Winnende Van Wilder is duidelijk over fusie: “We zijn niet akkoord met deze shit”
foto: Cor Vos
dinsdag 3 oktober 2023 om 17:32

Winnende Van Wilder is duidelijk over fusie: “We zijn niet akkoord met deze shit”

Ilan Van Wilder moest bijzonder lang wachten op zijn eerste profoverwinning, maar heeft inmiddels de smaak te pakken. De Belg won in augustus al een rit en het eindklassement in de Deutschland Tour en was vandaag de beste in de prestigieuze Italiaanse najaarskoers Tre Valli Varesine.

Van Wilder maakte in de finale deel uit van een elitegroep met daarin onder meer ook Tadej Pogacar en Primoz Roglic en besloot in de laatste tien kilometer de stoute schoenen aan te trekken en in de aanval te gaan. Toch? “Ik wilde eigenlijk gewoon tempo maken”, bekende hij na afloop in het flashinterview. “Maar toen ik zag dat ik een gat te pakken had, besloot ik om vol door te rijden richting de finish.”

“Mijn ploegleider Davide Bramati werd helemaal gek in de volgwagen. Hij zei me dat ik een tijdrit tot aan de finish moest rijden. En dat is wat ik gedaan heb.” Van Wilder reed al snel een vijftiental seconden weg bij de achtervolgers, overleefde het laatste klimmetje op goed drie kilometer van de finish en soleerde vervolgens naar een mooie overwinning.

“We zijn zelf sterk genoeg”
Na afloop ging het uiteraard ook over de op handen zijnde fusie tussen zijn huidige ploeg Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma. Van Wilder spreekt van een lastige situatie en is duidelijk geen voorstander van een fusie tussen de twee topteams. “Deze zege draag ik op aan al mijn ploeggenoten. We willen dat deze shit gewoon stopt en willen doorgaan als Soudal Quick-Step. We zijn zelf sterk genoeg!”, maakt hij van zijn hart geen moordkuil.

RIDE Magazine
100 Reacties
03-10-2023 17:35
het is eens wat anders dan steeds weer melden dat ze niets weten en geen mening hebben
    03-10-2023 19:34
    Klopt, en ik snap hem in deze zaak volledig maar hij moet uitkijken niet te boek te staan als de chronisch verongelijkte. In de Giro werd hij op een gegeven moment echt Iejoor.
    03-10-2023 20:19
    Dan maar. Dit soort verongelijktheid (is dat een woord?) moet je koesteren en aanmoedigen.

    Hup Ilan!
    04-10-2023 13:00
    Achter de schermen weten ze van alles en hebben ze plannen en een mening. Alleen Van Wilder en co weten nog niets. En dat is frustrerend voor al het personeel omdat ze duidelijkheid over hun toekomst willen hebben.
03-10-2023 17:35
Straffe uitspraak die ik zeker kan waarderen. Hoop alleen dat het niet in z’n gezicht ontploft.
    03-10-2023 18:30
    Als je profrenner gaat, moet je gaan waar je sponsor gaat. Of echt dapper zijn en je contract afkopen.
    03-10-2023 19:21
    Mensen kunnen nu eenmaal slecht tegen veranderingen. Zeker als het je niet je eigen keuze is. Wellicht Ineos de lachende 3e want die heeft nog verdacht weinig renners onder contract.
03-10-2023 17:50
Een handjevol mensen gaan met die ·fusie· een heleboel anderen in de shit duwen, hulde aan deze snotneus om het in heldere woorden uit te drukken...
    03-10-2023 17:56
    Volledig mee eens. Hij heeft er zelf voor gezorgd dat hij gehoord wordt door te winnen, en komt op voor zijn collega's, zowel renners als de ganse omkadering. Ik heb daar respect voor.
03-10-2023 17:36
Tsja. Bakala, Patlef en Soudal geven geen fuck om jou en je ploeggenoten Ilan. Ik denk niet dat die nu opeens van gedachten veranderen na deze zege
    03-10-2023 17:43
    Je mag Lefevre uit dit lijstje laten deze keer.
    03-10-2023 17:48
    Iets positief zeggen over Lefevre is hier not done en levert minnetjes op, dat weet ik. Maar deze keer staat hij echt wel aan de goede kant.
    03-10-2023 17:51
    Lefevere is gewoon voor 20% aandeelhouder van de bv. waar alle renners onder contract staan.

    Hij kan in zijn column wel lekker makkelijk alle verantwoordelijkheid van zich af schuiven en doen alsof hij niks weet, maar dat is natuurlijk lulkoek. Het is letterlijk onmogelijk dat er zwaarwegende beslissingen worden genomen zonder dat Pat daar bij betrokken is en zijn zegje over heeft gedaan. Alleen de beste man weet als geen ander hoe hij de media moet bespelen en zijn straatje moet schoonvegen.
    03-10-2023 17:54
    Allemaal lang niet zeker. Ben zeker dat hij met groot gemak de fusie overleeft. De oudgedienden van JV zouden zich beter eerder zorgen maken. Als je gaat downsizen tot dertig renners ga je niet verder met mensen van 35 jaar of ouder. (als wielrenner dan, als werknemer in een bedrijf gaan vanaf vijftig alle alarmbellen af bij een 'reorganisatie'.)
    03-10-2023 18:13
    Maar... op deze manier krijgt TJV alleen een lege huls met Soudal als sponsor. Dan klapt de deal alsnog. Daarom is er nu denk ik ook geen nieuws. Er is een probleem ontstaan. Niemand wil mee naar TJV.
    03-10-2023 18:21
    @Melkzuur Maar Lefevre gaat toch niet volledig vrijuit hier? Laat ons er hypothetisch vanuit gaan dat hij niet akkoord is met Bakala (die, laat ons eerlijk zijn, de ploeg eigenlijk gewoon min of meer opdoekt, en voor een zitje bij het hippere en tegenwoordig meer succesvolle Visma kiest, een beetje zoals een miljardair ook om de zoveel jaar zijn vrouw inwisselt voor een nieuwer model). Dan nog heeft Lefevre 10 dagen geleden een mail naar alle renners en staff gestuurd dat er "niets concreets" was. Een week later komt dan de aap uit de mouw en stelt hij in zijn column in Het Nieuwsblad dat er al maanden een letter of intent is opgesteld. Zelfs toen die fusiegesprekken al lang bezig waren, is Lefevre blijven nieuwe renners tekenen voor volgend jaar (Landa en Warlop sowieso - de jonge neoprofs waren in het beste geval al eerder vastgelegd.) Waarom tekent hij nog renners als hij weet dat ze niet gaan kunnen blijven ? Enkel voor 'in het geval dat' de fusie toch niet zou doorgaan dan? Dat is toch zo ontzettend fout.
    03-10-2023 19:09
    Patlev is er gewoon klaar mee om teammanager te zijn en elk jaar het gezeur op te moeten knappen. Hij wil rustiger aan gaan doen, daar is niks mis mee. Hij heeft heel zijn leven aan zijn “bedrijf” gedacht en nu denkt ie aan zichzelf. Niks mis mee. Laat iedereen maar lekker de schijt krijgen. Degene die de zaak echt kapot heeft gemaakt tekent straks een dik dik contract bij Ineos of Soudaljumbo . Die denkt ook lekker aan zichzelf namelijk
    03-10-2023 21:02
    Volgens mij is Patlef de enige die er persoonlijk financieel garen bij spint. Bakala bezit 80% van het team, Patlef 20%. Bakala wordt nu mede-eigenaar van het nieuwe TJV, terwijl Patlef zijn gedeelte van de aandelen verzilvert.

    Ik neem aan dat dit voor Patlef een lucratief bod is geweest. Dat daarbij een groot deel van zijn werknemers en op-zes-na alle renners op straat staan, dat zal hij vast wel betreuren. Maar het houdt hem niet tegen.
    03-10-2023 21:14
    Ja, beste Ilan, de enige die écht om je geeft is @MaGarin aka @Wout Van Hout aka @dorpspastoor aka @MichelAngelo. Tenminste, als je niet voor Patlef of Remco rijdt.
    04-10-2023 04:07
    Nondekanon wat een boel onzin en giswerk hier. Ten eerste heeft PL geen beslissende stem met maar 20% vd aandelen maar Bakala, 80%. Ten tweede pure zever dat hij nog renners contracteerde terwijl er al werd onderhandeld ivm de fusie, of beter overname. Omdat enerzijds het UCI regelement waarborgt dat bij een dergelijke overname de contracten van kracht blijven en dus niemand ineens zonder salaris zit. Werk misschien wel voor bijv een overtallige mechanieker of zo maar krijgt gewoon betaald tot einde contract wat hij heeft. En bij een gewone overname juridisch gezien evengoed dit gewaarborgd is. Je neemt een bedrijf over met rechten en verplichtingen. Het is geen fallietsement met gesaneerde doorstart wat sommige ervan lijken te maken.
03-10-2023 17:55
Geweldig dat Ilan zich als eerste hard en oprecht durf uit te spreken. Plugge's PR-sprookje (gecommuniceerd via zijn spreekbuis Kerkhofs) over een harmonieuze 'Benelux-fusie' is hiermee van zijn laatste restje geloofwaardigheid ontdaan.
    03-10-2023 18:04
    Plugge en Jumbo spelen letterlijk geen enkele rol in het feit dat Bakala per direct zijn ploeg wil opheffen vanwege de onvrede van Soudal en Evenepoel. Ook als Jumbo-Visma niet had bestaan zou Soudal-Quickstep in 2024 niet meer bestaan.
    03-10-2023 18:22
    Ik vind het toch nogal wat dat mensen beweren dat SQS sowieso niet meer zou bestaan, met of zonder heel deze fusie heisa. Ze hebben renners onder contract, ze hebben omkadering, ze hebben nog langlopende contracten met sponsors. Of mensen hebben op hoog niveau bronnen of mensen verzinnen wat omdat ze héél erg anti SQS zijn. Ik weet niet wat het ergste is, het vertrouwen van mensen beschamen die je informeren door wat op een wielerflits te droppen of gewoon als je geen bronnen hebt gewoon wat verzint om dat als waarheid te verkopen.
    03-10-2023 18:26
    Je weet dat alles wat ik hier zeg gewoon publiekelijk beschikbaar informatie is die al door de betrokken partijen, direct of indirect via anonieme bronnen en klokkenluiders, naar buiten is gebracht in de media? Ik heb helemaal geen bronnen binnen welke ploeg dan ook..
    03-10-2023 19:04
    Wat is de bron dan die zegt dat Sqs sowieso ophoudt te bestaan omwille van de onvrede van Evenepoel en soudal?
    03-10-2023 21:05
    Een wielerploeg is een bedrijf - geen democratie. De twee eigenaren (Bakala en Lefevere) willen. De geldschieter Soudal ziet het ook zitten. De rest moet zorgen dat ze een goede advocaat vinden.
    03-10-2023 21:48
    Men gaat in tegen de onzin in de media door zich te baseren op info, beschikbaar via de media. Maar het ene is informatie en het andere is misinformatie, waarbij het verschil wordt bepaald wat men wel of niet wil horen.
03-10-2023 17:39
Geweldig kereltje dit
03-10-2023 17:46
Ik denk niet dat Van Wilder overstapt naar de fusieploeg (als die er komt). No way dat hij daar volgend jaar mag proberen om een goed klassement te rijden in een mooie rittenkoers, wat hem wel beloofd is binnen SQS. Ik zou hem dan wel graag bij INEOS zien, samen met De Plus.
    03-10-2023 17:49
    Dat zou inderdaad een mooie combo zijn. Voor Evenepoel ben ik er nog niet uit: ik neig toch naar een gedeeld kopmanschap met Vingegaard. Kan vanuit de schaduw toeslaan in de tijdritten.
    03-10-2023 17:53
    Evenepoel gaat waar Specialized is, dat lijkt me duidelijk nu hij hun posterboy wordt. Als het klopt dat de fusieploeg een akkoord heeft met hen, zal Evenepoel automatisch volgen, zelfs al gaat zijn voorkeur naar INEOS.
    03-10-2023 17:54
    OK, perfect.
    04-10-2023 04:11
    2.15.123 In no case may a rider move to another team before the expiry of the term with his current paying agent as stipulated in the contract - even if that contract does not run its full term - unless he has prior authorisation from the president of the Professional Cycling Council. In the case of a merger between UCI WorldTeams or between a UCI WorldTeam and a UCI ProTeam, the present provision shall apply to riders of the merged entity who have changed paying agent. A rider in breach of this article shall be liable to a fine of between CHF 300 and 100,000. If this breach occurs outside the transfer period, the rider will additionally be suspended for a minimum of one month and a maximum of four months. (text modified on 1.07.11; 1.01.15). https://assets.ctfassets.net/761l7gh5x5an/3zdJc5antr1dA3GYeDKdBu/bef82a9d7336e9b798c364066db92581/2-ROA-20230613-E.pdf
    04-10-2023 04:12
    PS bijdrage van Zuller. Uit de UCI regels. Ofwel de meesten hier doen net of het bericht van Le Equipe klopt en dat is dus onjuist.
    04-10-2023 17:24
    De grootste lomperik is uiteraard diegene die gewezen wordt op wat in ook de UCI regels staat die vnl. conformeren aan het gewone arbeidsrecht en dan toch een duimpje omlaag geven omdat je duidelijk geen gelijk hebt maar toch vol wil houden. LOL.
03-10-2023 18:48
Wat een zure reacties vanuit het Nederlandse kamp. Het moest Jumbo eens zijn die plots 2/3 van hun renners en personeel op straat wou zetten.

Zoek eens het woord "empathie" op voor je je volgende comment schrijft.
    03-10-2023 21:09
    Eens. Het komt mij steeds meer over als een rotstreek van Lefevere. Het team is volledig levensvatbaar: het heeft een geldschieter, langdurige sponsorcontracten, toprenners. Hij had het zo kunnen overdragen. Maar blijkbaar kon hij geen koper vinden voor zijn 20 % aandelen. Dus hij ontmantelt het hele bedrijf en verkoopt de enige echt waardevolle assets (sponsor Soudal en Remco Evenepoel) en casht zelf.
    04-10-2023 04:08
    Er wordt niemand op straat gezet. Een ieder die eea goed gelezen heeft begrijpt dit. Blijkbaar zijn er nogal wat ingeleide projectielen die graag hun eigen wilde fantasieën spuien zonder enige kennis van zaken.
03-10-2023 17:41
Held! <3
03-10-2023 18:32
En jij vergeet dat de renners waarmee ie het vaakst samen reed dit seizoen (Evenepoel, Hirt, Serry, Vervaecke, Cattaneo et) weldegelijk blijven/bleven. Net als de ploegleiders waaronder zij vallen. Renners als Ballerini of Senechal ziet ie pakweg 5x per jaar.
03-10-2023 17:43
Gelukkig wordt het financieren van een WT-ploeg niet overgelaten aan de renners zelf.
Wat niet betekent dat de huidige situatie niet beter had kunnen afgehandeld worden.
03-10-2023 17:44
Niet akkoord mee? Gauw een andere werkgever zoeken dan maar!
03-10-2023 18:04
Lijkt meer dat de jongeman de bui al ziet hangen. Ze hebben niet het grootste woord in de fusie. Dus al hun beloofde zaken kunnen de prullenbak in. En tenzij je evenepoel bent hebben er niet veel wat te eisen ten opzichte wat er al rondrijdt bij tjv. Die hoeven helemaal niet echt te veranderen....kijk hoeveel overwinningen ze hebben dit jaar.
    03-10-2023 21:22
    Die hebben idd iets in de 60 overwinningen maar Sqs heeft er ook 45 , ook niet niks.....
03-10-2023 19:12
Worden renners die niet mogen meegaan hun contract volledig uitbetaald? Dat moet toch gigantisch veel geld kosten? Ze kunnen toch niet zomaar die contracten stop zetten bij een fusie?
    03-10-2023 19:19
    Dat kost erg veel geld. Maar met de (naar ze zeggen) 3 miljoen die ze van Bora krijgen voor Roglic, komen ze al aardig ver. Er zijn immers ook nog wel wat jongens die het moeten doen met 60 à 150 duizend euro per jaar. Zo kan je er dus al heel wat "uitkopen".
    04-10-2023 04:17
    Iedereen gaat mee over. Regels UCI en algemeen recht. Je kunt niet als bedrijf de aandelen van een ander bedrijf overnemen (want Blanco koopt alle aandelen en Bakala krijgt equivalent in waarde aandelen Blano ervoor terug). en dan zomaar zeggen jij wel, jij niet. Je neemt rechten en plichten over dus ook alle lopende contracten. Alle naar leveranciers, sponsoren tenzij clausules in deze en personeel. Het is geen faillissement met doorstart onder een andere BV.
03-10-2023 19:50
Het lijkt me allemaal zeer verwarrend en onrustig voor de renners van Soudal Quickstep. Deze jongen zegt niks vreemd. En hij heeft het recht om voor een andere ploeg te kiezen volgend jaar. Hij is kennelijk niet één van de vijf die met Evenepoel meegaan.
    04-10-2023 04:27
    Bij een overname, zelfs fusie, gaat iedereen over. Dwz de bestaande contracten moet overnemende partij uitdienen. Kan betekenen dat paar renners en overtollige mechanieker bijvoorbeeld wel betaald krijgen maar niet hoeven te werken tot eind contract. Maar ze gaan bijv. echt niet renners die ze niet in het team opnemen laten verpieteren. Die worden elders aangeboden en die ploegen maken er graag gebruik van. Ze bieden mogelijk gedurend de looptijd dat het oude contract nog loopt een alger salaris en Blanco (TJV).#legt tot einde contract bij. Een slimme manager speelt dan onder 1hoedje met de nieuwe ploeg en verlangd zodra die period die voor de nieuwe werkgever goedkoper is dat deel als aanvulling op het salaris het jaar erop of ieder 50/50. Heeft ieder een extra voordeel. Ben je een minder gewilde renner dan gaat dit spelletje niet op met dat verschil delen of later uitbetaald krijgen. Renners die geen onderdak vinden zullen ze zekerbbegeleiding en trainingsprogramma's aanbieden zoals goed werkgever bestaand in deze branche zodat deze altijd nog onderdak later kunnen vinden bij andere ploegen.
    04-10-2023 05:07
    Dat zal zeker waar zijn voor personeel en renners onder contract. Ik begreep dat een aanzienlijk deel van het personeel op ZZP basis werkt, en geen formele overeenkomst heeft voor volgend seizoen. Voor die mensen lijkt het wel einde verhaal te zijn.
    04-10-2023 17:28
    Goede opmerking Zeboe. Daar geldt eenvoudig de opzegtermijn zoals die in hun overeenkomst staat. Wanneer er dat veel zijn bij de staff is dat een flinke meevaller voor Blanco. Is tenslotte allemaal een zakelijke overweging waarbij coulance etc mogelijk is tot een bepaalde prijs.
04-10-2023 12:00
Weet nu inmiddels ook maar één van de schribenten hier op dit forum wat er precies en echt gaat gebeuren? Alles is nu (in meer of mindere mate) speculatie.En zeker van @Wielerflits.Wacht de officiële aankondiging van betrokken partijen en de persconferentie af zou ik zeggen.
ps en als "mijnheertje" van Wilder niet naar de "shit" van de 'nieuwe ploeg' wil, ze kunnen hem missen als kiespijn.
03-10-2023 19:37
Klare taal van Van Wilder. Ik ben het er ook mee eens. Weg met die fusieplannen, deze ploegen horen apart van elkaar te bestaan.
04-10-2023 08:32
Ik heb het idee dat alles met een sisser afloopt:

Roglic -> Bora

Evenepoel en wat knechten -> Ineos
Lampaert en soortgenoten -> TJV (Ondersteuning WvA na wegvallen Nathan)
Restant = PT team met wildcards in WT wedstrijden

Vraag is wat Cervelo en Specialised gaan doen
    04-10-2023 12:36
    Wie gaat dat ProTeam runnen en wie wordt de sponsor dan?
03-10-2023 20:34
Persoonlijk zit ik ook niet te wachten op deze fusie maar ik vind wel dat veel mensen hier het teveel dramatiseren. Waarschijnlijk omdat ze teveel SQS-fan zijn. Want laten we wel wezen, hoe vaak zijn er niet grote en kleine ploegen gestopt in het verleden en moesten veel renners en personeel een heenkomen zoeken? Uiteindelijk zijn wielerploegen hoe dan ook van tijdelijke aard.
    04-10-2023 07:06
    Ja, hier zitten vooral SQS -fans LOL.
    04-10-2023 08:00
    Vacansoleil, Roompot. Om maar paar kleintjes te noemen. BMC, CCC, Cervelo. Cannondale.
    Snap wel dat wanneer je Belg bent dat dit erg veel pijn doet. Maar de zon gaat echt wel weer schijnen. Quickstep heeft aangegeven sponsor te willen blijven, wie weet wat daar uit voort kan komen. Over paar jaar wellicht weer een mooie voorjaarsploeg met fris managment. Belgie zit een grote lift met jonge goede renners. NL moet zich veel meer zorgen maken over toekomst van wielrennen dan Belgie.
    04-10-2023 09:42
    Zal wel meevallen met gepijnigde Belgen, er heeft geen enkel land meer renners hoog staan in allerlei rankings en als je daar filtert op U23, wordt die positie alleen maar sterker. En er is in deze (komende) generatie zowaar eens variatie, want het zijn én sprinters én klimmers en tijdrijders én klassementsrenners. .
    04-10-2023 09:54
    Zal inderdaad wel meevallen met gepijnigde Belgen. Wij supporteren voor landgenoten, niet voor ploegen met een Belgische vlag.
    04-10-2023 12:35
    Het verschil is natuurlijk dat zulke ploegen geen sponsor konden vinden en daardoor gedwongen moesten stoppen. SQS heeft sponsoren en kan in principe gewoon verder, maar de eigenaren lijken er, geheel vrijwillig, voor te kiezen om dat niet te doen met vervelende gevolgen voor veel medewerkers. Dat is toch een andere situatie.
03-10-2023 20:35
@Steven_E ik reageer vooral op de opmerking "we zijn sterk genoeg". Lefevere, Soudal en Bakala willen voor de absolute top gaan. Met het team renners in hun huidige selectie voor 2024 kun je echt niet opboksen tegen de ploegen die zich wel versterkt hebben. Als deze heren geen 2e viool willen spelen moet er wat veranderen. Helaas hebben ze op basis van de huidige informatie voor een 'fusie' gekozen. Ik had ook veel liever dat beide ploegen bleven bestaan.
03-10-2023 22:24
Ik denk dat hij het meent, ik denk ook dat hij volgende week bij Ineos getekend heeft.
04-10-2023 10:20
Met meerdere sterke kopmannen verdeeld over ploegen is de sterkte van de domestics doorslaggevend en is er ook meer plaats voor de sprints van Kooij c.s. en meer Kans voor JV in de klassiekers en voor Wout v Aert in de klassiekers....
03-10-2023 23:25
Haha. Die hele fusie is zo'n lelijke shitshow aan alle kanten.
Het ziet er toch niet uit jongens , stop er mee.
03-10-2023 18:15
Lijkt op Delhaize toestanden met deze H eer
    03-10-2023 20:23
    Die van Aalst?
03-10-2023 18:53
Krijg deze dagen spontaan meer sympathie voor de quicksteppers en steeds minder voor JV. Had ik niet gedacht van mezelf.
    03-10-2023 19:37
    @Kennyklimmen QS kan toch gewoon nee zeggen tegen de fusie. De renners en begeleiders van QS moeten echt bij hun eigen management zijn als ze klachten hebben. Zij hebben QS in de uitverkoop gedaan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine