Wout van Aert mocht niet extra trainen voor het WK, maar doet dat liefst drie (!) keer op één dag
foto: Cor Vos
vrijdag 31 januari 2025 om 10:39

Wout van Aert mocht niet extra trainen voor het WK, maar doet dat liefst drie (!) keer op één dag

“We hebben duidelijke afspraken gemaakt dat een heel goede of heel slechte uitslag eigenlijk niets uitmaakt. We gaan nu geen crosstrainingen inplannen. En maandagochtend draait alles weer om het voorjaar op de weg”, zei Mathieu Heijboer eerder deze week over de onverwachte deelname van Wout van Aert aan het WK veldrijden 2025. Antwoord van de Belg? Drie keer trainen vier dagen voor het WK.

Nee, Van Aert laat niets aan het toeval over. Donderdag werkte hij nog een stevige trainingssessie af, vooraleer hij vrijdag (vandaag, red.) afreist naar het WK in het Franse Liévin. En maak van trainingssessie maar meervoud, want de 30-jarige Belg van Visma | Lease a Bike werkte donderdag niet minder dan drie trainingen af! Het druist dan misschien wel tegen de afspraken met zijn ploeg in, Van Aert deed weinig om het te verbergen. Hij deelde zijn activiteiten namelijk op Strava.

’s Morgens begon de drievoudig wereldkampioen veldrijden met een hardloopsessie van ruim negen kilometer. Nadien sprong hij op de crosser om 73 kilometer af te werken, grotendeels over onverhard terrein. Alsof het niet goed genoeg was, trok hij later op de dag ook nog op zijn wegfiets erop uit voor een training achter de brommer van ruim 59 kilometer. Vaak doen renners dat op dit soort dagen voor een grote afspraak om snelheid in de benen te krijgen, zoals dat in jargon heet.

Wie dus nog twijfelt over hoe serieus Van Aert dit WK aanpakt: niet doen, het is hem menens.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
18 Reacties
31-01-2025 11:11
Ben benieuwd hoe wielerflits weet dat dit extra, niet geplande trainingen zijn? Of maakt dat voor de clicks niets uit? Het zijn nl trainingsvormen die WvA ook gedurende het seizoen regelmatig gebruikt.
31-01-2025 11:12
Superlollig, overstuurd aanmatigend artikel dat poogt de toch al zo hysterische MvdP Fanboys wederom op stang te jagen en laten schuimbekken. Waarom niet een van horen zeggen quote erbij?
    31-01-2025 11:26
    Deze MvdP fanboy gaat jankend weer zijn bed in. Gordijnen dicht, dekens over zijn hoofd getrokken en met zware buikkrampen wachten tot het weer maandag is. #Woutisaanhettrainendusisernietstegentedoen
31-01-2025 11:54
Die trainer waar Van Aert groot mee is geworden, was toch vertrokken naar Bora of Quick Step? Door Heijboer laat hij zich blijkbaar niet sturen.

Edit: hoe zielig is het overigens dat Raymond Kerckhoffs geen reacties meer toestaat op zijn opinieartikelen. Wilde hem een compliment geven voor een goede column over Van Aert, maar dat is dus blijkbaar niet meer mogelijk uit angst voor kritiek. Moet toegeven dat er ook wel iets te veel werd gezeurd over zijn Telegraaf-achtergrond door bepaalde figuren.
    31-01-2025 13:08
    Vreemd inderdaad dat er op een opiniestuk niet kan gereageerd worden. Terwijl dat bij uitstek de artikels zijn waar een uitvoerige discussie kan ontstaan.

    De klagers neem je er dan maar met de glimlach bij zou ik denken, als er massaal op gereageerd en geklikt wordt.
    31-01-2025 13:51
    Grappig dat het opinie heet maar kerckhoffs vooral probeert zijn mening als analyse te verpakken
    31-01-2025 13:53
    Overigens begrijpelijk dat het lastig modereren is bij die artikelen, maar dan maar censureren is ook wel heel erg huilie huilie, zeker voor een telegraaf journalist opvallend.
    31-01-2025 17:01
    Heel zielig... zo van, ik wil dat iedereen mijn opinie leest, dat veel meer is dan een mening, maar geen enkele bekrompen wf-bezoeker mag daar iets anders van vinden., want ik weet wat ik schrijf met mijn zoveel jaren staat van dienst in de wereld van wielerpolitan.
31-01-2025 10:42
Niemand luistert toch nog naar dat geneuzel van Visma. Van Aert doet mee omdat hij denkt te kunnen winnen. Anders had hij nu ergens in Spanje gezeten.
31-01-2025 11:43
Bij de van Aert - analyse mist naast de commentsectie ook de crowdfundactie om hem een mooi stevig opknooptouw toe te kunnen sturen wanneer het dubbeltje op 'nooit' ipv 'nu' landt.
    31-01-2025 15:41
    Zullen we ff geen grappen maken over zelfdoding anders?
31-01-2025 10:43
Die komt overtraint straks zondag aan de start. Vlaanderen in rouw. Is dat wat je wilt, Wout?!
31-01-2025 13:29
Pfff. Gewoon trainingen voor de voorjaarsklassiekers. Alsof je snelheid in de benen moet krijgen voor een cross...
    31-01-2025 13:56
    Hoe 'snelheid' een bepalende factor zou kunnen zijn in de cross, klinkt
    haast absurd en overschat hé?

    Stel je maar eens voor dat Mathieu, dankzij een hogere dosis aan snelheid in de benen,
    in combo met zijn kracht, techniek en explosiviteit.......zijn aanvallen plaatst en vaak niemand in staat
    is om zijn wiel te houden.
31-01-2025 12:01
3 keer op een dag lekker hoor :)
31-01-2025 13:09
5 uur in totaal dus, lijkt mij geen uitzonderlijke trainingsdag. Op zich zou het ook oerdom om niet nog eens op die crossfiets te zitten voor zondag, technisch zag het er allemaal wat klungelig uit bij momenten de voorbije crossen waar hij gestart is. Of hij nu 4 uur op een wegfiets gaat rijden of 3 uur iets intensiever met een crossfiets met wat slijkweggetjes, ik zie het verschil ook niet zo. Zijn trainer heeft het volgens mij meer over dat wva zijn uren moet blijven malen ondanks dat het WK er bij genomen wordt, vandaag en morgen zal hij wel relatieve rust krijgen maar voor de rest niets.
31-01-2025 16:43
Wout moet just niks...zou Heyboer dat niet weten ?
31-01-2025 15:42
Wout moet net als Mathieu zijn eigen ding doen en niet luisteren naar het geneuzel van Visma trainers. Als Wout op de weg nog wat wil bereiken in de toekomst moet hij weg gaan ybij Visma en een ploeg zoeken waar hij meer zijn eigen gang kan gaan

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine