Wout van Aert: “Ik heb nood aan wat mentale rust”
foto: Jos Kafoe (archief)
donderdag 2 november 2017 om 09:00

Wout van Aert: “Ik heb nood aan wat mentale rust”

Wout van Aert weet tot dusver nog niet zijn stempel te drukken op het veldritseizoen. In de Koppenbergcross deed de regerend wereldkampioen lang mee, maar moest hij op een gegeven moment passen. “Ik was goed gestart, maar de tweede helft was minder”, vertelt hij aan Sporza.

“Ik voelde me goed en dacht dat een goeie prestatie mogelijk was. Maar toen Mathieu overnam, ging het licht plots uit. Ik kwam die moeilijke momenten niet meer te boven”, kijkt hij terug.

Hij erkent dat zijn vorm hem belet om echt diep te gaan. Na de finish zat hij dan ook niet kapot. “Ik vecht tegen mezelf. Ik zou maar wat graag sprinten en vijf minuten moeten bijkomen, maar dat zit er nu gewoon niet in.”

Zoals bekend laat van Aert het EK Veldrijden aanstaande zondag in Tabor schieten. Vandaag vertrekt hij op stage naar het Italiaanse Lucca. “Ik heb nood aan wat mentale rust”, geeft hij aan. “Ik had echt toegewerkt naar deze Koppenbergcross, want het was het einde van het eerste deel van mijn winter. Het plan is om op stage de basis te trainen, ook nog wat bergop, en er wat volume in te steken. Neen, niet met het oog op mijn wegcampagne volgend jaar. Ik wil gewoon weer die goede conditie te pakken krijgen.”

RIDE Magazine
49 Reacties
02-11-2017 15:00
Wat een onzin zeg. Een knieblessure is geen pech? Haha. Ook Zonhoven en Namen zijn duidelijke voorbeelden, naast zijn knieperikelen.
02-11-2017 15:13
Ik zie weinig onzin. Help me even, wat zou er zijn gebeurd in Zonhoven en Namen? Rond die knieblessure hebben ze elkaar niet getroffen. Mathieu skipte Fiuggi en Wout reed niet in Hoogerheide. Daarna won Wout het WK.
02-11-2017 15:31
@delgado
Dat zijn geen voorbeelden van pech. In Namen verliest WvA omdat hij overduidelijk de minder technisch begaafde renner van de twee is en meerdere malen stom valt. En in Zonhoven verliest hij in de allerlaatste bocht. Ook niet door pech.
02-11-2017 15:35
@Werner Franke. Ik ben het niet met je eens. Verleden jaar won Wout van Aert inderdaad meerdere keren van Van der Poel. Maar daar was wel een blessure aan vooraf gegaan bij Van der Poel. Op het WK was Van der Poel gewoon de betere en verloor hij het WK door verkeerde bandenkeuze. De keren dat Van der Poel en Van Aert gelijkwaardig waren was Van der Poel gewoon oppermachtig. Kijk eens na het WK hoeveel keer Van der Poel toen ook al won. Het leek wel een strafexpeditie. Dit jaar is van der Poel fit. En zie wat er gebeurd. Maar dat doet niets af aan het presteren van Van Aert. Want die doet het helemaal niet zo slecht. Het vervelende voor hem is dat Van der Poel er gewoon bovenuit steekt.
02-11-2017 15:49
Alsof Wout maar 1 week last had van die knieblessure. Zich helemaal uitgeperst richting het WK, en daarna duidelijk last van naweeën. Maar goed, ik probeer niet het punt te maken ofzo dat WVA beter of evenwaardig was vorig jaar. Want VDP was gewoon beter. Het ging er me om dat je het verhaal wel heel eenzijdig bracht.

@Smuckinho
Heb het niet over valpartijen. Zijn ketting ging er ook nog eens af in Namen. In Zonhoven gaat zijn ketting eraf, hoezo geen pech??
02-11-2017 16:00
Uitstekend overzicht Imbatido.
Vorig jara was het onderlinge verschil ook al groot in die zin dat Mathieu de spannende confrontaties steeds won. 21-9 zegt genoeg, dat is een mega verschil. Toen was het spannender dan nu natuurlijk. Van Aert is overigens helemaal niet in zon slechte doen, de afgelopen koersen was het verschil al wat kleiner. Gisteren werd ie gewoon gebroken door de harde demarrage van Mathieu die Lars in een klap bijhaalde. Dat deed hem de nek om en je kunt wel begrijpen waarom. Je voelt gewoon dat iemand rapper is dan jij.
02-11-2017 16:24
Die behoefte aan mentale rust lijkt me heel logisch. Het zou behoorlijk aan mijn zelfvertrouwen knagen als ik zoveel nederlagen leed tegen mijn grote tegenstrever, als van mij zoveel wordt verwacht.
02-11-2017 16:34
@delgado: Die momenten in Zonhoven en Namen waren dan niet bepalend voor de wedstrijd, als ze er al waren (zoek ze eens op op Youtube). Daar gingen ze gewoon samen de laatste ronde in en won Mathieu twee keer op waarde. Dat rijtje van wedstrijden waar Mathieu door pech verloor waren dat wel, al moet gezegd dat Van Aert in Zolder één van zijn beste wedstrijden van het jaar reed.

Alleen in Gieten kan Van Aert naar mijn idee pech op een bepalend moment inroepen. Toen gooide hij zijn ketting eraf toen het een sprint leek te worden.
02-11-2017 17:00
@imbatido
Klopt, ik bedoelde natuurlijk Gieten. Durf die wel eens te verwarren met Zonhoven.

In Namen bleef hij in de omheining hangen (wat gewoon een lullig incident was op een dood moment in de wedstrijd), waardoor zijn stuur scheeftrok en hij alweer moest gaan achtervolgen. Het feit dat ze daar inderdaad samen de laatste ronde in gingen, zegt vooral veel over hoe sterk Wout die dag was.
02-11-2017 17:58
Valt me wel op dat van Aert vaak in de media is met van alles en nog wat. De rest hoor je nooit.
02-11-2017 18:18
Reed van der poel niet lek in Namen waardoor van Aert terug kon keren?
02-11-2017 18:25
@theking
Nee.
02-11-2017 18:35
Tjonge jonge wat een gemiep. Van Aert is gewoon op dit moment net iets slechter kan zo omslaan. Laat ze beide in hun waarde.
02-11-2017 18:36
Ga maar effe terug kijken. Fietswissel van van der poel, de verslaggever heeft dat niet door.
02-11-2017 19:49
Doorgaans moet wva wegrijden om te winnen en wint vdp als ze nog samen zijn. Dus niet zo gek dat vdp de keren dat het spannend is wint. Eigenlijk zeg je: de keren dat vdp de beste is en wva niet weg kan rijden wint vdp. Ja duh.
En de pech van wva geldt hetzelfde. Die telt opeens niet omdat ze in de laatste ronde og samen zijn. Terwijl het misschien zo is dat wva niet kon wegrijden vanwege pech. Oftewel vdp die net wat vaker de laatste ronde wint heeft misschien wel een enorm voordeel gehad door de pech van wva omdat wva daardoor nog bij hem is.
Beetje makkelijk geredeneerd jongens (of meiden)
02-11-2017 19:51
@mark wat zou dat zeggen? Wva ligt onder enorm vergrootglas en de rest veel minder
02-11-2017 20:57
Wout heeft een hele natie in zijn nek hangen. Er wordt niets minder verwacht dan 1 of 2 klassementen, het BK en het WK. En dat is zwaar.

Mathieu heeft vooral te dealen met zichzelf, zijn entourage en een beperkt liefhebberspubliek in NL en een aantal in Vlaanderen. En een vlootje liefhebbers van koersen op het verharde, die stug blijven zagen over een switch naar de weg.
02-11-2017 21:40
Ik heb medelijden met Van Aert. Het staat buiten kijf dat hij een enorme klasbak is. Die druk van het Vlaamse publiek zal bij een gewoon persoon als een molensteen om de nek hangen. Hopelijk kan ie die naast zich neerleggen.
02-11-2017 22:46
Amusant hoe Wuijts en Hereijgers iedere demarrage van een Belg aangrijpen om de kijkers te laten geloven dat vdP serieus wordt bedreigd. Voor Sporza en heel crossminnend Vlaanderen is het natuurlijk vreselijk wat er dit seizoen gebeurt. Dus wordt ieder momentje aangegrepen om de pijn te verzachten en overdreven te melden dat Aerts een serieuze bedreiging was voor vdP op de Koppenberg. De hegemonie van vdP doet meer pijn in Vlaanderenland dan de meesten van ons kunnen vermoeden...
02-11-2017 23:16
Iets heel anders: ik heb zeker sympathie voor Van Aert als atleet. Maar een biografie uitbrengen op je 23e getuigt misschien van commercieel inzicht, maar ik vind het iets voor in je nadagen als sporter.
03-11-2017 09:48
Sooike, stel je niet aan man. Er zijn immens veel Vlamingen, waaronder ikzelf, die genieten van Mathieu. Vanwaar anders die massale opkomst op de Koppenberg?
03-11-2017 11:08
Sooike,

Ik heb het gevoel dat het echt klopt wat je zegt. Ik wil niet voor het Belgische publiek spreken maar ik kijk alle veldritten op Sporza en het is week in week uit hetzelfde, kei en keihard hopen dat Van Aert een keertje goed genoeg is. Het komt ze uit de porien. Laat duidelijk zijn dat ik een groot fan ben van Wuijts. Maar zij leggen echt veel druk op Van Aert, en wellicht is dat gewoon een eerlijke reflectie van de druk die de rest van Belgie ook op hem legt, dat kan zijn. Maar je merkt aan alles dat ze zo ontzettend graag willen dat hij erbij lan blijven, en keer op keer moet ie lossen.
03-11-2017 13:36
@Sooike @Taliesin ik spreek voor de belgische crossfans. Als Stybar en Boom nog zouden hadden we ook graag gehad dat zij de topfavoriet die (meestal alleen op kop rijdt)het vuur aan de schenen zouden leggen. Bovendien is het de plicht van Sporza om de belgische sporters meer te belichten. VdP heeft minstens zoveel fans als WVA. Misschien ook omdat hij driekwart belg is...
09-11-2017 06:18
Focus op tweede plaats ook mooie titel....

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine