WK 2024: Dit is de selectie van Nederland rondom titelverdediger Mathieu van der Poel
Nederland reist met negen renners af naar de WK wegwedstrijd voor mannen op het wereldkampioenschap in Zürich. Titelverdediger Mathieu van der Poel was automatisch geplaatst na zijn WK-zege van vorig jaar, waardoor bondscoach Koos Moerenhout liefst acht andere renners mocht selecteren. Naast ervaren krachten als Wilco Kelderman en Bauke Mollema is er ook plek voor debutanten Bart Lemmen, Frank van den Broek en Sjoerd Bax.
Omdat het WK wielrennen dit jaar plaatsvindt op een bijna bergachtig parcours in en om het Zwitserse Zürich, heeft Moerenhout moeten putten uit een ander vaatje. De klimtypes moesten van stal gehaald worden, zoals Wilco Kelderman, Bauke Mollema en Sam Oomen, al zijn ook enkele heuvelspecialisten gekozen door de bondscoach. Kopman is uittredend winnaar Mathieu van der Poel.
Relatief nieuwe gezichten als Frank van den Broek, Bart Lemmen en Sjoerd Bax zien een goed seizoen bekroond worden met een WK-selectie, terwijl Oscar Riesebeek en Daan Hoole (die als enige ook de tijdrit zal betwisten) aangewezen lijken als helpers voor in het eerste deel van de koers.
Nederland mag met negen renners starten; acht renners vanwege de plek op de landenranking van de UCI en die laatste plek is specifiek voor de WK-winnaar van het jaar ervoor. Mathieu van der Poel, dus.
Bondscoach Moerenhout weet dat goud winnen niet makkelijk gaat worden. “Ik kijk uit naar een aanvallende koers”, zegt hij op de KNWU-site. “Ik heb veel vertrouwen in deze ploeg, een mix van ervaren en jongere renners, afgestemd op de zwaarte van het parcours. Ik verwacht een mooie strijd, waarbij er op dit type parcours van alles kan gebeuren. En we hopen natuurlijk op wederom een prachtig resultaat met Mathieu, daar gaan we als team voor strijden.”
Geen Mixed Team Relay
Nederland zal de Mixed Team Relay niet rijden, iets wat Moerenhout eerder al had aangekondigd. “Met de enorm drukke kalenders van de renners is het helaas niet mogelijk gebleken dit organisatorisch voor elkaar te krijgen. Dit is echt een onderdeel wat je gezamenlijk als team de tijd en focus wil geven wat het verdient om tot het best mogelijke resultaat te komen. Als blijkt dat je dit niet op de meest optimale manier kunt doen, dan moet je helaas besluiten niet deel te neme.”, legt hij uit.

Misschien is kleiduiven schieten iets voor u.....
Het is niet enkel op kop rammen om de vluchters binnen schot te houden
Voor de rest interesseert het me weinig of het Nederlanders zijn of niet. Chauvinisme is niet iets waar veel liefhebbers zich mee bezig houden lijkt me.
Riekt nmm naar vriendjespolitiek.
Hoole, Riesenbeek, Bax en Oomen horen er niet bij te zitten in deze 270+ koers met bijna 4500 hoogtemeters.
Er zijn echt wel andere betere (klim)knechten voor te vinden.
Nederland gaat de koers toch niet dragen door op kop van het peloton te rijden.
Hoole in een ITT is ook een lachertje gezien zijn eerdere optredens in EK/WK.
Kelderman lijkt mij geschikter als om als ITT renner te starten.
Kelderman heeft een zeer verdienstelijk Polen achter de rug, maar zijn laatste overwinning dateert alweer tien jaar geleden. Oomen ... das war einmal, sorry. Iemand als Frank van den Broek krijgt van mij het voordeel van de twijfel, maar dan houdt het ook op wat deze selectie aangaat. Ik begin mij ernstig zorgen te maken over wat wij in huis hebben. Nu ook Van Baarle tot de grote brokkenpiloten behoort en duidelijk over zijn piek heen is, hebben we in de categorie 'veel-winnaars' uitsluitend nog v.d. Poel en Kooij in huis. In Groenewegen en Van Uden zie ik helaas vooral incidentele winnaars (lees: bij zwak deelnemersveld is veel mogelijk). Ze mogen mijn ongelijk bewijzen. Jakobsen ... nope, zie het niet meer gebeuren. Voor Poels wel nog veel respect, maar ehm ... wordt over een paar weken 37, hè. Arensman is - als alle omstandigheden meezitten - een top-tien-rijder gebleken, maar mijn hoop op een podiumplek in een grote ronde is al lang en breed vervlogen.
Ik denk dat ik toch maar eens naar België ga emigreren, dan kan ik op wielergebied zowat elke dag juichen. ;-)
Uiteindelijk valt het al bij al nog mee:
Nederland heeft nog 7 renners in de UCI top-100 (VdPoel hoogste op 5)
- VdPoel en Van Baarle (fit) zijn 2 toppers in het klassieke werk. Arensman en Kelderman kunnen top-10 in grote ronde rijden en Kooij (en mindere mate Groenewegen, De Kleijn en Van Den berg) is topper in het sprinten.
Italie heeft 10 renners in de UCI top-100 (Milan hoogste op 23).
-Een Bettiol, Trentin en Mozzato kunnen ereplaats rijden in klassiekers. Tiberi en Ciccone kan top-10 rijden grote ronde en Milan (mindere mate Viviani en Dainese) is topper in sprinten
Spanje heeft 6 renners in de UCI top-100 (Ayuso hoogste op 11).
- Lazkano en Garcia Cortina kunnen ereplaats rijden in klassiekers. Ayuso, C.Rodriguez, Mas, Landa en Bilbao kunnen top-10 rijden in grote ronde. Ze hebben geen echte sprinters.
Frankrijk heeft 14 renners in de UCI top-100 (Bardet hoogste op 22).
- Laporte (mindere mate Madouas, Cosnefroy en Alaphilippe) is topper in klassieke werk. Bardet, Gaudu en Martin kunnen top-10 rijden in grote ronde. Coquard, Lapeira en Demare kunnen wat sprinten.
Belgie heeft 12 renners in de UCI top-100 (Evenepoel op 2).
-Van Aert (Stuyven, Wellens, Benoot, Van Gils) is topper in het klassieke werk. Evenepoel is topper in TT, grote ronde en klassiekers. Uijtdebroecks kan top-10 in grote ronde rijden. Merlier, Phillipsen (en mindere mate Meeus, Thijssen en De Lie) zijn topsprinters.
Dus is Nederland zoveel slechter af dan pakweg Frankrijk en Italie?
En qua jeugd is 't verschil ook wel groot. Als je een top 10 zou maken van renners van 23 en jonger van die 2 landen, dan staat Kooij weliswaar eerste.... maar dan wordt hij gevolgd door 9 Fransen. Misschien dat van den Broek daar ook nog net in staat.
Het is inderdaad vreemd dat Graat niet geselecteerd is voor het WK gezien zijn podium in de Tour de l'Avenir