Wilco Kelderman na veroveren roze trui: “Zwaarste dag uit mijn leven”

donderdag 22 oktober 2020 om 17:03
Wilco Kelderman na veroveren roze trui: “Zwaarste dag uit mijn leven”

foto: LaPresse

Wilco Kelderman moest bijzonder diep gaan in de koninginnenrit over de Passo dello Stelvio op weg naar het meer van Cancano, maar de Nederlander slaagde er uiteindelijk in om de roze trui te veroveren. “Dit was de zwaarste dag uit mijn leven”, zo vertelde de kersverse leider in het flashinterview.

Team Sunweb maakte ook vandaag weer indruk in de Ronde van Italië. De Duitse formatie wist op de flanken van de Stelvio een hels tempo te ontwikkelen, waardoor rozetruidrager João Almeida al snel moest lossen. Vervolgens reed een oersterke Rohan Dennis naar de kop om het tempo te verhogen in dienst van Tao Geoghegan Hart.

Het grootste slachtoffer was Kelderman, die niet bij machte was om zijn ploeggenoot Jai Hindley, Dennis en Hart te volgen. “Het was echt een superzware dag. Het was een enorm gevecht en de etappe kon niet beter verlopen. Jai wint de rit en ik pak de roze trui. We wisten Almeida al vrij vroeg te lossen op de Stelvio, maar ik bleek niet in staat om het tempo van INEOS Grenadiers te volgen.”

“Ik wist dat het close zou worden”
“Ik was toen op mezelf aangewezen. Ik was meestal op de hoogte van de tijdsverschillen. Ik wist dat het close zou worden, maar ik heb nu de trui. Ik ben erg blij. Het was de zwaarste dag uit mijn leven”, aldus Kelderman. De Nederlander mag zich zeker nog niet rijk rekenen, gezien zijn beperkte voorsprong in het klassement.

Ploeggenoot Hindley volgt na achttien etappes op twaalf seconden, Hart staat op vijftien seconden en ook Pello Bilbao is nog niet uitgeschakeld voor de eindzege. “Ik ben nu vooral blij met vandaag. Het is nu zaak om te herstellen en weer plannen te maken. We zullen wel zien wat er gaat gebeuren.”

In de voetsporen van Contini en Prim 
Het is overigens van 1981 geleden dat twee renners van dezelfde ploeg de eerste twee posities in het klassement wisten te bekleden na achttien etappes. Bijna veertig jaar geleden stonden Silvano Contini en Tommy Prim namens Bianchi-Piaggio eerste en tweede in het klassement, maar de Italiaan en Zweed finishten uiteindelijk als tweede en vierde in de stand.

Dit artikel delen:

117 Reacties

Turtlehead 22 oktober 2020 om 17:05

Dat plannetje van Sunweb om no. 2 op 1 te krijgen zal wel komen denk ik.

rogierb 22 oktober 2020 om 17:06

Hopelijk wordt zaterdag niet de nieuwste zwaarste dag uit zijn leven.

doorak 22 oktober 2020 om 17:13

Het glas is half vol, dat is de juiste instelling.

KnightBiker 22 oktober 2020 om 18:08

Als hij al doende in het wiel blijft van Tao dan is dat toch prima?

La Primavera 22 oktober 2020 om 17:06

We gaan hier ongetwijfeld mensen krijgen die twijfelen over de tactiek van Sunweb. Maar bekijk het even zo.. als Hindley op Kelderman had gewacht en Wilco bleek er toch door heen te zakken hadden ze helemaal niks. Daarnaast was Hart dan gaan vliegen op die laatste klim zonder rugzak Jai op zijn bagagedrager.

samuello 22 oktober 2020 om 17:09

Maar waarom dan niet aanvallen als Hindley zijnde? Die moet toch nog wel wat tijd pakken op Kelderman. Ik ben het met je eens dat het beter was om te wachten, maar vind het dan wel bijzonder waarom Hindley niet Hart probeerde te lossen. Hij leek namelijk zeker sterker.

La Primavera 22 oktober 2020 om 17:13

@Samuello Je reageert denk op de verkeerde. Ik vind namelijk niet dat Hindley had moeten wachten.

Joaquim Agostinho 22 oktober 2020 om 17:14

Als Hindley dat gedaan had waren de anti sentimenten nog groter geweest, hij mocht gewoon niet van de ploegleiding, nu is alles nog mogelijk!

Michelangelo 22 oktober 2020 om 17:15

Aanval van Hindley is de doodsteek voor Wilco. En voor de teamgeest. En Wilco is van de 3 m.i. de beste tijdrijder. Dus bij deze stand gewoon de favoriet voor de Giro (als daar zaterdag niet te veel aan wijzigt).

Hoe langer ik erover nadenk, hoe beter ik de tactiek kan begrijpen / hoe minder stom ik hem vind.

doorak 22 oktober 2020 om 17:16

Omdat Hindley ook aan zijn max zat, of bijna zat en niet risico wilde lopen zich op te blazen.

KnightBiker 22 oktober 2020 om 18:11

Omdat je als Hindley zijnde eerst het bordje van Tao leeg moet eten alvorens een kans te hebben weg te rijden, dat was nog niet gebeurt doordat Dennis al het voorwerk deed en de laatste klim echt heel mooi en echt niet moeilijk was: sprinten naar iedere bocht.

Michelangelo 22 oktober 2020 om 18:31

Uiteindelijk lag de sleutel voor deze etappe bij Rohan Dennis. Als die er niet meer bij was op de top, dan was de keuze m.i. simpel: wachten!

Dan hadden ze met twee de afdaling en het vlakke stuk kunnen doen, en daarmee tijd (of energie) kunnen winnen tov Hart.

Met Rohan erbij was het een ander verhaal: wachten heeft weinig zin, omdat je heel beperkt tijd goed gaat maken op het vlakke, en als je al tijd bespaart dan gaat dat ten koste van de energie die je erin moet steken. Dan was Hart frisser aan de voet van de laatste klim dan Hindley, en was je waarschijnlijk de etappe kwijt, stond Hindley niet op 2 en Kelderman misschien ook niet op 1.

Achteraf de beste tactiek: een km voor de top Hindley laten demarreren om Dennis proberen te breken, om daarna in het wiel te gaan zitten tot 50 meter voor de finish. Of bij een “gebroken Dennis” wachten op Wilco.

Elvs 22 oktober 2020 om 17:06

Wat gun ik het Wilco zeg. Hij is zo dichtbij ook nu. Tijdrit zit het gevaar niet echt, zaterdag wordt alles of niets!

Nils96 22 oktober 2020 om 17:06

Vandaag is de dag dat mijn medelijden met Kelderman eindelijk volledig is omgezet in oprechte sympathie voor zijn presteren op de fiets.

rogierb 22 oktober 2020 om 17:09

Toen hij niet kon aanpikken bij Bilbao en Fuglsang gaf ik er geen cent meer voor. Heeft zich toch knap herpakt.

doorak 22 oktober 2020 om 17:20

Exact, geheel op eigen kracht zijn dipje overwonnen en voorsprong verdedigd. Normaal gezien bij gelijke omstandigheden moet TT geen punt zijn.
Hoewel,… wie hersteld het beste van de top 3 vandaag en morgen?

the student 22 oktober 2020 om 17:21

Bij mij juist niet. Dat lossen kan ik begrijpen. Maar dat hij wacht en dan geen seconde aan kan pikken. Het geloof was gewoon even weg.

Reus 22 oktober 2020 om 17:28

+1
Zelden het iemand zo gegund om de ronde te winnen. Als het hem nu lukt, na deze etappe waarin het team “hem aan zijn lot over laat” dan zijn we al z’n pech plots vergeten.

Man met de hamer 22 oktober 2020 om 17:59

Sympathie en respect! Hij fietste anderhalf uur in zijn eentje, leek soms te breken maar bleef bewonderenswaardig knokken. Hoop dat hij dit weekend zijn goede benen terugheeft. Misschien een energiedrankje bij Dennis halen.

HaxVanMeeswijk 22 oktober 2020 om 17:07

Los van de tactiek van Sunweb: goed gedaan Wilco! Gevochten voor wat je waard was.

Erik33 22 oktober 2020 om 17:09

En ook een hele nette reactie, komaan Wilco.

Franco Ballerini 22 oktober 2020 om 17:20

Inderdaad zeer professioneel. De tactiek snap ik wel, maar Wilco als de eerste de beste knecht een bidon in de handen drukken en er dan volgas vandoor te gaan…

Groetjesaandevoetjes 22 oktober 2020 om 18:46

Ja, wat was dat? Volgens mij vroeg hij juist om eten. Rare reactie van de ploegleider.

hartstikkebedankt 22 oktober 2020 om 17:10

Frustrerend om te zien dat hij 1.30 van zijn tijdsverlies verliest op 8 km vlak + 2 km vlak

peterwinnen 22 oktober 2020 om 17:12

dat valt toch best mee als het zo ver klimmen is?

doorak 22 oktober 2020 om 17:22

Frustrerend om te zien dat het roze kennelijk niet voldoende is om positief te supporteren voor deze klasse sportman. Het glas is half vol.

Michelangelo 22 oktober 2020 om 17:13

Als ik er van een afstand naar probeer te kijken (valt niet mee), dan denk ik dat het nog niet eens zo’n domme tactiek was.

Hoeveel sneller zou Kelderman kunnen rijden in het wiel van Hindley? Niet veel imo
Hoeveel sneller zou Hart de laatste berg opgereden zijn zonder Hindley op de bagagedrager? Toch nog wel een half minuutje denk ik.

Sleutelrol lag bij Rohan Dennis, die ervoor zorgde dat Hart relatief uit de wind aan de voet van de laatste klim kwam. Sowiezo opvallend hoe goed Dennis bergop reed, net als Ganna. Kan me niet heugen dat Dennis klimmers als Bilbao, Fuglsang, Nibali, Kelderman kon lossen.

In ieder geval spanning gegarandeerd tot het eind. En als Wilco zijn karretje kan aanhaken bij Hart, dan is de Giro winnen nog altijd binnen handbereik.

doorak 22 oktober 2020 om 17:26

Zonder Hindley had Hart niet een 1/2 minuut sneller omhoog gereden. Hij heeft so wie so maximaal die klim gereden om te proberen in het roze te rijden.
In een klim op de pakkendrager is geen balast, slechts psychisch wanneer de man voorop er geen extra motivatie uit kan halen.

Tripodboom 22 oktober 2020 om 18:19

Ik ben bang dat we een tijdrit scenario als in de Tour krijgen. Wilco rijdt Hart er 9 van de 10 keer af in een tijdrit maar dit is denk ik net de tiende keer.

Michelangelo 22 oktober 2020 om 18:21

Ik zag Hart meer dan eens lonken, de benen stilhouden en uitnodigen tot overname. Je zag ook dat Bilbao dichterbij kwam, en ook de achterstand van Kelderman niet echt opliep in het begin van de klim.

Met iemand op de bagagedrager hou je altijd ergens wat reserve lijkt me.

SprintMaster 22 oktober 2020 om 19:40

“Sowiezo opvallend hoe goed Dennis bergop reed, net als Ganna. Kan me niet heugen dat Dennis klimmers als Bilbao, Fuglsang, Nibali, Kelderman kon lossen.” Dit dus: opvallend dat in sleuteletappes er altijd wel een knecht van een team als Ineos of Astana de stenen uit de straat rijd.

inspector 22 oktober 2020 om 17:13

Hij word gewoon weer 4e in het klassement zondag! Het is elke keer weer hetzelfde geval ettape s word hij vaak 2e of 3e en klassement 4e 5e of 6e! Zelfde type geval als kruiswijk geen winnaars maar de ideale schoonzoon

rogierb 22 oktober 2020 om 17:17

Houd eens op zeg.

doorak 22 oktober 2020 om 17:28

Inspector is blijkbaaf geen volger van de koers. Een verdwaalde darter of zo met 3 Guiness in z’n kraag.

Lambda 22 oktober 2020 om 17:30

Net alsof dat twee zaken zijn die elkaar uitsluiten. Ik vind Pogacar, Roglic, Dumoulin, Froome, Thomas enzo ook best ideale schoonzonen

VerstandOpNul 22 oktober 2020 om 17:43

Zolang een van mijn dochters niet met Wiggins thuiskomt, vind ik alles best..

Jean Dumas 22 oktober 2020 om 17:55

Ik snap het sentiment wel.

Nils96 22 oktober 2020 om 17:57

Met Wiggins kan je heel gezellig de kerstdagen doorbrengen denk ik hoor ;)

Mechanieker 22 oktober 2020 om 18:59

Lekker positief zeg.
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat jij nooit iets tegenkomt in je leven want met zo’n instelling zit je standaard ” in de put”.

hugenholz 22 oktober 2020 om 17:14

Wat gebeurde er in godsnaam met Wilco toen die de wegwerpgebaar richting de Sunweb ploegwagen deed?
– wilde die nog wat eten?
– wilde die nog wat in de luwte van de ploegauto rijden?
– vragen naar de reden waarom Hindley zich niet liet terugzakken?

Je kan je afvragen of de taktiek van Sunweb wel de juiste keuze was. Die Hart heeft een goede tijdrit in de benen. Ik zie Hart in de tijdrit de Giro-zege nog wel pakken.

De ingekorte etappe van zaterdag is net iets te licht denk ik.

xistnc 22 oktober 2020 om 20:08

Hij had daar toch op zijn minst een iets plakkeriger bidon verwacht. Zo eentje als Hirschi in de Tour.

SjorsPatate 22 oktober 2020 om 17:15

Hoe goed kunnen Hart en Hindley eigenlijk tijdrijden?

Joaquim Agostinho 22 oktober 2020 om 17:16

Hart beter dan Hindley, maar beide minder dan Kelderman. Dit alles onder gewone omstandigheden natuurlijk!

Wheely 22 oktober 2020 om 17:20

Hart is beter dan Hindley.
Kelderman is beter dan Hart.

Normaal gesproken moet Hart zaterdag tijd pakken om de Giro te winnen.

the student 22 oktober 2020 om 17:26

Hart heeft toch niet echt slecht gereden in de lange tijdrit. 37s langzamer dan kelderman. In een kortere tijdrit is het misschien ook weer anders wie er sneller is.

Cap 22 oktober 2020 om 19:41

Zonneveld verwoordt het deze keer wel goed:

“De keuzes van Sunweb hebben niet goed uitgepakt. Het was hinken op twee gedachten. Als je voor Kelderman gaat, dan moet Hindley wachten en staat Kelderman nu met meer dan een minuut in het roze. Als je voor Hindley gaat, dan moet ie ook aanvallen om Hart op achterstand te rijden.”

Maar ja, je weet vooraf niet hoe het tot aan de meet zal gaan dus het is een koe in de kont kijken.

WernerFranke 22 oktober 2020 om 17:19

Wilco zal blij zijn dat de Izoard en Agnello uit het parcours van
zaterdag zijn gehaald…

Wheely 22 oktober 2020 om 17:21

Nou inderdaad, nu heeft hij nog een kansje

TypischTenDam 22 oktober 2020 om 17:21

Morgen herstellen voor 250km. De klim naar Sestriere moet INEOS echt heel hard fietsen om verschillen te krijgen. Het nadeel van de wind is daar groot. Er zijn lange stukken a 4 of 5 procent. In de tijdrit is Kelderman normaal gesproken in het voordeel, maar goed met een inspanning als vandaag lijken Tao en Hindly wel een stuk fitter.

Ongelooflijk voor zo’n jonge knakkers. Apart dat die beide heren eerder deze giro al op zo’n achterstand zijn gereden en nu er alsnog zo doorheen komen.

NCK17 22 oktober 2020 om 17:22

Het is voor Kelderman te hopen dat Ineos en met name Dennis zaterdag een mindere dag heeft. Het is zaterdag een stuk minder lastig, maar hoeveel energie heeft Kelderman nog over? Misschien dat het roze hem nog vleugels kan geven.

michiel kokken 22 oktober 2020 om 17:23

Kelderman staat er gewoon prima voor. Heeft moeten vechten vandaag en dat heel goed gedaan. Komt allemaal wel goed. Wordt alleen een beetje spannender.

Enige wat ze evt anders hadden kunnen doen is hindley op de stelvio 2 km onder de top laten aanvallen om dennis kapot te rijden. En wat ze ook hadden kunnen doen maar dat is echt een koe in zijn kont kijken kelderman op bilbao en fuglesang laten wachten door rustig op de top jasje aantrekken en rustig beetje eten en drinken in de afdaling en dan met zijn 3en draaien dan zijn ze op 1.5 minuut aan de voet en verwacht ik dat ie wel bij bilbao of in ieder geval fuglsang kan blijven. Maar nogmaals als je alles van te voren weet.

toiletduck 22 oktober 2020 om 17:29

Allemaal perfect verwoord volgens mij.

Cap 22 oktober 2020 om 17:33

Komt allemaal wel goed voor de 1e plek van Kelderman vind ik toch wat voorbarig. Heeft al dagen mindere benen bergop dan Hart en zijn ploegmaat. Heeft zich vandaag totaal leeg moeten rijden in een achtervolgende tijdrit over pakweg 50km. En er komt nog een bergetappe en een tijdrit. En er zijn boni’s aan de finish van de bergetappe. Komt allemaal wel goed? Degene die al dagen heeft moeten forceren om bij te blijven heeft doorgaans pap in de benen en ook geen beste tijdrit meer. We gaan het zien.

yo-eddy 22 oktober 2020 om 17:59

behalve als Bilbao en Fuglsang eerst Wilco zijn bordje gaan leeg eten … en verder werden zij er op de Stelvio af gereden dus dat ze later zo sterk reden kon Wilco toen niet gokken uiteraard.

Gras 22 oktober 2020 om 17:27

Morgen hopelijk enigszins recupereren als hij goed uit de wind gehouden wordt en goed kan blijven eten. Weet iemand of er kans op waaiers is? Sunweb moet aanvallend blijven denken, anders loop je achter de feiten aan.

Ik sluit niet uit dat een dagje roze en niet bergop genoeg is voor Kelderman om wat bij te tanken. Hij zal moeten herstellen, want hij is echt minder dan de eerste twee van vandaag. Kan een lolligerd inschatten of Kelderman de snelste is in tijdritten en hoeveel hij zou kunnen terugpakken?

Cap 22 oktober 2020 om 17:30

Niet alleen vandaag, ook gisteren, en eergisteren… het wordt lastig. Erg lastig.

Cap 22 oktober 2020 om 17:27

Zo dichtbij en toch zo ver weg… 15 seconden op Hart met een bergrit en tijdrit voor de boeg en pap in de benen. En ook nog een frissere teammaat op 12 seconden. En ook nog boni’s aan de finish. Ga er maar aan staan.

Pedalo 22 oktober 2020 om 17:28

Gezien het niet aanvallen van Hindley is de tactiek niet best geweest. Hindley had in de afdaling in het bochtige gedeelte als stoorzender moeten werken en vanaf dat het vlak werd zich terug moeten laten zakken tot Kelderman. Vervolgens samen naar de finish. Scheelt 1:30 a 1:40. Dom dom dom

Cap 22 oktober 2020 om 17:34

Het had zeker veel tijd gescheeld. Maar men hinkte blijkbaar op 2 gedachten. Had dan Hindley laten aanvallen op een paar km’s van de top vd laatste klim, maar blijkbaar was ie ook niet zo goed dat ze daar vertrouwen in hadden. Ze zaten dus gevangen in hun tactiek.

Abu Bakr al-Meida 22 oktober 2020 om 17:38

Zonder gekelderd te zijn…

Geit in mijn Kelderman 22 oktober 2020 om 17:48

Het is van 1981 geleden, is dat een Vlaamse uitdrukking? Wij zeggen toch gewoon het is sinds 1981? Maffe zinsconstructie.

Cap 22 oktober 2020 om 17:55

Ja de wielerflitsredactie koketteert vaak een beetje overdreven met het Vlaams omdat ze denken dat het dan meer als wielertaal klinkt, ach ja laat ze.

horsm 22 oktober 2020 om 17:59

hahaha… maar dan ben ik het toch wel met de redactie eens: Vlaams is in de internationale wielertaal!

Cap 22 oktober 2020 om 18:02

Zolang het om wielertermen gaat ok, maar als ze de rest van de zin ook nep-Vlaams gaan maken is het niet echt logisch, maar ach ja.

skylimit 22 oktober 2020 om 17:53

Het is buigen of barsten nu voor Kelderman. Zaterdag is D-day.

Tuubke 22 oktober 2020 om 17:58

Met de tactiek van Sunweb was misschien niet veel mis. Maar de manier waarop ze Kelderman een bidon in de handen stopten en doorraceten was ronduit stijlloos. Zo ga je niet met je kopman om. Die jongen kan hier verdorie de Giro winnen of verliezen! Kom dan met serieuze peptalk of toon op z’n minst oprechte interesse.

Gilberto 22 oktober 2020 om 18:13

Of wees zelf gewoon een volwassen kerel

Bontempi 22 oktober 2020 om 18:00

Die ploegleider die hem voorbij racete. Sjonge jonge. Was toch echt niet nodig. Had die even wat bij hem gebleven en hem wat uit de wind gehouden tijdens de valsplatstukjes…
Mss wat motiverende babbel of zo…
Hij verliest daar 1 minuut, en laat het kopje hangen.

Joaquim Agostinho 22 oktober 2020 om 18:30

Of een kusje…

deux-vitesse 22 oktober 2020 om 18:00

Toen tegen de top vd stelvio bleek dat Wilco maar weinig minder was had hibdley moeten wachten. Nu gooien ze giro overwinning weg

rogierb 22 oktober 2020 om 20:09

Misschien nog even het klassement bekijken.

Headlines

Materiaalzone

Populair