Wilco Kelderman uit zorgen over veiligheid en roekeloos rijden: “Misschien oortjes afschaffen”

Wilco Kelderman uit zorgen over veiligheid en roekeloos rijden: “Misschien oortjes afschaffen”
donderdag 5 mei 2022 om 14:39

Het is momenteel een hot topic in de wielersport. Het toenemend aantal massale valpartijen. Anderhalve week geleden was het in Luik-Bastenaken-Luik opnieuw raak toen middenin het peloton een grote valpartij ontstond. Wilco Kelderman was een van de betrokkenen en zag daardoor zijn Giro-voorbereiding een flinke knauw oplopen. “Misschien moet de communicatie worden afgeschaft.”

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar
“Je ziet het wel meer en meer. Roekeloos rijden. Of het nu met het parcours te maken heeft of vanuit de auto door de coaching. Het gebeurt gewoon vaker”, vertelt Kelderman tijdens de persconferentie van zijn ploeg, voorafgaand aan de Giro. “Ik weet ook niet precies wat de reden daarachter is. Misschien komt het doordat er meer druk op ligt en er zijn tegenwoordig ook meer renners in betere conditie dan een aantal jaar geleden.”

Een van de mogelijkheden om de wielersport veiliger te maken, is het afschaffen van de ‘oortjes’. Kelderman ziet die maatregel wel zitten. “Misschien moet de communicatie worden afgeschaft, zodat er minder druk vanuit de auto komt en er minder gesproken wordt over ‘daar wordt het smal’ of ‘daar moet je van voren zitten’. Dat leidt alleen maar tot extra stress onder de renners.”

“In de Tour de France zie je dat ook met smalle wegen. Vanuit de auto wordt dan geroepen dat je vooraan moet zitten. Iedereen wil dan een plekje op de eerste rij, maar veilig door zo’n smal weggetje gaan, is dan niet mogelijk.”

“Ik hoop dat het wat veiliger wordt, maar we hebben gewoon een gevaarlijke sport. We zijn zo breekbaar op de fiets en het gaat steeds harder.”

Vraagtekens voor de Giro d’Italia
Kelderman hoopt in Giro d’Italia een rol te spelen in het algemeen klassement, maar of dat realistisch is, weet hij zelf ook niet. Door de val in Luik staat hij met de nodige vraagtekens aan de start. “Volledig hersteld ben ik nog niet. Mijn knie is nog een beetje beurs. Maar het gevoel op de fiets is wel weer goed. Ik kan gewoon volgas gaan.”

“Maar zo’n voel doet zeker wat met je gevoel richting zo’n Giro. Mijn zelfvertrouwen is niet heel groot, omdat ik dit seizoen nog weinig goede resultaten heb genoteerd.”

Kelderman begon met vertraging aan het wielerseizoen. Door kleine blessures kon hij afgelopen winter niet optimaal trainen. Daarna krijg hij te maken met een coronabesmetting en bronchitisinfectie. Een achtste plaats in de vierde etappe van de Tirreno-Adriatico is voorlopig zijn beste resultaat. In de Italiaanse rittenkoers werd hij uiteindelijk negentiende in het klassement.

Drie kopmannen
Naast Kelderman rekent BORA-hansgrohe voor het klassement ook op de Australiër Jai Hindley (tweede in de Giro van 2020) en de Duitser Emanuel Buchmann (vierde in de Tour van 2019). “Het duidelijke plan van de ploeg is voor een klassement te gaan, daar ligt ook onze focus op. Maar als het niet goed loopt, kan ik altijd nog switchen en voor ritzeges gaan.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

chasse patat 5 mei 2022 om 14:59

Op z’n minst interessant dat een renner pleit voor het afschaffen van de oortjes.

Turtlehead 5 mei 2022 om 15:20

Van een renner die sterk de indruk wekt dat soort waarschuwingen volledig te missen, kan ik me het wel voorstellen.
Je hóeft overigens niet iets doms te doen, met informatie die je krijgt.

Koers 5 mei 2022 om 15:04

Ik ben op zich ook tegen de ploegoortjes (wel neutrale info), maar een nadeel is natuurlijk dat ploeggenoten door het peloton rijden om informatie door te geven. Afzakken, naar voren, van links naar rechts etc. Maar ik zie graag dat ze het proberen, en haal dan meteen die computertjes weg en vervang ze met cameraatjes.

Ik meen dat er ooit een onderzoek zou komen naar dat 'oortjesbakje' dat vaak op de rug zit en de relatie met rugblessures/breuken. Weet iemand of daar nog een conclusie uit is gekomen?

Michelangelo 5 mei 2022 om 15:08

Eigenlijk zegt Kelderman dat ploegleiders een grote oorzaak zijn van de onveiligheid in de koers door hun geleuter in de oortjes.

Veel voorstanders van oortjes gebruiken het vergroten van de veiligheid en het waarschuwen voor obstakels juist als argument om oortjes te behouden. Maar als ik het gedrag van de coureurs en ook de beelden uit de ploegleiderswagen zie, dan zit ik toch echt ook op de Kelderman-lijn. Zelden hoor je: “pas op, een versmalling, laat je voor de veiligheid maar uitzakken naar achter”. Nee, het is altijd dat alle ploegleiders hun renners vragen om bij de eerste 20 te zitten.

Van mij mogen de oortjes er ook weer gewoon uit. Want ik zie niet in dat ploegleiders en renners zelfstandig beslissen om de oortjes anders te gaan gebruiken.

En helaas is Kelderman (samen met Gesink en Vanmarcke) de ultieme ervaringsdeskundige als het gaat om valpartijen en tegenslagen…

girardengo 5 mei 2022 om 17:37

Ik heb ook liever dat renners tijdens de wedstrijd zo autonoom en rationeel mogelijk beslissen, op basis van eigen waarneming, hoogstens af en toe aangevuld met noodzakelijke informatie (betreffende veiligheid) door een neutrale ‘omroeper’. Dat wordt aangetast door de sturing uit de ploegleiderswagen.

nickdt 5 mei 2022 om 20:49

Dus…. eigenlijk de ploegleiders afschaffen?

Edwin Jansen 5 mei 2022 om 15:29

Interessante stelling van Wilco. Die volgens mij veel hout snijdt. Wel opvallend dat nog maar een paar jaar terug toen de uci er mee kwam het hele peloton tegen afschaffing was omdat…. De oortjes belangrijk waren voor de veiligheid van de renners! Niets zo veranderlijk en vreemd als het profwielrennen. Het probleem zit wss niet in wat je wel of niet in je oren stopt maar hoe je om gaat met wat er tussen je oren komt. Men maakt zichzelf letterlijk gek met al die zelfopgelegde stress.

thorsen 5 mei 2022 om 15:30

Wielrenners zijn ontzettend slecht in game theory. Ze naaien altijd zichzelf en de rest. Bv. verliezen omdat je niet meerijdt, omdat je bang bent dat je niet kunt winnen als je meerijdt (??). Met zijn allen van voren willen zitten, terwijl daar geen plaats voor is, en daar veel energie aan kwijt zijn en risico’s nemen. Terwijl je bv. ook gegroepeerd ‘veilig’ achterin kan gaan zitten, geen energie verspilt, geen risico’s neemt en als er een gat valt heb je je hele team daar zitten om het dicht te rijden. Het zijn allemaal mogelijke keuzes, maar vaak worden die niet eens overwogen omdat het zo ‘niet hoort’ of zo.

Een smalle weg is niet gevaarlijker dan een brede weg. Dat wordt pas gevaarlijk als de renners hun gedrag opeens gaan aanpassen omdat ze denken dat ze voorin moeten zitten omdat het gevaarlijk kan zijn. De angst voor gevaar creëert gevaar.

Michelangelo 5 mei 2022 om 15:44

Ik heb ook al eens gepleit voor meer “out of the box-denken” in de ploegleidersauto’s. Juist ook om de redenen die jij noemt. Waarbij je ook nog eens de “kansloze vlucht” over het hoofd ziet, of de resem aan ploegen met sprinters zoals Cees Bol die toch aansturen op een massasprint, tegen beter weten in.

Misschien is er een reden dat altijd de geijkte paden gevolgd worden, maar soms krijg ik echt het idee dat de geijkte paden gevolgd worden omdat ze nou eenmaal gevolgd worden.

Misschien wat meer data analyse doen. Bijvoorbeeld de vergelijking tussen de hele dag bij de eerste 20 rijden, en bij de laatste 20 in het peloton. Van harde vermogensdata tot het subjectief ervaren stressniveau. En wie weet gebeurt dat wel, maar als ik het koersgedrag zie vraag ik me dat echt af.

Jean Dumas 5 mei 2022 om 15:49

Ik denk dat ie gelijk heeft. Oortjes wordt gezien als professioneel, maar als je ziet in die GoPro-filmpjes wat er allemaal geroepen wordt door die ploegleiders …

Het levert leuke documentaires op, zoals El dia mas pensado,

Pedalo 5 mei 2022 om 15:57

Oortjes zijn niet weg te denken….de oplossing is volgens mij geen tijdverlies toekennen bij valpartijen. Etappes op een plaatselijke ronde van tien km laten eindigen en bij de eerste doorgang de tijd stoppen. Minder renners per ploeg. Meer wedstrijden verplichten. Hopelijk met meer stuurvaardigheid als gevolg. En zo zijn er wel meer oplossingen.

Michelangelo 5 mei 2022 om 16:18

Oortjes zijn prima weg te denken. Kijk naar de OS of het WK. Kan prima.

Natuurlijk snap ik wel dat de ploegleiders zoveel mogelijk controleerbare factoren willen controleren, en dus met hun renners willen communiceren. Maar daar staat tegenover dat zowel in de huidige situatie als bij het afschaffen in basis geen enkele ploeg een voor- of nadeel heeft. Dus andere ploegen kunnen de controlables net zo goed of slecht onder controle houden als jijzelf.

Voor veiligheid een open kanaal, net als eventueel voor wedstrijd info. En laat dan de rol van ervaren wegkapitein maar weer terugkomen in het peloton.

Jean Dumas 5 mei 2022 om 17:44

Eens met Michelangelo. En geen tijdverlies bij valpartijen maakt het risicogedrag alleen maar groter.

Panache 5 mei 2022 om 19:11

“geen tijdverlies bij valpartijen”

Zijn jullie nog niet bekend met de wielrenschwalbe?

Ronellenfitsch 5 mei 2022 om 15:58

Alleen een kanaal waar een wedstrijdleiding ‘neutrale’ parcours info geeft, is dat wat? Wel moeilijk om nuttige info te geven als het in 20 groepen uiteen ligt. En verder eens dat ploegen met hun gekopieerd van gedrag zelf vaak mee oorzaak zijn van het gevaar.

Anton van Valouwe 5 mei 2022 om 16:10

Ook Jos v. Emden, die destijds een fervent tegenstander van afschaffen was, heeft in 2020 gepleit voor afschaffing.

Quincy Adams 5 mei 2022 om 16:22

Er zijn mi verschillende oorzaken voor verschillende valpartijen die ook verschillende maatregelen vragen voor vermindering van risico. Ik zou verwachten dat zonder oortjes renners herkenningspunten gaan nemen voor (de meeste) sleutelpunten in een koers. Dat soort valpartijen draagt een self-fulfilling prophecy bij zich: we kunnen niet met 6 breed door de versmalling, daarom gaan we allemaal vooraan rijden waardoor we 6 breed eindigen voor de versmalling: valpartij.
Maar ook koersbouwers moeten mi beter kijken naar risico’s: massasprints in een bocht; per se willen finishen op het dorpsplein waardoor er tussen paaltjes gelaveerd moet worden…

Daarnaast moeten renners zelf ook simpelweg minder risico nemen (bv in afdalingen of sprints).

japio 5 mei 2022 om 16:27

De tijd lijkt er rijp voor inderdaad. Als er dan wel neutrale meldingen gegeven worden (lekke band van x, voorsprong kopgroep zoveel) dan krijgen renners toch de belangrijke info mee. Op basis van die info kunnen ze dan besluiten nemen.

Verder zie ik ook wel iets in de Safety Car, zoals bij F1. Ik ben het niet vaak eens met Zonneveld, maar in dit geval wel. En ik denk dat alleen de wetenschap dat de boel geneutraliseerd wordt bij een grote val al zorgt voor minder druk en dus minder valpartijen. Als klassementsrenners weten dat de boel stil wordt gelegd bij een massale val, verdwijnt de noodzaak om vooraan te zitten.

Edit: ik weet niet meer wie het was, maar ik las onlangs iemand die zei dat de wegen worden aangelegd in de bebouwde kom om de maximale snelheid terug te dringen, maar dat wielrenners harder gaan dan die snelheid. Een snelheidsbeperking in het wielrennen is niet haalbaar. Maar als je dan per sé de finish in een bebouwde kom wil, doe de tijdswaarneming dan daarbuiten.

Koers 5 mei 2022 om 18:32

Neutralisatie lijkt mij echt niks, als je dan 2 groepen hebt krijg je elke keer gesteggel over dat geknoei met de seconden. En wat als er ineens weer mensen aansluiten die daarvoor er achter zaten. Dat is misschien in de f1 normaal, maar als je net je ballen eraf hebt gedraaid om iemand er af te rijden en die sluiten weer aan, dan kun je dat ws niet nog eens. Daarnaast geldt de oerhollandsche wijsheid: de tour wacht op niemand. Weg=pech.

Michelangelo 5 mei 2022 om 16:44

In theorie kan een peloton veilig en zonder vallen over nagenoeg elk parcours (uitzonderingen zoals Parijs Roubaix daargelaten).
In theorie kan het peloton ook massaal onderuit gaan op het meest veilige parcours dat er is.

Natuurlijk zijn er heel veel parcourssituaties te benoemen die de kans op valpartijen kunnen vergroten (of de gevolgen ervan). Maar de meeste invloed hebben de renners echt zelf.

Uiteindelijk moet de UCI aan beide knoppen gaan draaien als je het mij vraagt. Maar vooralsnog lijkt de UCI (maar ook de renners) vooral te kijken naar de omgevingsfactoren, en niet te sturen op de gedragingen van renners zelf. Ook Gilbert deze ochtend had het vooral over het parcours en niet over het gedrag van renners zelf.
Kelderman lijkt hier toch wat anders in te staan, en bespreekt ook nadrukkelijk de kwalijke rol van ploegleiders en renners bij het ontstaan van valpartijen. Moedig, en ik hoop dat hij gehoor gaat vinden. Maar ik heb daar een hard hoofd in.

Massimo Bataille 5 mei 2022 om 17:06

Maar zijn de oortjes heus de reden van dit gedrag?
Het lijkt me meer de ‘professionalisering’ van het wielrennen en de hogere algemene kwaliteit van de renners die ervoor zorgt dat er meer renners/kopmannen goed moeten afgezet worden (elke ploeg wil zijn kopman + enkele knechten vooraan, ipv 4 topfavorieten met elk 1-2 knechten).

Zelfs zonder oortjes zullen al die ploegen hun kopmannen goed willen afzetten aan de cruciale punten ( bos van Wallers, oude kwaremont, etc ). Het is niet dat de renners ‘plots’ zouden vergeten wanneer deze stroken eraan komen. Of dat bij de wedstrijdbespreking dit ook niet besproken wordt.

Michelangelo 5 mei 2022 om 17:28

Mannen die twee of meer dingen tegelijk moeten doen gaat vaak niet goed. Zowel achterin de auto’s (tv kijken, rijden en praten) alsook in het peloton (fietsen, opletten, luisteren).

Als je dan ook nog eens opgejut wordt, gaat het daar zeker niet veiliger van worden.

Verder wel eens met je punt: professionalisering speelt ook een rol. Maar dan verwacht je uiteindelijk andere keuzes zoals Thorsen hierboven benoemt.

S.t.B 5 mei 2022 om 18:22

@Michelangelo

Multitasking met oortjes gaat vrijwel niemand goed af. Neem gerust de proef op de som en fiets overdag door een willekeurige Nederlandse binnenstad.
Vrijwel elke oortjesgebruiker (grofweg 7 op de 10 fietsers) waant zich in zijn eigen safe space waar zelfs de meest elementaire verkeersregels blijkbaar niet meer gelden.
Aanspreken op hun egocentrische en bloedlinke fietsgedrag levert je standaard een grote waffel op, mits het volume natuurlijk laag genoeg staat om je te kunnen horen.

Koers 5 mei 2022 om 18:33

Niet zelden krijg je info in een andere taal, dat icm met slecht geluid maakt dat je net iets meer aan het luisteren bent. Ik denk niet dat het veel afleidt, maar helpen zal het niet.

Kelder is de Man 5 mei 2022 om 17:23

Denk dat er dan een extra uurtje parcourskennismeeting wordt ingelast. Wat betreft het opfokken van renners vanuit de wagen, heeft hij wel een punt idd.

armstrong 5 mei 2022 om 17:37

Maakt voor Kelderman niets uit ligt er altijd bij .bij een valpartij

Headlines

Materiaalzone