dinsdag 9 juli 2024 om 19:08

Wout van Aert kan leven met vierde plek, maar plaatst wel vraagtekens bij iets anders

Video Wout van Aert besloot zich in de tiende etappe van de Tour de France te mengen in de sprint. De renner van Visma | Lease a Bike kwam uiteindelijk als vierde over de streep in Saint-Amand-Montrond. Een uitslag waar de Belg wel mee kan leven.

Al zat er misschien meer in voor Van Aert, aangezien hij in de laatste kilometer wat posities moest prijsgeven voor de sprint. “De derde plaats zat er zeker wel in. Voor de rest moet ik sprint nog eens bekijken, maar ben er wel tevreden mee. Bij het uitkomen van de eerste bocht liet ik me iets te veel doen. Er kwamen een paar jongens binnendoor.”

“Daardoor zat ik bij de volgende bocht te breed en verloor ik nog plaatsen. Dat is echt zonde, want Christophe (Laporte, red.) deed het fantastisch tot daar. Hij had zelfs nog de benen om me te lanceren. Het is wel jammer.”

Kunnen we dan ook spreken van een gemiste kans? “Het is inderdaad wel een gemiste kans. Als je naast Philipsen (de ritwinnaar, red.) kunt beginnen aan je sprint weet je pas echt wie de snelste is. Nu wordt hij perfect gebracht en dan is het onmogelijk om posities goed te maken”, aldus Van Aert.

Over ‘saaie’ rit: “Daar wordt niemand blij van”
De 29-jarige renner klaagde vrij recent nog over zijn ‘betonnen benen’, maar hoe voelde hij zich na de eerste rustdag? “Wel oké, al was het wel een heel makkelijke rit. Het is jammer dat dit er gewoon nog tussen zit. Daar wordt niemand blij van”, kraakt Van Aert een kritische noot.

Maar wat is volgens de Belg dan de oplossing? “Het moet beginnen bij renners die geloven dat er wel iets mogelijk is. Als je vandaag voorop rijdt en het ‘waaiergedeelte’ weet te overleven… Wij als klassementsploegen zijn zo zenuwachtig dat we toch niet achtervolgen. Dan heb je effectief een kans, maar blijkbaar zijn er geen ploegen die dat willen of kunnen.”


Bekijk hier de nieuwe WielerFlits Update

RIDE Magazine
21 Reacties
09-07-2024 19:31
Als je wat animo wil moet je ook maar als ploeg zelf er maar wat voor zorgen dat het leuk wordt. Anderen moeten niet van Visma-Lab verwachten dat ze meegaan in een aanval, maar renners van Visma-Lab moeten ook niet verwachten dat andere ploegen doen wat ze zelf leuk zouden vinden. Iedereen heeft zijn eigen strategie natuurlijk...
    09-07-2024 20:13
    Elke ploeg mag zijn eigen tactiek hebben, maar wat zou de tactiek zijn bij Cofidis, Arkea, Total en Groupama?
    09-07-2024 20:54
    Precies wat Maglia zegt. En zet daar ook maar gerust DSM, Movistar, UnoX bij...

    Of verwachten ze nog altijd met Degenkolb, Gaviria of Kristoff een massasprint in de TdF te winnen? Op basis van welk resultaat???

    Al kunnen ze dan natuurlijk verwijzen naar Cavendish... ook die zag niemand aankomen. Waarbij ik Astana wel begrijp, aangezien een overwinning van Cav publicitair zoveel groter is dan een overwinning van wie ook in die ploeg.
    09-07-2024 22:13
    Je moet ook de ploeg hebben om te kunnen uitpakken, vergeet ook niet dat in zowat elke sport een handvol tenoren de sport beheersen en de meesten gewoon meedraaien. Beetje ongelukkig om DSM erbij te slepen, die hebben hun rit en dagje geel al binnen ;-)

    Maar nogmaals, Visma-Lab heeft gelijkt dat ze zich aan hun plan houden en daarom niet 'aantrekkelijk' fietsen, Wout heeft ook gelijk dat hij 'niets moet' maar zever dan niet over wat anderen zouden moeten doen.
    09-07-2024 23:54
    Maglia Rosa >>> De krachten sparen voor morgen wanneer die teams wel kans hebben vanuit de vlucht. Denk dat je Arkea en Total sowieso niks kunt verwijten met al een ritzege op zak. Die hebben het tot nu toe prima gespeeld.
09-07-2024 19:51
Nou, ik denk dat ik de mening van Wout wel deel. Wat was b.v. de strategie van een ploeg als Groupama of TotalEnergies vandaag?
09-07-2024 20:06
Snap de reactie van WvA wel. Er zijn ploegen zonder topsprinter of klassementsman. Die pakken nu gewoon een extra rustdag zonder enige kans op een overwinning.
    09-07-2024 20:46
    Die kunnen toch ook beter krachten sparen voor de ritten waarin ze wel kansen hebben.
    09-07-2024 22:56
    Met alle respect, maar de meeste renners van Cofidis of TotalEnergies hebben meer kans in een vlucht in een sprintersetappe dan in een overgangsrit als morgen. Er zijn nu eenmaal veel betere renners dan hen voor wie die rit één van de zeldzame kansen zijn.
    09-07-2024 23:55
    In zo'n rit als morgen, met een lange vlakke aanloop, kan er best een groep gaan lopen waarin mannen als Herrada, Izagirre, Burgaudeau gewoon kans hebben om te winnen.
09-07-2024 21:37
Dat is het hele probleem: de spontaniteit is verdwenen. Hele ploegen hangen alleen maar rond hun kopman en doen verder niets, dan zijn de sprintersploegen er ook nog meesters in om in 99% van de gevallen eventuele vluchters op tijd binnen te hengelen (al dan niet aangespoord via de oortjes) dus aanvallen is toch volstrekt nutteloos. Zelfs voor de publiciteit hoeft het niet meer blijkbaar. Krachten sparen en hopen dat je een keer uit een typische vluchtersrit wel kan scoren zo lijkt het. De kleine kans op ritwinst op die manier is blijkbaar toch interessanter dan in beeld rijden.

Er zijn best wel dingen aan te doen: zorg voor interessante premies onderweg want het prijzengeld in de Tour is natuurlijk absurd laag. En/of breng de klassementen die jaren geleden geschrapt zijn weer terug, de rode trui voor de tussensprinten bijvoorbeeld: dat geeft kleinere ploegen iets om voor te rijden.
Ze moeten in ieder geval iets doen, want ritten als vandaag zijn voor de liefhebber al niet om aan te gluren, laat staan voor de gelegenheidskijker.
    09-07-2024 22:57
    Geheel mee eens ! Gouden kilometers kan ook misschien wat opleveren en weg de oortjes en metertjes.
    09-07-2024 22:58
    Giro doet dat: klassementen voor tussensprint, aantal kilometers in ontsnapping enz. Vaak onnodig ingewikkeld, maar het is er wel.
09-07-2024 23:52
Zegt WvA nu dat andere ploegen iets moeten proberen en minder passief moeten rijden ? WvA die bij Visma rijdt, dé meest defensieve ploeg van het peloton ? Gekker moet het niet worden.

Compleet het noorden kwijt, deze jongen.
    10-07-2024 07:12
    Daar heb je zeker een punt, dat is zoals Silent Hill die mensen zou gaan vertellen dat ze het noorden volledig kwijt zijn, dan kan het echt niet meer gekker worden.
    10-07-2024 10:53
    Het alles wat je zegt ben je zelf argument ... niet de eerste keer dat je dat gebruikt. Mijn dochter zit nu ook op die leeftijd, dus ik kan er wel mee om. No biggie.
09-07-2024 22:00
Dit hebben jullie dan weer niet overgenomen: “Tot slot werd er nog gepolst naar zijn relatie met Philipsen na het sprintdebacle. “Of ik hem al gesproken heb? Ik heb zijn excuses gelezen op Instagram, maar geen persoonlijke excuses ontvangen. Ik had het in zijn geval anders gedaan. In het peloton heb ik hem nog proberen spreken, maar daar had hij geen zin in”, besluit Van Aert.”
    09-07-2024 22:13
    Dat instagram bericht was ook maar om de buitenwereld te sussen dat weet je toch op voorhand, stiekem is hij razend op wva dat hij zijn mond durfde opentrekken na rit 6 dat hij het niet netjes vond en dat een straf op zijn plaats zou zijn. Schuldbesef zit in die jongen niet in want hij blijft altijd op de limiet sprinten in mijn ogen, vandaag keek hij bij de tussensprint ook naar links om dan voor de zekerheid maar even naar rechts te zwiepen toen hij Girmay niet op links zag. De Cauwer had het over de boarding om hem goed te praten, zal wel weer dan… Jammer dat vdp moet knechten voor hem, zonde van zijn klasse.
    09-07-2024 22:59
    Misschien is Philipsen ook pissed dat hij niet naar de Spelen mag, terwijl Wout 2 vriendjes mee mag nemen?
    10-07-2024 08:30
    Onder dat bericht staat een post van Van Aert met "Excuses aanvaart". Of hij dat zelf post of zijn management dat weet ik uiteraard niet maar heel handig is dat dan niet.
09-07-2024 21:33
Er zijn veel ploegen met een sprinter dus die gaan daar voor. Je kunt moeilijk een sprinter meenemen en dan alles op vluchters zetten. En het scheelt deze Tour ook dat er bijna geen uitvallers zijn door valpartijen. Doorgaans zag je nog wel eens ploegen die het geweer van schouder moesten wisselen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine