Wout van Aert vierde in Strade Bianche: “Ik mis die versnelling nog”

zaterdag 6 maart 2021 om 17:20
Wout van Aert vierde in Strade Bianche: “Ik mis die versnelling nog”

© Cor Vos

Wout van Aert is er niet in geslaagd zichzelf op te volgen in de Strade Bianche. De uittredende winnaar was in de finale niet opgewassen tegen Alaphilippe, Van der Poel en Bernal. “Ik was op de afspraak, maar in de finale was ik nog niet goed genoeg.”

Van Aert kleurde mee de pré-finale, maar moest – samen met Tom Pidcock –  een eerste keer passen in de negende van elf grindpassages. “Toen Alaphilippe daar versnelde, kwam ik in moeilijkheden. Toen wist ik al dat het niet voor vandaag zou zijn.” Van Aert en Pidcock kwamen op de voorlaatste strook opnieuw aansluiten, maar toen Van der Poel op de elfde en laatste strook demarreerde, moest hij definitief de rol lossen.

Van der Poel, Alaphilippe en Bernal sloegen een kloof van vijftien seconden. In de achtervolging richting Siena nam de kopman van Jumbo-Visma nog het initiatief, maar het trio was buiten schot. Op de klim naar het naar het Piazza del Campo kon hij zich wel nog ontdoen van Pidcock en co om als vierde te finishen.

Compliment voor ploegmaats
“Ik moet hier tevreden mee zijn. Ik was op de afspraak, maar in de finale was ik gewoon niet goed genoeg. Die versnelling zat er nog niet in. Ik word  er wel als eerste afgereden, maar ik word toch nog vierde. Ik heb er dus het maximum uitgehaald. Dat mijn coach Marc Lamberts dit voorspeld had? Klopt. Marc is dan ook een slimme mens, hé”, kon er een lachje af.

Siena – foto: Cor Vos © 2021

Van Aert stond er wel op zijn ploegmaats te complimenteren. “We hebben als team een fantastische wedstrijd gereden. Een aantal jongens is zelfs verder geraakt dan oorspronkelijk het plan was. Dat is een zeer aangename vaststelling. Als ik nu zelf nog iets beter kan worden, gaan we een mooi klassiek seizoen tegemoet.”

Ook lof voor winnaar Mathieu van der Poel. “In deze koers wint altijd de sterkste en dat was vandaag Mathieu. Zijn versnelling op die laatste strook zei voldoende.”

Dit artikel delen:

36 Reacties

bartp25 6 maart 2021 om 17:34

Mooie, sportieve, eerlijke reactie. Moet nog wat procentjes verbeteren en dat zie ik ook wel gebeuren de komende weken. Of dat genoeg gaat zijn om MvdP in vorm te pakken is de vraag. Ik kijk uit naar de komende weken.

kelderfan 6 maart 2021 om 17:35

Ja, dat klopt helemaal. Zijn trainer heeft ’t goed voorspeld. Wout kwam gewoon nog wat wedstrijdritme te kort. Mooi dat hij zijn ploeg nog bedankt.

Berg op 6 maart 2021 om 17:45

Dat is toch eigenlijk heel slecht. Dit is een topwedstrijd met een serieuze kans op een overwinning. Dat je dan niet optimaal voorbereid bent is best bizar. Ik ben benieuwd of hij bij de volgende 200+ km wel voldoende inhoud heeft of eerst nog moet opbouwen…

Gitan 6 maart 2021 om 17:56

De echte doelen (en bijbehorende vormpiek) in dit voorjaar volgen pas binnen een maand uiteraard, zo gek is het niet dat je dan nog in opbouw bent in de Strade.

Turtlehead 6 maart 2021 om 18:57

@Bergop: Lees nog ff goed tussen de regels door: hij en zijn trainer wisten van tevoren dat hij niet zou winnen, dat was ook de bedoeling niet (anders had zijn trainings- en wedstrijdplanning er wel anders uitgezien).
Dit was Woutje zijn ‘Omloop’ (Alaphilippe) cq. ‘Kuurne-Brussel-Kuurne’ (MvdP).

Tegelijk: zo sterk als Matje vandaag reed: als daar nog iets bij komt, is het de komende zes weken allemaal voor de tweede plaats.

YogiBear 6 maart 2021 om 19:04

@Berg op Dus het is heel slecht dat je vierde wordt in de eerste koers direct na je hoogtestage. Of is het heel slecht dat je nog niet helemaal top bent als je twee belangrijkste doelen later in het jaar liggen. Is het dan net zo slecht van bv Bernal en Pogacar? Het klinkt alsof je aan het zoeken bent naar iets wat er niet is. Of dat je verwacht dat een renner altijd maar 100% kan zijn. Was het ook zo slecht dat MvdP de afgelopen week twee keer niet gewonnen heeft?

Berg op 6 maart 2021 om 20:35

Hoho. Begrijp me niet verkeerd. Vierde plek is heel goed. Ik snap alleen het geklaag over wedstrijdritme dan niet. Klinkt mij alsof WvA er zelf meer van had verwacht. In die hoedanigheid is het raar dat je niet een extra wedstrijd van te voren rijdt.

Davide Lappartiente 6 maart 2021 om 17:38

Pas volgende week begint het effect van een hoogtestage te werken. Hij is nu al zo goed en gaat dit jaar nog beter zijn, oelalalala!

DeGroteMolen 6 maart 2021 om 18:13

Zo is dat, moed houden! Net als in de cross.

Panter 6 maart 2021 om 18:32

Neen hij heeft gelijk! Heeft niks met cross te maken! Rvv en roubaix zijn dit jaar zijn hoofddoelen. Nu hopen dat mathieu het ook kan strekken tot dan.

Sven.99 6 maart 2021 om 17:40

Was goed maar inderdaad net niet goed genoeg nog. Zal zn koersen dit jaar echt wel weer gaan winnen.

Blackcanyon 6 maart 2021 om 17:46

De RvV zal wel een belangrijker doel zijn (alhoewel hij vandaag natuurlijk ook graag had gewonnen). Gratis tip voor Wout: De belangrijkste weerstand in het wielrennen is de luchtweerstand. Dat speelt in het wegwielrennen nog meer dan in het mountainbiken. Als je je weghelm bent vergeten, kun je die klep nog altijd van je mountainbikehelm afhalen. Dat is toch wel iets airodynamischer.

Derrick 6 maart 2021 om 19:44

Of gewoon wat minder op kop rijden.

Teeee-esto 7 maart 2021 om 08:55

Het is idd geen aero helmpje, maar denk dat je zijn bril bedoelt die in zijn helm zit op de eerste foto :)

Martino87 6 maart 2021 om 17:46

Ik denk niet dat de vorm zo veel minder is dan vorig jaar tijdens deze wedstrijd. Toen was Alaphilippe er niet meer bij door pech en werd hij zelf op een kilometer of 50 al een keer gelost. Dat had toen zo maar anders af kunnen lopen.

DeGroteMolen 6 maart 2021 om 18:11

Vorig speelde de warmte een hoofdrol en wat pech voor de toppers.

S'mon 6 maart 2021 om 18:15

En was het de eerste wedstrijd voor velen.

djerkson 6 maart 2021 om 18:20

Ik denk dat Wout het wel zal weten zeker…

xistnc 6 maart 2021 om 18:20

Lekker getraind, zoals een paar collega’s dat vorige week hebben gedaan.

DeGroteMolen 6 maart 2021 om 18:33

Dat was voor sommigen nadat de eerste zege binnen was.

S'mon 7 maart 2021 om 11:08

“Trainen” in een wedstrijd is toch nog wat anders hoor.

Murcia 6 maart 2021 om 18:45

Prima reactie en vooral een eerlijke analyse van zichzelf en de koers. Netjes ook dat hij het werk van zijn ploeggenoten noemt want die deden hun werk prima. Lamberts en hij weten waar ze mee bezig zijn en willen weer aanknopen bij vorig jaar. Morgen weer kijken naar Parijs-Nice waar Wuyts een vliegende Roglic verwacht. Maar eerst maar eens hopen op misschien een waaieretappe in Noord Frankrijk.

Lalsacien 6 maart 2021 om 19:47

Noord-Frankrijk?

Murcia 6 maart 2021 om 19:56

Lalsacien
Je hebt gelijk, ik heb de neiging om alles rond Parijs al Noord Frankrijk te vinden maar dit is natuurlijk niet het geval.

platteprijs 6 maart 2021 om 18:56

Ik vond Van Aert goed rijden. Ik denk dat hij er wel staat in de volgende koersen.

Beer 6 maart 2021 om 19:17

Prima wedstrijd van van Aert. Ondanks zijn indrukwekkend rijtje uitslagen in Siena (3e, 3e, 1e, 4e) zal dit voor hem een moeilijke wedstrijd blijven om te winnen. De laatste 3 hellingen zijn net iets te stijl. Op die klimmen zal er vaak iemand beter zijn. Maar zijn basisvorm ligt hoog, dat mag duidelijk zijn.

Topprestatie ook van de Jumbo-jongens. Foss, Van Hooydonck, Roosen, Gesink… leuk om Wout ook eens met zo’n armada voor zich te zien rijden.

Gitan 7 maart 2021 om 00:15

Ik ben het er wel met eens dat deze wedstrijd hem ondanks de goede uitslagen eigenlijk niet als gegoten zit. WvA is wel explosief, maar niet zoals Alaphilippe of Matje. Hij moet het meer hebben van de langere inspanning op de macht dan van de flits.

De winst vorig jaar was ook meer op kousenvoeten wegrijden en dan lange tijd hoge wattages aanhouden om weg te blijven, een beetje zoals hij vandaag toch nog 4e wordt.

MSR zal ook aanklampen worden als Alaphilippe of van der Poel een streep trekt op de Poggio en dan kan hij in een lange machtssprint op de Via Roma misschien nog de winst naar zich toetrekken.

De RVV en PR liggen hem denk ik nog altijd het beste, omdat hij op die kassei(helling)en het op de power kan doen. Een buitencategorie puncher zie ik er eigenlijk niet in.

Michelangelo 6 maart 2021 om 19:21

Het ontbreken van de explosiviteit is denk ik het zorgelijkste puntje voor Wout. Qua inhoud lijkt het behoorlijk ok, zeker voor deze fase van het seizoen en net na de hoogtestage. Maar als je ziet hoe Mathieu wegspeert van Alaphillipe (die volgens insiders echt wel in orde is!) dan is er nog werk aan de winkel voor Wout.

Waar ik me wel wat zorgen over maak bij Wout: hij staat weer wat scherper dan in het veldritseizoen, althans zo lijkt het. Vraag is of er met het verdwenen gewicht ook explosiviteit is verdwenen. Want het is een delicaat evenwicht tussen mager worden en explosiviteit behouden. Wie weet is hij straks zijn wapen kwijt, en wordt het inderdaad de modelknecht voor op de alpencols ipv de klassieke renner die alles naar de klote fietst op de kasseien.

LDV 6 maart 2021 om 22:59

Iemand die massasprints wint in de Tour, 6 maand later geen explosief renner noemen…

Vreemde gedachtengang. Laat die mens eens zijn koersritme vinden. Hij komt net van zijn berg.

Japsie 6 maart 2021 om 20:04

@ Michel O. Je doet er alles aan om onze zuiderbuurtjes te provoceren he. Zo erg dat het wat gênant wordt. Alsof WvA als modelknecht zijn carrière zal voortzetten omdat hij 4e wordt in de Strade en net niet mee kon.
Hij is net terug van een hoogtestage, zijn piek ligt over een maand en de meest complete wegwielrenner van dit moment. Ik denk dat het wel goed komt met Wout en dat er iets meer in zit dan een modelknecht (al is zijn palmares nu al groter dan de gemiddelde goede quasi kopman ).

Romāns Vainšteins 6 maart 2021 om 20:12

Wat mij betreft heeft WvA zich vandaag wat over de kop gejaagd, wat ook niet vreemd is wanneer dit je eerste koers van het seizoen is tegen meteen deze lui.

Barry Batsbak 6 maart 2021 om 21:51

Overmoedig door zijn stortvloed aan KOMmetjes op de Teide? Of misschien vond hij dat hij het niet kon maken om in de wielen te gaan zitten na eerst zijn knechten op kop van het peloton opgerookt te hebben. Het was in elk geval niet erg heilzaam.

yo-eddy 7 maart 2021 om 09:41

Dat sleuren is gewoon van Aert zijn manier om zijn tegenstand te versmoren. Hij kan dat zelf als geen ander en hoopt door een hoog tempo de scherpe randjes van zijn concurrentie af te rijden …… in Roubaix gaat hem dat ver brengen hoewel je natuurlijk niet de Velodrome op wilt draaien met Matje op de bagagedrager ;)

LDV 6 maart 2021 om 20:49

Hij piekt naar eind maart, begin april. En met wat ik vandaag zie, in een zware koers, haalt hij een hoog niveau. En dat zonder koersritme. Hij klopt de winnaar van de UAE tour. Het basisniveau is al heel hoog. En dat is waar men wil staan. Op voorhand werd al gezegd dat hij nu nog niet top is / wil zijn. Ik vind zijn resultaat dus al best top. Vergelijken met MVDP doe je dus best eind deze maand vanaf de E3. Dan ga je een eerlijker beeld hebben.

Mathieu moet ook zijn vorm ook kunnen rekken tot half april. Wat ook niet evident is aangezien hij minder op volume heeft getraind.

Kortom, ik zie het zeker gelijkwaardig worden, misschien zelfs keren. Alles hangt van details af, maar de voorbereiding van wout was en is uitgekiend op een volledig seizoen. Dat ben ik nog niet zo zeker bij Matje.

Westland95 6 maart 2021 om 21:05

VDP piekt ook naar Vlaanderen en Roubaix. Voor hetzelfde geld wordt hij ook nog een paar procenten beter.

UrbanSteel 7 maart 2021 om 10:19

Al dat gepraat over Wout dat het pas zijn eerste wedstrijd is en was , wat dan met Mathieu, die in zijn aller eerste wedstrijd in een waaier-etappe zowat het hele peloton om hun moeder laat roepen, het meeste werk opknapt en in de sprint om de winst
behalve zichzelf niemand op de foto laat staan.

Ik heb hier geen kritiek op Wout, grootste bewondering voor hem, hij is iemand die nooit zal opgeven.
In het veldrijden rijdt hij altijd tot het allerlaatste moment door, een enkele keer daar gelaten, zonder Wout zou het veldrijden echt helemaal dood bloeden.

Headlines

Materiaalzone

Populair