maandag 3 juli 2023 om 18:52

Wout van Aert (5e) gehinderd in de sprint: “Ik raakte Jasper en het publiek”

Video Wout van Aert zat met nog tweehonderd meter te gaan in Bayonne ideaal geplaatst, maar kreeg niet de ruimte om vol voor de zege te sprinten. Na afloop keek de renner van Jumbo-Visma terug op zijn ‘mislukte’ sprint. “Een klacht? Ik neem aan dat de jury alle beelden goed bekijkt”, vertelde hij voor de camera van WielerFlits.

Van Aert probeerde Philipsen nog te remonteren, maar vond geen ruimte om te passeren en moest zich uiteindelijk tevreden stellen met een ereplaats. Philipsen kwam als eerste over de streep, maar na de finish was het alleen nog wel even nagelbijten voor de renner van Alpecin-Deceuninck, aangezien de jury nog naar de beelden van de eindsprint keek.

De Belg zou Van Aert hebben afgesneden in de laatste flauwe lijn, maar de jury kwam na het bestuderen van de beelden met een (verlossende) uitspraak: Philipsen werd toch gewoon uitgeroepen tot winnaar.

Hoe kijkt Van Aert naar de laatste honderden meters? “Ik ging de sprint aan langs de rechterkant van Jasper. We zaten een beetje op dezelfde hoogte te sprinten en op een gegeven moment raak ik Jasper en aan de andere kant raak ik het publiek, waardoor ik mijn momentum volledig verlies. In de laatste 50 meter kwam ik niet meer aan sprinten toe.”

“Gelukkig zijn we niet gevallen, maar de mensen die over de omheining hingen kwamen dicht bij. Ik kon zo niet meer sprinten. Een klacht? Ik neem aan dat de jury alle beelden goed bekijkt en de juiste beslissing neemt. Ik win er ook niets mee, want er finishten nog een paar andere jongens voor mij.”

RIDE Magazine
43 Reacties
03-07-2023 18:59
Verstandige reactie. Zowel tijdens de koers als nu er na. Als hij van het type Cavendish of Sagan was (of zelfs het type Jakobsen/Groenewegen), dan was hij nu waarschijnlijk op weg naar zijn vrouw voor de bevalling. Onder de schaafplekken en wie weet wat nog meer, dat dan weer wel.

Ik hoop dat hij de beelden nog eens op zijn gemak terug gaat kijken, en dan ook tot de conclusie komt dat dit gewoon een hele nare aankomst is, waar niemand iets geks deed behalve de parcoursbouwer.
    03-07-2023 19:07
    De parcoursbouwer werkt in opdracht. Er is iemand die zijn handtekening onder het ontwerp zet, die mag je het vooral kwalijk nemen. Ben benieuwd of 'SafeR' daarin wat gaat veranderen.
    03-07-2023 19:21
    Ik heb geen hoge verwachtingen van SafeR maar hoop dat ze wat bereiken. Ik vrees echter dat het mosterd na de maaltijd zal zijn. In de huidige teergevoelige maatschappij zal het wielrennen eerder verboden worden en wacht de wielrenners hetzelfde lot als de laatste gladiatoren uit het Colosseum.
    03-07-2023 19:25
    Overigens heeft Wout het belangrijkste principe van veiligheid gedemonstreerd vandaag: er zitten gewoon ook remmen op een fiets.

    Wat Jakobsen in Polen na liet, doet Van Aert wel. Gewoon stoppen met trappen als de deur zich sluit. Dan maar geen overwinning, maar tenminste niet een paar maanden door een rietje hoeven te eten. Verstandige keuze.

    En als hij het echt niet eens is met de jury: ga alsnog verhaal halen. Dat moet niet afhangen van of je er zelf mee wint of niet, maar om een norm te krijgen. Dan wint uiteindelijk iedereen.
    03-07-2023 20:07
    Na je eerste reactie wilde ik nog zeggen dat ik het voor een keer eens was. Je tweede reactie doet helaas alles weer teniet. Alsof Jakobsen toen een keuze had.
    Er is een verschil tussen niet doorzetten of remmen als het gat waar je wil induiken kleiner wordt of gewoon meedogenloos de kant ingereden worden.
    03-07-2023 20:21
    WvA is zoals gebruikelijk verstandig en een gentleman.
    03-07-2023 21:00
    @Cochise, wat opvalt bij Davbam is dat je meteen 3 minnetjes krijgt als je hem van weerwoord dient. 1 minnetje per alter ego, driewerf snel inloggen en het is zo gefikst. Los daarvan was ik het met je post eens.
    03-07-2023 21:26
    @djerkson: waarvoor dank, ik ging de slaap niet kunnen vatten van die minnetjes
    03-07-2023 21:36
    Djerkson,
    Zoals de waard is vertrouwt ie zijn gasten... en wie de schoen past trekke hem aan.

    Ik heb niet zoveel met de plusjes en de minnetjes, dus als je ze krijgt dan zal de inhoud wel niet deugen. Of geven jullie minnetjes op de persoon ipv op de bijdrage?
    04-07-2023 08:58
    Zo onnodig die opmerkingen over andere sprinters. Stemmingmakerij
03-07-2023 19:14
Nu niemand gedeklaseerd, gisteren wel
03-07-2023 19:30
Vond met name Ewan z'n sprint alles behalve reglementair. Skjelmose deed gisteren minder en werd wel gediskwalificeerd.
    04-07-2023 07:46
    Ja, Ewan slingerde zich als vanouds door de groep, je zag Groenewegen even zwenken daardoor
    04-07-2023 08:13
    @Geit Skjelmose is helemaal niet gediskwalificeerd! Hij rijd gewoon nog mee.
    04-07-2023 09:14
    De zwiepers van Groenewegen en Ewan werden mede mogelijk gemaakt door het terugzakken van Morkov.
03-07-2023 19:16
Ah kijk, hij raakte ook nog publiek, en daardoor stopt ie met trappen. Tijd voor nog betere/hogere hekken zodat dat ook niet meer kan gebeuren.

Verder prima nuchtere reactie.
    03-07-2023 19:24
    boplan hekken zoals in de e3 lijken perfect, misschien ook bevestigen zodat het publiek die onmogelijk kan verschuiven (want dat zal ook wel gebeuren)
03-07-2023 19:35
Het wielrennen heeft nog een lange weg naar een veiliger koers. Niet alleen de organisatie maar ook de renners en jury leden. Gezien de discussie van de afgelopen weken, had hier dus ingegrepen moeten worden in het parcours, maar ook na afloop op het gedrag van renners. We hebben weer veel manouvres gezien die de veiligheid echt niet beter maken. En gelukkig liep het deze keer goed af. Je kan wel de kortste weg naar de finish willen, maar als daar een renner zit, gaat dat echt niet, als je dan bewust kiest om naar de hekken te rijden breng je een andere renner in gevaar. Maar zelfs dat besef heeft Philipsen niet.
    03-07-2023 20:22
    Met het eerste gedeelte van uw betoog ben ik het helemaal eens. Vwb de laatste 2 zinnen, helemaal niet: als u de beelden bekijkt kunt u zien dat het de witte strepen volgt. Daar is een renner op gefocused. En dat de ruimte tussen strepen en dranghekken minder wordt, dat kun je de renner gewoonweg niet verwijten.
    03-07-2023 20:52
    Mechanieket, he kunt heus wel het verschil zien tussen 2 meter en een halve meter afstand vd hekken. -
    04-07-2023 07:47
    Als Philipsen de witte streep had gevolgd was die vlak voor de streep de hekken ingevlogen
03-07-2023 19:51
Het parcours van de finale was vandaag zeer twijfelachtig. In mijn ogen doet Philipsen niks verkeerd, het publiek moet natuurlijk genoeg ruimte geven. Maar het echte probleem is dat Wout gewoon niet goed positie heeft gekozen (overkomt hem wel vaker), het publiek doet dit altijd. Op naar de volgende kans! Mathieu klasse werk verricht voor Philipsen. Ook een wonder dat er geen grote valpartij plaats heeft gevonden in de finale.
    03-07-2023 20:01
    @Wouter Aerts op het moment dat Philipsen de sprint aanging was er ruimte genoeg rechts van Philipsen
    03-07-2023 20:09
    Als er iemand echt goed is om positie te kiezen is het wva toch, zeker niet de snelste maar laat hem 10 keer sprinten en hij eindigt altijd top 5 en meestal top 3. Niet slecht voor iemand die waardeloos is in het positie kiezen.
03-07-2023 20:12
Al Vingegaard nou even een kopbeurt had gedaan, had Van Aert deze rit gewoon gepakt!
    03-07-2023 20:16
    De rit van gisteren heeft hier mijn inziens niets mee te maken, toen waren het allemaal AK mannen en nu allemaal sprinters, dan kan je evengoed zeggen dat Philipsen gisteren had gewonnen als vdp zich niet samen met Declerq liet lossen nog voor de klim begonnen was.
03-07-2023 21:23
Waarom heeft WVA niet de sprint aangetrokken voor Laporte ? Laporte zal zich nu ook wel gefrustreerd voelen. Waarvoor moest hij mee naar de Tour alleen omdat hij Fransman is ?:):):)
Verder moeten we niet teveel gaan lopen zoeken en op elke slak zout leggen m.b.t. het parkoers. Geen enkel parkoers op de openbare weg is veilig. Het enige wat de UCI moet doen is duidelijke regels opstellen omtrent massasprints en dat ook consequent hanteren. Uitzakkende renners blijven gevaarlijk in de laatste honderden meters tijdens een massasprint, zie Asgreen vs. VDP.
03-07-2023 21:54
Feot: Als Groenewegen dot gedaan zou hebben had 99% van de Belgische fans geschreeuwd voor een diskwalificatie. Ik vond het overigens op het randje, maar niet erover.
03-07-2023 19:19
De frustraties stapelen zich op
    03-07-2023 20:12
    Ik weet niet waar jij het over hebt, als wva gefrustreerd was over deze sprint dan had die wel meer heisa gemaakt, ik vind dat hij er zeer weinig spel van maakt en in de sprint zelf heel verstandig om niet door te sprinten. Een sagan had voor serieuze averij gezorgd.
03-07-2023 21:16
Het parcours was prima. Rotondes om de boel op een lint te trekken en een lichte bocht zodat er maar 1 ideale lijn is. In plaats van 3 km rechtdoor waarbij iedereen diagonaal van wiel naar wiel gaat lopen sprinten.
Een sprintongeval is vaker midden op de weg in de tweede lijn dan vooraan tegen de dranghekken. Allebei niet leuk, maar we moeten niet doen alsof 6-baans kaarsrechtdoor veiliger is, want dat brengt gewoon weer andere risicos met zich mee.
03-07-2023 19:55
Het heeft nog niet echt meegezeten voor wout deze tour en bij uitbreiding dit seizoen
03-07-2023 19:15
Klacht indienen tegen de organisatie
03-07-2023 20:21
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Philipsen bewust vuil sprint en daarna de vermoorde onschuld speelt. Zonder bocht had hij ook 'een wiel voorsprong dus ik bepaal de route' zijn willekeurige tegenstander richting hekken geduwd. Hij moest en zou winnen vandaag. Dat is geen winnaarsmentaliteit maar over figuurlijke lijken gaan. De jury is vandaag alvast medeschuldig aan een enorme valpartij in een van de volgende sprints, want deze manoeuvre goedkeuren is een vrijbrief voor het in de hekken duwen van je tegenstander. De jury heeft besloten: Philipsen - Veiligheid 1-0.
    03-07-2023 20:28
    Haha, bewust vuil sprinten zelfs… Neem nog een pilletje. Vinden dat hij van de lijn afwijkt, a la, maar bewust vuil? Ga toch niet mee in het sensatiecircus.
    03-07-2023 20:53
    Hij gaat toch bewust van zn lijn af?
    03-07-2023 20:57
    Wat denk jij dan Txirrindularitza? Dat hij niet wist dat Van Aert daar zat? Dat hij dacht Van Aert al ruim achter zich gelaten te hebben? Of dat hij niet wist dat de boarding al zo dichtbij was? Of (vul maar in)? Dit is niet anders dan willens en wetens er vanuit gaan dat je tegenstander in de remmen knijpt om een gigantische crash te voorkomen.

    Jakobsen: “Als je op anderhalve meter van de boarding begint, dan denk ik niet dat je hem zo dicht mag doen.” Dit is niet mooi voor de koers”.
    03-07-2023 22:07
    Natuurlijk sprint hij bewust vuil. Maar wel een soort van gelegitimeerd door de kromming van de weg, die er nooit had mogen zijn. Hij geeft dat zelf ook toe, door te stellen dat in de Tour geen cadeautjes worden uitgedeeld.

    Wat ik stuitend vind, is het grote contrast in de reacties vanuit België met de kwestie Groenewegen/Jakobsen. De term 'moordaanslag' heb ik deze keer niet gehoord, terwijl een ernstige valpartij alleen maar wordt voorkomen omdat Van Aert logischerwijs remt. Als hij dat niet doet, is zijn Tour voorbij en wordt Philipsen geheid wél gedeclasseerd.

    Het remmen van Van Aert is overigens pure winst. Hij wint er niets mee, maar het kan wel bijdragen aan de benodigde cultuuromslag in het wielrennen, zoals vorig jaar ook door Roglic aangestipt: je hebt ALTIJD de optie om te remmen, om daarmee ernstige consequenties voor jezelf en/of een ander te voorkomen.
    03-07-2023 22:11
    Xistnc, moest er ook aan denken idd.

    Feitelijk was dit exact Polen maar dan met een renner die in de remmen kneep. De rest zoals jij het zegt.
    03-07-2023 22:25
    Klootje, pas op wat je zegt. Volgens sommigen hier had Jakobsen in Polen geen remmen op de fiets, en MOEST hij wel in dat gat duiken.

    Ik ben het overigens wel met je eens, er zitten gewoon remmen op dat ding. Waarbij ik het verschil wil maken dat hier de aankomst wat krom liep, en de rechte lijn naar de finish niet de meest logische is. Waarbij je in Polen zag dat Groenewegen zeker niet de kortste weg naar de streep pakte.

    Maar dit had inderdaad verkeerd af kunnen lopen op een fiets zonder remmen, zoveel mag duidelijk zijn.
    03-07-2023 22:29
    https://www.youtube.com/watch?v=o7sw890VMgQ

    Op 3.35 zie je Philipsen kijken naar van Aert. Die sprint, zoals gesteld, bewust ' vuil'. Je weet wel zoals je met een beetje slimmigheid 90% van je reacties er doorheen krijgt zonder gemodereerd te worden.
03-07-2023 20:30
Er stond meer op het spel dan enkel ritwinst. Als WVA hier had gewonnen en morgen nog eens minstens tweede werd, had hij 10 + 6 of zelfs 10 + 10 bonificatieseconden gepakt om zo naast Yates te komen of zelfs met voorsprong het geel te pakken…
04-07-2023 00:34
Aan al die lui hier die vinden dat Philipsen vuil gesprint heet, Planckaert, Vanderaerden, Cipollini, Zabel en tutti quanti lachen jullie vierkant uit. En terecht...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine