Wout van Aert kroont zich tot Belgisch kampioen tijdrijden
foto: Cor Vos
donderdag 27 juni 2019 om 18:51

Wout van Aert kroont zich tot Belgisch kampioen tijdrijden

Wout van Aert mag zich één jaar lang de beste tijdrijder van België noemen. De renner van Jumbo-Visma bleek in Middelkerke sneller dan Yves Lampaert en Remco Evenepoel, die het zilver en brons wisten te veroveren.

Het niveau lag nog nooit zo hoog als dit jaar, zo was toch de algemene gedachte voor de start van het BK tijdrijden in Middelkerke. Met Europees kampioen tijdrijden en titelverdediger Victor Campenaerts, Wout van Aert en Yves Lampaert waren er drie grote favorieten voor de nationale tijdrittitel. Alle drie hadden ze namelijk al een tijdrit op WorldTour-niveau gewonnen. Maar ook Tim Wellens, Thomas De Gendt en Remco Evenepoel stonden aan de start.

Wellens stelt teleur 
Er werd kortom spektakel verwacht aan de West-Vlaamse kust. De tijdritspecialisten kregen een biljartvlak parcours voorgeschoteld van 38,7 kilometer, bestaande uit drie lokale rondjes. Ouderdomsdeken David Boucher had de eer om als eerste van het startpodium te rollen. De 39-jarige Belg – die na dit seizoen zijn fiets aan de haak hangt – reed in zijn laatste BK meer dan verdienstelijk, maar het was uiteraard niet genoeg voor het goud.

Jimmy Janssens wist daarentegen een goede tijdrit af te haspelen. De renner van Corendon-Circus klokte af na 46:54, maar Janssens was niet de enige goede tijdrijder die in de zogeheten derde waaier startte. Niet veel later was het namelijk de beurt aan een van de favorieten voor de driekleur: Tim Wellens. De coureur van Lotto Soudal begon voortvarend, maar verloor in het tweede deel van zijn pluimen.

Tim Wellens kende niet zijn beste dag – foto: Cor Vos

Lampaert winnaar aan eerste tussenpunt 
Wellens bleek aan de streep dan ook 22 seconden trager dan zijn ploeggenoot en outsider Frederik Frison, die hierdoor mocht plaatsnemen in de hot seat. Helaas voor Frison moesten Evenepoel, Van Aert, Lampaert en Campenaerts nog komen. Het was Evenepoel die met 14:31 als eerste een tussentijd wist te realiseren. En wat deden zijn grootste concurrenten?

Van Aert was bezig aan een goede tijdrit, wat resulteerde in een tussentijd van 14:29, twee seconden sneller dan Evenepoel. De nummer twee van vorig jaar – De Gendt – keek na dertien kilometer al tegen een achterstand aan van 23 tellen. Dat werden er niet veel later zelfs 27, aangezien Lampaert nog eens zes seconden sneller was dan Van Aert. En titelverdediger Campenaerts? De uurrecordhouder moest al zestien seconden toegeven op de voorlopige nummer één.

Wout van Aert op weg naar de titel – foto: Cor Vos

Van Aert loopt alleen maar uit 
Na het tweede tussenpunt was het helemaal duidelijk: het ging tussen Lampaert, Van Aert en Evenepoel. Na ruim 26 kilometer waren de rollen omgedraaid: nu was Van Aert enkele tellen sneller dan Lampaert. Ook Evenepoel deed nog mee om de titel, aangezien de piepjonge renner slechts tien seconden moest prijsgeven. Titelverdediger Campenaerts kon titelprolongatie inmiddels vergeten, aangezien hij al meer dan een halve minuut trager was.

Waar Campenaerts aan het afzien was, vloog Van Aert over het parcours. De renner van Jumbo-Visma wist in het laatste deel zelfs nog verder uit te lopen op Lampaert. Aan de finish bleek het verschil liefst 32 seconden in het voordeel van Van Aert. Evenepoel wist in zijn eerste BK tijdrijden het brons te veroveren. Een teleurgestelde Campenaerts finishte net naast het podium.

foto: Cor Vos

RIDE Magazine
76 Reacties
27-06-2019 18:52
Ongelofelijk!
27-06-2019 18:53
Mooie overwinning!
27-06-2019 18:53
Een crosser, een West-Vlaming en een belofte op het podium.
27-06-2019 18:54
Wout van Aert weer heel goed!
Met van Aert en T.Martin heeft jumbo-visma een fantastisch team voor de ttt.
    27-06-2019 18:58
    Daar heb je acht kanjers voor nodig, waarvan er vier helemaal top zijn. Maar ook dat is mogelijk.

    Overigens: prachtige prestatie van Van Aert. Mooi dat hij ook de begeleiding en het materiaal prijst.
    27-06-2019 21:50
    Dat van die begeleiding en het materiaal zal hij best wel menen, maar het is natuurlijk vooral nog wat natrappen naar zijn oude baas
    28-06-2019 05:53
    Prestatie van Evenepoel, net 2 jaar aan het fietsen, is gezien z'n leeftijd en gewicht de grootste prestatie van t BK itt. In 40 km niet op 1,39 gereden, maar slechts 39 sec. Een luttele sec per 1000 m. Fenomenaal voor zo'n 'kereltje'! Doet uiteraard niets af aan de geweldige prestatie van Wout.
27-06-2019 18:56
Wat een gat. Ongelofelijk weer hoor.

Mooie stream, mooie beelden, veel publiek voor een tijdrit. Kan Nederland nog wat van leren.
    27-06-2019 18:57
    Paar jaar geleden stond er nog geen honderd man langs de kant van de tijdrit hoor, dus het is ook kwestie van de juiste namen, de strijd en de verwachtingen.
27-06-2019 18:58
Was weer een geweldige uitzending bij sporza, heb weer genoten.Bij de NOS weten ze niet dat er een tijdrit KAMPIOENSCHAP is. Gisteren toch 22 seconde uitgezonden.
    27-06-2019 19:09
    Ja, en met fout en ondeskundig commentaar.
    27-06-2019 19:57
    Ja alles in België is beter, gauw de Belgische nationaliteit aanvragen.
    27-06-2019 21:24
    @assen: dat was die Joris van den Berg weer zeker? Die loopt altijd onzin te verkondigen

    @connor: qua (liefde voor de) koers is het bij onze Zuiderburen echt vele malen beter ja
27-06-2019 18:59
Wat een verschil in het slot zeg, Van Aert is extra vol gas doorgegaan omdat-ie hoorde dat om slechts enkele secondes ging, de rest op maat verder gereden kan je zeggen..
27-06-2019 18:59
Het realisme bij dat jonge mannetje:
"Zeg nooit nooit maar ik denk dat ik die echte grote tijdrijders als Wout en Yves niet zal kunnen bijhalen, in ieder geval wel goed om zo dicht te komen met het oog op de kleine rondes die ik wil rijden."

En die Wout van Aert: wat voor een kop staat daar op?
    27-06-2019 19:07
    bij remco zelf zal het probleem niet zitten lijkt me, komt hele jaar al verstandig op me over. maar zo'n vandergoor die zo geil is als ik weet niet wat voor alles wat die arme jongen doet.. dat gaat storen
    27-06-2019 19:42
    Meer > wat voor benen zitten eraan vast ?
    27-06-2019 23:11
    Nog meer: wat voor motor (hart) ligt erin?
27-06-2019 19:00
Ik vraag me na deze tijdrit gekeken te hebben wel een beetje af hoe oud die Evenepoel is. Hadden de commentatoren wel mogen benoemen wat mij betreft... zucht
    27-06-2019 19:04
    alles is briljant aan remco volgens die vandergoor(?) remco de zonnekonig.. de cauwer was realistischer; remco is een supertalent maar niet elke scheet is geniaal, briljant en nooit eerder vertoond
    27-06-2019 19:27
    Evenepoel is 19. Pas net 19, want in januari geboren. Toen 19 geworden. Van bouwjaar 2000, dus 19 jaar jong.
    19 lentes jong ook pas.
    18 herfsten trouwens. Maar officieel wel 19.
    27-06-2019 20:09
    20 lentes dus en 19 herfsten
    27-06-2019 21:35
    Jullie mogen er gerust over lullen zoveel je wilt, maar het feit blijft natuurlijk dat hij nog maar 2 jaar en enkele maanden op de fiets zit, nog maar 19 is, en slechts 61kg weegt. Om dan op enkele seconden te eindigen van Lampaert, een halve minuut voor Campenaerts, en dat op een biljartvlak parcours, in VOLLE ZEEWIND als lichtgewicht dit neer te zetten, ja, dat is inderdaad fenomenaal. Dit was zeker geen parcours op zijn maat, en toch strandt hij hier op luttele seconden van zilver. Dit deed zelfs een Cancellara op zijn leeftijd niet op zulk parcours tegen zulke tegenstand. En voor de duidelijkheid, ik zet van Aert op dit moment op niveau wereldtop en daar zit nog rek op.
    27-06-2019 21:41
    Het is wel degelijk wat Boenk zegt, de combinatie gewicht en leeftijd maakt het tijdrijden van Evenepoel tot iets heel bijzonders.
    27-06-2019 21:59
    het is zeker een toptalent, op dit moment laat ie heel sterke dingen zien. maakt hem nog niet tot de zonnekoning waar vandergoor zo geil over doet
    28-06-2019 08:06
    Prestatie op zich is indrukwekkend, ook op deze leeftijd, maar waar deze jongen zit op zijn groeicurve moet allemaal nog blijken. Misschien groeit bij nog een paar jaar door naar werkelijk wereldniveau, maar misschien is hij vroeg rijp en zijn de resterende stappen nog maar beperkte, die voorbeelden zijn ook talrijk. Hij is nog niet in Parijs..
    28-06-2019 15:10
    Hij is misschien nog niet in Parijs, maar hij zet nu al een niveau neer qua tijdrijden (en dan zeker op vlak parcours met nog strakke wind), waar weinig andere klassementsrenners nog onder zullen duiken. Als ik zie wat Dennis inboet om bergop mee te kunnen (19 seconden op Lampaert in Zwitserland op ene vlakke omloop), dan zie ik hem qua tijdrijden enkel maar tijd pakken op de concurrentie, of in het slechtste geval, luttele seconden inboeten. En dat is ervan uitgaande dat hij niet meer verbetert na zijn 19 jaar.
27-06-2019 19:01
José de Cauwer moet straks nog even langs zijn cardioloog vanwege een vermeende valpartij van Evenepoel. Sterkte, José.

Sterke Wout, zoals hij in de derde omloop de concurrentie verpulvert. De wind deed iedereen dwarrelen, op die ene na. En onmiddellijk na de finish weer hersteld, met enig toneelspel wil hij doen geloven dat hij heeft afgezien.

Misschien is deze Van Aert in de Tour wel de grootste tegenstander van Groenewegen.
    27-06-2019 19:08
    Nee hoor, die gaan vol voor Groenewegen. De snelste sprinter van de wereld.
    27-06-2019 22:18
    Ik ben enorme fan van van Aert, maar een beetje zin voor realisme mag wel. Wout is "snel" maar het is geen spurter. Hij is vooral sterk, en weet zich enorm goed te positioneren (ook in de klassiekers zit hij altijd waar hij moet zitten bij het opdraaien van een kasseistrook of helling). Tegen jongens als Naesen, Stybar, Van Avermaet... kan hij zeker (met zijn kwaliteiten) zich meten. Maar een Sagan, van der Poel, Kristoff, Degenkolb... zijn al te snel in 9 van de 10 gevallen, laat staan de echte spurters als Groenewegen, Viviani, Ewan...
    Indien hij echt vol voor groen zou gaan, en Groenewegen aan zijn lot zou overlaten, zou hij misschien wel punten kunnen sprokkelen voor de groene trui (ook in de tijdrit bvb), en als een Viviani of Groenewegen dan de bergen niet over geraken, zou hij misschien wel een kans maken, door constant puntjes te sprokkelen met 5de - 10de plaatsen. Maar hoewel hij van der Poel al een aantal keren geklopt heeft in een spurt, verlies hij 7 à 8 keren op de 10 wel die spurt. Dus ook zeker tegen een Groenewegen.
27-06-2019 19:03
@istnc in de sprint niet hoor
    27-06-2019 20:08
    Dauphine niet gezien?
    27-06-2019 20:21
    Zo is dat @jessevandalen. Kansloos tegen Groenewegen.
    En @Arry1337, in de Dauphine deden geen topsprinters mee. Die hebben daar ook niet veel te zoeken
27-06-2019 19:06
Ongelooflijk. Ook ongelooflijk is dat ik zelfs een beetje medelijden krijg met foksnor.
Jarenlang figurant, eindelijk het mannetje, en dan nu zo afgedroogd worden.
    27-06-2019 19:08
    kan weer terug in zijn hok, sterke coureur die op zijn allerbeste dagen mee kan doen met de wereldtop maar zelf niet de constantheid om regelmatig te winnen
    27-06-2019 19:12
    Tijd voor vakantie voor Vocsnor, maar zal er wellicht toch gewoon staan in het najaar.
    27-06-2019 20:16
    Turtlehead, wat een kleinerende, onzinnige opmerkingen van jou. Respectloos!
    27-06-2019 21:39
    Ik had het voor aanvang van het BK al voorspeld, dat Campenaerts al blij zou mogen zijn met brons, en dat de kans bestond dat hij naast het podium viel. Die heeft zich maanden lang voorbereid en gepiekt naar dat werelduurrecord. Nadien een zware Giro gereden. Mentaal ook "op" denk ik.

    Dus verwonderlijk was dit niet, als je een beetje je verstand gebruikte. Jammer voor hem want het is een sympathieke kerel.
    28-06-2019 00:13
    Dag Paul, ga ff lekker met stift op je borst schrijven. Nix kleinerends aan. Niet bedoeld en niet onbedoeld. Campenaerts zal zelf ook heus niet blij zijn dat t juist nu even op is, en dat een paar jonge gasten hem voorbij knallen.
27-06-2019 19:10
Hij mag met de Belgische driekleur rijden in de ploegentijdrit in de tour.
Zijn vrouw moet een 2de kast kopen voor al zijn gewonnen truien.
    27-06-2019 19:11
    Nee, dat mag hij niet.
    27-06-2019 19:21
    Gele trui gaat voor ;)
    27-06-2019 19:45
    Individuele tijdritkampioenen mogen (stom genoeg) toch alleen in individuele tijdritten met hun kampioenstrui rijden.
27-06-2019 19:11
Met klasbak foksnor hoef je geen medelijden te hebben, die heeft zich al onsterfelijk gemaakt.

Grappig hoe blij ik was/ben met WvA; tot Ludo Peeters geleden dat ik zoveel sympathie had voor een Belg, denk ik.
    27-06-2019 20:23
    meneer spaghetti was anders ook een geschikte kerel. of was dat eigenlijk een italiaan?
27-06-2019 19:34
Waar blijft de volledige uitslag?
27-06-2019 19:39
Zijn er ook mensen die geen fan zijn van Wout? Haast niet voor te stellen
    27-06-2019 20:52
    Wout is een klasbak maar ik was toch meer fan toen Wout nog een Woutje was maar toen kende nog geen kat in Nederland hem al deed hij toen ook al erg mooie dingen en was toen een kop kleiner dan zijn leeftijdsgenoten .... zoals Remco nu ruim een kop kleiner is dan grote Wout
    27-06-2019 22:25
    Er zijn nog wel een hoop topics te vinden tijdens het veldritseizoen waar veel mensen duidelijk lieten blijken geen fan te zijn.


    Sinds zijn transfer naar Jumbo zijn die geluiden verstomd. Heel apart.
    28-06-2019 00:48
    Ik ben geen fan van hem. Z'n interviews vind ik saai. Uitspraken over slavernij deden ook geen goed. Maar hij dwingt zelf wel respect af natuurlijk
    28-06-2019 01:25
    Slavernij?
    28-06-2019 06:45
    Geen fan van Wout net zoals ik geen fan was van Nijs. Wel veel respect voor wat ze presteren. Is een kwestie van keuzes maken. Je kan geen fan zijn van Matje en Wout, net zoals het jaren geleden Nijs versus Albert was.

    Vind ook dat zowel Nijs als Wout TE professioneel zijn. Bezig met hun carrière en imago. Terwijl in het geval van Matje, Styby of Albert het plezier van het fietsen er gewoon afstraalt. Vind ik persoonlijk veel sierlijker.

    Desalniettemin, veel respect voor alle renners en hun prestaties, uiteindelijk zijn zij het die het ons mogelijk maken prachtige wedstrijden te kijken en onze gedachten op wielerforums te plaatsen :)
27-06-2019 19:40
@Gilberto
Ik ben geen fan van Wout en eigenlijk van geen enkele renner. Als ik zou moeten kiezen ben ik nog het meeste fan van Sagan.

@redactie
Hoe kan het dat mijn reactie niet onder die van Gilberto komt te staan, terwijl ik zeker weet dat ik op beantwoorden heb gedrukt?
    27-06-2019 19:45
    Je hoeft niet te kiezen hoor, wees ook maar geen fan van Sagan.
    27-06-2019 19:48
    juraj of peter?
    27-06-2019 19:49
    Wat Romans zegt, kies maar lekker niet, dat zal ze leren...
    27-06-2019 19:53
    Supporter eigenlijk ook voor iedereen behalve eigenlijk voor Sagan, waarom, vraag dat maar aan zijn collega's.
    27-06-2019 23:40
    Thx, fijn dat ik niet hoef te kiezen. Ik had het er erg moelijk mee.
27-06-2019 19:46
Wat een mooi podium zeg. Pure reclame voor de wielersport.

En schrijf Wout maar op voor de tijdrit in de Tour. Zal wat geven.
27-06-2019 19:52
Boeiend BK, straf van Wout en minstens zo straf wat Remco hier deed.
27-06-2019 20:02
Ik ben inmiddels fan van Wout Van Aert geworden. Wat een kanjer. Nu wordt de TDF ook weer leuk om te volgen.
    28-06-2019 00:26
    Want de Tour was anders niet leuk om te volgen... ???
27-06-2019 20:09
Die Van Aert verbaast me telkens weer. Over de Poggio dartelend met al die (lichtere) wereldtoppers, massaspurt regelen, BK tijdrijden winnen tegen een Lampaert in grote vorm,...

Hij mag me blijven verbazen!!
    27-06-2019 22:03
    Kijk zondag maar naar het BK op de weg dan ;-)
27-06-2019 21:10
Toen hij voor Team Jumbo Visma koos was Wout van Aert bijna een paria bij vele WF readepten. Hoe durfde hij niet te kiezen voor b.v. de laminaatleggers uit België, maar wél voor een Nederlandse ploeg "in de steigers". Uitstekende en afgewogen keuze, blijkt nu al sinds langere tijd. Leuk dat hij nog even in het interview memoreerde "topmateriaal" en "topbegeleiding".
    27-06-2019 23:25
    Daar zit natuurlijk ook wat bescheidenheid in. Kan me niet voorstellen dat hij bij de laminaatleggers op een andere positie was uitgekomen.
    28-06-2019 00:49
    Langere tijd is iets van 5 maanden
27-06-2019 21:33
De Zuiderburen hebben aardig wat chronogeweld rondrijden tegenwoordig zeg. Campenaerts wordt hier dus gewoon 4e. Van Aert bevestigt hier zijn enorme talent. Benieuwd naar wat-ie in de Tour in de tijdrit klaarspeelt. Zo te zien is-ie nu al wereldtop in die discipline. Rijdt hier Campenaerts op een ruime minuut en wint ook ruim van Lampaert, die toch ook in de vorm van zijn leven is. Evenepoel ook indrukwekkend. Het kan niet op
27-06-2019 21:48
Campenaert finisht niet "net" naast het podium. Een volle 30sec achter, dat is veel!
27-06-2019 22:11
Dus die junior (u weet wel, geboren in 2000) rijdt in een biljartvlakke tijdrit (zijn eerste lange tijdrit ooit) maar 7 seconden trager dan de winnaar van tijdrit in de TdS (geboren in 1991). Ok, daar neem ik dan in alle stilte, en misschien ook met een beetje bewondering, akte van.
    27-06-2019 22:22
    Wat het vooral indrukwekkend maakte, was het feit dat er een enorm strakke zeewind stond, en dat Evenepoel slechts 61 kg weegt. Als je Wellens en Campenaerts door de wind van rechts naar links ziet zwalpen...

Reacties zijn gesloten.