Youri IJnsen
vrijdag 14 februari 2025 om 19:31

Wout van Aert: “Moet minstens evenknie zijn van Tadej Pogacar en Mathieu van der Poel om te winnen”

Wout van Aert kende een prima winter. Hij verlengde in extremis zijn crosswinter toch nog met een week, door op het allerlaatste moment nog het WK veldrijden toe te voegen aan zijn programma. Met daarbij wel de boodschap: het voorjaar blijft het hoofddoel. En daarin ziet de 30-jarige Belg van Visma | Lease a Bike een grote uitdaging liggen tegen Tadej Pogačar en Mathieu van der Poel.

Na twee zware blessures afgelopen jaar kent Van Aert in ieder geval geen twijfels voor het wegseizoen, die hij komende week aftrapt met de Clásica Jaén. “Niet echt, nee”, vertelde hij onlangs voor de camera van WielerFlits.

“Ik denk dat ik aanvankelijk een moeilijke winter heb gehad, maar daarna heb ik goed kunnen werken. Ik ben ook niet vergeten hoe ik me in de Vuelta a España voelde. Die knieblessure was heel vervelend, maar nooit van die aard dat ik dacht van: ‘dit gaat niet opgelost raken’. Op dat vlak heb ik met een bepaald vertrouwen deze winter kunnen afwerken, dat ik terug naar mijn niveau kan wat ik gewoon ben.”

Daarmee kon hij al naar zilver rijden op het afgelopen WK veldrijden. Maar toch zal Van Aert even daarvoor wel gevloekt hebben toen Pogačar zijn programma voor de klassiekers onthulde én daarna zei misschien Parijs-Roubaix er ook nog wel bij te doen, al is dat inmiddels ontkracht door de ploeg. “Ik heb niet echt gevloekt, maar ik was vooral onder de indruk van zijn programma. Waar hij toch heel veel hooi op zijn vork neemt.”

“In veel klassiekers zijn er nog veel strategieën en is alles ogelijk, uiteraard ook in de Ronde van Vlaanderen. Maar dat is ook bij uitstek de koers die met de benen beslist wordt. Ik zie weinig scenario’s mogelijk waar bij je Mathieu én Pogačar gaat kloppen, terwijl je zelf minder sterk bent. In mijn geval zou ik minstens de evenknie van hen moeten zijn om kans te maken.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
51 Reacties
14-02-2025 10:02
Hopelijk blijft iedereen ongeschonden en krijgen we vuurwerk te zien… Dat is voor iedereen al een beetje winnen in vergelijking met de laatste jaren…
14-02-2025 12:22
Pogacar en MvdP zijn en blijven meer favoriet dan Van Aert. We hebben het over de beste renners van de wereld en Van Aert haalt hun niveau net niet. Om te winnen moet Van Aert topvorm hebben en heel veel geluk.
    14-02-2025 13:17
    Je vergeet Pedersen, zonder die val vorig jaar waar ook WVA tegen de grond ging had die altijd mee gedaan om de zege in RVV en PB
    14-02-2025 13:41
    Altijd? Pedersen heeft nog nooit meegedaan om de zege in een monument.
    14-02-2025 13:50
    Mwah als vooruitgeschoven pion is die Pedersen toch paar keer aardig ver gekomen. Vergeet niet z'n prestatie op het WK-parcours in Glasgow. Dat was met een team dat de koers in zijn naam droeg, dus niet toevallig meegeschoven/boven komen drijven.
    14-02-2025 15:12
    Ik zet van aert voor ronde net boven pedersen als iets betere klimmer, vooral klim na klim is ie denk ik iets beter, pedersen is waarschijnlijk beter op de eerste paar klimmen. en voor roubaix wout net boven pedersen vanwege iets meer duur vermogen. Maar het zal erom spannen.
    14-02-2025 17:46
    Of zoals al is gebeurd veel kopbeurten overslaan en hun dan kloppen in de sprit . Maar dat weten die twee nu wel .
    14-02-2025 21:57
    Oneens, Wout heeft mi in Roubaix de overhand zolang hij geen pech kent. Heeft meer inhoud en kan meer vermogen over langere periode leveren. Denk dat hij de laatste seizoenen Van der Poel alleen net te veel heeft onderschat en met te weinig training en grinta aan de start stond. Je ziet dat feitelijk telkens in de Tour, waar Wout, warm gedraaid int voorjaar, vaak ouderwets de koers maakt
    terwijl Thieu in bijna geen enkele op zijn maat geschreven etappe presteert. Als Wout helemaal in orde is, is hij zowel in Roubaix als RVV de meerdere van Thieu. Maar Thieu mag me aangenaam opnieuw verrassen indien ook hij weer stappen heeft gezet.
    15-02-2025 00:12
    Piet, ik denk juist dat Mathieu méér inhoud heeft dan Wout waardoor hij in klassiekers boven de 250 km de overhand heeft op Wout. Wout is de ideale rittenkaper en topfavoriet voor puntenklassementen in grote rondes omdat hij álles kan. In semi klassiekers tot 200 km zijn ze m.i. gelijkwaardig
    15-02-2025 01:31
    Pietspeed is blijven hangen in de zomer van 2022.
    15-02-2025 14:37
    We gaan het zien mannen. Time will tell.
14-02-2025 10:09
Voor Wout én Mathieu gaat Vlaanderen de lastigste wedstrijd worden om te winnen tegen Pogacar. Voor mij is Mathieu topfavoriet in Milaan-SanRemo mits hij het geplande beukwerk van UAE overleeft op de Cipressa. Parijs-Roubaix is 50/50 tussen Wout en Mathieu waarbij Mathieu het voordeel heeft in de aanwezigheid van Philipsen, die sneller is dan Wout. Daardoor kan Mathieu op sommige momenten geen kopwerk doen. Want Wout moet van Philipsen af wil hij het in de sprint gaan klaren.
    14-02-2025 10:26
    Daar liggen ook kansen voor van aert, die net wat makkelijker de cipressa overleeft denk ik dan vdp
    14-02-2025 10:30
    Nou dat gebeuk van die zandbak ploeg stelde niet veel voor vorig jaar
    14-02-2025 10:40
    Ik denk dat Wout bij Milaan-SanRemo een wkveldrijdentje gaat doen.
    Tot kort voor de start volhouden dat hij niet meedoet en dan tóch aan de start komen in bloedvorm. Zou wel slap zijn maar ja.
    En bij UAE zag je vorig jaar op de Cipressa al wat de bedoeling was. Dat ging idd de soep in maar reken er maar op dat ze het dit jaar beter gaan doen. Dan is het voor Wout en Mathieu zaak om dat te overleven.
    14-02-2025 11:06
    En Wout heeft Laporte. Ook door pech waf uitslagen gemist in P-R. Maar al paar x bij de allersterksten gehoord. Dan in de Breedte ook Visma nog wat beter. Zeker als van Baarle een x zijn niveau nog gaat halen! Zonde dat de broers van Dijke weg zijn. Maar vorig jaar zat er nog een jong mannetje lang bij (naam ontschiet me even). Als die ook weer stapje zet kunnen ze wel een heel sterk front vormen! Maar ja zijn veel variabelen, een daarvan is fit blijven en niet vallen!!!
    14-02-2025 15:05
    En wout wordt dan in San remo ook 2de zeker. Maar snap wel dat ie voor roubaix iets hoger nog staat dan ie voor de ronde doet. Zou mooi voor hem zijn als ie daar een aantal jaar de wedstrijd haalt, finale mee kan domineren en zijn voorjaar palmares kan redden. De anderen: lijkt me sterk dat iedereen in vorm is en nog stappen maakt na afgelopen jaren. Dat komt voor maar die ideale samenloop van omstandigheden hebben ze al eens gehad, dat gebeurd niet van jaar op jaar.
14-02-2025 10:31
Leuk hoor al die voorbeschouwingen, maar vergeet vooral niet dat wielrennen nog steeds wielrennen is. Onvoorspelbaar en verrassend. ;-)
    14-02-2025 18:54
    Behalve als ene Pogi aan de start staat. ;)
14-02-2025 09:47
Het enige wat ik bij WvA niet zo snap is dat hij MSR blijft skippen, dat is toch het monument waar hij het meest kans heeft om te winnen zou je zeggen. Daarnaast blijf ik het doodzonde vinden dat Strade die parcourswijziging heeft doorgevoerd als ik zo de programma's van die mannen zie. Was altijd een topkoers doordat de klassieke mannen de strijd aan gingen met de Pogacar's van deze wereld. De 2021 editie met Bernal, Alaphilippe, Pogacar, MvdP, WvA en natuurlijk Gogl Maps in de kop van de koers was wat dat betreft de max. Nu is het gewoon Pog tegen Pog.
    14-02-2025 09:59
    Heeft de koers zich in de afgelopen jaren niet zo geëvolueerd dat hij niet meer topfavoriet is voor MSR? Of er wordt zo hard geklommen (Pogi) dat hij niet mee kan, of iemand gaat er kort voor de top op explosiviteit vandoor (MvdP) of je gaat met een groep naar de meet en de snelste wint (Philipsen). WvA is onmiskenbaar goed in alle drie, maar in alle drie net niet de beste. Hij heeft verder deze koers al en als het dan voor zijn topvorm beter is om deze over te slaan, dan snap ik dat wel.
    14-02-2025 10:23
    Natuurlijk kan hij er net tussendoor vallen, sagan heeft uiteindelijk nooit gewonnen om dezelfde redenen. Maar hij is in alledrie de scenario's wel de tweede man dus als één van die drie net niet die fractie extra heeft pakt ie ze
    14-02-2025 13:48
    Ik vermoed omdat hij deze juist wel al eens heeft gewonnen en meer wil pieken naar april. Wel jammer voor ons.
14-02-2025 10:33
“Moet minstens evenknie zijn van Tadej Pogacar en Mathieu van der Poel om te winnen”

Klopt niet, kijk nog maar eens naar de E3 van 2023, een van de spannendste voorjaarskoersen van de laatste jaren.
    14-02-2025 11:06
    Bij die E3 moet je natuurlijk nog wel zo’n 70 km extra doen met hellingen. Is toch iets anders koersen. Maar het is niet onmogelijk.
    14-02-2025 15:05
    Om te winnen moet je goed zijn. Erg cruijffiaans die van aert.
14-02-2025 11:28
De sleutel ligt niet bij 'evenknie', maar bij het koersgedrag en tactiek. De laatste jaren heeft Wout helaas de neiging om op het wiel van poel te gaan zitten. Gewoon zelf de koers in handen nemen, dan gaat het eens lukken zeker. Hoop het.
14-02-2025 10:21
Gewoon proberen in de RVV, net als de rest van het peloton. Anders moeten er maar 2 renners meer starten, of met Pogacar maar eentje. Gelukkig moet de koers nog altijd gereden worden. En als je voorbij Pogi en Van der Poel kijkt, kom je al snel uit bij Van Aert.

Het enige probleem dat Wout heeft, is dat hij het man-tegen-man zal moeten doen. No way dat de andere 2 hem ook maar een centimeter ruimte gaan geven. Daar moet Visma, toch nog altijd het sterkste team in de breedte, eens wat op proberen te verzinnen. Met ook nog Jorgenson, Laporte, Benoot en Van Baarle (?) in de rangen kunnen ze mannen vooruit sturen. Alleen geeft dat Van Aert zelf wellicht niet echt meer winstkansen, maar wie weet kan een ploegmaat profiteren.

Je hoort vaak dat Van Aert 'weer als vanouds moet aanvallen' maar dat heeft in de Ronde weinig zin, want dan springen de 2 andere tenoren sowieso mee en loopt hij op een counter aangezien die 2 bewezen beter zijn in de opeenvolging van explosieve klimmetjes.

Het zal dus van een rare wending moeten komen als hij de Ronde van Vlaanderen wil winnen. Pogacar die te vroeg weg rijdt, waarna VDP en WVA samenwerken en toch nog terugkomen bijvoorbeeld. Dan kan het in de sprint. Of een chaotische koers waarin ze bij Visma hun overtal kunnen uitspelen. Maar dat is op het nieuwe parcours nog maar amper gebeurd, eigenlijk is het steevast een redelijk rechtlijnige show-down tussen de sterksten in koers.

Ik ben het wel eens dat hij daarvoor MSR niet moet opofferen. Daar is hij 1 van de topfavorieten. Om dan San Remo te skippen en slechts 6 dagen later in koers te komen voor een procentje meer in Vlaanderen/Roubaix vind ik net iets te ver doorslaan. En in Roubaix gaat dat ook niet het verschil maken, daar moet hij vooral eens gespaard blijven van pech en met deftig materiaal de weg opgestuurd worden. Ik denk niet dat ze op het vlakke van hem gaan wegrijden.

Maar goed, de winnaar heeft altijd gelijk straks. En met de combi Giro/Tour wacht er nog veel koers op Wout natuurlijk.

Ik ben wel benieuwd of hij terug kan aanknopen met zijn status van 2022. Zal niet makkelijk worden met naast Van der Poel nu ook overal Pogi en bv. de nog snellere Philipsen in bepaalde koersen.
    14-02-2025 10:35
    Denk dat het wel kan dat van aert van heel ver gaat en dan alleen vdp of alleen pogacar mee krijgt. Dat biedt ook echt wel kansen en vooral om de ander te neutraliseren, misschien eens de ander wat langere kopbeurten te laten doen. Wil van aert te mooi winnen? Op de lange termijn snap ik het altijd meerijden ethos, maar moet van aert niet eens op de korte termijn gokken?
14-02-2025 12:40
Veel voorspellen, speculeren, hopen , gissen , gokken .....maar zoals de meeste wielerliefhebbers weten en zoals het verleden al meermaals uitwees kan alles afhangen van kleine dingen....één seconde twijfelen , pech, weersomstandigheden, etc ... tegenslagen zitten in een klein hoekje , maar maken een wereld van verschil. Zowel in de wedstrijduitslagen of de polls waarin velen onder ons redelijk wat tijd en "expertise" insteken.
De factor geluk speelt een aardig mondje mee in dit alles .
    14-02-2025 13:22
    Alsof het enkel tussen die 3 gaat gaan.
    Ze vergeten het zeer sterke TREK team met pedersen, Milan en stuyven die ook overal met de knikkers kunnen gaan lopen
    14-02-2025 15:14
    Verleden maakt ook uit dat vdp op die ene seconde meer een killer is. Van aert wint toch vooral als doorzetten bij tegenslag gevraagd is zoals toen wk veldrijden met lars van der haar. Of door 20 jaar uitgehard rubber door de achterneef van de mechanicien in de jeugdjaren van niels Albert.
15-02-2025 12:44
Het is een net niet coureur, er zijn betere. Ik snap nog steeds niet dat Jumbo steeds de kaart WvA trekt i.p.v. in de breedte uitspelen, okay wellicht komen ze dan vaak tekort maar dat komt WvA ook, en met een beetje geluk hebben ze vroeg of laat toch prijs.
14-02-2025 10:20
Je weet het nooit misschien is wout nu de beste van de 3
    15-02-2025 17:49
    Dat denkt ook iedereen die met Euromillions speelt: je weet het nooit....
14-02-2025 11:38
Mocht het Wout en Mathieu lukken om bij Pogacar te blijven (danwel terug te komen) en ze gaan met zijn 3-en naar de finish, dan geef ik Wout toch een goede kans om te winnen: in de E3 had hij laten zien dat hij ze met een vroege, lange sprint kon verslaan..
14-02-2025 13:51
De mooiste periode van het jaar wat wielrennen betreft. Heerlijk!
    14-02-2025 14:04
    Absoluut! Als we het openingsweekend er ook bij mogen nemen: hoogtij, dan hoogmis. Al smaak ik ook wel ergens halverwege de tour als mooie periode. Daar waarin nog zoveel mogelijk is.
    14-02-2025 17:02
    Vind ik niet hoor. De zomerperiode met Le Tour; heerlijk om in de vakantieperiode 3 weken achter elkaar (bijna ELKE dag) wielrennen op t hoogste niveau te zien... Super!
14-02-2025 09:55
Mits Pogi een slechte dag heeft, zie ik in Wout (of Mathieu) geen evenknie als het op de Ronde aan komt. Maar lekker met open vizier koersen en wie weet hoe een koe een haas vangt. Hij mag me verbazen.
    14-02-2025 10:25
    Paar jaar terug leek wout wel op duur vermogen beter te scoren dan van der poel. Maar vdp lijkt wel een stap genaakt te hebben sindsdien nog. Moet jumbo niet ook meer het team gebruiken? Ipv volgen op 120k van de finish met van baarle jorgenson benoot samen met Wellens oid ten aanval trekken?
    14-02-2025 11:59
    Volgens mij hebben ze dat ook geprobeerd afgelopen jaar, maar werd de ploeg collectief naar de filistijnen gereden door Mathieu of Pogi. Ook heeft hier meegespeeld dat de Wout door blessureleed niet 100% was of afwezig was. En de vraag is of hij de stap kan maken, die Mathieu gemaakt heeft gemaakt. Mede door het blessureleed van de afgelopen jaren is dat bij mij een grote vraag. Daarentegen verwacht ik bij uitblijven van pech dat hij in PR wel met Mathieu kan wedijveren.
    14-02-2025 12:45
    Wout heeft op duurvermogen in klassiekers volgens mij nooit Van der Poel kunnen pakken. Dat is juist altijd van der Poel zijn sterkste punt geweest.
    14-02-2025 12:54
    Tenzij
    14-02-2025 13:50
    Voor mij is pogacar ook de favoriet, maar als hij ze er niet afkrijgt op de klimmetjes, dan zijn ze op papier sneller aan de meet. In LBL is hij zonder pech een stuk meer zege zeker.
    14-02-2025 14:10
    Klop! Pogi moet ze op de hellingen overboord gooien en dat wilt Mathieu ook met Wout, want die is intrinsiek sneller aan de meet. Maar na 270 km pijn lijden op de fiets is een sprint anders. Dat hebben we gezien toen Mathieu en Wout gezamenlijk op de meet afgingen. Pogi kan de tempo op de hellingen zo hoog opvoeren dat de frisheid, voor zover er sprake van is na 270 km, bij Wout en Mathieu er volledig af is. En dan kan het wel eens een sprint van de stervende zwanen worden.

    Het kan ook een mooi tactisch spel opleveren: Mathieu is Wout ook liever kwijt dan rijk als het op de sprint aankomt, maar kan ook met hem samenspannen om een sterkere Pogi te kloppen. En natuurlijk geldt dat ook voor Wout. Enfin we gaan het over niet te al te lange tijd zien. :)
    14-02-2025 14:13
    Wout heeft tov Mathieu en Pogj een beter duurvermogen als het gaat om constant hetzelfde vermogen trappen. Hij haalt alleen lagere 5 minuten watt/kg waardes na een harde koers zeker als hij het meerdere keren moet doen en als zwaarste van de drie is dat op een oude kwaremont niet heel handig. Dus je moet er of voor zorgen dat de koers niet zwaar wordt zodat ie fris blijft of je moet de ploeg gebruiken op een manier dat mathieu en pogi op het valkke meer moeten verbuiken dan wout die in het wiel zit.
    14-02-2025 14:59
    Of wout moet er ergens op de verassing a la terugtra in de ronde van weg buiten de logische 4 a 5 plekken en dan voor blijven op zijn duur vermogen
    14-02-2025 17:19
    Op de verassing weg poefen is redelijk moeilijk aangezien Pogacar en Mathieu geen renners zijn die in zo'n situatie naar elkaar gaan kijken maar juist in Van Aert een direct gevaar zien. Wellicht dat Van der Poel en Pogacar Jorgenson, Laporte (of van baarle als die in vorm is) laten rijden omdat ze verwachten die terug te pakken als volle kracht een koppenberg of kwaremont opknallen.
14-02-2025 10:49
Met Wout zijn knie na afgelopen Vuelta moet dat zeker lukken ;)
15-02-2025 08:12
Het glazenbollenwerk is weer begonnen! Zolang we maar een mooie koers krijgen, waarin iedereen gevrijwaard blijft van idiote toeschouwers en pech. Al schijnt dat laatste niet alleen maar een kwestie van geluk, maar ook van vaardigheid te zijn. Laat ze elkaar het vuur aan de schenen leggen en dat de beste mag winnen!

Reacties zijn gesloten.