Wout van Aert derde: “Ik wilde mijn sprintkansen niet opofferen”

zaterdag 20 maart 2021 om 17:01
Wout van Aert derde: “Ik wilde mijn sprintkansen niet opofferen”

© Cor Vos

Wout van Aert is er niet in geslaagd zichzelf op te volgen in Milaan-San Remo. Hij was opnieuw een van de sterkste renners in koers, maar geraakte niet weg op de Poggio. Toen Stuyven op het einde van de afdaling van achteruit kwam, reageerde ook hij niet onmiddellijk. “Ik wilde mijn sprintkansen niet opofferen.”

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Verrassend met hoeveel renners we op de Poggio nog samen waren”, aldus Van Aert in een eerste reactie. “Zowel Julian Alaphilippe als ikzelf probeerden het wel, maar blijkbaar volstond dat niet om voor afscheiding te zorgen. Voor mij niet onmiddellijk een probleem, want ik had ook nog kansen in de sprint.”

“Na een snelle afdaling deed Jasper Stuyven de perfecte move. Daarna was het lastig om te achtervolgen”, vond Van Aert. “Ik wilde mijn sprintkansen niet meteen opofferen door alle initiatief te nemen. Ik werd uiteraard ook behoorlijk geviseerd. In de sprint zelf was het ook niet evident om goed te positioneren. Caleb (Ewan, red) klopte mij nog nipt.”

“Sprint was niet perfect”
“Maar we hebben een mooie winnaar”, complimenteerde hij Jasper Stuyven, een van zijn betere vrienden in het peloton. “Zelf moet ik blij zijn met die podiumplaats. Mijn sprint was trouwens niet perfect. Ik zette iets te laat aan moest daardoor nog rond Mathieu. Daar moet ik van leren.”

Dat hij met vertrouwen aan de Vlaamse klassiekers kan beginnen, besloot hij. “Dit is een koers waar veel factoren meespelen. Di meer dan fysiek, er komt ook tactiek bij kijken. Bij de koersen die komen is dat anders en de benen voelden heel goed. Ik was hersteld van de Tirreno-Adriatico.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

Pierre de Fermat 20 maart 2021 om 17:14

Mooie winnaar, maar dat schaakspel van de favorieten begint wel een beetje irritant te worden.

S'mon 20 maart 2021 om 17:16

?
Ik vind het maar een beetje normaal dat hij niet direct reageert op Stuyven zijn aanval. Hij kan moeilijk iedere aanval beantwoorden (want er waren er nog wel gekomen als Stuyven op tijd was teruggehaald).

VerstandOpNul 20 maart 2021 om 17:29

Ja maar come on.. Die Ewan had zich helemaal vastgezet in het wiel van vAert.. Ik snap wel dat hij met dat pijlsnelle rakkertje niet doorhaalt..

Jose Maria 20 maart 2021 om 19:37

Er miste hier een koppeltje met een snelle man. Ik denk als mannen zoals Matthews, Sagan, van der Poel en Van Aert nog iemand mee hebben, dat ze Stuyven nooit laten rijden.

Stuyven heeft verdiend gewonnen, maar het is ook wel een beetje omdat hij een renner is die niet anders kan. Mannen als Van Aert en van der Poel maken ook nog een kans in de sprint, Stuyven gaat de sprint nooit winnen van dat groepje. Nu moet je dat natuurlijk ook kunnen, maar je moet geen renner met een té grote naam zijn die dat doet, dan plakken ze aan je vast.

Ook gaan Van Aert en van der Poel nu merken waarom San Remo zo moeilijk is om te rijden. Zeker wanneer het goed koersweer is geweest komen er nog teveel mannen 'fris' aan de Poggio en plakken ze op je wiel. Als die twee of Flip waren gedemarreerd, dan had niemand ze laten rijden.

Je hebt echt een editie zoals 2020 nodig (pokkewarm) of een editie met weer en wind om het verschil te kunnen maken op de Poggio.

xistnc 20 maart 2021 om 20:15

Sagan had Schachmann, Colbrelli had Mohoric. Twee koppeltjes die aan dat profiel voldoen.

peterwinnen 20 maart 2021 om 21:25

Er is toch bijna nooit een steekspel? Ze rijden (bijna) altijd volle bak.

Jose Maria 21 maart 2021 om 00:46

@xistnc Sagan en Colbrelli, de snelle mannen met ploeggenoot, zijn pas later komen aansluiten, op 1,3 km van de finish, op het moment dat Kragh Andersen vertrekt en het stil valt bij de favorieten. Het was juist aan Schachmann en Mohoric gelegen om die mannen terug te laten komen. Als Schachmann wat probeert te doen (circa 1,8 km) kijkt hij achterom en ziet hij Sagan komen en houdt gelijk zijn benen stil.

Edit: kleine correctie, Mohoric kwam terug, Colbrelli zat er al wel bij. Maar op zich verandert dat niet zo veel aan de situatie. BORA en Bahrain hadden geen koppeltje op het moment dat er getwijfeld werd.

Romāns Vainšteins 21 maart 2021 om 07:38

Goeie aanvulling José! Interessant.

xistnc 21 maart 2021 om 11:33

Sagan en Colbrelli zitten de hele achtervolging op luttele seconden van de groep van 14 waaruit Stuyven demarreert. Als het na de afdaling achter Stuyven even stil valt, sluiten ze aan. Dan is er nog zeker anderhalve kilometer over voor Schachmann en Mohoric om zich op kop te zetten.

Aerosolo 20 maart 2021 om 17:15

Hij had in de straten van Sanremo net als 2 jaar even een moment om door te knallen nadat hij een gaatje gedicht had. Maar hij wachtte even en reed toch door. Die momenten kunnen beslissend zijn.

Aerosolo 20 maart 2021 om 17:18

Hier op 1:30 in het filmpje. Ongeveer zelfde situatie. Hij rijdt het gat dicht op Trentin, niemand direct in zijn wiel, even laten lopen en dan toch doorzetten.
https://www.youtube.com/watch?v=NECr3ZQL1Z4

Michelangelo 20 maart 2021 om 17:27

Was ook mijn gedachte.

Ergens begrijp ik Wout, maar het groepje was te klein om te verwachten dat iemand anders de kastanjes uit het vuur zou halen. Dus dan heb je de keuze om te wachten op anderen, of zelf maar gaan en hopen dat je niemand mee neemt… Breng je het groepje onder de vod terug, dan heb je nog kans. Sluit je aan op 400 m van de streep, dan ben je gezien.

Massimo Bataille 20 maart 2021 om 17:50

Nam eigenlijk wel nog redelijk wat initiatief, ging natuurlijk niet vol door, maar was wel bereid om zijn werk te doen. Op de poggio probeerde hij mee met Alaphilippe het verschil te maken. In de afdaling begon hij ook op kop en hij reageerde toen schachmann/van avermaet aangingen
Eigenlijk viel VdPoel me vooral tegen, heeft denkik geen enkele meter op kop gereden.
En Alaphilippe probeerde dan wel nog het gat toe te rijden op 500m vd streep, maar had dat dan beter een km eerder gedaan

inspector 20 maart 2021 om 17:17

Hij had de pech dat van der poel veel te ver zat op het begin van de poggi! Anders had van der poel en van aert samen weggereden!

S'mon 20 maart 2021 om 17:31

Ik had de indruk dat hij bergop op de Pogio beter was dan vorig jaar.

adelaarvanantwerpen 20 maart 2021 om 17:34

Nee Alaphilippe was gewoon minder. Alaphilippe ging vorig jaar iets later aan, maar kon dat ook helemaal doortrekken tot boven. Zo reed hij het hele peloton in de vernieling. Dit jaar moest hij gewoon redelijk snel zitten.

Limal 20 maart 2021 om 17:34

Misschien. Ik had vooral ook de indruk dat Alaphilippe minder was dan vorig jaar ;-)

Gelei 20 maart 2021 om 18:01

Denk gewoon dat die beurt van Ganna toch ietwat de punch uit de benen moet gehaald hebben.

S'mon 20 maart 2021 om 19:41

Dat Flip minder is is ook duidelijk, maar het leek zo makkelijk te gaan bij Wout vandaar.

assen 20 maart 2021 om 19:50

AlaPhi was idd veel minder sterk dan vorig jaar.

Murcia 20 maart 2021 om 17:33

Prima optreden van Wout, de vorm lijkt beter en beter te worden. Dat hij vandaag net als de anderen niet Caleb in een zetel wilde brengen was logisch. Hij heeft de zege hier al op zak en na de Tirreno ga je niet nog een keer je kansen teniet doen. Op naar het Vlaamse werk voor meer heroïsche optredens met de andere goudhaantjes.

kelderfan 20 maart 2021 om 17:37

Dan zie je, dat koersen de renners toch beter maken.

Martino87 20 maart 2021 om 18:59

Tussen die laatste twee bochten op zo’n 700 meter van de finish houdt hij vrij opzichtige de benen stil, volgens mij had hij daar zonder veel moeite een paar trappen extra kunnen doen en dan had hij wellicht nog voor de zege gesprint.

assen 20 maart 2021 om 19:51

Ik ben blij dat Ewan niet won. Die reed echt geen meter op kop. Als ie op de Poggio door had gereden had misschien Stuyven en andere renners niet eens kunnen aansluiten. Dus, ja, blij dat ie niet won.

Polleke 20 maart 2021 om 19:53

En alsnog verloren… het lot van de superfavoriet, eens beneden was het duidelijk dat er geen cadeau’s meer gingen komen… wel hulde dat hij geprobeerd heeft om zowel aan te vallen en nadien nog enigszins te controleren…

ssj 20 maart 2021 om 20:05

Dunne lijn. Had t bijna perfect gedaan door controle te houden zodat je nog voor winst kan sprinten, maar genoeg overhouden dat je t ook daadwerkelijk kan afmaken. Al met al vooral opvallend dat Ewan niet meer deed.

Romāns Vainšteins 20 maart 2021 om 20:17

Ewan is niet het type renner dat zo’n gat mede dichtrijdt denk ik toch, dat is geen door de wind klievende tempobeul, naast dat hij beter spaart zou zijn beurt ook niet de vluchters dichterbij brengen. Een ploeggenoot, een koninkrijk voor een ploeggenoot was het daar.

ssj 20 maart 2021 om 20:55

Ja dat is waar. Alleen moet ie wel laten zien dat ie wil. Anders gaan anderen nooit het hele gat dichtrijden met zo’n snelle man. Toch te weinig klassiekerrenner denk ik. Heeft dan toch echt wel een ploeggenoot nodig

Gitan 20 maart 2021 om 21:13

Leek net iets te veel bezig te zijn met (en vooral bevreesd voor) de kanonskogel van Alaphilippe en MvdP, die er eigenlijk niet echt kwam.

Had misschien ook wel genoeg vertrouwen in zijn sprint, maar ze waren in de afdaling uiteindelijk met veel te veel om het onder controle te kunnen houden.

Is ook gewoon een moeilijke koers om te controleren, tenzij je nog 1 of 2 mannetjes bij je hebt. En dan nog was het moeilijk geweest tegen Ewan.

Lijkt me in ieder geval op tijd in vorm voor de kasseiklassiekers.

Polleke 20 maart 2021 om 21:39

Of je moet met iemand in de slag gaan zoals Zabel ooit eens deed met Colombo om Elli terug te halen…kleine investering, grote winst…

AdZ 20 maart 2021 om 22:03

Hoe zat t ook alweer met niet durven verliezen?

Murcia 20 maart 2021 om 22:15

Heb je dit ook gepost bij de stukjes over Matthieu, Julian en Caleb?
Want als dit een verwijt is gaat het op voor iedereen behalve Jasper en vooruit Kragh.

Derrick 21 maart 2021 om 07:53

Een sterke ploegmaat had het gat kunnen dichten. Maar die waren vanaf de Poggio spoorloos.

S. Morgenstern 21 maart 2021 om 08:54

Ja, had hij nu maar die ploeg van Ewan om zich heen gehad…

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair