Wout van Aert leider af in Parijs-Nice: “Vanaf nu kijk ik ook naar de klassiekers”

donderdag 10 maart 2022 om 17:52
Wout van Aert leider af in Parijs-Nice: “Vanaf nu kijk ik ook naar de klassiekers”

Van Aert zien we morgen niet meer in de leiderstrui rondfietsen - foto: Cor Vos

Voor de start van rit vijf was het nog de vraag of Wout van Aert stiekem toch een gooi zou doen naar eindwinst in Parijs-Nice, maar de Belgische kampioen liet het vandaag lopen en verloor zo de gele leiderstrui aan zijn ploegmaat Primož Roglič. “Toen Arkéa-Samsic doortrok op de laatste klim, voelde ik mijn benen en nam mijn hoofd de beslissing om wat gas terug te nemen”, legt Van Aert uit.

Op de Col de la Mûre, op ruim dertig kilometer van de meet, ging het te snel voor Van Aert. “Het was zeker een zware dag en we hadden het lastig om de sterke vluchtgroep te controleren. Toen de mannen van Arkéa-Samsic bergop doortrokken, deden mijn benen pijn. Ik heb toen beslist om het wat rustiger aan te doen richting de finish. Al is dat superrelatief. Het was geen makkelijke etappe. Enkel het laatste uur kon ik het wat rustiger aan doen.”

Van Aert kwam uiteindelijk als 98ste over de streep, op meer dan 24 minuten van ritwinnaar Brandon McNulty. De Belg zal dus geen gooi doen naar de eindzege in Parijs-Nice, maar wat valt er nu nog te winnen voor Van Aert in deze Parijs-Nice? “In de eerste vier ritten wilde ik voor mijn eigen kansen gaan. Vanaf nu kijk ik ook naar de klassiekers”, laat de renner weten aan onder meer Sporza.

“Dat wil echter niet zeggen dat ik nu nog drie dagen gewoon zal meerijden. Ik zal zeker nog mijn duit in het zakje doen in dienst van de ploeg. We zijn hier om met Primož Parijs-Nice te winnen en we staan er goed voor.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

Franco Ballerini 10 maart 2022 om 18:30

Pogačar start in de Ronde, dus zet die maar uit je hoofd en richt je volledig op PR. Ook een mooi koerske, en ik zou het je zeer gunnen.

TheBigShow 10 maart 2022 om 18:42

Pogacar gaat van Aert echt niet zomaar lossen op klimmetjes van max 1.5km over kasseien.

Mocht je serieus zijn tenminste…

Franco Ballerini 10 maart 2022 om 18:57

Andersom ook niet. En Pogačar heeft ook nog wel een aardige sprint in de benen…

TheBigShow 10 maart 2022 om 19:04

Ja zal een leuk sprintje worden tussen die 2 achter Matje

djerkson 10 maart 2022 om 19:21

Grappig, maar helaas niet al te serieus. Pogacar had 0 tegenstand in de Strade en nog een behoorlijke leercurve in Vlaanderen. Pidcock, Asgreen, Van Aert in topvorm, ga er maar aan Pogi.

tramontana 11 maart 2022 om 07:37

Moet nog zien of Pogacar even snel een heuvel oprijdt in een koers van 260 km. De kilometers doen er wel degelijk toe…

Alfons Haavers 11 maart 2022 om 07:57

Die afstand kan Pogi prima aan hoor, zie LBL of Lombardije. Het is op dit moment gewoon de beste coureur die er rondrijdt, en die is in het voordeel hoe zwaarder het wordt.

Of hij op kan tegen de pure power van stevigere boys als van Aert, Asgreen (en vdP?) op het parcours van Vlaanderen, valt nog te bezien. Dit zijn ook mannen die hem in de sprint kunnen kloppen desnoods. Pogi heeft het ook nog nooit laten zien in een dergelijke klassieker waar de klimmers niet echt in het voordeel zijn.

Bovendien is het een koers waar er wel wat kan mislopen op onverwachte momenten op het parcours, het kan in de Ronde van Vlaanderen overal gebeuren in de finale.

Maar dat Pogacar de afstand niet aan kan, daar zou ik mij niet te veel aan optrekken.

LuckyLuc 10 maart 2022 om 18:35

Pogačar kan heel veel, maar niet bij zijn eerste deelname aan de RvV ook meteen winnen. Wellicht volgend jaar.

dit is mijn voorwiel 10 maart 2022 om 20:17

En hij kan ook gewoon pech hebben: lek rijden. Blijven haken aan een tasje. Bovendien is het stuiteren over steentjes niet hezelfde als door gravel snijden met je voorwiel. Velen alhier zien het als vergelijkbaar.

Jean Dumas 11 maart 2022 om 10:13

Hij moet het nog bewijzen. RVV is bv anders dan Roubaix, minder kans op kasseienpech maar meer noodzaak voorin te koersen met ervaren ploeggenoten.

Marco Willems 10 maart 2022 om 21:27

Jullie lijken wel allemaal vergeten dat Alaphilippe in zijn eerste RvV gewoon met Mathieu en Wout mee was voordat ie op de motor kletste.

Hij rijdt eerst DdV, zal De Ronde vast goed verkennen en kan hoog vermogen leveren vanuit het zadel.

Natuurlijk zal Trentin kopman zijn, Covi ook zijn kans krijgen, en is ie er vooral als voorbereiding op de Tour maar ik zie niet in waarom hij niet ver kan komen in de koers.

Bozar 11 maart 2022 om 09:30

Trentin heeft een hersenschudding, valt nog af te wachten hoe hij daar van herstelt. Ik zou van Pogacar minstens mede kopman maken, ik dicht hem meer kansen toe om RVV te winnen dan Trentin, die laatste zakt er vaak door in de écht zware koersen.

bellevue 10 maart 2022 om 21:43

ik ben meestal wel terughoudenend/ sceptisch/ kritisch

maar zou echt niet durven zeggen dat Pogiboy de Ronde niet meteen kan winnen hoor.

Heb je gezien hoe makkelijk die vandaag won?

kostte geen moeite joh

Romāns Vainšteins 11 maart 2022 om 07:46

De meningen zijn verdeeld. Ik zit in het kamp dat Pogacar het prima moet kunnen wanneer hij in de finale afgeleverd wordt. Kan dan ook zelf forcing uitvoeren op heuvels zonder keien op een manier dat er niet veel meer aanhangen. Winnen is een ander paar mouwen maar een finale moet er wel in zitten.

Gelei 11 maart 2022 om 10:12

Denk vooral dat de laatste Oude Kwaremont een breekpunt kan zijn. Dat is, eens voorbij de top, puur over kasseien rammen en daar zijn de Asgreens, WVA, MVDP beter voor geschikt. Op de heuvels (in welke vorm dan ook) zal Pogacar het niet verliezen.

Wheely 11 maart 2022 om 08:15

How can we make this about Pogacar?

Headlines

Materiaalzone