Wout Poels met vertrouwen de bergen in: “Vanaf nu moet ik mijn mannetje staan”

zaterdag 20 juli 2019 om 08:27
Wout Poels met vertrouwen de bergen in: “Vanaf nu moet ik mijn mannetje staan”

foto: Cor Vos

Wout Poels begint vol vertrouwen aan de eerste serieuze bergetappe van de Tour de France. Voor de 31-jarige Nederlander van Team Ineos start vandaag de periode waar het voor hem om draait: “Vanaf nu moet ik mijn mannetje staan.”


“Ik voel mij wel goed”, voegt hij er meteen aan toe. “Tot nu toe heb ik weinig van mezelf kunnen laten zien, want er is nog weinig serieus klimwerk geweest. Alleen de rit naar La Planche des Belles Filles, maar die dag was ik niet goed, omdat ik de avond ervoor ziek was geworden. Vermoedelijk door eten dat mij slecht was gevallen.”

In de Pyreneeën- en Alpenritten zal Poels opnieuw als luitenant dienen voor de kopmannen van zijn ploeg. “Ik moet mijn steentje bijdragen en er zolang mogelijk bijzitten. Dat ga ik hopelijk doen. Ik kan me er wel nerveus om maken, maar ik heb er hard voor getraind. De Dauphine ging goed, daar klom ik met de besten mee dus waarom zou het hier niet goed zitten?”

Hoewel de rit naar de top van de Tourmalet ‘maar’ 117 kilometer telt, beschouwt Poels het als de eerste lange bergrit van de Tour. “Nu gaat het echte werk beginnen. De Tourmalet rijden we vanaf de andere kant op, en dat klinkt heel raar, maar de weg loopt daar een soort van vals plat omhoog, met echt van die lange rechte stukken. Het is dus best een aparte klim. Ik denk dat de wind daar ook een aparte rol gaat spelen. Als je daar wind op kop hebt, loont de aanval minder.”

“Als ik top ben, dan ben ik na Geraint Thomas en Egan Bernal de derde man, maar ben ik wat minder dan vangen andere renners uit de ploeg dat op. Dat is de kracht binnen Team Ineos. Maar ik hoop niet dat ik moet schuiven”, lacht Poels, die momenteel op de zeventigste plek staat, op bijna een uur achterstand op leider Julian Alaphilippe.

Thomas, momenteel de nummer twee van het klassement, moet een achterstand goedmaken van 1:26 minuut op de Franse geletruidrager. Bernal is na een mindere tijdrit teruggezakt naar de vijfde plek. Zijn achterstand bedraagt 2:52 minuut.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Evan Evans 20 juli 2019 om 08:54

Poels heeft een mooi baantje. Vijf werkdagen per jaar. De rest wat luieren en ‘intelligent’ in het rond kijken. Een man zonder karakter en een aanfluiting in het peleton.

Peter Lippens 20 juli 2019 om 09:15

heeft gewoon dezelfde rol als Froome destijds onder Wiggins, alleen is Poels betrouwbaarder dan Froome destijds, denk dat hij een mooi loon verdiend en niet gewapend is om kopman te spelen

Geit in mijn Kelderman 20 juli 2019 om 09:18

Volledig mee eens. Een van de minst aansprekende renners in het hele peloton, en dat is een prestatie in een peloton waar ook nog figuren als Gianni Moscon en Nacer Bouhanni in rijden.

the student 20 juli 2019 om 10:47

Volledig mee oneens. Eigenlijk gewoon een vreemde eend. Als de kop ernaar staat kan niemand hem bijhouden en geselt hij alle klassementsmannen. Zo ongeveer elk jaar wel ergens een super overwinning. Dit jaar podium in een WT etappekoers en een zege in de Dauphine. Een heel wat gevuldere prijzenkast dan bijvoorbeeld een Kruijswijk.

Zjoepke 20 juli 2019 om 12:11

Een toch wel erg negatieve reactie. Wout is een topper die aardig wat grote overwinningen achter zijn naam heeft staan. Kijk maar eens op procyclingststs Wellicht stel je dan je mening een beetje bij!

stalle 20 juli 2019 om 09:05

Past perfect binnen de INEOS strategie.
Niet leuk voor de wielerliefhebber,

lucas14 20 juli 2019 om 09:09

Noemt hij de Tourmalet nou vals plat?
On topic: gezien zijn Dauphiné vorm verwacht ik hem zeker nog wel bij de laatste 10-15 rijders

LutsenkoFan 20 juli 2019 om 10:55

Daarmee onderschat je Wout Poels. Die komt een keer met Thomas boven.

Geit in mijn Kelderman 20 juli 2019 om 09:17

Wat een suffe renner is dit toch. Talent voor 10 maar al 6 jaar lang als Sky/INEOS slaaf in de rondte rijden.

josemanuelfuente 20 juli 2019 om 09:20

Kop Telegraaf maandag 29 april : Thomas: Zonder Wout had ik het niet gered”.

Fort 20 juli 2019 om 09:32

Hoop dat die veel kan betekenen voor zijn kopmannen maar dat deze het laten afweten. Hup Kruisje!

Jean Dumas 20 juli 2019 om 09:33

Bernal is de nieuwe Poels.

ebl 20 juli 2019 om 10:06

Het is pas écht dom dit soort dingen te roepen…..
Wat is Poels? Beroepsrenner! En hij heeft een baan, meesterknecht in de grootste koers van het jaar, in de grootste ploeg can het afgelopen decennium. Like it or not, maar Poels is 10x slimmer dan jullie, hij is tenminste dubbeldik binnen na z’n carriere, hoeveel quasi-kopmannen kunnen dat ook zeggen?

Per saldo is dát waar het met werk om gaat, doen wat je leuk vind en geld verdienen

yo-eddy 20 juli 2019 om 10:20

+1 dit is gewoon de realiteit.

Los daarvan is het voor de “fans” inderdaad niet de meest flamboyante persoon, enige waar ik me wel eens aan stoor is zijn steeds terugkomende opmerking (vnl. als onderhandelingsstrategie naar Sky/Ineos) “misschien wil ik in de toekomst eens voor eigen kans gaan”…… dat neemt nog niemand serieus natuurlijk

Le Douche 20 juli 2019 om 10:28

Dubbeldik binnen en slimmer dan jullie… Lekker puh hoor. Je lijf beschikbaar stellen voor pegels. Oudste beroep op aarde ; )

Wheely 20 juli 2019 om 10:29

Poels heeft nogal het een en ander meegemaakt en is daar supersterk uitgekomen. We hebben allemaal de tranen gezien tijdens zijn weg terug. Daarnaast heeft hij wel gewoon Luik gewonnen en is het een hele leuke vent. Hoezo weinig aansprekend?

Sebas 20 juli 2019 om 12:16

Hele goede renner en spreekt mij ook zeker wel aan, maar echt veel respect heb ik niet voor de keuzes die hij op het gebied van ploegen heeft gemaakt.

Maarja dat is rancune of gebrek aan intelligentie. Hij is dan ook veel slimmer dan ik.

Tuubke 20 juli 2019 om 13:19

Als je nou ergens wél respect voor zou moeten opbrengen, is het voor de keuzes die iemand maakt. Het is misschien niet jouw keuze, maar ik gok dat de meesten van ons niet eens in de positie zijn om die keuze te kúnnen maken.
Poels gebruikt zijn talent om goed geld te verdienen – en gelijk heeft hij. En al rijdt hij dan tijdens de grote rondes in dienst van een kopman, hij heeft daarbuiten een erelijst bij elkaar gefietst waar heel wat ‘echte’ kopmannen alleen maar van kunnen dromen. Als je dan ook nog eens bedenkt wat een verschrikkelijk ongeval hij heeft meegemaakt en hoe hij daarvan is teruggekomen, past maar één ding: diep respect.

ddjong67 20 juli 2019 om 13:06

hoog gehalte aan ‘klootjesvolk’ hier op wielerflits. Volgens mij is dat blaten op wielerflits een stuk minder lucratief dan het fietsen van woutje ;) haha . hij lacht jullie allemaal uit als hij achterover op terrasje zit in monaco bij een koffiestopje … en dat fietsen? in de werkelijkheid is wielrennen beoefenen toch heel iets anders dan ernaar kijken … dus wie zijn jullie om voor hem te willen beslissen….

assen 20 juli 2019 om 13:14

Makkelijk kritiek geven vanuit de luie stoel. Ook hij zal hard werken voor zijn job. Heeft er alleen voor gekozen veel te verdienen als knecht. En die rol heeft ie vaak goed vervuld.

Niet iedereen kan voor zijn eigen kans gaan in zijn leven als wielrenner.

Krakowic 20 juli 2019 om 14:09

Juist wel een leuke persoonlijkheid in het peloton. Altijd goedgemutst, sfeermaker in de ploeg. Wout wil je er volgens mij graag bij hebben. Daarnaast een klasse renner, prachtige erelijst. Inderdaad jammer voor ons wielerliefhebbers dat ie in de grootste wielerkoers van het jaar voor deze rol kiest. Maar wel heel zuur om dan op bovenstaande manier te reageren. Ga toch lekker een eindje fietsen om je teleurstelling te verwerken inplaats van hier azijn te komen zeiken.