Wout van Aert: “Ik heb meer marge in tijdrit dan Filippo Ganna”
Ride In het exclusieve dubbelinterview dat in het eerste nummer van Ride Magazine staat, geeft Wout van Aert aan dat er absoluut nog verbetering in zijn tijdrit nodig is voor de Olympische Spelen in Tokio. “Filippo Ganna is momenteel echt beter dan de rest. Ik ben overtuigd dat ik nog een behoorlijke marge heb.”
“Dit jaar train ik voor het eerst in februari al met de tijdritfiets. Anders pakte ik dat pas op wanneer er een tijdrit in de horizon was. Pas na Parijs-Roubaix haalde ik de tijdritfiets uit de schuur. Daardoor had ik eigenlijk al een grote achterstand op de specialisten.”
“Verder hebben we de afgelopen maanden aan mijn aerodynamische houding gesleuteld”, vervolgt Van Aert. “Ik zou dus sneller moeten zijn. Maar ja, dat probeert iedereen elke winter. Ganna heeft dankzij zijn verleden op de piste al vele jaren die ervaring in zijn perfecte houding. Zijn marge om te verbeteren is volgens mij kleiner dan die van mij. Dat motiveert mij wel.”
Op het WK tijdrijden in Imola werd Van Aert tweede achter Ganna. Vandaag treffen de twee elkaar opnieuw in een strijd tegen de klok in de afsluitende tijdrit van de Tirreno-Adriatico. Opnieuw heeft Ganna daar het voordeel dat hij zich al enkele dagen op de tijdrit heeft kunnen voorbereiden, terwijl Van Aert iedere dag vol aan de bak is geweest om een goed klassement te rijden.
Of van Aert ook niet meer keuzes moet maken, wordt hem in Ride Magazine gevraagd?
“Na het WK in Imola heb ik daar veel over nagedacht. Ik was tweede op de tijdrit, maar beschouwde het eigenlijk als een ongelijke strijd tegen Ganna. Ik kwam uit de Tour en die tijdrit stond een paar dagen later zonder specifieke voorbereiding op mijn programma. Ganna heeft zich daarentegen super lang kunnen focussen op die mondiale titelstrijd. Dan gaat door je hoofd, als ik dat ook eens deed…”
Vlak: watt (gekoppeld aan aerodynamica)
Ik ben vooral benieuwd welke keuzes Wout gaat maken, want dat bepaalt denk ik ook de kwaliteit van toekomstige tijdritten. Gaat hij de ronde-kant op (meer klimmen en meer tijdrijden, maar het risico om explosiviteit te verliezen). Blijft hij in het klassieke werk en tijdritten, en gaat hij niet nog verder vermageren voor het klimwerk.
En ook natuurlijk de keuzes die Ganna gaat maken. Want die zie je steeds vaker ook opduiken in finales van heuvelritten. En ook dat kan ten koste gaan van tijdritten.
Gewoon zo hard mogelijk van A naar B.
Velen klagen dat het de spankracht vernietigd, maar heb de laatste jaren toch meer positieve wendingen gezien erdoor.
Een AK-renner moet nog altijd allround zijn en niet enkel een klimgeit.
Beetje heuvels, beetje TT, een kassei of grindstrook, bergop, bergaf en waaiers, ze moeten het allemaal kunnen.
Maar dan toch nog net iets meer aero zit, gezien hij in het deel tegenwind gewoon bijna 6 seconden neemt? Of verteert hij de acceleraties gewoon vlotter?
Had overigens het gevoel dat Ganna niet lekker op de fiets zat vandaag
Al had ik ook wel gedacht dat Dennis een aantal jaar het tijdritwereldje zou domineren, het kan soms snel gaan.
Je geld verdien je uiteindelijk ergens anders, blijkt ook wel aan de korte loopbaan van de tijdrit toppers de laatste jaren.
Maar voor WvA is het wel een boodschap van hoop: extra aandacht eraan geven kan al een verbetering te zien geven. Als je dan wat geluk hebt met een selectief parcours, kan het zomaar zijn kant op vallen :)
Zoiets?
Eigenlijk heeft Nederland een reeks goeie tijdrijders, maar geen echte toppers meer (Dumoulin).
Een Kruijswijk, Kelderman, Van Baarle en Van Emden zijn geen sukkelaars, maar staan toch wel stapje onder Evenepoel, Van Aert, Campenaerts en Lampaert.
Een paar jaar geleden kon Van Emden zijn voet nog eens tussen de groten zetten (en heeft hij een uitschieter gehad met die mooie Giro-overwinning, die toch beetje onverwacht was), maar is de laatste jaren echt wel minder.
Op het WK 2020 (21ste), 2019 (21ste), 2018 (19de), 2016 (8ste).
Behaalt nog af en toe een top-10, maar niemand zet op dit moment Van Emden boven Campenaerts.
Campenaerts mag voor mij nog altijd als een topper gezien worden ja, reed vorig jaar 8ste op WK, 3de op het EK, 2de in Giro en 2de in Tirenno (beide achter Ganna).
Dit jaar zegt ie minder te focussen op TT, dus moeten we nog afwachten.
Lampaert is geen topper, maar behoort toch wel tot de betere subtoppers en zou als nederlander grote kans hebben voor een OS/WK ticket.
Aan het Kwaremontplein hem op het groot mes leggen en de rest gewoon dood doen?