WK 2024: Had Mathieu van der Poel gediskwalificeerd moeten worden voor opwippertje?
Foto: Cor Vos
maandag 30 september 2024 om 18:12

WK 2024: Had Mathieu van der Poel gediskwalificeerd moeten worden voor opwippertje?

Mathieu van der Poel heeft kritiek gekregen voor een manoeuvre in volle finale van het WK wielrennen in Zürich. Met name ex-topsprinter Robbie McEwen merkte als analist voor Eurosport op dat de Nederlander buiten de lijntjes kleurde.

Toen Van der Poel op een bepaald moment ingesloten dreigde te worden achter onder andere Remco Evenepoel, terwijl er voorin enkele renners ten aanval trokken, vond de bronzen medaillewinnaar van het WK wielrennen er niets beter op dan even op het fietspad te wippen en – rakelings langs enkele toeschouwers – Evenepoel en co te passeren.

“Dat is absoluut niet toegestaan”, merkte McEwen meteen op. Later voegde hij daar in een Instagram-reactie nog het volgende aan toe: “Ik veroordeel Mathieu niet. Ik leg alleen uit wat de huidige regelgeving inhoudt. In mijn actieve carrière heb ik veel renners gepasseerd door op voet- en fietspaden te wippen, ik zou pas in de problemen zijn geraakt.”

McEwen doelt daarbij op recente voorbeelden, zoals bijvoorbeeld Johan Price-Pejtersen, die zijn Deense titel in het tijdrijden in juni nog verloor omdat hij op het fietspad zou hebben gereden. Marlen Reusser werd om dezelfde reden dit voorjaar nog uit de uitslag van Gent-Wevelgem geschrapt.

RIDE Magazine
46 Reacties
30-09-2024 20:25
Een Zwitserse jongedame die een eenzame dood sterft ..veiligheid die langs alle kanten rammelt bij alle parcoursen waarvoor de UCI verantwoordelijk is. Motards die in volle finale weer in grote getalen aanwezig waren… er zijn grotere problemen dan even het fietspad gebruiken
    30-09-2024 20:28
    Youtube - Maciejuk, Flanders, Crash.
    01-10-2024 01:16
    Rare redenering. Omdat er grotere problemen zijn moet je niet scherp zijn op kleine incidenten?
    01-10-2024 08:02
    Een beetje een vreemde redenering vind ik, deze regel moet gewoon voorkomen dat een renner op hoge snelheid tegen een toeschouwer knalt. Bij de diskwalificatie van Reusser was er (op deze site) toch niet zoveel heibel over dus is het dan toch wat persoonsgebonden of mensen een regel overtreden aanvaardbaar vinden of niet? Nu reed die iets fouter dan Mathieu dus een diskwalificatie lijkt me in dit geval wat overdreven, maar hij zou mijn inziens hier toch een straf aan moeten overhouden, liefst iets nuttigs wel. Dat ze hem een keertje iets over het promoten van veiligheid in zijn nek draaien of zo. Want iemand van zijn kaliber heeft ook een gigantische voorbeeldfunctie naar de jeugd toe, als hij zoiets doet gaan jongeren dat kopiëren. En natuurlijk was het hier redelijk goed ingeschat en qua stuurvaardigheid is Mathieu onevenaarbaar, maar niet elke renner is even vaardig qua inschatten en sturen, veiligheidsregels zijn niet op maat (ook de kleintjes niet) als je ze wil afdwingen.
    01-10-2024 10:52
    Het feit dat er net een dode is gevallen is juist een reden om strenger te zijn wanneer het veiligheid betreft, niet andersom, we zien het door de ogen van er zijn geen doden of gewonden gevallen.
    (Daarmee wil ik niet zeggen dat hij gediskwalificeerd had moeten worden, absoluut niet, maar een dodelijk ongeluk gebruiken als reden om het toe te staan klopt niet.
    01-10-2024 11:00
    Inderaad Joost, in de industrie gaan ze ook loos over potentieel gevaarlijke situaties die absoluut te vermijden zijn omdat de ongevallenpiramide nu eenmaal zo werkt. Dubbel jammer ook dat Mathieu veiligheid aankaart en dan zelf de regels overwipt...

    Een supertuck van Mathieu zou ook niet boeien met zijn vaardigheid, bij andere WT-renners lijkt het me minder slim en de amateur of tiener die hem nadoet bij een afdaling ligt waarschijnlijk zeker op zijn/haar bek.
30-09-2024 18:32
Reglementair had MVDP idd uit koers gezet moeten worden. Hij brengt met zijn actie enkele toeschouwers in gevaar die nietsvermoedend op het voetpad staan.
    30-09-2024 19:02
    Klassiek met 2 maten meten dit.

    Als een mindere renner dit doet wordt hij er gewoon uitgeknikkerd.
    30-09-2024 19:16
    @Rode_Rick dat vindt ik vaak ook best storend. Vaak wordt zo'n renner er dan ook nog eens uitgezet wanneer er geen enkele toeschouwer in de buurt is. Ik weet overigens dat veel mensen het er hier niet mee eens zijn (val Jakobsen door Groenewegen in Polen), maar het gevolg daadwerkelijk mee moeten tellen voor de strafmaat. Zo werkt het ook in het echt, een extreem voorbeeld: poging tot doodslag vs moord met voorbedachte rade. Maar een voormalig wereldkampioen zal door de UCI nooit uit koers worden genomen..
    30-09-2024 20:40
    Em dan daarom heb ik ook een bloedhekel aan juryleden.
    01-10-2024 22:45
    @Kubus: Akkoord dat de gevolgen meegewogen moeten worden, maar in het wielrennen lijken de gevolgen vaak het enige criterium te zijn.
30-09-2024 18:50
Hij moet er een wereldkampioenstrui voor krijgen. Niemand die dit zo goed kan als Matje
    30-09-2024 20:38
    Bij een oprit de stoep op fietsen? Niet zo spectaculair toch?
    30-09-2024 20:40
    Klopt!
30-09-2024 20:57
Een renster ligt een uur lang langs de kant van de weg te wachten op levensreddende hulp, maar laten we ons vooral druk maken om wat futiliteiten zoals renners die anderhalve meter over een stoep rijden, of renners die niet met hun billetjes op het zadel zitten (Pogacar en Healy) ...

We leven toch maar in een hele rare wereld tegenwoordig..... zucht.
30-09-2024 20:29
Het zoveelste bewijs dat er, zeker bij de grote namen, alleen naar de gevolgen geoordeeld wordt en niet op basis van de actie zelf.

Poel is geniaal en behendig genoeg om correct in te schatten dat hij er nog net voorbij kan, maar wat als een van die toeschouwers panikeert en daardoor een renner ten val brengt of zelf ten val komt en daarbij zijn schedel breekt aan de stoeprand? Twee dagen na Fürrer? Dan is het geniale opwippertje ineens de domste move van het WK, inclusief de fratsen van Vollering en Vos. Vraag eens aan Van Summeren wat zo’n aanrijding aan topsnelheid voor gevolgen kan hebben.

Laat ons blij zijn dat hij niet meteen uit de race is gezet want dat zou koersbepalend geweest zijn en VDP verdient absoluut zijn medaille, maar er mag ook een strenge straf gegeven worden en dan liefst geen geldboete want daar lachen ze mee. De koers moet veiliger en dus mag dit soort acrobatie tussen het publiek niet meer door de vingers gezien worden.
    30-09-2024 21:35
    Gewoon een jaar schorsen Plank!
    01-10-2024 06:26
    @Reiger: plank heeft in essentie gelijk alleen drukt ie zich overdreven uit.
    01-10-2024 09:52
    @Boomie1 Hij zet het zeker dik aan allemaal. En ik heb bij de meeste reageerders in dit topic sterk het gevoel dat de reactie veel te maken heeft met de renner die het betreft.(met 1 objectieve reageerder natuurlijk) Tegen Mathieu is “schande”, voor Mathieu is “mwoaah” Daardoor zit ik in het “mwoaah”-kamp. Geef ik meteen toe.
    En gevaarlijk rijgedrag was dit niet.Hij rijdt 3 meter over dat stoepie! Gevaarlijker is bijvoorbeeld een renner in een semiklassieker in het voorjaar die een wiel aantikt van een ploegmaat, zelf kneiterhard valt en lange tijd is uitgeschakeld, maar ook het hele zootje om zich heen uit koers kegelt. Is dat dan gewoon een koersincident? Of is er iemand aan te wijzen die het veroorzaakt? En ga je die dan ook “streng straffen?” Ben benieuwd naar de mening van degenen die Mathieu hiervoor uit koers wilden laten nemen.
    01-10-2024 10:54
    @Reiger Je negeert het feit dat het trottoir geen deel uitmaakt van het parcours en hij hier wel degelijk nietsvermoedende supporters in gevaar kan brengen. Stel dat Evenepoel op hetzelfde moment reageert op die uitval dan zit VDP vast tussen Evenepoel op het parcours en supporters op het voetpad. Dat is maar een van de opties.

    Of er wel of geen mensen op het voetpad staan vind ik trouwens een groot verschil in de beoordeling. Er is niks gebeurd dus lijkt “mwoah” een gepaste reactie, maar het is net mijn punt dat er beter zou bestraft worden op acties en niet op gevolgen.
    01-10-2024 11:23
    @Plank Volgens de letter van de regels mag dit niet nee. Maar “streng straffen” zoals jouw advies luidt is natuurlijk overdreven. Daar zijn juist de gevolgen belangrijk voor volgens mij. Geef een geldboete en ga met een soort strafpuntensysteem werken waardoor je met een bepaald aantal punten een zwaardere straf kunt krijgen. Als er een gevolg is van gevaarlijk gedrag dient dat direct bestraft te worden maar dit niet.
    P.s. Kun je wellicht ingaan op mijn voorbeeld over die semiklassieker?
    01-10-2024 11:48
    @Reiger Het lijkt alsof je verkeerd denkt dat ik voorstander was om Matje uit koers te halen? Niet dus. Geldboetes zijn belachelijk, enkel goed voor de portefeuille van de UCI. Strafpuntensysteem vind ik een goed idee, en dan mag deze actie een flink aantal strafpunten opleveren.

    Die val in Waregem kan je in geen geval hiermee vergelijken. Als Van Aert of Benoot daar een duidelijke, bewuste, niet-reglementaire beweging gemaakt hebben met die val als gevolg dan geef je hen voor mijn part ook een emmer strafpunten, natuurlijk. Maar die situatie is niet zo helder in te schatten als dit wippertje.
    01-10-2024 12:13
    @Plank Dan vinden we allebei dat er geen diskwalificatie nodig was maar er een gevolg aanhangen mag wel ja.
    De valpartij van Wout was zeker geen gevolg van onreglementaire bewegingen. Absoluut. Maar het was wel een gevolg van teveel op de limiet rijden met het touché en de zware val als uitkomst. Niet de bedoeling? Ab-so-luut. Zwaarste slachtoffer? Wout zelf. Voorjaar weg.
    Maar “de schuld” van de valpartij ligt ook bij Wout. Dat valt ook lastig te ontkennen. Ga je voor zoiets dan geen straf uitdelen omdat hij er gevolgen van heeft? En ik heb het hier steeds over die ene klapper in Waregem maar van dit soort zijn er legio voorbeelden per seizoen. Vooral de laatste kilometers van massasprints is een walhalla voor een eventueel strafpuntensysteem waar je 15 km lang ogen tekort komt voor onreglementaire handelingen.
01-10-2024 09:25
Het erbij trekken van Ferrer’s crash vind ik tegelijk vervuilend voor de discussie en niet chique, zelfs al was hij er WEL voor uit koers genomen.

Hij weet dat het niet mag, doet het zeer bewust en op een redelijk linke manier ook nog. Dat hij geen DSQ krijgt begrijp ik wel (grote renner, was een hoop gezeik geweest) maar volgens de regel had het gewoon wel moeten gebeuren.
30-09-2024 19:11
De Cote d'Azure in Roubaix leverde wel een DSQ op. Dit was ook een soort binnenbocht buiten het parkoers.
30-09-2024 22:11
De wedstrijd is voorbij, dan is dit hele artikel toch eigenlijk dom achterafgeleuter!?
    01-10-2024 10:42
    dus enkel nog voorbeschouwingen vanaf nu? Of is dat dan voorafgeleuter?
01-10-2024 00:07
Hoezo mag dit niet? Citeer mij exact waar staat dat dit niet mag. Gevaarlijk is het wel, maar niet tegen de regels. Dan zou je ook renners moeten bestraffen die even door de berm moeten om uit de problemen te blijven. Hij wijkt uit, niets meer, niets minder - en knap, zonder mensen in gevaar te brengen, puur vanwege zijn skills. Dit bestraffen is het einde van de koers.
    01-10-2024 03:14
    Dit is wel degelijk tegen de regels, omdat het een verhoogd fietspad/voetpad is.

    Zie Reusser dit voorjaar in G-W.

    De regels laten er ook weinig onduidelijkheid over bestaan.


    It is strictly prohibited to use sidewalks, paths or cycle paths that do not form part of the
    course as defined in article 2.2.015, separated by kerbs, verges, level changes or other
    physical features.

    In de F1 zou dit 'Leaving the track and gaining an advantage' heten. Je mag wel buiten de baan, zolang je er maar geen voordeel uit behaalt. Prima als je opeens moet uitwijken oid, maar niet om te passeren of sneller te zijn.
30-09-2024 19:13
Volgens de regels wel, maar consequent zijn ze toch nooit en zo'n grote naam gaan ze op een WK er niet uitgooien. Zelfde als een Merlier met z'n gestayer op het EK.
30-09-2024 19:13
Vindt over het trottoir rijden altijd een beetje een grijs gebied. Het gebeurt vaak genoeg om zelf een valpartij te voorkomen. Echter, hier brengt hij wel heel erg duidelijk meerdere toeschouwers in gevaar, dus lijkt me een diskwalificatie meer dan terecht.
    30-09-2024 20:07
    Laat het duidelijk zijn dat het niet mag. Maar hij brengt zeker geen toeschouwers in gevaar. Het is MvdP, die heeft meer controle over een fiets dan 99,9% van het peloton.
    01-10-2024 06:25
    @makkelijk dat is duidelijk maar wat hij doet mag reglementair niet. Als dit een of andere onbekende Algerijn of Argentijn doet volgt er een DSQ
30-09-2024 20:20
Dit is het equivalent van ‘een beetje doping mag’…
30-09-2024 20:23
Welnee, geef hem 200 CHF boete of zo.
30-09-2024 21:13
Wat met de renners die bij de doortocht aan de finish over het verkeerseilandje jumpten?
30-09-2024 20:10
Tja, het mag niet maar het is een kunststukje...
30-09-2024 20:34
Hij geeft die toeschouwers die de koers toch al via hun lens bekeken de beste plaatjes van dit WK
01-10-2024 01:15
Het probleem is dat de volgende keer iemand het doet van wie we nog nooit gehoord hebben, en die wordt dan wel gediskwalificeerd.
Een en al klassenjustitie.

Geef gewoon voor dit soort acties standaard 5 seconden tijdstraf o.i.d.
In elk geval, iets wat in verhouding staat. En wat de laffe honden van de jury ook durven uit te delen aan de grote renners.
En vooral, doe het direct.
Dus niet eerst laten gaan en dan na de finish lopen hannesen met medailles omdat iemand 60 km eerder een stoep pakte. Gewoon de motard met een bord laten langsrijden: Nummer 1, +5 seconden. Dan weet iedereen waar die aan toe is.
    01-10-2024 07:24
    5 seconden straftijd in een eendagswedsrijd… jij hebt er echt wel helemaal niets van begrepen.
    01-10-2024 08:27
    @Kopinkas, wel als je ook nog plekken kan verliezen door die straftijd. Mathieu zou dan 9de geworden zijn met +5 seconden.
    01-10-2024 16:35
    In de daguitslag uiteraard. Zoals Bram aangeeft, met mogelijke gevolgen van dien voor de klassering.
    Misschien een keertje tot 10 tellen voordat je neerplempt dat een ander er niks van heeft begrepen..
01-10-2024 07:29
Ik zag het gebeuren maar zag er op het eerste zicht niks schokkends in, gelukkig hebben ze dus die debiele regel niet gebruikt deze keer dat zou toch echt lachwekkend zijn nadat dat jonge meisje wellicht gestorven is door extreme gebreken bij de organisatie…
30-09-2024 18:56
Ja, officieel mag dat natuurlijk niet. Toen ik het zag, was ik benieuwd wat ze daarmee zouden doen, maar niets dus. Gelukkig voor VdP.
01-10-2024 17:01
Gele kaart voor Matje.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine