WK 2019: Eekhoff verliest wereldtitel na diskwalificatie
foto: Cor Vos
vrijdag 27 september 2019 om 19:15

WK 2019: Eekhoff verliest wereldtitel na diskwalificatie

Nils Eekhoff is niet langer de wereldkampioen bij de beloften. De jury diskwalificeerde de Nederlander omdat hij na een crash vroeg in de wedstrijd achter de volgauto’s was teruggekeerd. Daarop ging de titel over naar de Italiaan Samuele Battistella, die als tweede over de finish kwam.

Aan de wegwedstrijd voor beloften ging afgelopen dinsdag nog een wijziging vooraf. Omwille van het verwachte slechte weer en de vroeg invallende duisternis besloot de UCI de koers in te korten tot 179 kilometer. Gestart werd vanuit Doncaster, waarna over lange, doorgaans vlakke en rechte wegen in noordelijke richting naar Harrogate werd gereden. Na 110 kilometer lag de top van een 2,1 kilometer lange eerste klim, negen kilometer later gevolgd door de klim naar Greenhow Hill.

Deze lastige en steile helling zou de finale inluiden, want na die klim ging het in dalende lijn naar de twee plaatselijke ronden in en rond Harrogate, van elk 13,3 kilometer. Scherprechter op deze omloop was Harlow Moar Road. Op papier behoorden de Belg Jasper Philipsen, de Zwitser Stefan Bissegger, de Australiër Kaden Groves en de Brit Tom Pidcock tot de belangrijkste kanshebbers. Konden zij de hooggespannen verwachtingen waarmaken in Yorkshire?

Gamper en Louvel eerste aanvallers
Vanuit de start werd er meteen aangevallen, waarbij Patrick Gamper en Matis Louvel als eersten een gat wisten te slaan. De Oostenrijker van Tirol KTM en de Franse stagiair van Groupama-FDJ reden dertig seconden weg van het peloton, waar meteen werd gereageerd. Rwandees Samuel Mugisha probeerde over te steken in de kleurrijke trui van zijn thuisland, maar na dertig kilometer koers waren alle vluchters en tegenaanvallers weer ingelopen.

foto: Cor Vos

Intussen was het begonnen te regenen en ook waaide het al stevig, waarbij onder meer de Noren en de Nederlanders de tegenstand testten. Materiaalpech was er in het onstuimige weer voor de Deen Andreas Stokbro, maar de winnaar van de Ronde van Vlaanderen voor beloften kon na de hulp van een mecanicien de koers hervatten. Nadat de rust was weergekeerd in het peloton reden Jonas Iversby Hvideberg en Patrick Haller op kousenvoeten weg.

Even later zagen de Noor en de Duitser Johan Jacobs, Alessandro Covi, Nederlander Marijn van den Berg, Stuart Balfour, Petr Kelemen, met 18 jaar en 313 dagen de jongste renner aan de start, Ben Healy en Stanislaw Aniolkowski aansluiten. Ludvik Aspelund Holstad, Stan Dewulf uit België, Andreas Lorentz Kron en Fred Wright maakten eveneens succesvol de oversteek, waardoor de kopgroep flink uitdijde. Aanvankelijk bleef hun voorsprong hangen rond vijftien seconden.

Kopgroep rijdt langzaamaan verder weg
Op de gladde wegen werd ook gevallen, onder meer door de Nederlander Nils Eekhoff. De renner die de komende seizoenen uitkomt voor Sunweb, kon weer opkrabbelen en tussen de volgauto’s terugkeren in het peloton – een manoeuvre, waarvoor die hij met zijn wereldtitel moest betalen. Vooraan werd Hvideberg weggeslagen door een lekke band, waardoor de kopgroep voortreed met twaalf man. Daarna nam de voorsprong van de vluchters gestaag toe tot een stabiele minuut.

foto: Cor Vos

De meeste favorieten hadden wel een mannetje mee van voren, terwijl Frankrijk en de Verenigde Staten in het peloton waren achtergebleven. Beide landen knapten daarom het vuile werk op in de achtervolging. Nadat eerder Stokbro en Hvideberg al langs de kant stonden met pech, moesten ook onder anderen Europees kampioen Alberto Dainese, diens landgenoot Alexander Konychev en wereldkampioen tijdrijden Mikkel Bjerg van de fiets.

Met ruim een minuut voorsprong begon de kopgroep aan de laatste 75 kilometer, waarin de route steeds heuvelachtiger werd. Naarmate de hoogtemeters toenamen, nam ook de nervositeit toe in het peloton. In een afdaling werd het pak opgeschrikt door een flinke valpartij, waarbij ook Brent van Moer betrokken was. Ook de nummer drie van vorig jaar Jaakko Hänninen en de Britse hoop Tom Pidcock ondervonden problemen van de crash en moesten achtervolgen.

Koers op Greenhow Hill
Na tweederde koers was de voorsprong van de kopgroep iets teruggelopen tot 45 seconden, toen de renners aan de beklimming van Greenhow Hill begonnen. Alessandro Covi greep de klim bij de kladden vanuit de kopgroep, maar de nummer vier van de Giro d’Italia voor beloften werd weer ingelopen door de andere vluchters onder aanvoering van Stan Dewulf. Daardoor sloegen Covi, Dewulf, Balfour en Kron op de klim wel een gaatje naar de rest van de kopgroep.

foto: Cor Vos

Ook het peloton zat niet stil. Op de vlakte op de top van de drieënhalve kilometer lange Greenhow Hill trokken Noorwegen en Duitsland het pak uiteen in waaiers, waardoor meerdere renners in de problemen kwamen. Onder meer Jasper Philipsen, Andreas Stokbro en Kevin Vermaerke hadden zich laten verrassen. Door de waaiervorming werd de kopgroep ingelopen door de voorste groep op iets minder dan vijftig kilometer van de finish.

Favorieten als Stefan Bissegger, Jonas Rutsch, Pascal Eenkhoorn, Sergio Higuita, Kaden Groves en Szymon Sajnok zaten allemaal van voren. Deze eerste groep reed maximaal een halve minuut weg van de tweede waaier. Langzaamaan liep het verschil terug en meerdere renners probeerden de oversteek te maken, maar bij het opdraaien van de eerste van twee plaatselijke ronden rond Harrogate was de voorsprong van de eerste groep nog altijd zeventien seconden.

Favorieten roeren zich
Het opdraaien van de laatste 26 kilometer was tevens het sein voor Sajnok om de handen ineen te slaan met Idar Andersen. De wereldkampioen op het omnium van 2018 en de oud-winnaar van de Vredeskoers voor junioren pakten twintig seconden op hun medevluchters. Toch waagden enkele sterke mannen de oversteek. Eerst sloten Stefan Bissegger en Samuele Battistella aan, later haakten ook Tobias Foss en Tom Pidcock aan.

foto: Cor Vos

Op Parliament Street begon het weer te regenen, terwijl Idar Andersen vooraan verdween door materiaalpech. De vijf overgebleven vluchters sneden de slotronde aan met een voorsprong van zestien seconden op de eerste achtervolgers. De groep met daarin ook Jasper Philipsen volgde al op 1:45, waardoor de Belgische favoriet de regenboog steeds verder uit het zicht zag verdwijnen. De samenstelling van de voorste groep baarde de groep daarachter zorgen.

Daarom gingen Andreas Kron, Georg Zimmermann, Nils Eekhoff en Sergio Higuita op jacht naar de kopgroep. Op een oplopende strook trok Bissegger stevig door, waardoor Sajnok vooraan overboord ging. Daardoor waren de koplopers nog met vier over met nog vier kilometer te gaan. Door het kleine verschil met de drie overgebleven achtervolgers Kron, Eekhoff en Higuita mochten zij nooit meer stilvallen.

Bloedstollend spannende ontknoping
Nog amper elf seconden hadden de vier koplopers nog over bij het opdraaien van de laatste drie kilometer en onder de vod van de laatste kilometer was het verschil bijna ongedaan gemaakt. In de daaropvolgende meters sloten de drie achtervolgers aan en maakten plots zeven renners kans op de wereldtitel. Tot tweehonderd meter van de finish keken de mannen naar elkaar, tot Higuita als eerste aanzette.

foto: Cor Vos

Eekhoff kon even schuilen achter de rug van de Colombiaan, waarbij Pidcock langszij probeerde te komen. De Britse thuisfavoriet kwam echter niet voorbij de Nederlander, die daarop als eerste over de finish kwam. Battistella kwam als tweede over de streep, Bissegger werd derde. Na de aankomst boog de jury zich voor langere tijd over de terugkeer van Eekhoff in het peloton bij zijn valpartij. Het verdict was zwaar: de Nederlander werd zijn wereldtitel afgenomen.

Battistella, die als tweede over de streep was gekomen, werd daarop de nieuwe wereldkampioen. Daarmee treedt de Italiaan in de voetsporen van zijn landgenoten Francesco Chicchi, Leonardo Giordani, Ivan Basso en Giuliano Figueras. Op de erelijst volgt hij de Zwitser Marc Hirschi op, die vorig jaar de wereldtitel bij de beloften opstreek. Stefan Bissegger schoof daarmee door naar het zilver, thuisfavoriet Tom Pidcock eindigde zo toch nog op het podium en pakte brons.

RIDE Magazine
218 Reacties
27-09-2019 20:04
Gps is idd niet altijd juist, althans mijn hardloopapp niet... Maar als er vals is gespeeld is het natuurlijk de juiste beslissing, zij het misschien laat. Benieuwd naar de uitleg van de renner
27-09-2019 20:04
Die jongen kan naar de psycholoog die is nu getekend voor het leven..

Nils jongen ik ga ervan uit dat je niet een km aan de auto hebt gehangen aan 100 per uur.

Hou je taai veel sterkte.. en deze jury mag zich diepgaan schamen als er geen feiten naar boven komen die zo een grote beslissing rechtvaardigen

Maar beste sunweb vang die jongen op!! En knwu echt help die jongen want die heeft een litteken van hier tot tokyo.
    27-09-2019 20:19
    Dat ie dan maar flink havermout vreet komend jaar en in Tokio wraak neemt in 2020.
27-09-2019 20:05
Dit schept wel een precedent: nu moeten ze altijd controleren op stayeren. Overigens dacht ik dat Pidcock ook stayerde. Wat een teleurstelling voor Eekhof. Sterkte voor hem.
27-09-2019 20:05
Nu moeten ze Pidcock ook diskwalificeren, hij finishte op een fiets van een andere volgwagen (een ander land), wat volgens de UCI ook niet toegestaan is...
27-09-2019 20:06
Beelden: https://twitter.com/laflammerouge16/status/1177644771482984448

Plakbidon op het einde, maar lijkt niet heel lang. Het stayeren lijkt gewoon achter de volgwagens te gebeuren, niets ongebruikelijks.
    27-09-2019 20:10
    Er moet meer zijn dan dit. Hier kan je eigenlijk niemand voor diskwalificeren. Op papier kan het, maar dan kan je doorgaans de helft van het peloton wel uit koers nemen.
    27-09-2019 20:18
    mee eens, dit lijkt me de reden niet te zijn al kun je niet zien hoe lang hij die bidon vasthoud maar dan nog, hij zit al een tijd tussen de wagens in dit filmke, mogelijk is er voordien nog wat gebeurt ...
    27-09-2019 20:18
    Als hij voor het eerst in beeld komt, gaat hij wel erg hard.

    Jammer dat dit zo moet. Wedstrijdvervalsing is daardoor enorm.
27-09-2019 20:08
Regelrechte onzin!!
27-09-2019 20:09
Fijne jury.
Tuurlijk wordt er gestayerd na valpartij .
Van alle tijden behalve vandaag.
Kan de jury daar een reden voor geven?
Slecht voor de sport.
27-09-2019 20:10
Wat een belachelijke beslissing, niet zozeer de diskwalificatie maar de timing. Dit kan de Nederlandse equipe niet over zich heen laten gaan. Ik hoop op een daad van protest door de profs.
    27-09-2019 20:24
    De diskwalificatie vind jij niet belachelijk, maar slechts de timing? Laat ze dan consequent zijn en elke race de helft van de deelnemers uit de koers halen.
    27-09-2019 20:26
    [i]Edit redactie: Niet vloeken aub[/i]
    27-09-2019 20:30
    @franco
    Ik had de beelden nog niet gezien, ik begreep dat hij 500 m lang meer dan 100 reed en dat is wel vrij extreem. Maar als je hem dan uit de race neemt, doe het dan meteen. Nu beïnvloedt hij de koers, en wint hem ook nog.
    27-09-2019 20:45
    @tendam: de diskwalificatie is wellicht terecht, en ik ben het ook met je eens dat de jury dan gelijk moet ingrijpen, maar wat bedoel je dan met een daad stellen door de dames en heren profs?
    27-09-2019 21:31
    @tendam: ik heb het teruggekeken. Onmogelijk om 500m meer dan 100k/u te rijden daar. Hij ging net zo hard als alle volgwagens. En dat geen 500m maar hooguit 100m. Kortom, belachelijke beslissing van de jury.
27-09-2019 20:11
Dit deugd van geen kant!
27-09-2019 20:12
Dit lijk wel de F1 daar wordt ook alles in het voordeel van de maffiosi beslist
    27-09-2019 20:15
    Dit lijkt wel een forum met mensen die hun emoties niet onder controle hebben en allerlei onnozele uitspraken doen :-) Je kunt het ergens niet mee eens zijn, maar houd wel je fatsoen. Moscon in Bergen, anyone?
    27-09-2019 20:24
    Theo als de jury onfatsoenlijke besluiten neemt kun je onfatsoenlijke reacties verwachten...
    27-09-2019 20:34
    @Velominatus: Die kun je zeker verwachten, maar ik had iets meer genuanceerde reacties verwacht. Nu lees ik wel heel veel insinuaties die nergens op slaan en is het goed zoeken naar de mensen die eerst even af willen wachten op meer informatie.
27-09-2019 20:12
Ik wil ene nieuwe koers zien, dit kan helemaal niet, ze hadden hem er direct uit moeten nemen. Hij heeft de koers beslist. Hij heeft coureurs terug naar de kopgroep gebracht, waardoor een geheel nieuwe koers situatie ontstond. Die italiaan kan ook geen winnaar genoemd worden, ook de 3e, 4e, 5e niet. Totaal belachelijk.

Direct uit koers nemen, en anders doet ie gewoon mee.

Zou helemaal niet op podium gaan staan als ik 2e of 3e was (uit protest).

TE GEK VOOR WOORDEN.

Als de beslissing voortkomt uit GPS gegevens, kan het ook niet (is de GPS officieel geijkt?). Manmanman... de sport maakt zichzelf kapot.
27-09-2019 20:13
Van Konychev viel het mij ook op dat hij lang achter de auto's zat en zie nu ook DSQ achter zijn naam staan...
27-09-2019 20:14
filmpje gezien, bijna niks aan de hand, 120km voor het einde.
echt klote.
27-09-2019 20:15
Wat een toeval.. De brit komt hierdoor op het podium.

Geef die jongen desnoods n boete maar zn wk titel hier afnemen is een waardeloos besluit.
27-09-2019 20:15
Terugkeren achter de auto na een val (zeker vroeg in de koers) gebeurt altijd en overal. Als je daar een DQ op wilt zetten doe het dan ook altijd en overal. En kondig tevoren aan dat je er zo mee omgaat.
Schande!
Zou me niets verbazen als dat miezerige Italiaantje zelf de klacht heeft ingediend tegen Eekhofff.
    27-09-2019 20:25
    @velominatus, je spreekt van "miezerige Italiaantje". Alsjeblieft, laat je niet te veel meeslepen door je emoties en ga niet meteen alle andere nationaliteiten de schuld geven. "Hunnie zijn allemaal tegen ons!".
    27-09-2019 20:27
    Rustig, rustig.............
27-09-2019 20:15
Dit voelt zooo onrechtvaardig. Damn ik ben echt kwaad en die italiaan. Nou zoo wil je niet winnen... wat een onsympathieke gast zeg bah..
27-09-2019 20:16
Serieus?? Voor 3 seconden aan een bidon meegetrokken worden? Kolderiek.
27-09-2019 20:16
Dit is te walgelijk voor woorden. Onethisch gedrag van de juryleden. Op deze manier iemand zijn titel afpakken is gewoon crimineel gedrag. Schandalig!
27-09-2019 20:19
Belachelijk dit. Iedere renner die achterop raakt op wat voor manier dan ook, komt terug in het peloton via de auto's. Dit slaat nergens op. Ben zelfs van overtuigd dat je dit juridisch aan kan vechten. Want wanneer wel en wanneer niet. En haal dan zo iemand gelijk uit koers. Als hij vandaag tussen de 10e en 20e plaats was geëindigd, was er niets gebeurd. Nu wint hij en moet hij bloeden. Omdat de UCI de baas wil blijven. Het is altijd hetzelfde. Moet je kijken wat er nu ook weer gebeurd met Betsema. Slaat ook helemaal nergens op. En die Italiaan. Die zou dit niet moeten willen om zo te winnen. Sterker nog: iedereen zou over deze beslissing een protest in moeten dienen.
27-09-2019 20:19
Wauw, wat een gekke complottheoriën van iedereen. Vooral dat een Belg in de jury zou hebben geholpen hem te DQ'en terwijl er geen Belg baat bij heeft... Wij Belgen gunnen Nederland echt wel een succes hoor...
    27-09-2019 20:23
    Die jury-voorzitter kan zo'n beslissing ook niet alleen nemen, hij werd waarschijnlijk onder druk gezet door de Italiaan en Brit in de jury.
    27-09-2019 20:24
    Ongelooflijk hé dat antiBelgensfeertje hier... Niet fijn. Als er zondag een Nederlander kampioen wordt liefst VdPoel! Woont in mijn ouders hun straat in België. Feestje
    27-09-2019 20:32
    yep en Matje heeft het meer over plezant dan leuk, Wout daarentegen ...
27-09-2019 20:20
Zijn sokken waren toch de juiste lengte, dat is al iets.
27-09-2019 20:21
De beelden van La Flamme Rouge ondersteunen een diskwalificatie niet. Maar ik ben geen keyboard warrior die zonder data roept dat het allemaal schandalig is. Ik wacht wat meer feiten af en natuurlijk de onderbouwing van de jury en het interview met Eekhoff.
27-09-2019 20:22
Belachelijke beslissing vd jury!
27-09-2019 20:22
Dramatisch voor die jongen. Wat een ellende. Teruggekomen achter de auto, vroeg in de wedstrijd na pech notabene.
Manneke, manneke, ! Ik leef met je mee. Hele, hele, hele slechte beslissing van de jury.
Dit neem je zo'n jongen niet af. Als je toch zag op welke manier hij de laatste kilometers zo sterk terugkwam en dan dit. Het is om het even om welke nationaliteit het gaat. De wijze waarop vind ik tragisch.
27-09-2019 20:23
Dit is echt gênant.
Stayeren na pech komt elke wedstrijd tientallen keren voor.
Als het echt te erg is grijpt de jury direct in.
Dit is echt enkel omdat Italië in de jury zit en NL niet.

Van alle organisaties en groeperingen in de wereld is UCI de minst bekwame om het wielrennen te leiden, maar die mening had ik al lang voor vandaag.
    27-09-2019 20:27
    Sterker nog: DE UCI IS NIET BETROUWBAAR
    27-09-2019 20:32
    Wat stel je dan voor? FIFA? Het Belgisch parlement of de roeibond?
    Ook daar heb je notabelen die hun te-kleine-pik-problemen moeten botvieren. Arme arme Nils

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine