Wout van Aert blikt vooruit: “Op mijn best als ik de koers kan maken”

vrijdag 29 januari 2021 om 12:17
Video

Wout van Aert hoopt aankomende zondag voor een vierde keer wereldkampioen veldrijden te worden bij de elite, maar de Belg zal nog wel ‘even’ moeten afrekenen met titelverdediger Mathieu van der Poel. Van Aert blikt samen met WielerFlits vooruit op de mondiale titelstrijd.

Van Aert hoopt zondag op een razendsnelle start, om zo in een ideale positie te beginnen aan de eerste zandstrook. Of kan de drievoudige wereldkampioen zondag rekenen op een heuse lead-out naar het strand van Oostende? “Ik hoop dat ik zelf goed kan positioneren. Het is vooral belangrijk om zelf een goede start te hebben.”

“In het juiste scenario is het dan al ieder voor zich. Mijn ploeggenoten weten ook wel dat het een cruciaal punt is om van dienst te kunnen zijn. Het doel is wel om in een goede positie naar het strand te rijden. Dat weten ze ook”, aldus Van Aert, die zich niet direct wil vastpinnen op een bepaald scenario.

Verschillende scenario’s
“Het ideale verloop? Je hebt altijd verschillende scenario’s. Het is een slecht idee om op één ding vast te pinnen. Ik hoop wel dat ik mijn stempel kan drukken op de cross. Ik ben altijd op mijn best als ik de koers kan maken.” Ook zijn grote rivaal Mathieu van der Poel keek al vooruit naar aankomende zondag. De Nederlander is aangenaam verrast door het parcours.


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

19 Reacties

josi 29 januari 2021 om 12:27

Het zal voor zowel Van Aert en Van der Poel wel cruciaal zijn om die zware zandstrook vooraan aan te vatten, het liefst als eerste. Als je achter een paar anderen hangt, kun je makkelijk opgehouden worden terwijl je concurrent er intussen vandoor gaat.

Franco Ballerini 29 januari 2021 om 14:33

Cruciaal is wel wat sterk uitgedrukt. Ze zijn allebei echt wel in staat een slechte start goed te maken. Desalniettemin verwacht ik dat ze met zijn tweeën al halverwege de eerste ronde los zijn van de rest.

Michelangelo 29 januari 2021 om 14:40

Ofwel het cliche dat je in de eerste zandpassage de koers niet kunt winnen, maar wel kunt verliezen.

Gebruikersnaam 29 januari 2021 om 13:32

Het enige wat de Belgen als tactiek kunnen doen, is om inderdaad niet in de weg te gaan rijden van Van Aert

Desalniettemin betwijfel ik of Aerts en Iserbyt zich aan deze eenvoudige regel kunnen houden, bij de anderen verwacht ik daar minder problemen mee.

Merlinappa 29 januari 2021 om 14:45

Normaal gesproken zijn de Nederlanders snellere starters dan Wout; Mathieu, Lars en Corne zijn meestal rapper weg. Kan nog interessant worden. :)

Michelangelo 29 januari 2021 om 14:57

Corne staat bekend als snelle starter. Lars valt daarin dit jaar wat tegen. En bij de Belgen hebben we Quinten Hermans die ook altijd goed van zijn plek komt.

Mathieu heb ik nog maar zelden te laat door de eerste bocht zien gaan in crossen waar de start cruciaal is. Bij Wout was dat wel wat vaker het geval.

Mooi voer voor speculaties, ik hoop vooral dat het een eerlijke strijd wordt waarin de beste uiteindelijk mag winnen. En een beetje ploegenspel is leuk zolang dat maar niet bepalend is voor winst of verlies.

Apemantus 29 januari 2021 om 15:14

Je kunt Van Aert maar twee vragen stellen? Belangstelling bij de internationale pers die en masse naar Oostende zijn afgereisd is zeker hoog dan….

kelderfan 29 januari 2021 om 15:41

Ja wat vind je van het parcours? Oh, dat valt mij reuze mee!

Pietspeed 29 januari 2021 om 17:22

Vanwege het vele, zware zand en de brug, is de start niet zo heel belangrijk. Het parcours is bovendien redelijk breed, en zo zwaar dat ook Van Aert en Van der Poel af en toe gas moeten terug nemen. Van Aert heeft meer macht, power, maar Van der Poel rijdt volgens mij wat makkelijker en lichter door het zand. Zal spannend worden!

DJ63 29 januari 2021 om 17:44

De stukken door het zand lijken me net te lang voor VdP met van Aert in topvorm. Het lijkt me een parcours waar vermogen belangrijker is dan explosiviteit. Ik denk de vierde voor van Aert.

DeGroteMolen 29 januari 2021 om 18:37

Wat Van Aert nodig heeft is pech van Van der Poel. Zo niet wordt het weer zilver.

Beer 29 januari 2021 om 19:20

Waar was jij na Overijse? Ik heb je gemist.

-Stijn- 29 januari 2021 om 20:13

Hij is tot vrijdagnamiddag ziek geweest door het verlies van vdp gezeten maar heeft zich herpakt. Fijn, welkom terug!

freirefreire 29 januari 2021 om 19:07

Wout heeft het verkeerd om. “Ik ben op m’n best als ik de koers kan maken”. Hij is niet zozeer op zijn best omdat hij de koers kan maken, maar hij kan de koers maken omdat hij op zijn best is.

Rsw85 29 januari 2021 om 19:12

Benieuwd naar de wind. Je kunt wel als eerste het zand in duiken maar als je dan direct ronde 1 tegen de wind moet beuken dan ben je in het nadeel. Als de wind op het strand op de kop gaat staan dan kan het nog wel eens een relatief behouden start vam de race worden.

Turtlehead 29 januari 2021 om 21:59

windkracht 4, op het strand schuin op kop vanaf de landzijde? Kan nog leuk extra geven :)

Turtlehead 29 januari 2021 om 21:55

Ik zeg nog maar eens: Merlier moet WvA bij de start op sleeptouw nemen en Matje daarbij wegdrummen :)

Verder is het binnen 1 ronde twee vooraan, de rest al gelost. 60-40 voor MvdP (behalve als Merlier zijn werk goed doet ;)).

Beer 29 januari 2021 om 22:01

Merlier staat op rij 3 of zo.

Headlines

Materiaalzone

Populair