WK 2025: Julian Alaphilippe voert Franse selectie aan, toptalent Seixas waagt zich aan dubbel
Julian Alaphilippe - foto: Cor Vos
maandag 15 september 2025 om 14:35

WK 2025: Julian Alaphilippe voert Franse selectie aan, toptalent Seixas waagt zich aan dubbel

De Franse bondscoach Thomas Voeckler heeft zijn selectie voor het komende WK wielrennen in Rwanda met de buitenwereld gedeeld. Julian Alaphilippe voert de Franse WK-selectie aan, maar Voeckler heeft met Pavel Sivakov, Louis Barré en toptalent Paul Seixas nog wel meer interessante kaarten om te spelen.

Alaphilippe – die al twee keer de wereldtitel wist te veroveren, in 2020 en 2021 – zal met vertrouwen afreizen naar Rwanda. De 33-jarige puncheur won afgelopen vrijdag namelijk op knappe wijze de Grand Prix de Québec. Het was voor Alaphilippe pas zijn eerste zege van het seizoen, nadat hij eerder dit jaar al meerdere keren zijn neus aan het venster wist te steken, in onder meer de Tour de France.

In Québec rekende Alaphilippe af met zijn landgenoot Pavel Sivakov, maar in Rwanda zullen beide mannen niet tegen, maar met elkaar koersen. Sivakov maakte ook een sterke indruk in de voorbije Canadese wedstrijden, want in Montréal speelde hij ook een belangrijke rol in functie van Brandon McNulty en wereldkampioen Tadej Pogacar, de nummers een en twee in deze lastige klimklassieker.

Seixas werd vorig jaar nog wereldkampioen tijdrijden bij de junioren – foto: Cor Vos

Verder is het uitkijken naar de verrichtingen van de nog altijd maar 18-jarige Paul Seixas. De nieuwe Franse rondehoop mag vanwege de nieuwe UCI-reglementen – ondanks zijn jeugdige leeftijd – niet meer deelnemen aan het WK voor beloften. Seixas zal echter wel gewoon uitkomen op het WK voor profs. Hij zal niet alleen de wegwedstrijd betwisten, maar ook de individuele tijdrit afwerken.

Bruno Armirail mag zich ook opmaken voor het WK tijdrijden, maar de aanwinst van Visma | Lease a Bike zal niet meedoen aan de wegrit. In de wegwedstrijd zijn wel de resterende Franse renners te bewonderen: Louis Barré, Valentin Madouas, Jordan Jegat, Julien Bernard en Valentin Paret-Peintre.


RIDE Magazine
7 Reacties
14:49
Als zo een Seixas op mount Kigali vol doortrekt met nog wat Fransen in het wiel, hoeveel ploegmaats zou Pogacar dan nog hebben na de mount Kigali? Enkel Roglic toch?
Pogacar op Roglic na isoleren op Mount Kigali en vanaf dan Guerilla met wat overblijft.
Onder Voeckler zorgen de Fransen altijd voor lange finales door de boel snel in brand te steken. Hopelijk dit jaar ook weer!
    15:03
    Ze gaan veel vroeger moeten proberen om Pogacar te isoleren, want Pogacar zal waarschijnlijk niet lang wachten met zelf aan te vallen na Mount Kigali, mogelijks zelfs op de Mur de Kigali. Als andere renners echt kans willen maken op de wereldtitel zullen ze moeten anticiperen en met minuten voorsprong op Pogacar de laatste 100 km ingaan. In een man-tegen-man gevecht zal Pogacar niet te kloppen zijn, ook niet als je hem isoleert.
    15:08
    Enige manier om hem te kloppen is hem
    Isoleren, laten rijden van ver en samen er terug naartoe zoals in AGR
    15:16
    Ik denk dat de Fransen wel een van de grootste uitdagers van Pogacar zullen zijn. In Kigali hebben we namelijk te maken met drie extra omstandigheden: hitte, hoogte en een hoge luchtvochtigheid. Drie omstandigheden die zorgen voor een verminderde zuurstofopname. Niet iedere renner kan hiermee omgaan, terwijl ik denk dat de Franse ploeg hier wel geschikt voor is.

    Hitte en hoogte zijn de meeste Fransen al bekend mee. Naar mijn observatie zijn het vaak ook Franse klimmers die erg goed presteren in regen. Natuurlijk heeft dit ook met stuurvaardigheden te maken, maar als het regent zit er net zo goed minder zuurstof in de lucht. Eigenlijk had Bardet hier ook niet misstaan.

    Voor de rest denk ik dat individuën die goed met deze omstandigheden om kunnen gaan zullen bovendrijven. Zuid-Amerikanen en Australiërs bijvoorbeeld. Maar het Franse blok blijft wel een geduchte en misschien de sleutel om Pogacar te kraken.
    15:23
    @Gapenberg Alleen is dit parcours veel lastiger dan de AGR. In de AGR zit er veel meer vlak tussen beklimmingen door, in Kigali is het constant op en af en zijn enkel die 10 km in het midden vlak. Controle en samenwerking zal in Kigali zeer moeilijk worden. Ook had Pogacar toen al RVV en PR gereden, terwijl hij specifiek naar het WK toewerkt.
    15:31
    door de zwaarte van het parcours en zijn matige ploeg moet het wel mogelijk zijn om hem snel te isoleren. ik hoop dan niet dat de Belgen de controle overnemen. Zit Pogacar nagenoeg alleen heeft hij de keuze om reeds te gaan aanvallen (van heel ver) doet hij dat niet ontstaat er chaos en kunnen interessante groepjes weg rijden. Hopelijk zijn de bondscoaches creatief en wordt er vroeg oorlog gemaakt. Op die manier kan een torenhoge favoriet toch nog voor een boeiende koers zorgen.
    Als Pogacar eens serieus aan de boom schudt, om ballast overboord te gooien, zodat er een renner of 8 à 10 over blijft, zou het me ook niet heel erg verbazen indien er weinig Fransen resteren.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine