-2022 20:14
Dat bijna hysterisch uitroepen hoe slecht vandaag was heeft ook wel weer amusementswaarde. Overdrijven is echt wel een kunst als je sommige reacties leest.
    06-06-2022 20:22
    Vind ook dat vandaag echt slecht was en zonde van de energie. Maar, dat zoals sommigen suggereren daarmee de hele ronde meteen bagger is, Van Aert naar een andere ploeg moet, de ploegleiding vervangen moet worden en de Tour nu al een fiasco wordt is inderdaad wel een tikkeltje overdreven.
    06-06-2022 20:30
    Ik dacht net even rustig boodschappen te doen in de Jumbo, rellen daar gewoon weer naar aanleiding van vandaag! Kon me nog net op tijd uit de voeten maken.
    06-06-2022 20:34
    Haha mooi Wheely!
    06-06-2022 20:41
    Jumbo is gewoon een topploeg niet voor niets bij de top 3. En haters zijn er altijd en overal, die hoor je nooit maar als het misgaat dan is alles slecht etc. Jaloezie is het. Morgen winnen ze en dan zijn ze weer stil..
    06-06-2022 20:44
    Het zijn vooral de Belgen die hun topknecht vandaag niet hebben zien winnen die zo tekeer gaan.
    06-06-2022 20:56
    Nou nou Dion, nergens voor nodig hoor...
    06-06-2022 21:51
    Helemaal mee eens. Ik werd er vooral sagerijnig van dat de mannen van TJV zichzelf kapot trokken terwijl ik alleen maar dacht "waar vecht je nou eigenlijk voor.. vergeet die rit en die trui en spaar jezelf voor die eindoverwinning en misschien nog een andere etappe voor Wout"
    07-06-2022 11:27
    Ja Wheely, maak de borst maar nat. Dit is nog maar een voorbereidingskoersje, hè - kun je nagaan wat een taferelen we gaan meemaken als de Tour begint!
06-06-2022 22:39
Ik snap de inmense negativiteit niet zo goed. In de Giro van dit jaar hebben we volop kunnen genieten van kopgroepjes die mochten rijden voor de zege. Het is toch juist mooi als een kopgroep het uithoudt tot het einde? Was iedereen ook zo negatief bij de etappewinst van Taco in de Giro?
    06-06-2022 22:56
    Hoge bomen vangen veel wind en kritiek is bij een uitkomst als vandaag doodnormaal.
    Echter die over de top reacties doen vermoeden dat er een nieuw virus rond gaat op dit forum dat al dan niet door jachtluipaarden is overgedragen.
    07-06-2022 08:34
    Murcia, ik ga met je mee wat betreft de hoge bomen. En stiekem gaat voor velen hier ook op: "wie men lief heeft, kastijdt men".
06-06-2022 22:54
Ze rijden allemaal zogenaamd zuinig, maar er wordt gewoon teveel gerekend. Je kunt deze gasten op die heuvel 9 km voor de finish al terugpakken. Daarna wordt het moeilijk, dacht ik al in de afdaling van de grote col.
06-06-2022 22:54
"Het zijn vooral de Belgen die hun topknecht vandaag niet hebben zien winnen die zo tekeer gaan".Inderdaad @Dion.Sinds kort heeft zich daarbij ook een zekere José de C bijgevoegd.Chauvinisme akkoord,maar het nog steeds "onderliggend lijden" van de keuze van Wout voor Jumbo Visma heeft deze man gemaakt tot een uiterst onaangenaam mens als het gaat om zijn appreciatie voor dit team.Vandaag weer:
In de eerste etappe "heeft Wout alles alleen moeten doen" is weer een voorbeeld van zijn zielig en ongezond nationalisme.Het hele team JV heeft voor Wout gewerkt in verschillende fases van de 1e etappe incl.Laporte die er voor zorgde dat Cavagna werd teruggehaald.En stop met dat gezever over de "groene trui" van Wout in de Tour door te zeggen dat JV meer kans op de groene trui heeft dan op de gele trui als je weet dat de 1e prioriteit van de ploeg de winst in de Tour is.En stop met je voorzetjes over wat voor type renners JV mee moet nemen om Wout te ondersteunen.Gelukkig maakt JV zijn eigen keuzes.
    06-06-2022 23:01
    Schouders ophalen. De koers verandert niet door gezeik vanaf de zijlijn.
06-06-2022 22:58
Meesterlijk gespeeld van Bike Exchange, lekker in de eco stand finishen.
06-06-2022 23:02
Jammer dat er veel jumbo-haters (Vlamingen) reageren. Het zal vast komen door het 1-4 verlies.
Ik heb genoten van de koers. Er waren vandaag grote 2 kanshebbers. Dat zij het werk mogen opknappen is terecht. Dat het ze niet lukt is gewoon koers.
Zo zouden alle sprint-etappes ook moeten gaan. Zo groot mogelijke groepen in de ontsnapping. Daarna kijken naar de ploegen met de topsrinters (zoveel ploegen hebben die niet).

Bovendien laat jumbo nu goed zien dat ze er niet alles aan gaan doen om de groep terug te halen. Dat is voor de tour ook gewoon meteen duidelijk. Ze winnen toch genoeg.
06-06-2022 23:43
Maak niet de fout om te denken dat iedereen, die kritisch is op JV uit België komt. Ik ben een Nederlander uit de wielerprovincie bij uitstek, Brabant. Vandaag zag je alleen in de laatste 5 kilometer JV van voren koersen en hun verantwoordelijkheid namen als ploeg met de leiderstrui. Te laat dus, en dat mogen niet alleen de renners zich aanrekenen, maar vooral de ploegleiding. Ik denk dat Wout vanavond iets minder correct zijn woordje zal doen dan in het interview na afloop. En terecht! Maar het is blijkbaar nog steeds niet toegestaan om JV kritisch te benaderen op deze site. Deze etappe was toch geen schoolvoorbeeld van tactisch koersen, of wel ?
    07-06-2022 07:36
    Natuurlijk mag je best kritisch zijn, maar alleen maar kritisch, zoals sommigen, is al heel wat anders. Vooral als er dan doorgeslagen wordt in de trand van; het was niets, het is niets en het wordt niets. Vandaag was tactisch gewoon niet slim en een misrekening die onnodig energie heeft gekost. Wat jij aangeeft mbt de laatste 5 km is echter gewoon feitelijk onjuist; Harper heeft veel eerder gewerkt en ook de rest zag je eerder dan 5km voor de streep werken.
07-06-2022 07:43
Waarom blijven nu de ploegleiders buiten schot? Vraag die eens naar hun aansturing. Of laten die het rekenwerk over aan de indiviiduele renners, die vervolgens zelfstandig beslissen over kopwerk en snelheid?
    07-06-2022 07:57
    @Speedylegs De ploegleiders van JV blijven nooit buiten schot op wielerflits.nl. Je bent waarschijnlijk nieuw hier.
07-06-2022 09:19
@harryjohan71
Zo misplaatst is die vraag van Speedylegs toch niet? Of hij nu nieuw is hier of niet doet toch niet ter zake. Waar lees je hier opmerkingen over het falen van de ploegleiding, die de zes JV-ers verkeerde instructies meegeeft en te laks reageert op de tijdverschillen? En alleen als je hier wat langer bent, ben je deskundiger ?
    07-06-2022 09:33
    Ik zou die vraag wel misplaatst noemen als je deze site vaker bezoekt dan 1 keer. Bij elke keer dat JV niet wint zijn de ploegleiders de kop van jut, dat is niet te missen in de reacties en dus is het geen vraag maar meer een mening en die is net zo relevant als de totale stilte over ploegleiders en hun invloed bij succes. Grappig is alleen het verschil omdat dan niet niemand vraagt naar de rol van de ploegleiders en meteen het helemaal op het conto van de individuele renner schuift.
    07-06-2022 09:43
    Maar nergens blijkt uit dat de ploegleiding de renners verkeerde instructies meegeeft en te laks reageert. Ben wel benieuw waar je dit op baseert?
07-06-2022 10:53
Hoeft zijn ploeg niet uit de wind te houden. Dat doet hij al veel te vaak tijdens de wedstrijd.

Gewoon de leiding die zich misrekende en ook weer geen hulp van die stomgebaarder.

[i]aaa uiii aaa i tienk wielie good team[/i]
07-06-2022 11:41
Jammer van de gemiste kans. Fouten gebeuren en TLJ is geen FDJ waar ze de hele ploeg altijd laten rijden voor kans op ritoverwinning.
Logisch dat ze proberen krachten te sparen waar mogelijk met alles dat nog komen moet, dit keer loopt het fout, volgende keer hopelijk niet.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine