Wout van Aert: “Ik ben volledig over de limiet gegaan”

woensdag 8 september 2021 om 19:34
Wout van Aert: “Ik ben volledig over de limiet gegaan”

foto: Cor Vos

Wout van Aert moest even goed bijkomen van zijn tweede etappezege in de Tour of Britain. In de sprint bergop had de Belgische kopman van Jumbo-Visma zijn volledige krachtenarsenaal nodig om Julian Alaphilippe van de winst te houden.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Ik ben volledig over de limiet gegaan”, vertelde Van Aert na de vierde etappe aan Cyclingnews. De finish lag op de klim van Great Orme, een steile muur van net geen twee kilometer aan een stijging van 9,4% – maar met maxima daar ver overheen. “Het was een superzware aankomst, vooral de eerste kilometer van de klim. Het was steil, waarschijnlijk een beetje te steil voor een renner als ik. Als ik kon aanklampen had ik een kans, maar het was over de limiet.”

De veelzijdige renner, die later deze maand de kopman van de Belgische ploeg is tijdens het WK in Vlaanderen, voelt zich goed in de Britse ronde. “Twee etappes winnen is een groot succes en met deze ploeg en deze benen, is de eindzege binnen handbereik. Dat past perfect in mijn voorbereiding op het WK. Het is ook gewoon mooi om te winnen, niet alleen omdat ik op deze aankomst Julian versloeg. Het is een heel speciale aankomst, dit maakt me echt trots.”

Ploegwerk
Van Aert was erg te spreken over het werk van zijn ploeg. “De ploeg was geweldig. We zijn nog maar met vijf man (na het uitvallen van Chris Harper, red.), maar nog steeds konden we de koers controleren. Ons plan was helder: we wilden voor de etappezege gaan. We hebben een jonge gast als Gijs Leemreize, die pas net prof is geworden. Ik denk dat hij veel leert en vaak afziet, omdat we hem veel laten werken.”

foto: Cor Vos

“Dan hebben we iemand als Tony Martin, die voor twee man op kop kan rijden. En dan hebben we Pascal Eenkhoorn en George Bennett, die me perfect door de finale hebben geloodst. Elke zege in de wielersport is een zege van de ploeg. Journalisten vinden het soms een beetje raar dat we dat steeds maar zeggen, maar het zou niet eerlijk zijn om deze jongens niet te noemen”, vertelde de Belg verder.

Nu staat Van Aert terug aan de leiding. “Maar met alleen al etappezeges zijn er veertig seconden bonificatie te verdienen, dat is meer dan het gat (twee seconden, red.) dat we nu hebben. We moeten op ieder ogenblik van de wedstrijd alert zijn. Er komen een paar sprints aan, Hayter en Alaphilippe zijn mijn belangrijkste tegenstanders in het klassement. Mijn focus lag vandaag op de etappezege, vanavond gaan we eens goed bekijken wat er nog komt.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

Willem Kieft 8 september 2021 om 19:45

“We hebben een jonge gast als Gijs Leemreize, die pas net prof is geworden. Ik denk dat hij veel leert en vaak afziet, omdat we hem veel laten werken.”

Goed zo, afbeulen die millenials. Worden ze hard van :)

Mohorietsj 8 september 2021 om 20:52

Wout is een millenial, Gijs is Gen Z.

Michiel 8 september 2021 om 21:20

Zo is dag Wim.

Murcia 8 september 2021 om 21:59

Natuurlijk ziet Gijs sterretjes maar voor die jongens is dit goud waard. Ze zien hoe één van de beste renners ter wereld dit soort koersen aanpakt en wat hij voor, tijdens en na de race doet om zo succesvol te zijn. Naast je eigen de pleuris werken moet je als een spons alle kennis van de baas opzuigen. Het mooie van het noemen van Gijs door Wout vind ik ook nog dat hij laat zien het werk van al zijn ploegmaats te waarderen. Als je toch de loftrompet steekt over Tony, George en Pascal is het extra heerlijk als jonge renner om ook jouw naam genoemd te zien worden door de leider.

Pietspeed 8 september 2021 om 22:50

@murcia
Niet alleen dat, zo slim als hij is schept het ook een verwachtingspatroon van George, Gijs, c.s.

Wheely 8 september 2021 om 19:46

Hij keek wel erg boos toen hij over de meet kwam. Leek wel of hij en Flip vette ruzie hadden.

Willem Kieft 8 september 2021 om 19:49

Terwijl jij en ik met een grote glimlach over de finish zouden komen op zo’n muurtje.

Wheely 8 september 2021 om 19:53

Precies, maar wij fietsen ook voor de lol natuurlijk. ;)

Willem Kieft 8 september 2021 om 20:06

En we zijn ook iets getalenteerder. Laten we wel zijn.

Alfons Haavers 8 september 2021 om 19:54

Blaas je Tirreno-gewijs maar niet op deze week, Wout. Het moet op het WK en in Roubaix gebeuren.

Willem Kieft 8 september 2021 om 20:07

Zat ik ook even aan te denken, maar het gat met het WK is groter dan tussen de Tireno en MSR en de Tireno was in zijn totaliteit, ook door het weer, een stuk zwaarder dan dit.

Chaba 8 september 2021 om 21:52

Een relatief kleine krachtsexplosie voor zo een muur is anders dan een hele Tirreno voor het klassement rijden. Hij heeft talent en power genoeg om hiervan goed te herstellen mag ik toch aannemen. En ik geloof dat anders zijn entourage binnen JV hem hem anders wel tot ‘rust’ zou mennen.

Steven_E 8 september 2021 om 22:59

Het weer, de cols, en de aanwezigheid van Mathieu die koers maakte op 60km van de meet, maakten de Tirreno toch nog een pakje slopender.

bswinkelss 8 september 2021 om 20:01

Uh wout, was dat niet juist wat je wilde voorkomen dit keer???

YogiBear 8 september 2021 om 20:21

Ik gok dat hij verstandig genoeg is om evt toch te laten lopen mocht hij vandaag toch net iets te veel hebben gegeven naar zijn gevoel.

bloemist 8 september 2021 om 20:32

In het voorjaar was er voor Wout niet alleen de Tirreno die zeer zwaar was. Er was ook de geboorte van zijn zoontje en de problemen waar vrouw Sarah de eerste weken erna mee te kampen kreeg. De wat lang aanslepende contract besprekingen met Jumbo en de procedure met zijn vroegere werkgever waren ook al verre van ideaal. Het laten lopen in de Tour of Britain is ook geen garantie op de regenboogtrui. Vandaag zijn tiende overwinning en stuk voor stuk wedstrijden die mogen gezien worden. Wie het WK wint weten we over een paar weken , dat Wout een verdiende kampioen zou zijn is zeker al is die driekleur ook mooi.

Mohorietsj 8 september 2021 om 20:59

Van Aert heeft vooral gewonnen omdat hij beter uit de coronabreak gekomen is. De rest heeft geen kans gehad zich voor te bereiden. – Michelangelo 2020 n.C.

Pietspeed 8 september 2021 om 22:46

Overal de bloemen ophalen, en daarna pas buiten zetten!

Michiel 8 september 2021 om 21:23

Ik geniet zo van Woutje. Niet normaal

kelderfan 8 september 2021 om 21:52

Het is zeker genieten van zo’n baas.

hjjanssen1973 8 september 2021 om 22:15

Ach Wout, deze ronde winnen is toch veel mooier dan zo’n eendagswedstrijd!

Pietspeed 8 september 2021 om 22:43

Twee kannibalen, en een derde staat langs de kant met afgrijzen toe te kijken. Wat een battle!

Pietspeed 8 september 2021 om 22:44

Wout laat echt niets liggen hoor. Pakken wat ie pakken kan.

Jean Dumas 8 september 2021 om 23:26

Niet gezond meer dit.

Alexander Vandegroenevallei 9 september 2021 om 10:22

Volledig over de limiet gaan, dat lukt enkel als je nog fris zit op zo’n aankomst. Het zag er allemaal zeer vlot en vinnig uit, nu die topvorm een paar weken aanhouden…

Materiaalzone

Populair