Wout van Aert kan dit probleem nog voor zijn Monumenten overwinnen
Opinie De rekening wordt pas na Parijs-Roubaix opgemaakt. Na de onzichtbare opening in Omloop Het Nieuwsblad, de anonieme Strade Bianche en de kansloze Milaan-San Remo reed Visma | Lease a Bike in E3 Saxo Classic opnieuw achter de feiten aan. Matteo Jorgenson en zeker Wout van Aert waren een paar maatjes te klein voor het geweld van winnaar Mathieu van der Poel.
In Omloop het Nieuwsblad kwam Van Aert op het cruciale moment van de beklimming van de Molenberg in de tweede groep terecht. “Hij mist nog het vertrouwen van het positioneren”, was begin maart de uitleg van de ploeg.
Ditmaal miste Van Aert de slag op het breekijzer van ‘Harelbeke’ dat de Taaienberg al sinds jaar en dag is. Heel anders dan na het tegenvallende openingsweekeinde was er nu bij Visma | Lease a Bike niemand die naar het slechte positioneren van de Belgische kopman wees.
Wanneer je echter twee keer als topwielrenner op een van de belangrijkste momenten van de koers de slag mist, dan kunnen er maar twee zaken spelen. Dan ben je of niet goed genoeg of je zit niet goed gepositioneerd.
Ploegleider Arthur van Dongen was na Harelbeke overtuigd dat het in de verdrukking raken voor de Taaienberg niet het probleem was: “Wout komt direct na Tenerife in zijn eerste wedstrijd net ietsje te kort om de sterksten te volgen.”
Matteo Jorgenson, die met een negende plek de beste ‘killerbee’ in Harelbeke was, sloot zich niet aan bij de mening van de ploegleiding. “We zaten gewoon niet goed gepositioneerd”, zei de Amerikaan.
Hoe dat kan? Jorgenson: “Ik weet het niet. Er zijn tweehonderd jongens die weten dat de Taaienberg hét moment is en wij zaten daar te ver van achteren. Dat is iets waar we aan moeten werken.”

Matteo Jorgenson. Foto: Cor Vos
Het goed positioneren voor de cruciale klim of kasseizone is in het verleden juist altijd een van de sterke punten van Van Aert geweest. Net zoals hij altijd super sterk in competitie terugkeerde na een trainingsblok op hoogte. Herinner bijvoorbeeld hoe hij in de Tour van 2022, waar hij nog met knieproblemen het Belgisch kampioenschap cancelde, in de eerste drie Tour-ritten drie keer op rij als tweede eindigde. In rit vier naar Calais reed hij vervolgens het complete peloton bergop uit zijn wiel.
En dan zijn aanpak naar het klassieke voorjaar van vorig jaar. Vanuit Tenerife reed hij destijds direct na een ongelukkige koers naar een sterke derde plek in Harelbeke. Van Aert gaf toen aan dat hij zich zelden zo sterk had gevoeld. Dat was ook de reden om dit jaar zijn programma richting de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix opnieuw op eenzelfde manier aan te pakken.
Bij de start in Harelbeke was het optimisme bij de technische staf van Visma | Lease a Bike groot. Men was ervan overtuigd dat Van Aert op El Teide op Tenerife weer naar zijn topvorm was gegroeid. “Conditioneel staat hij bijna net zo goed al vorig jaar”, aldus coach Mathieu Heijboer.
Wat is dan wel de reden voor het mindere optreden van Van Aert in de ‘kleine Ronde van Vlaanderen’? Een rondje langs ‘concurrerende’ renners en ploegen leert dat de meesten in het peloton het gevoel hadden dat de Belg op de Vlaamse wegen nog zijn plek in het peloton moet terugvinden.
De akelige valpartij vorig jaar in Dwars door Vlaanderen speelt in deze dagen, en zeker in deze koersen, nog door zijn hoofd. Zoals Mads Pedersen en Jasper Stuyven dat na Harelbeke ook erkenden. Zo’n gigantische klap tegen het asfalt zorgt na alle fysieke ellende ook voor een mentaal trauma dat je niet zomaar naast je neerlegt. Het is iets dat beetje bij beetje moet slijten.
Het is niet dat je bevend van de angst op de fiets zit, maar het zorgt wel voor een automatische reflex dat je net iets sneller inhoudt of iets eerder aan de rem zit. Daardoor was het voor Van Aert een groot nadeel dat de breekpunten in de Omloop (Molenberg) en in E3 (Taaienberg) al na respectievelijk 120 en 127 kilometer liggen. Afstanden wanneer er nog altijd een vrij grote groep op deze klimmen afstormt.

Wout van Aert. Foto: Cor Vos
In de Monumenten Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix liggen die breekpunten een stuk verder en zijn de wedstrijden ook een zeventigtal kilometer langer. Dat speelt Van Aert veel beter in de kaart.
Bij Visma | Lease a Bike, de ploeg die een meester is in het meten, is men overtuigd dat Van Aert vormtechnisch in de komende wedstrijden aan zijn beste niveau gaat komen. Een klasbak als Van Aert mag je nooit afschrijven. Zeker als hij straks, net als zijn ploeg, meer vanuit de underdog positie kan koersen, is hij op z’n gevaarlijkst.
En zijn hoofddoel is altijd Parijs-Roubaix geweest. Dan heeft hij nog 2,5 week om de puntjes op de i te zetten. En om meer vertrouwen in zowel zichzelf als in het koersen op de kasseiwegen te krijgen.