Wout van Aert: “Ik heb echt zin in de cross van Dendermonde”

zondag 27 december 2020 om 09:26
Wout van Aert: “Ik heb echt zin in de cross van Dendermonde”

foto: Cor Vos

Vandaag wordt in Dendermonde de derde manche van de Wereldbeker afgewerkt. De renners krijgen een wat atypische WB-manche voorgeschoteld op een door de regenval drassig en dus loodzwaar parcours. Wout van Aert kan niet wachten op een ouderwetse ploetercross.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Na afloop van de Superprestigeveldrit van Heusden-Zolder ging het met de renner van Jumbo-Visma ook nog even over de gloednieuwe cross in Dendermonde. Het terrein aan de Hamsesteenweg in Grembergen, deelgemeente van Dendermonde, slorpt amper water op. En dus mogen de renners zich opmaken voor een zware moddercross.

“Met de enorme regenval van de voorbije weken zou het dus wel eens een loodzware editie kunnen worden”, vertelt Jurgen Mettepenningen, die naast teammanager van Pauwels Sauzen-Bingoal ook organisator is van de cross in Dendermonde. “We doen ons best om zoveel mogelijk water weg te pompen, maar ook zondag wordt echt winterweer voorspeld.”

“Het kan eigenlijk alleen maar tegenvallen”
Van Aert kijkt wel uit naar de Wereldbeker van Dendermonde, zo laat hij weten tijdens het flashinterview na afloop van de cross van Heusden-Zolder. “We hebben nog maar weinig van dit soort crossen. De verhalen die ik hoor over het parcours worden ook steeds smakelijker. Het kan eigenlijk alleen maar tegenvallen, aangezien ik nu een extreem beeld heb van de cross.”

“Misschien is het zondag wel best te doen”, aldus Van Aert. Niet iedereen kijkt overigens uit naar de derde wereldbekermanche in Dendermonde. Lars van der Haar zal naar eigen zeggen met een ‘bang hartje’ beginnen aan de cross. Van Aert: “Als ik tot mijn enkels in de modder zit, dan zit Lars er tot zijn knieën in. Ik kan wel begrijpen dat hij er niet naar uitkijkt”, zo reageert hij met een glimlach.


Lees ook:
Voorbeschouwing: Wereldbeker Dendermonde 

Dit artikel delen:

24 Reacties

josemanuelfuente 27 december 2020 om 09:35

Ben geen fan van de moddercross

Onie 27 december 2020 om 09:43

Vind de variatie wel mooi tussen zand, modder, snel en technisch.

Beer 27 december 2020 om 10:22

Modder hoort toch bij het veldrijden? Dit jaar gelukkig al heel wat crossen met een flinke portie modder. Toch veel leuker als van die vliegmeetings als gisteren met enkel wat draaien rond paaltjes.

Chippen 27 december 2020 om 10:26

een veldrit waar (bijvoorbeeld) een derde van het parcours lopend moet worden afgelegd, heeft naar mijn gevoel meer met crossen te maken dan een veldrit waar niet eens moet worden afgestapt en van die laatste heb je er de laatste jaren meer dan genoeg

beetje jammer om dan al te beginnen zuchten en steunen omdat er misschien nog eens zo’n old school cross zou kunnen aankomen, iets wat we tegenwoordig hooguit 1 keer om de zoveel jaar krijgen

Thijs E 27 december 2020 om 10:50

Niet mijn favoriete type parkoers, maar absoluut onderdeel van het veldrijden

Staf V 27 december 2020 om 11:12

Als ik zelf niet moet meerijden vind ik het wel ok.

Lalsacien 27 december 2020 om 11:26

@Chippen "old school cross"??? Het crossen is anders begonnen. Niet speciaal modder maar vooral weilanden.
Ikzelf vindt dat de afwisseling leuk is.

Dikke Vrouw 27 december 2020 om 09:47

Gaat het door? Het stormt flink…

S'mon 27 december 2020 om 09:57

Ik hoop voor de organisator van wel, zij leiden sowieso al verlies. Als de cross dan nog eens wordt afgezegd, dan is dat denk ik niet goed.

Dikke Vrouw 27 december 2020 om 10:12

Even buiten geweest. Lijkt me onverstandig dit te laten doorgaan…

S'mon 27 december 2020 om 10:21

Ik heb eens gekeken op meteovista (voor Dendermonde), tegen 3 u zou het nog maar een lichte bui zijn. Maar als de weersomstandigheden zoals nu zijn, is het inderdaad onverantwoord.

Lalsacien 27 december 2020 om 10:24

Je moet natuurlijk rekening met het inrijden en de dames cross. Eigenlijk zou het minimaal vanaf 12 uur qua weer acceptabel moeten zijn om het door te laten, zeg ik als buitenstaander.

Dikke Vrouw 27 december 2020 om 10:28

Regen is niet het probleem. De stormwind daarentegen… Waar vind ik updates van de organisatie op Twitter of zo?

Chippen 27 december 2020 om 10:30

“voorlopig lijkt dat in dendermonde geen probleem te zijn. iedereen is op post en de renners hebben er een goed oog in.”

Dikke Vrouw 27 december 2020 om 10:47

Okay dank u chippen. Is ook zonder publiek, dus daar moet organisatie geen rekening mee houden. Als de renner willen kan het

Staf V 27 december 2020 om 11:07

De vip tenten kunnen niet wegwaaien, dus geen probleem.

S'mon 27 december 2020 om 11:08

Volgens Jurgen Mettepenningen (die geïnformeerd heeft bij het KMI) zal de storm wat minder worden in de namiddag, maar wat is wat minder?

jan jansen 27 december 2020 om 10:04

Discriminatie van kleine mensen

VespavanBern 27 december 2020 om 10:46

Kan door gaan wat mij betreft, om 16:00, als de mannen finishen is het nog maar windkracht 4, een windkracht waarmee je een wegkoers zelfs kunt organiseren. Van extreme rukwinden heb je in het bos sws minder last, er valt wel ontzettend veel regen, maar dat lijkt me geen reden om de cross af te zeggen.

Staf V 27 december 2020 om 11:09

Volgens de buienradar schipperen ze na 11.00h mooi tss de buien door.

DeGroteMolen 27 december 2020 om 11:15

Wordt tijd dat Wout weer eens een crossje wint op ‘eigen kracht’ en zonder lek / pech van anderen. Vandaag zijn kans en dus mooi dat hij er veel zin in heeft. Wordt hopelijk weer ouderwets spannend met een winnende Van Aert.

Beer 27 december 2020 om 12:08

Venijnig steekje van de Grote Molen. VDP gisteren geluk gehad voor een heel seizoen dus dat van hem is hopelijk op.

poortje de dijkenstoemper 27 december 2020 om 11:41

Kijk er naar uit !

Davide Lappartiente 27 december 2020 om 12:36

Schandalig zo’n parcours met modder! Veldrijden hoort thuis op gedraineerde golfterreinen, liefst zonder hoogteverschil, zoals A3 VDP het graag heeft. Hopelijk blijft iedereen gespaard van pech en valpartijen, dan wint Wout die de grootste motor heeft.

Headlines

Materiaalzone

Populair